• Mini2015

    Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2

    Jag behöver verkligen vara hemma två veckor innan förlossningen med barn nr 2 men vet inte hur jag ska få ihop det. Vid graviditet nr 1 var jag hemma 2 veckor före förlossningen och då sov jag i princip konstant dessa två veckor. Hade en jobbig graviditet där barnet låg djupt i bäckenet, vilket gjorde att det strålade ner som knivar mellan benen vid varje steg jag tog + att jag hade foglossning och var stel som ett kylskåp med svullna fötter och ben. Det enda som hjälpte då var att ligga ner för att avlasta de nedre regionerna. Nu känner jag sedan en vecka tillbaka samma symtom, så den här graviditeten blir troligtvis likadan.

    Vi har en energisk och nu extremt trotsig tvååring som slänger sig på golvet, skriker och sparkar/slår vid varje vardagligt moment vi ska genomföra (äta mat, byta blöja, klä på ytterkläder, gå in från att ha varit ute, osv). Inget annat funkar än att resolut lyfta upp den skrikande och sparkande ungen och bära honom till vad som nu ska göras. Redan nu (är i vecka 29) känner jag att jag inte klarar av att hantera honom mer än ett par timmar ensam på grund av detta. Skälvklart klarar jag att ta hand om honom annars, men inte nu när jag mår så här i graviditeten (hade jag vetat att han skulle bli så trotsig hade jag definitivt väntat med barn nr 2). Sonen älskar förskolan och springer in varje gång utan att säga hejdå. Man får dock bära honom skrikandes och sparkandes därifrån på eftermiddagarna, han vill absolut inte gå hem.

    I vår kommun får man endast ha barn nr 1 på förskolan 15 timmar om man tar föräldraledigt två veckor innan förlossningen för barn nr 2. Att ha hand om sonen så mycket de sista två veckorna innan förlossningen kommer inte fungera. Jag kommer behöva ha honom på förskolan de ordinare 6 timmarna om dagen, 5 dagar i veckan som han brukar vara där. Det gör ju att jag även kan utesluta att ta semester de sista två veckorna, för då får jag ju inte ha honom alls på förskolan. Det som återstår är ju i så fall sjukskrivning, vilket väl egentligen vore mest logiskt. Problemet är ju bara det att jag inte kan planera in sjukskrivning redan nu. Jag vet ju inte att jag verkligen kommer få bli sjukskriven av läkaren då i januari, de brukar ju vara kinkiga med sjukskrivningar vid graviditet har jag hört? Dessutom har jag en tjurig chef som ifrågasätter att jag ska vara hemma innan förlossningen överhuvudtaget (trots att hon såg hur illa det var med mig sist). Sjukskriver jag mig nu när hon vet att jag vill gå hem tidigare så tror jag att hon kommer göra allt i sin makt för att jävlas med mig och få den ogiltigförklarad på något sätt. Hon kommer åtminstone ifrågasätta att jag är sjuk på riktigt. Jag måste dessutom lägga in ansökan om föräldraledigt eller semester redan nu för att den ska bli godkänd. Blir jag inte sjukskriven sedan och ansöker om semester/föräldraledigt då så kommer hon avslå den med motivering att den kom in för sent enligt reglerna.

    Hur ska man göra? Kollar Försäkringskassan upp om barnet har varit på förskolan mer än den godkända 15 timmarna om man skulle välja att vara FL ändå? Och vad blir straffet om de upptäcker det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-13 16:24
    Alternativen som jag kan välja mellan är alltså att ta semester och ha 2-åringen på förskolan ändå, att ta föräldraledigt och ha 2-åringen på förskolan ändå (kollar F-kassan detta och vad blir det i så fall för påföljd?), eller att chansa på att få bli sjukskriven (känns för osäkert).

  • Svar på tråden Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2
  • Treasures

    När vi väntade andra barnet så kollade jag också upp med förskolan om syskonet kunde få va där när jag va hemma inför förlossningen och fick till svar att hon fick va där 15 h/vecka oavsett om jag hade semester för att vila el tog fp. Det kändes ok då jag mådde bra. Bar ju trött och så men hade inte ont nånstans. Nu blev det fock aldrig så att hon behövde va där få lillasyster föddes på helgen redan två dagar efter jag slutat jobba. Sen fuck hon ju va där heltid tills bebis va 1 mån, men så mkt blev det ju inte då pappan först va hemma 10 dagar och sen ville jag inte ha henne där så mkt.

    Nu väntar vi nr 3 med BF 15/12. Jag är sjukskriven 50% pga trötthet och foglossning tom 30/11. Sen har jag tänkt ta semester fram till bebisen föds. Den här gången tänker jag inte ens fråga om hur mkt tid vi får ha på fsk utan fortsätta med ungefär samma tider som nu då jag är sjukskriven. Tänker inte säga att jag tar semester utan de får tro att jag är fortsatt sjukskriven. Och sen kommer vi ju inte utnyttja månaden med heltid heller då den troligtvis sammanfaller med jullovet.

