• Frugårman

    Extremt sockerberoende

    Jag har under de senaste åren utvecklat ett extremt beroende av socker. Förr var jag också beroende av socker men då åt jag endast på helger. Nu äter jag något sött exakt varje dag, en marabou här och någon tårtbit där osv... 
    Helt sjukt hur mycket pengar jag lägger ut på godis och andra sötsaker, går nog och köper något sött minst 5 dagar i veckan.
    Vet verkligen inte vart jag ska ta mig till längre, har gått upp så otroligt mycket i vikt och mår extremt dåligt över detta, men kan inte sluta. Så fort jag får en craving på tex. choklad, ja då måste jag köpa choklad. 

    Har ni några bra tips som verkligen funkar? Finns det något som är gott som jag kan ersätta sötsakerna med? 

  • Svar på tråden Extremt sockerberoende
  • Mariaajh

    Jag dricker citronvatten på morgonen. Sen dricker jag även te på sprängticka, även kallad chaga. Har turen att min svärfar äger skog så jag får "skörda" hos honom, men det finns att köpa i hälsokost butiker. Det hjälpte mig massor och sötsuget försvann helt. Välj även mat som inte triggar sötsuget, ät frukt eller varför inte äpple med kanel på (kanel hjälper till med att reglera blodsockret, utan att dra igång sötsug ????) Spenat till måltiderna är ett annat alternativ, vilket innehåller magnesium som hjälper till med insulin och blodsocker. Sen så ska du undvika stärkelse och vitt mjöl i början. Spannmål fungerar lite på samma sätt som socker för kroppen. Du kanske ska börja äta glutenfritt och att kanske till och med utesluta ris, potatis och majs ett tag, detta gör det lättare för dig att bli av med suget. Det som senare avskräckt mig och jag slutade att helt äta socker var bland annat filmen: "sockerfilmen - sockret, det vita giftet" kolla på den så blir man inte så värst sugen längre.

  • Frugårman
    Mariaajh skrev 2017-11-12 00:10:03 följande:

    Jag dricker citronvatten på morgonen. Sen dricker jag även te på sprängticka, även kallad chaga. Har turen att min svärfar äger skog så jag får "skörda" hos honom, men det finns att köpa i hälsokost butiker. Det hjälpte mig massor och sötsuget försvann helt. Välj även mat som inte triggar sötsuget, ät frukt eller varför inte äpple med kanel på (kanel hjälper till med att reglera blodsockret, utan att dra igång sötsug ????) Spenat till måltiderna är ett annat alternativ, vilket innehåller magnesium som hjälper till med insulin och blodsocker. Sen så ska du undvika stärkelse och vitt mjöl i början. Spannmål fungerar lite på samma sätt som socker för kroppen. Du kanske ska börja äta glutenfritt och att kanske till och med utesluta ris, potatis och majs ett tag, detta gör det lättare för dig att bli av med suget. Det som senare avskräckt mig och jag slutade att helt äta socker var bland annat filmen: "sockerfilmen - sockret, det vita giftet" kolla på den så blir man inte så värst sugen längre.


    Tack så jättemycket för tipsen! Ska testa :D
  • Palestrina
    Frugårman skrev 2017-11-08 21:57:49 följande:

    Nädu jag skulle säg att ett sockerberoende är lika svårt att bli av med som ett rökberoende. Jag vet inte alls var det kommer ifrån, jag älskar sötsaker och jag blir uttråkad om jag inte äter. Jag kanske gör för lite på fritiden helt enkelt.


    Har du slutat att röka någon gång så att du verkligen vet vad du pratar om? För jag ifrågasätter starkt att det är lika svårt att sluta med socker som det är att sluta med något som ger en verklig abstinens. Jag har slutat med socker, så jag vet vad jag talar om och jag upplevde mig också som beroende. En dag fann jag motivationen och slutade bara. Det var så enkelt.
  • Mariamusik

    Jag gjorde hypnos mot mitt sötsug för 2 år sedan. Det har funkat bra för mig men vet andra som det ej funkat för. Har ätit frukt, ost o nötter o har idag inget sug alls. Te är också bra i början.

    Har tränat som en galning och gått ner 20 kg o mår bättre än på länge! Så det finns hopp!

