• Anonym (Ledsen)

De vill ha tillbaka min bebis

Har man inga rättigheter som fodervärd? Tre kullar innan hon är sex år var det bestämt, men trots att jag meddelade vid löp så hörde de aldrig av sig. Hon har bott hos oss i snart tre år och nu vill de från ingenstans bryta avtalet och påstår att jag haft henne olovligen genom att de inte fått tillbaka henne vid löp.

Jag står inte som ägare, det skulle skrivas efter kullarna var tagna.

• Svar på tråden De vill ha tillbaka min bebis
  • Scoops
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-14 18:28:41 följande:
    Jag har skickat till samma nummer som jag har pratat med dem om annat. Hur överlämnandet skulle gå till har inte bestämts, utan det som blir enklast just då. De har inte svarat.
    Har du fått någon klarhet om hur avtalet ser ut? Var det genom SKK, muntligt eller annat papper? Ni måste ju ha bestämt innan hur det skulle vara om det inte blev några valpar...
  • Anonym (Ledsen)
    Scoops skrev 2017-11-15 09:00:44 följande:

Har du fått någon klarhet om hur avtalet ser ut? Var det genom SKK, muntligt eller annat papper? Ni måste ju ha bestämt innan hur det skulle vara om det inte blev några valpar...

Det är genom skk.

Det enda som står är tre kullar (?tre försök? står inom parantes) alt till hon fyllt 6 år. Så det här borde ju falla inom det sista eftersom de inte brytt sig om att ta några kullar.. Känns som de försöker snacka massa skit nu för att kontraktet inte ska vara giltigt nu när det inte är så långt kvar.
  • bullen1984

Kul att jag fattade att det var en hund redan när jag läste rubriken. 

Tror inte du behöver vara så rädd. Mitt ex lämnade sin hund till mig efter att vi gjort slut. Sade att han kommer avliva den, så jag åkte dit och hämtade den. Hunden slog på honom. Sedan ångrade han sig efter en månad och Ville ha tillbaka hunden. 
    Jag vägrade och han polisanmälde mig för stöld. Den polisanmälan lades givetvis ned omgående, då jag inte stulit hunden, och polisen springer inte runt och hämtar hundar hos folk, de har viktigare saker för sig. Jag behöll hunden och tillslut fick jag honom, när exet träffat en ny som inte ville ha hund. 

• Scoops
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-15 09:04:22 följande:
    Det är genom skk.

Det enda som står är tre kullar (?tre försök? står inom parantes) alt till hon fyllt 6 år. Så det här borde ju falla inom det sista eftersom de inte brytt sig om att ta några kullar.. Känns som de försöker snacka massa skit nu för att kontraktet inte ska vara giltigt nu när det inte är så långt kvar.
    Ja, bara ha is i magen och referera till kontraktet om de hör av sig. De har haft sina chanser och missat dem. Tråkigt, men det är deras problem och inte ditt.
  • Liheek

Jag tror du måste se vad som står i avtalet. Jag hade en fodertik och i det avtalet stod det 1 kull innan 5 år. och tog hon ingen kull vid 5 år gick hunden över i min ägo. . dock valde hon att inte ta någon kull och då var hon tvungen att skriva över hunden på mig för att den skulle bli min innan 5 årsdagen. Så jag tror att hunden tyvärr är uppfödarens om det inte står annat i avtalet. Men jag tycker verkligen du ska strida för det för egentligen kommer ju hunden övergå i din ägo vid 6 år då? om uppfödaren inte tagit sina kullar? ELler vad står det?

• Anonym (mor)

Tänk så sorgligt att vara en "avelstik".

• Anonym (Bebis)
    tobbe01 skrev 2017-11-15 07:51:14 följande:

Kan fungera att behandla en liten knähund som en "bebis". Inte bra för hunden alls men kan fungera då man kan ta upp den i famnen när den inte kan hantera omgivningen. Hundar av lite större modell behöver en stark och tydlig ledare.

Bara för att man kallar den bebis betyder inte det att man behandlar den som bebis

Hade en 55 kilos briard som ja ibland kallade bebis men jag bebisdaltade inte henne. Herregud vilket monster hon hade blivit då
  • Canadasvensk
    Anonym (Bebis) skrev 2017-11-15 13:08:20 följande:
    Bara för att man kallar den bebis betyder inte det att man behandlar den som bebis  

Nä man får kalla sin hund vad man vill!

Men skulle jag skriva "De vill ha tillbaka min hundvalp" fast jag i själva verket menar min riktiga bebis, alltså ett litet BARN, så skulle ju troligtvis hundälskare läsa min tråd först och inte föräldrar...
  • Anonym (Ledsen)
    Canadasvensk skrev 2017-11-15 20:37:40 följande:

Men skulle jag skriva "De vill ha tillbaka min hundvalp" fast jag i själva verket menar min riktiga bebis, alltså ett litet BARN, så skulle ju troligtvis hundälskare läsa min tråd först och inte föräldrar...

Det är ju ingen hundvalp.
  • Canadasvensk
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-15 20:41:12 följande:
    Det är ju ingen hundvalp.
    Förlåt - hund!

Jag tar det igen och rättar mig så det inte blir några fler missförstånd:

Men skulle jag skriva "De vill ha tillbaka min hund" fast jag i själva verket menar min riktiga bebis, alltså ett litet BARN, så skulle ju troligtvis hundälskare läsa min tråd först och inte föräldrar...
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-15 09:04:22 följande:

Det är genom skk.

Då har du ditt på det torra. Hon har fel. Ring skks juridiska avdelning för hjälp.
Svar på tråden De vill ha tillbaka min bebis