• Anonym (Bekymrad mamma)

Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

• Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning
  • biiison
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-11-09 07:12:04 följande:
    Genom att han ansöker om bistånd i form av placering. Så det är för alla ungar som bor i familjehem. När de fyller 18år är de myndiga och får ansöka om att bo kvar tills de är klara med gymnasiet.
    Den här killen har antagligen inte fått bo kvar då han inte skött studierna så kommunen har erbjudit honom ett boende på kommunalt hvb istället vilket han accepterat.
    Helt rätt. Antingen så har TS inte fattat vad HVB är eller så är hon ett troll.
  • biiison
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-07 22:51:07 följande:
    Hur kan omkostnaderna försvinna bara för att personen inte går i skolan?
    För att om man går i skolan får man bidrag, om man inte går i skolan antas det att man skaffar job och får en lön. Den lönen betalar man sina omkostnader med precis som alla andra. Klart som korvspad.
  • Anonym (J)

Ja vad har han själv för planering?

Hjälp honom genom att peppa att söka jobb och att formulera en ansökan. Och att ta kontakt med hyresvärdar.

Anonym (Humanism) skrev 2017-11-09 11:39:01 följande:

Ja du Anna, man får väl hoppas att någon av dina barn aldrig hamnar snett i livet och behöver en hjälpande hand. För då lär hen ju bemötas av samma likgiltighet som du besitter.

Men med lite tur så träffar hen träffar på någon lite mer humanistiskt lagd person som kan sträcka ut en hjälpande hand, de är tyvärr väldigt sällsynta idag men de finns, vem vet TS kanske är en av dem.

?
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-09 12:45:56 följande:

?

Sorry blev lite fel. Skriver på mobilen...
    biiison skrev 2017-11-09 12:25:03 följande:

Inte en chans att han hamnar på flyktingförläggning om han är född/uppvuxen i Sverige.

Troll-Tråd

biiison skrev 2017-11-09 12:27:35 följande:

Helt rätt. Antingen så har TS inte fattat vad HVB är eller så är hon ett troll.

Så fort det skrivs ett inlägg där en nte skriver exakta termer (jag har fått sagt till mig att han bor på en flyktingförläggning ) så skriks det "troll"

Jösses. Nej, det är ingen trolltråd, men tro det om ni vill..
    Anonym (Lh) skrev 2017-11-09 11:27:10 följande:

Att ha flera verksamheter i en och samma byggnad/miljö är nog inte så ovanligt. Att både kommunen och migrationsverket hyr in sig på samma lokalitet händer. Hyrde stuga på en gammal herrgård för några år sen, i huvudbyggnaden låg ett hem för äldre missbrukare och i ena flygeln ett boende för nyanlända. Kort och gott kallades det "flyktingförläggningen" i folkmun. Den andra flygeln hade tidigare varit ett hunddagis.

Gamla vagnhallen användes till vinterförvaring av båtar och husvagnar. Gubben som ägde stället var en riktig entreprenör.

Att en lokal kanske varit flyktingboende men nu används som hvb-hem eller vice versa förekommer också.

Även icke svenska ungdomar kan ju hvb-placeras, gissar att många ensamkommande barn överförs så när de fyllt 18 men inte fått jobb eller bostad.

Aha! Ja det låter ju som en rimlig förklaring.
    Anonym (J) skrev 2017-11-09 12:37:08 följande:

Ja vad har han själv för planering?

Hjälp honom genom att peppa att söka jobb och att formulera en ansökan. Och att ta kontakt med hyresvärdar.

Japp, det ska jag göra. Han har ingen planering alls, han har svårt att ta tag i saker p.g.a diagnos. Har svårt att förstå hur saker fungerar, och att "ringa runt" är i stort sett omöjligt för hnm.
    sextiotalist skrev 2017-11-09 12:06:15 följande:

TS, om du vill hjälpa denna unga man att få en framtid, så be honom kolla folkhögskoleutbudet. Där kan han få gymnasiekompetens under mer lugnare former och de har ofta resurser att stötta unga vuxna som inte hittat rätt i livet. Det är många som har internat att erbjuda också.

Bra tips! Tack!
  • Anonym (J)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-09 12:55:17 följande:

Japp, det ska jag göra. Han har ingen planering alls, han har svårt att ta tag i saker p.g.a diagnos. Har svårt att förstå hur saker fungerar, och att "ringa runt" är i stort sett omöjligt för hnm.

Nu är han ju som sagt vuxen och har ansvar för sig själv, det är ju det han måste inse.

Om han har rätt till ytterligare hjälp beror ju på diagnos.

Du kan ju såklart hjälpa honom att ringa runt osv. På sikt måste han ju lära sig sånt själv, har han nån samtalskontakt eller så?
  • biiison
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-09 12:55:17 följande:
    Svårt att ta tag i saker låter som 19årig lathet inte en diagnos. Skolbänken eller hitta jobb, vad är problemet. 
  • Anonym (Humanism)
    biiison skrev 2017-11-09 13:03:00 följande:
    Svårt att ta tag i saker låter som 19årig lathet inte en diagnos. Skolbänken eller hitta jobb, vad är problemet. 
    Och du är då en expert på olika diagnoser som så säkert kan avgöra att det enbart handlar om lathet?

Skolbänken eller hitta jobb... är ett sånt urbota korkat och okunnigt argument att man undrar om du själv någonsin suttit i en skolbänk...

