• Anonym (Lisa)

Fel skåpknoppar?

Vi sålde vårat hus för ett tag sen och de nya ägarna flyttade in häromdan.

Fick igår ett mail från dem där de var upprörda över att vi bytt knopparna/handtagen på garderober och dörrar.

Vi såg det som en självklarhet att våra dyra specialdesignade handtag var en del av vårt bohag men de påstår att vi stulit dem.

De blev ju inte utan handtag, vi satte tillbaka de ursprungliga.

Har de nåt att komma med? De frågade inte om dem och vi påstod aldrig att de skulle följa med i köpet.

• Svar på tråden Fel skåpknoppar?
  • Anonym (Lisa)
    Regndamen skrev 2017-11-14 16:56:48 följande:

Så fantastiskt mycket kan inte skåpknopparna kostat.

Det är flera tusen. 20 dörrhandtag och 35 knoppar.
  • Anonym (Ava)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 17:15:05 följande:

Om det handlade om nästan ALLA dörrhandtag och knoppar i hela huset, så är det ju otroligt dåligt av er att ni inte nämna att dom inte skulle ingå. De bidrar ju till en väldigt stor del av hela husets känsla och karaktär. Hur tänkte ni, egentligen?
  • Anonym (X)

Hur olika var knopparna ni ersatte dem med?

• Lord Hans

Rent juridiskt är det solklart. Det är frågan om fast egendom och knopparna som satt på skåpen vid visningen är deras. Som exempel kan ni kan inte heller byta ut er splitternya hundratusen kronors eldstad emot nån gammal rostig kamin ni hittat på skroten.

Eftersom ni inte haft nån mäklare så kan det bli svårt att bevisa det för köparna, men räkna med att dom kan dra igång en långdragen rättsprocess där chansen finns att ni förlorar. Det bästa är nog om ni kunde förklara för de nya köparna hur det ligger till och erbjuda er att kompensera "prisbortfallet". Det kan inte handla om någon större summa?

• Poppy75
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 16:20:38 följande:

Huset såldes för att betala av skulder, så nej, vi har inga pengar att ge dem.

Jag kan förstå att de känner sig besvikna, men det är inget vi kan göra åt det.

Det är klart att ni kan göra något åt det. Var åtminstone ärlig och säg som det är, att ni inte vill.
  • Regndamen

Vad menar du med flera tusen? 3000? 20 000? 60 000? 200 000?

Har ni användning för alla nu? Hur ska detta gå i arv egentligen? Till slut kommer alla ha en dörrknopp var, och ingen vet var resten finns.
  • tobbe01
    Anonym (Ava) skrev 2017-11-14 17:39:55 följande:
    Om det handlade om nästan ALLA dörrhandtag och knoppar i hela huset, så är det ju otroligt dåligt av er att ni inte nämna att dom inte skulle ingå. De bidrar ju till en väldigt stor del av hela husets känsla och karaktär. Hur tänkte ni, egentligen?
  • Fliselisan

Hade också blivit irriterad. Kan dock inte säga om ni hade rätt att göra så eller inte. Tror inte det, känns som att sånt hör till den fasta inredningen?

• Deceree1

Varför skriver du då denna tråd undrar man ju.
  • BossHoss
    Så det är alla knoppar OCH dörrhantag, herregud klart de är vansinniga

Klart ni kan göra något åt det, men ni vill inte
  • Poppy75
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 09:53:21 följande:

Våra handtag var en bröllopsgåva och är tänkt att de ska gå i arv.

Kan se framför mig tråden om 30 år... Svärmor vill bestämma inredningen i vår nya lägenhet. He he
  • sextiotalist

OK
    Ni har gjort ett misstag, då är det bara att avvakta. Ni har sagt att ni inte kommer lämna tillbaka dessa (pga det är en bröllopsgåva).
    Nu är det bara att avvakta vad köparens nästa drag är. Det finns en potentiell risk att ni får ersätta detta. Då får ni ta tag i detta då.

• Gabriella 009

Stor skillnad på fina guldiga knopparoch handtag eller allt i plast, men är det fina handtag när jag är på visning så ska det vara fina handtag när jag flyttar in, stor skillnad på helhetsintrycket

Svar på tråden Fel skåpknoppar?