• mormor 1965

    Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?

    Vår lilla gosse är redan 8,5kg och 70 cm, trots att han bara är 4 månader. Han sitter förstås i babyskydd i bilen men undrar om man snart kan sätta honom i bilbarnstol, eller är det för tidigt? Vi har redan en Maxicosi pearl 2 way, som är helt ypperlig för mindre barn och går att justera liggställning i.

  • Svar på tråden Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?
  • Pimpinellan
    Anonym (?) skrev 2017-11-08 21:06:23 följande:
    Du måste mena bältesstol som är för stora barn (4-12 år)? Bilbarnstol är den bakåtvända stol man använder efter babyskyddet.
    Vi utgick från kg och 15 kg- då är man liten åldersmässigt och vår bebis är snart där. Det fanns inte barnstolar på min tid så jag kan inget om det. Fanns ju inte ens bälte då.
  • xilos

    Vi bytte till bilstol när vår pojke va ca 4,5 månad. Han är också stor och började tippa framåt med huvudet eftersom det kom upp på kanten som va lite rakare. Han kunde inte sitta med stöd riktigt än då men vi kortade stödbenet och drog åt spännena som håller fast stolen så att den låg lite mer än den gör om man ställer in den som den ska.

    Däremot ska ni precis som alla andra säger inte kolla på 15+ kg stolarna då dom är framåtvända och barn rekommenderas sitta bakåtvända till 4 år.

  • cosinus
    Pimpinellan skrev 2017-11-08 22:04:24 följande:
    Vi utgick från kg och 15 kg- då är man liten åldersmässigt och vår bebis är snart där. Det fanns inte barnstolar på min tid så jag kan inget om det. Fanns ju inte ens bälte då.
    Man behöver inte vara så liten för att väga 15 kg.

    Mina har vägt det vid 4 år, 3,5 år, 5 år och 3,5 år.

    Frammåt är ok från 4 år och det har varit ganska precis att mina vägt nog (utom då trean som inte gjorde det)
  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 22:17:44 följande:
    Man behöver inte vara så liten för att väga 15 kg. Mina har vägt det vid 4 år, 3,5 år, 5 år och 3,5 år. Frammåt är ok från 4 år och det har varit ganska precis att mina vägt nog (utom då trean som inte gjorde det)
    Enligt min bvc är framåt från 5 års ålder- inte 4. Det var ena lättviktare du haft! Sonen är inte ett och väger 13.
  • cosinus
    Pimpinellan skrev 2017-11-08 22:20:50 följande:
    Enligt min bvc är framåt från 5 års ålder- inte 4. Det var ena lättviktare du haft! Sonen är inte ett och väger 13.
    Ju senare desto bättre, tror dock NTF säger 4 ff i sina rekommendationer, eller så har det ändrats, min yngsta är 7 så jag är förbi det där.

    Och ja, de är inte så tunga ungarna, inte långa heller för den delen. Blir inga basketspelare eller sumobrottare här :)
  • Pimpinellan
    cosinus skrev 2017-11-08 22:35:01 följande:
    Ju senare desto bättre, tror dock NTF säger 4 ff i sina rekommendationer, eller så har det ändrats, min yngsta är 7 så jag är förbi det där. Och ja, de är inte så tunga ungarna, inte långa heller för den delen. Blir inga basketspelare eller sumobrottare här :)
    Har inte läst vad andra säger utan går på bvc som säger 5. Jag önskar jag haft en något mindre tungviktare för han drar ju stora storlekar redan!
  • Anonym (Em)

    Har läst på deras hemsida och den stolen är från 6 månader, så min rekommendation är att ni väntar ett tag till. Ni har tänkt att barnet ska åka bakåtvänt, eller hur har ni tänkt? Babyskydd är mycket säkrare än bilbarnstolar, så länge barnet inte har vuxit ur det på längd och vikt så skulle jag fortsätta med det.

