• Frugårman

    Extremt sockerberoende

    Jag har under de senaste åren utvecklat ett extremt beroende av socker. Förr var jag också beroende av socker men då åt jag endast på helger. Nu äter jag något sött exakt varje dag, en marabou här och någon tårtbit där osv... 
    Helt sjukt hur mycket pengar jag lägger ut på godis och andra sötsaker, går nog och köper något sött minst 5 dagar i veckan.
    Vet verkligen inte vart jag ska ta mig till längre, har gått upp så otroligt mycket i vikt och mår extremt dåligt över detta, men kan inte sluta. Så fort jag får en craving på tex. choklad, ja då måste jag köpa choklad. 

    Har ni några bra tips som verkligen funkar? Finns det något som är gott som jag kan ersätta sötsakerna med? 

  • Svar på tråden Extremt sockerberoende
  • Anonym (Anna)
    Frugårman skrev 2017-11-08 21:40:02 följande:

    Jag har under de senaste åren utvecklat ett extremt beroende av socker. Förr var jag också beroende av socker men då åt jag endast på helger. Nu äter jag något sött exakt varje dag, en marabou här och någon tårtbit där osv... 

    Helt sjukt hur mycket pengar jag lägger ut på godis och andra sötsaker, går nog och köper något sött minst 5 dagar i veckan.

    Vet verkligen inte vart jag ska ta mig till längre, har gått upp så otroligt mycket i vikt och mår extremt dåligt över detta, men kan inte sluta. Så fort jag får en craving på tex. choklad, ja då måste jag köpa choklad. 

    Har ni några bra tips som verkligen funkar? Finns det något som är gott som jag kan ersätta sötsakerna med? 


    Har du testat kbt?
  • Frugårman
    Anonym (Anna) skrev 2017-11-08 21:46:31 följande:
    Har du testat kbt?
    Nej det har jag inte, funkar det och isåfall vem går man till? Kan alla terapeuter hjälpa till med det?
  • Annelie 76

    Kbt kombinerat med LCHF. Att inte äta sött och sånt som ökar sockersuget hjälper en hel del. Fast inte fullt ut, sockerdemonen finns där fortfarande så kbt kan vara bra att hålla den i schack.

  • MAN78

    Har inga tips till dig TS. Mer förvånad av att man kan bli så beroende av sötsaker. Ger det ngn kick överhuvudtaget? Jag är snusare och dricker dessutom alkohol minst 6 dagar i veckan. Får nog erkänna att jag utvecklat ett visst beroende, i alla fall psykiskt. Och tyvärr är även alkohol och tobak en dyr vana.

  • dream on

    Jag känner delvis igen mig i beteendet. Går inte upp i vikt men får ångest över vad det gör med mina tänder och att jag är en dålig förebild gör mina barn. Det jag upplever fungerar mot det där suget är att motverka trötthet ( sova ordentligt) och motverka stress genom att röra på mig och att äta bra, riktig mat. Rask promenad funkar fint. Sjukt präktigt men jag blir mindre sugen på onyttigheter när jag rör på mig regelbundet och suget är värst när jag kommer hem från jobbet. Då handlar det ju oftast om hunger. Jag mår bäst av att käka små mellanmål mellan huvudmålen. Frukt eller en riskaka med jordnötssmör tycker jag kan hålla suget lite i schack.


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Anna)
    Frugårman skrev 2017-11-08 21:50:16 följande:

    Nej det har jag inte, funkar det och isåfall vem går man till? Kan alla terapeuter hjälpa till med det?


    Det är en psykolog som ger det och det ska finnas via vårdcentralen. Då kan du få verktyg att hantera suget när det blir för stort och sluta agera på det.
  • dream on
    MAN78 skrev 2017-11-08 21:53:25 följande:

    Har inga tips till dig TS. Mer förvånad av att man kan bli så beroende av sötsaker. Ger det ngn kick överhuvudtaget? Jag är snusare och dricker dessutom alkohol minst 6 dagar i veckan. Får nog erkänna att jag utvecklat ett visst beroende, i alla fall psykiskt. Och tyvärr är även alkohol och tobak en dyr vana.


    Alkohol innehåller också en hel del socker. ;)
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Frugårman
    MAN78 skrev 2017-11-08 21:53:25 följande:

    Har inga tips till dig TS. Mer förvånad av att man kan bli så beroende av sötsaker. Ger det ngn kick överhuvudtaget? Jag är snusare och dricker dessutom alkohol minst 6 dagar i veckan. Får nog erkänna att jag utvecklat ett visst beroende, i alla fall psykiskt. Och tyvärr är även alkohol och tobak en dyr vana.


    Nädu jag skulle säg att ett sockerberoende är lika svårt att bli av med som ett rökberoende. Jag vet inte alls var det kommer ifrån, jag älskar sötsaker och jag blir uttråkad om jag inte äter. Jag kanske gör för lite på fritiden helt enkelt.
  • Frugårman
    dream on skrev 2017-11-08 21:53:50 följande:

    Jag känner delvis igen mig i beteendet. Går inte upp i vikt men får ångest över vad det gör med mina tänder och att jag är en dålig förebild gör mina barn. Det jag upplever fungerar mot det där suget är att motverka trötthet ( sova ordentligt) och motverka stress genom att röra på mig och att äta bra, riktig mat. Rask promenad funkar fint. Sjukt präktigt men jag blir mindre sugen på onyttigheter när jag rör på mig regelbundet och suget är värst när jag kommer hem från jobbet. Då handlar det ju oftast om hunger. Jag mår bäst av att käka små mellanmål mellan huvudmålen. Frukt eller en riskaka med jordnötssmör tycker jag kan hålla suget lite i schack.


    Ja jag sover väldigt dåligt, sen tränar jag inte speciellt mycket då jag blir extremt omotiverad när jag äter onyttigt. Som jag skrev i kommentaren ovanför blir jag uttråkad så fort jag inte äter. 
  • Annelie 76

    Alla som undrar över beroende borde läsa boken "hjärnkoll på vikten". Där förklaras det jättebra hur det funkar.

    TS du borde också läsa "Sockerbomben". En väldigt bra bok att läsa när man är sockerberoende.

Svar på tråden Extremt sockerberoende