• Anonym (Kvinnan)

Fisa/prutta framför sin partner?

Fiser/pruttar ni inför er partner?

Kom upp en diskussion om det för ett tag sedan (ej familjeliv) så ville kolla hur det ser ut här.

För min del är det nej.

Tycker personligen att det är rätt äckligt faktiskt, förstår inte vitsen med att "tävla" vem som pruttar högst eller vem som har den mest illaluktande fisen, som många verkar göra.

Skulle tappa attraktionen helt om min man höll på så, antar att samma sak gäller honom.. vi är liksom gifta, inte bröder.

Men såklart har alla rätt att göra som de vill, får jag ju påpeka.

• Svar på tråden Fisa/prutta framför sin partner?
  • Anonym (skitnödig)
    taquine skrev 2017-11-02 14:09:11 följande:
    På vilket sätt blir det en rejäl skrattfest? Pga lukten eller hur det låter? Visst jag kan fatta en 5-åring som är i kiss&bajs åldern tycker pruttar är jättespännande  men vuxna (?) människor....
    Så jävla patetiskt ,och vilket torftigt liv man måste ha om fisar anses roligt.
    Ja det är ju hur det låter. Sen är det ju inte trevligt såklart om det sker för jämnan 
  • taquine
    Anonym (skitnödig) skrev 2017-11-02 14:18:51 följande:
    Ja det är ju hur det låter. Sen är det ju inte trevligt såklart om det sker för jämnan 
    Jaha , ja det måste ju bli en rejäl skrattfest.... 
    Hoppas du får ett liv någon dag ;) 
    Goodness me
  • Anonym (skitnödig)
    taquine skrev 2017-11-02 14:37:35 följande:
    Jaha , ja det måste ju bli en rejäl skrattfest.... 
    Hoppas du får ett liv någon dag ;) 
    Tack jag ska tänka på det 

• Anonym (jag)
    Queennr1 skrev 2017-11-02 13:39:43 följande:
    Känns som om det mest är fismotståndarna i tråden som uttrycker äckligheter pratar om fisar i middagen och under sex och sedan asgarvar åt sin "fyndighet", ändå är det vi som inte tar en fis i soffhörnet så allvarligt som anklagas för omogenhet etc etc. Intressant.
    Exakt, sen när blev att hoppa på andra människor och kalla människor som inte uppskattar samma saker som man själv gillar för efterblivna synonym med hyfs och väluppfostrat?

Tittar man i tråden så verkar antifis sidan stå för det mesta av vad man normalt anser vara jävligt ohyfsat men det verkar inte spela någon roll, för de fiser minsann inte Oskyldig
  • Anonym (jag)
    taquine skrev 2017-11-02 14:09:11 följande:
    På vilket sätt blir det en rejäl skrattfest? Pga lukten eller hur det låter? Visst jag kan fatta en 5-åring som är i kiss&bajs åldern tycker pruttar är jättespännande  men vuxna (?) människor....
    Så jävla patetiskt ,och vilket torftigt liv man måste ha om fisar anses roligt.
    Ja men så är det ju, alla som inte gillar exakt samma saker som du lever patetiska liv som 5-åringar.

Måste kännas bra att vara så mycket bättre än alla andra
  • BossHoss

Därför är det bra att fisa ? fem myter och fakta

Att släppa sig några gånger om dagen är helt normalt och tyder på att du har en frisk och fungerande tarm. Ändå ses fisar ofta som något negativt. Men kanske är det dags att ändra på det? Här listar vi, med inspiration från australiska ABC News, fem myter och fakta om fjärtarFisar ses sällan som något trevligt eller bra, och många skäms om de råkar släppa sig inför andra. Men visste du att en prutt faktiskt kan vara positivt för din hälsa? Här reder vi ut vilka av dessa fem påståenden om fisar som stämmer ? och vilka som inte gör det.

1. Påstående: Män fiser mer än kvinnor

SANT

Kvinnor släpper sig ungefär sju gånger om dagen, och män cirka tolv, enligt Terry Bolin, professor och expert på mag- och tarmsjukdomar i Australien. Om det beror på att män faktiskt producerar mer gas eller om kvinnor oftare håller sig är oklart. En genomsnittlig person släpper ifrån sig ungefär en och en halv liter gas om dagen, och ett normalt pruttande tyder på en frisk och fungerande tarm.

Påstående: Att fisa kan göra dig friskare

SANT

Svavelväte, som är en av ingredienserna i en illaluktande fis, är giftig i höga doser. Men den lilla dos som finns i en prutt är faktiskt bra för vår hälsa. Forskare har kommit fram till att gasen skyddar våra celler och kan motverka stroke, hjärtinfarkt och demens, skriver Mirror online. Så nästa gång någon klagar på att du fiser för mycket, berätta att det endast är positivt för honom eller henne att andas in lite av ditt svavelväte.