  • Tom Araya
    Pimpinellan skrev 2017-11-08 22:04:24 följande:
    Vi utgick från kg och 15 kg- då är man liten åldersmässigt och vår bebis är snart där. Det fanns inte barnstolar på min tid så jag kan inget om det. Fanns ju inte ens bälte då.
    Vad menar du med "på min tid".
    Säkerhetsbälte har funnits sedan 50-talet. Runt 1960 var det standard i Volvo. På 70-talet blev det lag att det skulle finnas och användas.
    Bilbarnstolar började komma på 70-talet, men blev vanligare främst under 80-talet.
    Enligt din profil är du 48, d.v.s. född runt 1969 och hade nått körkortsålder 1987.
    Alltså borde du som barn ha vuxit upp under den här utvecklingen, även om just dina föräldrar inte var bland de tidigaste som tog till sig den nya tekniken och säkerhetstänkandet.
  • Pimpinellan
    Tom Araya skrev 2017-11-08 22:50:09 följande:
    Vad menar du med "på min tid".
    Säkerhetsbälte har funnits sedan 50-talet. Runt 1960 var det standard i Volvo. På 70-talet blev det lag att det skulle finnas och användas.
    Bilbarnstolar började komma på 70-talet, men blev vanligare främst under 80-talet.
    Enligt din profil är du 48, d.v.s. född runt 1969 och hade nått körkortsålder 1987.
    Alltså borde du som barn ha vuxit upp under den här utvecklingen, även om just dina föräldrar inte var bland de tidigaste som tog till sig den nya tekniken och säkerhetstänkandet.
    Född- 68, vi hade inte bälten i vår bil. Fanns absolut INGEN som satt i bilbarnstol! Hade inget med att göra att mina föräldrar inte tog till sig nåt- man gjorde inte så helt enkelt. Tog körkort vid -37 vad nu det har med saken att göra. Har man inte haft småbarn vet man inget om bilbarnstolar för man har inte varit tvungen veta nåt. Tycker du var ganska nedvärderande mot både mig och mina föräldrar, men det förvånar mig egentligen inte. Du brukar raljera över folk.
  • Tom Araya
    Pimpinellan skrev 2017-11-08 23:01:31 följande:
    Född- 68, vi hade inte bälten i vår bil. Fanns absolut INGEN som satt i bilbarnstol! Hade inget med att göra att mina föräldrar inte tog till sig nåt- man gjorde inte så helt enkelt. Tog körkort vid -37 vad nu det har med saken att göra. Har man inte haft småbarn vet man inget om bilbarnstolar för man har inte varit tvungen veta nåt. Tycker du var ganska nedvärderande mot både mig och mina föräldrar, men det förvånar mig egentligen inte. Du brukar raljera över folk.
    Du väljer att misstolka mig, helt i onödan....

    Jag är fyra år yngre än du och har upplevt samma sak, i vår generation användes inga bilbarnstolar. Inget ont menat om dina föräldrar för det. Men du nämner även bälten, vilket får det att låta som att du vore 20-30 år äldre. Bilbälten var verkligen inget ovanligt 1968, snarare så att de flesta bilar hade haft åtminstone tvåpunktsbälte i fram sedan 10 år tillbaka. Sedan så är man ju barn under ett antal år, så barndomen och minnena därifrån sträcker sig snarare från runt 3-4 års ålder och upp till 18, vilket för din del är runt 1971-1986. Under den perioden fick de flesta bilar inte bara trepunktsbälte fram utan även bak samt även rullbälte.

    För mig som inte heller har barn har jag ändå inte kunnat undvika att hänga med i utvecklingen på håll, jag ser ju vad andra gör, vad andra använder, ser hur lagar och rekommendationer ändras, det är svårt att komma ifrån om man inte levt i en total barnfri miljö. Jag avser då inte i detalj, utan mer övergripande, att saker finns och används, att man ser på ett ungefär hur de ser ut, hur de används o.s.v.

    Slutsatsen är att det sannolikt är ditt minne som brister, om inte just dina föräldrar hade väldigt gamla bilar och/eller länge inte använde bälte.
  • mormor 1965

    Här går det vilt till

    Alltså vi har redan färdigt en Maxicosi 2way pearl. Helt svinbra stol, och jag använder den till flera av mina barnbarn, både framåt och bakåt. Den hör till kategorin 9-18 kg ( eller ca ett halvår) och längdgräns 67-105 cm. Om nån känner till den så vet ni hur bra utformning den har.

  • Anonym (C)
    mormor 1965 skrev 2017-11-09 08:35:18 följande:

    Här går det vilt till

    Alltså vi har redan färdigt en Maxicosi 2way pearl. Helt svinbra stol, och jag använder den till flera av mina barnbarn, både framåt och bakåt. Den hör till kategorin 9-18 kg ( eller ca ett halvår) och längdgräns 67-105 cm. Om nån känner till den så vet ni hur bra utformning den har.


    Den bör dock absolut inte användas framåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåtvända. Barn ska åka bakåt tills de är minst 5 år och helst tills de är ca 120 cm långa och väger 25 kg. Absolut tidigast vid 5 år, 110 cm och 18 kg. Att sitta framåt i en stol med internsele ger extremt hög belastning på nacken vid en krock.
  • mormor 1965

    [quote=78177125][quote-nick]Anonym (C) skrev 2017-11-09 18:36:09 följande:[/quote-nick]

    Den bör dock absolut inte användas framåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåtvända. Barn ska åka bakåt tills de är minst 5 år och helst tills de är ca 120 cm långa och väger 25 kg. Absolut tidigast vid 5 år, 110 cm och 18 kg. Att sitta framåt i en stol med internsele ger extremt hög belastning på nacken vid en krock.