    Jag tror inte det är några problem för dig att bli sjukskriven med de besvär du beskriver och det har din arbetsgivare inget att göra med. Börja med att prata med fin barnmorska så har hon säkert bra råd att ge. Att jobbs halvtid från nu kan ju vara en bra början och sen ksn ju den sjukskrivningen ökas på beroende på hur du mår längre fram. Jag fick sjukintyg av läkaren över telefon, behövde inte ens träffa henne ovh försäkringskassan har också godkännt sjukskrivningen.


    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Luma79

    Hej!

    Jag satt i liknande sits som dig.

    Min sambo var sjukskriven för utbrändhet och jag var helt färdig.

    Jag blev inte sjukskriven för jag hade inte tillräckliga fysiska besvär för det.

    Tycker att det är märkliga regler att man inte kan få ha syskon på förskola mer än 15 timmar när situationen är som den är. Men men...

    För det första så låter det helt klart att du har rätt att bli sjukskriven med dina problem. Din arbetsgivare kan inte neka dig det, däremot kan FK neka ersättning.

    Jag stämde av med en vän som jobbade inom förskolan och hon sa att de inte har rätt att ringa arbetsgivare för att stämma av om man jobbar eller ej. Vet inte om det är skillnad kommuner emellan.

    Men jag tog en veckas semester, och en vecka föräldraledigt, utan att ta fp från FK under den veckan.

    Jobbigt att ljuga för förskolepersonalen, men jag kände att jag inte hade något val. Hämtade hem honom tidigare än normalt. Sa att jag blev sjukskriven sista veckan, då krävs inget läkarintyg och FK är inte heller inblandat.

    Lycka till och hoppas att du slipper ha så ont!

  • Ellie

    Du kan tex ansöka om FL redan nu och lite senare kan du se om du får igenom en sjukskrivning. Det borde gå och då slipper du ta föräldradagar. Om du tar FL för barn 1 kan du ta lägstanivådagar. Då behöver du bara spendera 1 timme av 8 med barnet utan att det blir försäkringsbedrägeri.

    De flesta kommuner tror jag tillåter att barnet går vanliga tider fram till förlossningen och 1 månad efteråt. Snålt av din kommun.

    Som sagt, det låter verkligen som om du skulle kunna bli sjukskriven om du får de problem du hade sist. Du kan ju även bli sjukskriven från föräldraledighet, så ansök om det nu för säkerhets skull.

  • cosinus

    Du kan ta fp på bebisen i magen innan födseln. Sen är det upp till förskolan om de godkänner samma tider, hos oss har det gått bra eftersom 15 timmar för syskonet börjat gälla från det att bebisen blir 1 månad.

    Med trean var jag ledig 3 veckor innan, synd bara att syskonen passade på att vara sjuka hela den tiden och eftersom jag tog fp på bebis kunde inte mannen vabba. Undantaget kontrollerna på spec-mvc, de var guld värda. Fick man någon minuts vila iaf :)

  • LejonSa

    Var får man reda på om de tillåter heltid en månad efter förlossningen? Enligt vår förskola så är det 15 h. Men jag vill också minnas att jag hört de med en månad.

    Dock inte säkert det blir aktuellt alls för oss. Kommer bebis runt bf så är det strax innan jul och vi har tänkt ha sonen hemma hela januari ändå, om inte bebis 2 är raka totala extrema motsatsen till storebror (dvs inte sover alls, skriker 24/7 osv. Storebror sov hela nätter och var väldigt lugn....till skillnad från nu... 2åring haha ). Vill inte dra hem onödiga smittor om det går.

  • Mini2015

    Tack alla för bra svar! Trodde jag skulle få någon sur kommentar och blev positivt överraskad och väldigt glad för att alla är så stöttande! Det var verkligen vad jag behövde i den här situationen. Kram till er allihop! :)

  • Ellie
    Luma79 skrev 2017-11-13 20:14:22 följande:Hej!
     Sa att jag blev sjukskriven sista veckan, då krävs inget läkarintyg och FK är inte heller inblandat.
    Lycka till och hoppas att du slipper ha så ont!
    FK blir inte inblandat för 2 veckor heller. Då krävs ett intyg, men det går bara till arbetsgivaren. Det låter dock som om TS kunde behöva sjukskrivning även innan dess, men kanske inte på 100%. I så fall kommer ju FK kopplas in.
  • Ellie
    nevermind skrev 2017-11-13 21:24:51 följande:
    Men varför ska du vara hemma alls? Jag fattar inte.
    Inom många yrken behöver man kunna gå och stå för att kunna jobba.
  • Mini2015

    Precis. Och förra gången kunde jag inte ens sitta mer än korta stunder.