Påstående: Alla människors fisar luktar illa

FALSKT

Det som får en fis att stinka (ofta en lukt som påminner om ruttna ägg) är framför allt gasen svavelväte. För att svavelväte ska kunna bildas behövs en särskild bakterie i magen, och den bakterien finns bara hos ungefär 40 procent av alla människor. De resterande 60 procenten kan alltså släppa sig utan stinkbombseffekt.

Påstående: Nyttig mat får dig att prutta mer

SANT

En fiberrik kost med mycket grönsaker ökar gasbildningen i kroppen, vilket gör att du måste fisa oftare. Mag- och tarmexperten Terry Bolin rekommenderar dock inte att skära ner på livsmedel med högt fiberinnehåll. Fiberrik mat kan både minska risken för förstoppning och förebygga tarmcancer, vilket ju gör det värt att behöva fisa några extra gånger om dagen.

Påstående: Din egen fis luktar lika äckligt som andras

FALSKT

Det är inte bara inbillning att din egen fis luktar trevligare än andras. Åtminstone för dig själv. Det beror till viss del på att vi föredrar sådant vi känner igen, men också att obehagliga lukter, som till exempel någon annans stinkande fjärt, utlöser en naturlig reaktion för att skydda oss mot sådant som skulle kunna vara giftigt eller göra oss sjuka, skriver Medical Daily.

• Anonym (Yes)

Ja det gör jag. Bryr mig inte längre.

• Snittan

Min sambor tänder på mina pruttar.

Jag älskar att dansa Aske daske da
  • Familjefaren

Ett visst uns av fisdoft får man finna sig i.

• Anonym (Nej tack)

Min man pruttar i tid och otid, berättar gärna hur bajset är osv... jag är totalt oattraherad och tycker bara han är äcklig.

Själv råkade jag prutta framför honom 1 gång under graviditeten i samband med att jag skrattade, varit tillsammans i 11 år

• Anonym (Hmm)

Man här.

Jag fiser när jag måste fisa, men min fru ogillar det.
    min fru fiser aldrig, då menar jag aldrig. Inte ens när hon är ensam hemma.
    Hade hon behövt fisa, har jag inte haft några problem alls med det. Helt naturligt.

• Anonym (Mir)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-29 20:45:31 följande:

Man här.

Jag fiser när jag måste fisa, men min fru ogillar det.
    min fru fiser aldrig, då menar jag aldrig. Inte ens när hon är ensam hemma.
    Hade hon behövt fisa, har jag inte haft några problem alls med det. Helt naturligt.

Hur vet du vad hon gör när hon är ensam hemma?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mir) skrev 2022-01-29 20:55:29 följande:
    Hur vet du vad hon gör när hon är ensam hemma?
    Jag har frågat henne, i samband med att hon blivit besviken på att jag fisit?
    Hon är ärlig.
  • Anonym (Hänsyn alltid en självklarhet)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-10-30 10:28:33 följande:
    Fisa/prutta framför sin partner?

Fiser/pruttar ni inför er partner?

Kom upp en diskussion om det för ett tag sedan (ej familjeliv) så ville kolla hur det ser ut här.

För min del är det nej.

Tycker personligen att det är rätt äckligt faktiskt, förstår inte vitsen med att "tävla" vem som pruttar högst eller vem som har den mest illaluktande fisen, som många verkar göra.

Skulle tappa attraktionen helt om min man höll på så, antar att samma sak gäller honom.. vi är liksom gifta, inte bröder.

Men såklart har alla rätt att göra som de vill, får jag ju påpeka.

Hade aldrig accepterat ett sånt omoget, oförskämt och avtändande barnbeteende hos en vuxen man, ännu mindre en partner. 

Tänker att de flesta av oss (som inte är födda i rännstenen då) får lära oss vanligt folkvett redan som små, så varför skulle man plötsligt vända och gå tillbaka i sin utveckling - i att börja bete sig som en liten unge utan självkontroll igen - bara för att man flyttat ihop med en partner?

Det där om "man måste känna sig fri" är ju ett icke-argument. Vad är man då om man visar vanlig hänsyn till sina närmaste? "fångad"?? 

Behöver man släppa på trycket så är det inte svårt att gå till ett annat rum, helst till badrummet, för detta ändamål. Precis som man fick göra som barn. Det var inget märkvärdigt då heller.

Och för er som skyller på en kroniskt dålig mage - kolla upp era besvär hos läkare och/eller se om er kost. Det är inte ett normaltillstånd att gå omkring med uppblåst mage dygnet runt. Heller inget som era partners ska behöva sota för.
Svar på tråden Fisa/prutta framför sin partner?