    [/quot

    Hemsk film ???? du menar att man inte skulle få svänga på barn mellan 9-18 kg alls? Mitt ena barnbarn är 4 år och väger 12 kg. Hon åker alltid med ansiktet i färdriktningen i föräldrarnas bil i samma stol som vi har. Men nu var ju frågan att när man kan sätta en liten i denna stol, med ryggen mot färdriktningen förstås.

  • Anonym (C)
    mormor 1965 skrev 2017-11-09 19:35:24 följande:

    [quote=78177125][quote-nick]Anonym (C) skrev 2017-11-09 18:36:09 följande:[/quote-nick]

    Den bör dock absolut inte användas framåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåtvända. Barn ska åka bakåt tills de är minst 5 år och helst tills de är ca 120 cm långa och väger 25 kg. Absolut tidigast vid 5 år, 110 cm och 18 kg. Att sitta framåt i en stol med internsele ger extremt hög belastning på nacken vid en krock.

    [/quot

    Hemsk film ???? du menar att man inte skulle få svänga på barn mellan 9-18 kg alls? Mitt ena barnbarn är 4 år och väger 12 kg. Hon åker alltid med ansiktet i färdriktningen i föräldrarnas bil i samma stol som vi har. Men nu var ju frågan att när man kan sätta en liten i denna stol, med ryggen mot färdriktningen förstås.


    Det är ju godkänt och lagligt från 9 kg, men väldigt farligt att åka framåtvänt. Barn under 18 kg och 5 år bör aldrig åka framåtvända. Bakåtvänt är ju betydligt säkrare och räddar många liv. Varför åker ett så litet barn framåtvänd?

    En till film som visar tydligt varför barn ska åka bakåtvända.

  • Anonym (Em)

    Hemsk film ???? du menar att man inte skulle få svänga på barn mellan 9-18 kg alls? Mitt ena barnbarn är 4 år och väger 12 kg. Hon åker alltid med ansiktet i färdriktningen i föräldrarnas bil i samma stol som vi har. Men nu var ju frågan att när man kan sätta en liten i denna stol, med ryggen mot färdriktningen förstås.

    Enligt rekommendationer om att åka säkert i bilen så ska barn färdas bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 år, så väger 4-åringen så lite så fattar jag inte varför de vänt henne redan. På maxicosis hemsida (engelska) så står det att stolen är från 6 månader och 9 kg, så ditt lilla barnbarn är både för ung och väger för lite.

  • Tom Araya
    mormor 1965 skrev 2017-11-09 19:35:24 följande:

    Hemsk film ???? du menar att man inte skulle få svänga på barn mellan 9-18 kg alls? Mitt ena barnbarn är 4 år och väger 12 kg. Hon åker alltid med ansiktet i färdriktningen i föräldrarnas bil i samma stol som vi har. Men nu var ju frågan att när man kan sätta en liten i denna stol, med ryggen mot färdriktningen förstås.


    En sväng ger långt ifrån samma krafter som en tvär inbromsning eller ännu värre, en frontal krock. Bilbarnstolar ger förövrigt bra sidostöd för både kropp och huvud om den är rätt anpassad och kan ytterligare kompletteras med någon form av nackkrage.
  • älskarlivet81
    Anonym (C) skrev 2017-11-09 18:36:09 följande:

    Den bör dock absolut inte användas framåt! Det är livsfarligt för så små barn att åka framåtvända. Barn ska åka bakåt tills de är minst 5 år och helst tills de är ca 120 cm långa och väger 25 kg. Absolut tidigast vid 5 år, 110 cm och 18 kg. Att sitta framåt i en stol med internsele ger extremt hög belastning på nacken vid en krock.


    Rekommendationen hur man ska sitta är så länge som möjligt men vända framåt tidigast vid 4 år. Vår äldsta vände vi vid 4,5 år och vår yngre strax efter hon blivit 4. 25 kg väger inte ens min 7,5-åring än... Hon är ca 128 cm lång.
  • Magnefico

    Kolla om stolen är godkänd för 4 månaders. I så fall är det ok.

    Vi har en Britax hi-way och den är godkänd att sätta en nyfödd i. Egentligen behövs alltså inget babyskydd, mer än av praktiska skäl.

Svar på tråden Sätta 4 månaders bebis i bilbarnstol?