    Ellie skrev 2017-11-13 21:29:42 följande:

    Inom många yrken behöver man kunna gå och stå för att kunna jobba.


  • nevermind
    Mini2015 skrev 2017-11-13 21:36:03 följande:

    Precis. Och förra gången kunde jag inte ens sitta mer än korta stunder.


    Men då blir man väl sjukskriven?

    Vad gäller vid gravidpenning?
  • Gina43

    Känner igen din sits TS! Jag hade liknande läge och högriskgraviditet. Jag var sjukskriven de sista veckorna, men tog inte ut sjukpenning från v38 (då räknar FK med att man istället tar ut föräldrapenning) så jag tog semesterdagar (som sjukskriven, mitt val). Här spelade det för min del ingen större roll hur jag hade inkomsten/kompensationen eftersom jag inte hade särskilt behov av att spara dagarna.

    Med förskolan löste jag det genom sjukskrivningen, dvs jag bad läkaren att särskilt ta med i sjukintyget att jag temporärt hade delvis nedsatt förmåga att ta hand om barn, för det fall att förskolan skulle vilja se någon förklaring. Sedan hade jag barnet på förskolan vanliga tider; maken lämnade och jag hämtade.

    Det här löser sig nog! Du är inte ensam - vet flera som haft dilemmat och de hade lugnare barn än vad du beskriver, de hade det tufft ändå. De flesta undanhöll ledighet för förskolan och/eller förskolan såg mellan fingrarna eller gav uttryckligt tillstånd pga graviditeten. Det är ju en så kort period det gäller. Varför bråka med tärd blivande mamma som snart sätter en liten till världen? Det finns helt klart större strider att ta.

  • Mini2015

    Ja, så får det bli nu när FK inte bryr sig om att nr 1 är på dagis. Det var mest FK jag var orolig för.


    Fliselisan skrev 2017-11-15 06:49:54 följande:

    Men strunta i att säga nåt till förskolan? Handlar ju bara om 2 veckor. Dom kommer inte kolla upp det.


  • Mia86a

    Oj vad olika det kan vara. Jag jobbar själv min sista dag nu på fredag och är beräknad 28 nov. Har kollat med både förskola och kommunen och fått bekräftat att jag från och med måndag får vara ledig med föräldrapenning (för den nya bebisen) och samtidigt ha storasyster full tid på förskolan. Här får storasyskon gå heltid två månader efter att småsyskon fötts, därefter 25 h per vecka.

  • Tomelilla15

    Hej,

    Har inte läst alla svar i tråden men den här frågan har upprört mig länge. Det är ett system som bara drabbar kvinnor eftersom vi är gravida och man är så hänsynslös mot kvinnor den jobbigaste delen av graviditeten. Det är helt logiskt att man ska få ha barnet hemma färre timmar först en tid efter förlossning tycker jag och behöver man vara hemma och vila innan fl så ska man inte behöva ta hand om ett äldre syskon. I vår kommun gäller 15 h från beräknad fl. De flesta kvinnor föder ju barn senare än beräknad fl och de, plus de som råkar föda på fl, ska då alltså ha en barnvakt som avstår från att jobba för att vara hemma många timmar i veckan med någon annans barn trots att det finns en fungerande förskoleverksamhet. Så jävla idiotiskt så man kan smälla av. Vad är samhällsnyttan liksom?

    Mitt råd:

    Alternativ 1. Säg inget till någon utan lämna barnet som vanligt. Ingen kommer kolla, vare sig fsk, FK eller arbetsgivaren.

    Alternativ 2. Försök få en sjukskrivning på heltid innan fl. om du inte får det - Kör på alternativ 1 ändå.

    Alternativ 3. Prata med förskolechefen om er situation. I många kommuner har förskolechefen rätt att besluta om fler timmar än 15 h om särskilda behov föreligger. Sista veckorna av en graviditet plus beräknad förlossning är såklart skäl nog.

  • Tomelilla15
    Mia86a skrev 2017-11-15 19:45:44 följande:

    Oj vad olika det kan vara. Jag jobbar själv min sista dag nu på fredag och är beräknad 28 nov. Har kollat med både förskola och kommunen och fått bekräftat att jag från och med måndag får vara ledig med föräldrapenning (för den nya bebisen) och samtidigt ha storasyster full tid på förskolan. Här får storasyskon gå heltid två månader efter att småsyskon fötts, därefter 25 h per vecka.


    Oj vad intressant. Snälla, säg vilken kommun. Vill gärna försöka få min kommun att ändra reglerna.
  • Mia86a
    Tomelilla15 skrev 2017-11-15 20:10:45 följande:

    Oj vad intressant. Snälla, säg vilken kommun. Vill gärna försöka få min kommun att ändra reglerna.


    Ekerö kommun
Svar på tråden Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2