1 Trasiga människor kan många ggr inte sitta i en skolbänk för de mår alldeles för dåligt för att kunna hantera det.

2 Hur fan har du tänkt dig att en person som inte gått klart skolan ska få ett arbete?

Jag kan dra ett exempel från min närhet. 

Helt normal flicka som det går bra för i skolan råkar ut för pedofil när hon är 12. Efter det går det snabbt nerför, saken bli inte bättre av att hennes pappa är alkis och kvinnomisshandlare. Efter ett tag mår hon så dåligt att hon inte klarar av skolan längre. Hon placeras i fosterhem. Hon flyttar i ett antal år runt mellan olika fosterhem där hon många ggr med rätta vantrivs eftersom fosterfamiljerna verkar vara mer intresserade av pengarna de får per barn än att faktiskt ge barnen en trygg miljö, soc vet om problemet men ser mellan fingrarna eftersom det finns så få fosterhem.

Till sist får hon en egen lägenhet via LSS, efter ett tag mår hon så pass bra att hon kan börja plugga igen, hon går komvux för att ta igen alla förlorade skolår, eftersom hon är mart och driftig (tänk att det finns såna med bland barn/ungdomar som hamnat snett i livet) så går hon framåt väldigt snabbt. Under tiden som hon pluggar går hon en kurs i ögonfransläggning. Hon avslutar kursen och börjar lägga ögonfransar för att dryga ut kassan. Det går väldigt bra och hon får mer och mer kunder. Till slut bildar hon ett företag och drar in ca 50 k i månaden.

Slutkommentar: Alla ungdomar som hamnar snett i livet är inte lata och korkade, vissa är där pga de råkat ut för saker som de själva inte rått över. Få av dessa trivs med att vara nere i skiten, de vill oftast ha ett bättre liv men mår för dåligt för att klara av det. Många ggr är allt de behöver tid att läka, tid att komma på fötter. Men det kommer de aldrig göra så länge det finns IDIOTER som inte har en jävla aning om vad de pratar om som tycker att alla utslagna människor är slappa drägg som får skylla sig själva.

Jag önskar att alla dessa bortskämda IDIOTER under ett år får byta plats med dessa ungdomar i ren lärosyfte. 
  • carlssonanna

Har han någon typ av diagnos eller psykiska problem så ska han givetvis ha hjälp men det låter inte som det är frågan om det här.

• silhuett

Om han har bott länge i fosterhemmet och har en bra relation med familjen kanske han kan be om att få bli inneboende mot att han betalar hyra och sina egna omkostnader?

I så fall kan han ju söka försörjningsstöd hos socialen, tills dess att han hittar ett jobb eller börjar plugga igen.

• Anonym (mor)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 20:12:44 följande:

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

Jag tycker du ska tipsa media för de vill säkert göra ett reportage om en svensk 19-åring! som inta har annat att välja på än att bo på en flyktingförläggning!? Tror t om Löööööfven skulle komma med en kommentar.
  • Anonym (Samson)
    Anonym (Nää) skrev 2017-11-08 09:37:04 följande:

Eftersom jag arbetar på en flyktingförläggning så undrar jag hur en svensk kille hamnade där? De boenden jag känner till samt det jag jobbar på blir man bara placerad via migrationsverket och de tar ju inte hand om svenskar..... sen är det ganska självklart att han inte får mer hjälp när han inte uppfyller sin del, vid 19 års ålder bör man klara av att ta konsekvenserna för sitt handlande

I denna värld tar man inte bara konsekvenserna av sitt eget handlande. 

Därav hans nackelar, därav dina fördelar. 
  • Djurvän03

Ja du TS. Jag tycker synd om din son. Bara för att man är vuxen betyder det inte att man inte behöver hjälp, för det behöver alla även om de empatistörda individerna (de flesta) som svarat här inte fattar det. Vi får hoppas att de som skriver så elakt aldrig någonsin behöver hjälp av samhället, med deras trista attityd så får man skylla sig själv. Det är bara jag, jag, jag. Skit i andra. Tråkigt dock. Hoppas det blir bättre, har tyvärr inget råd att ge mer än art jag blir mörkrädd över vilken brist det är på empati för andra människor. Kram på dig TS!

• carlssonanna
    Djurvän03 skrev 2017-11-22 21:19:51 följande:

Ja du TS. Jag tycker synd om din son. Bara för att man är vuxen betyder det inte att man inte behöver hjälp, för det behöver alla även om de empatistörda individerna (de flesta) som svarat här inte fattar det. Vi får hoppas att de som skriver så elakt aldrig någonsin behöver hjälp av samhället, med deras trista attityd så får man skylla sig själv. Det är bara jag, jag, jag. Skit i andra. Tråkigt dock. Hoppas det blir bättre, har tyvärr inget råd att ge mer än art jag blir mörkrädd över vilken brist det är på empati för andra människor. Kram på dig TS!

Det är ju inte TS son utan hennes dotters klasskompis.
    Hur kan du tro att någon låter son son bo på ett HVB hem som det var i det här fallet istället för att låta honom bo hemma? Och sen skapa en tråd här ang hur man ska göra för att hjälpa honom??

Vad menar du att 19 åring som inte har några föräldrar att bo hos. inte studerar eller jobbar, vad för typ av hjälp ska han få mer än vad han har fått?
Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning