Makoto skrev 2017-12-04 23:33:25 följande:
Som sagt var jag starkt emot flytten från början när jag fick höra om detta och har motarbetat det hela tiden just pga att barnen inte ska behöva välja och hur jobbigt det kommer att bli att åka emellan för dem. Tyvärr har mitt ex. manipulerat barnen i flera år att detta inte är någon större deal utan snarare något fantastiskt att de får uppleva en annan del av Sverige och det kommer bli en fantastisk erfarenhet för dem. Hon anser också att barnen inte behöver mig till vardags och hennes nya familj räcker för dem. Hennes man är därifrån förresten.
Enligt min familjerättsadvokat, så bestämmer sig barnen att de vill bo hos sin mamma så kommer jag att ha svårt att hindra dem från att flytta om jag inte har mycket starka bevisa att miljön där borta är högst olämpliga för dem. Motsätter jag deras önskemål utan större bevis och argument kan jag enligt min advokat istället förlora min del av vårdnaden då jag inte är samarbetsvillig och inte vill det bästa för barnen. Jag har inte hört med någon annan advokat om detta stämmer, vilket jag tänkt göra.
Tingsrätten går också 90% på barnens vilja så chansen att jag vinner där är mycket liten om barnen bestämmer sig att de vill flytta.
Fast om det uppenbart är dålig hos mamman (men det kanske bara är saker du säger, inte att det faktiskt är så?) så kommer rätten se även det.
Det brukar vara så att den som har flyttat automatiskt har sämre chans än den som bor kvar där barnen har skola, vänner och trygghet. Om det däremot på något sätt framkommer att du är en lite slarvig förälder - nå - då står ni kanske lika i rättens ögon, du och mamman.
Har du förklarat för barnen att de INTE behöver flytta alls? Säger de att de vill vara kvar hos dig måste ju det gälla då, om din advokat har rätt, lika väl som advokaten säger att rätten kommer flytta på barnen om de önskar till mamman?
Det jag vet om liknande fall är att så små barn som din yngsta åtminstone, inte får välja!
Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack igen, redan idag med barnen, verkligen på djupet prata om hur det blir när man flyttar, byter skola, ska hitta nya vänner osv - har de verkligen tänkt på det? Det är klart det kan bli jättebra och spännande men det beror ju helt på hur social och framåt man är själv. Speciellt en tonåring vill säkert hellre vara kvar med sina vänner (om nu barnen har en bra social situation?)
I familjerätten samtalar man för att göra ett juridiskt bindande avtal, så det är ingen skillnad mot Tingsrätten, bara att man slipper en hel process och kostnaderna. Säger du där att du inte vill att barnen flyttar, och mamman inte går med på att de stannar hos dig - ja då hamnar ni i rätten. Du har en enorm fördel och det är ju att de bott hos dig tiden efter skilsmässan + att mamman flyttade långt bort. Använd den fördelen! Om du är väldigt tydlig med att du verkligen inte önskar att barnen ska flytta kanske hon inte orkar driva hela processen från sin sida.
I tråden vet vi inget om hur barnen egentligen trivs hos dig, har du en känsla för att de saknar sin mamma och gärna vill vara där så får du ju väga in det. Vi får ju bara din bild av att mamma när lite "flängig" och det är det jag utgått från, att det är bättre barnen är kvar hos dig men du måste kämpa för det!
Om jag var du skulle jag köra ända in i kaklet, hela processen. Då har du gjort vad du kan och du visar barnen att du strider för dem (så blir du inte bara en pappa som gav upp, liksom) men du måste givetvis prata mkt med barnen om det här, vara helt säker på att de säger vad de vill. Om de verkligen, verkligen vill vara hos mamma och de vågar säga det till dig, då kanske du måste gå med på det men utifrån det du skrev i TS låter det inte så. Om 13-åringen vill vara hos dig, utgå från det och sen tycker du att barnen inte ska delas på - kör det i rätten!