• Anonym (Ledsen)

De vill ha tillbaka min bebis

Har man inga rättigheter som fodervärd? Tre kullar innan hon är sex år var det bestämt, men trots att jag meddelade vid löp så hörde de aldrig av sig. Hon har bott hos oss i snart tre år och nu vill de från ingenstans bryta avtalet och påstår att jag haft henne olovligen genom att de inte fått tillbaka henne vid löp.

Jag står inte som ägare, det skulle skrivas efter kullarna var tagna.

• Svar på tråden De vill ha tillbaka min bebis
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-13 10:59:19 följande:

Har man inga rättigheter som fodervärd? Tre kullar innan hon är sex år var det bestämt, men trots att jag meddelade vid löp så hörde de aldrig av sig. Hon har bott hos oss i snart tre år och nu vill de från ingenstans bryta avtalet och påstår att jag haft henne olovligen genom att de inte fått tillbaka henne vid löp.

Jag står inte som ägare, det skulle skrivas efter kullarna var tagna.

Kolla avtalet men grunden är att de äger hunden.
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-11-13 11:05:56 följande:

Står ingenting om att de får ta tillbaka henne hur som helst, bara att ägarskapet överförs efter kullarna är tagna eller hon fyllt 6 år.
  • Anonym (Skk)
    Kjell2 skrev 2017-11-13 11:05:56 följande:

Riktigt så enkelt är det inte. Om uppfödaren vill ha tillbaka hunden så måste denne vända sig till domstol. Ts kan i sin tur kontakta Kennelklubbens juridiska avdelning och anmäla att uppfödaren är oseriös.
  • Kjell2
    Anonym (Skk) skrev 2017-11-13 11:13:54 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Om uppfödaren vill ha tillbaka hunden så måste denne vända sig till domstol. Ts kan i sin tur kontakta Kennelklubbens juridiska avdelning och anmäla att uppfödaren är oseriös.
    Självklart blir det domstol om fodervärlden blåvägrar. Även om uppfödraren är oseriöd förändrar det inte avtalet och sakrätten.

Grunden är i avtalet - TS bör ta proffshjälp för att se vad som gäller.

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-13 11:07:57 följande:
    Står ingenting om att de får ta tillbaka henne hur som helst, bara att ägarskapet överförs efter kullarna är tagna eller hon fyllt 6 år.
    Om det inte har hänt blir grunden att ägarskapet ligger hos den ursprungliga ägaren.

Vill du ta strid om detta? I så fall anlita ett proffs..

• Stårschan

Poäng för dagens mest vilseledande rubrik!

• Rock on
    Stårschan skrev 2017-11-13 11:21:15 följande:

Poäng för dagens mest vilseledande rubrik!

Tänkte just detsamma
  • Kjell2

TS: En lösning kan vara att du erbjuder dig att köpa hunden.

• Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-11-13 11:33:38 följande:

TS: En lösning kan vara att du erbjuder dig att köpa hunden.

De går inte med på det :(
  • Jemp

Det låter inte som ett SKK med tre kullar?

OM det är skks ska du absolut inte behöva betala för hunden. Den är din och det är upp till dem att ta kullarna. Har du kommunikationen skriftligt att hon löper?

Och är det SKK så har de juridisk hjälp via telefon.

Svar på tråden De vill ha tillbaka min bebis