  • Thotis90

    Efter många och om men, efter många försök, så bestämde jag mig bara en dag att nu får det fan vara nog. Idag har jag inte hetsätit på 5 veckor. I början så förde jag matdagbok och var väldigt noga med att äta var 3:e timme (det är jag fortfarande. Det för att det hjälper mycket mot sötsug och håller mig pigg). 

    Det är svårt att ta sig ifrån ett beroende. Jag var sockerberoende i över 6 år och gick upp 25 kg p.g.a. det. 

  • Anonym (Klara)
    Palestrina skrev 2017-11-14 19:36:57 följande:

    Har du slutat att röka någon gång så att du verkligen vet vad du pratar om? För jag ifrågasätter starkt att det är lika svårt att sluta med socker som det är att sluta med något som ger en verklig abstinens. Jag har slutat med socker, så jag vet vad jag talar om och jag upplevde mig också som beroende. En dag fann jag motivationen och slutade bara. Det var så enkelt.


    Det är nog individuellt hur man upplever det. Jag har mött många fd alkoholister som efter att de blivit nyktra blivit sockerberoende och säger att det beroendet kan de verkligen inte ta sig ur. Vissa hävdar att socker ger lika starkt dopaminutslag i hjänan som kokain.

    Och för vissa är det betydligt svårare att sluta röka än att sluta med socker.

    Men hade det varit enklare att sluta med socker så skulle inte övervikt vara en av våra största folksjukdomar.

    Skönt att du fann motivationen att sluta med socker.
  • Anonym (lite salt)

    Jag är också sjukt sockerberoende. Det är verkligen som en drog. Jag kan rota igenom lådor, helt stirrig av abstinens, och äta äcklig mjölig tio år gammal choklad i ren desperation.

    Det som gör att jag inte går upp för mycket är att jag tränar flera gånger i veckan. Under långresor i Asien har jag varit utan godis och mådde mycket bättre då, men en enstaka godisbit så är jag fast igen....

  • Anonym (Klara)
    Mariamusik skrev 2017-11-26 16:00:05 följande:

    Jag gjorde hypnos mot mitt sötsug för 2 år sedan. Det har funkat bra för mig men vet andra som det ej funkat för. Har ätit frukt, ost o nötter o har idag inget sug alls. Te är också bra i början.

    Har tränat som en galning och gått ner 20 kg o mår bättre än på länge! Så det finns hopp!


    Snälla berätta mer om detta: hur gick hypnosen till?.ett tillfälle eller många? Vad kostade det?.vet du nån mer som blivit av med beroende efter hypnos?

    Vi är MÅNGA som är i desperat behov av hjälp..!
  • Anonym (P)

    Det allra viktigaste är att se till att äta regelbundet så man inte får dom där dipparna som gör det omöjligt att stå emot suget. Och att alltid ha med sig lite nödproviant som man gillar av icke söt typ. Blir jag extremt sötsugen men är egentligen inte hungrig brukar jag försöka med en kopp te eller en rejäl bit gurka som ändå är lite saftigt och gott. Och så nyper jag mig i bilringen på magen, det kan vara rätt effektivt det också, man blir lite osugen på att göda den ännu mer så att säga, haha!

  • Pentra

    Extremt sötsug kan bero på krombrist. Att ta tillskott av just krom hjälpte mig att bli av med mitt abnorma sötsug, så att det kom ner till en normal nivå. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Slutat med båda)
    Palestrina skrev 2017-11-14 19:36:57 följande:
    Har du slutat att röka någon gång så att du verkligen vet vad du pratar om? För jag ifrågasätter starkt att det är lika svårt att sluta med socker som det är att sluta med något som ger en verklig abstinens. Jag har slutat med socker, så jag vet vad jag talar om och jag upplevde mig också som beroende. En dag fann jag motivationen och slutade bara. Det var så enkelt.
    Jag har slutat både röka och med socker, ingen skillnad egentligen bara man vill det tillräckligt mycket.
    Det är bara olika symptom på abstinensen men tycker att den gick över snabbare med rökningen än från socker.
    Värsta abstinensen från rökning höll i sig i ca 3 dagar medan socker abstinensen var väl en vecka ungefär.
Svar på tråden Extremt sockerberoende