• Tildurrr

Barnlängtan som är plågsam men frågor om sgi står i vägen

Hej! Jag och min sambo går i planerna på att skaffa barn, något jag velat i många år och han känner sig äntligen redo och vill börja försöka!

Grejen är den att jag gått från skola till skola och alltså enbart sommarjobbat. Och som jag förstår med sgi så kan det räknas på sommarjobb ifall de ser att de varit återkommande, och även om jag skulle bli gravid nu, på första försöket, så är jag klar med skolan i juni och kan jobba iallafall 3 månader om allt skulle gå bra. (Och detta är enbart om jag blir gravid första försöket, annars läggs ju Mer månader på).

Så min fråga är hur ser era erfarenheter ut? Ni som fått sgi utan att jobbat åtta månader först, har ni kunnat få lite högre än det lägsta?

• Svar på tråden Barnlängtan som är plågsam men frågor om sgi står i vägen
  • Jemp

Du ska nog inte räkna med att kunna jobba ända fram till bf som ssk.

• Tildurrr
    Jemp skrev 2017-12-06 10:34:27 följande:

Men 1-2 månader före borde väl gå?
  • missUniversum

De flesta sjuksköterskor jobbar inte de sista 2 månaderna före beräknad förlossning. Sedan är det såklart individuellt

• Alexi

Du får inte fp baserad på sgi om du inte jobbat åtta månader före bf. Det finns inga undantag till detta.

Däremot så gäller detta bara de 180 första fp-dagarna så om pappan är hemma och har jobbat får han på sginivå och du får på sginiivå efter åtta månader.

• magelita80

Jag pluggade i 6 år innan jag fick barn och han inte jobba i 8 mån innan sonen föddes. Men jag jobbade heltid innan jag började plugga och skyddde min sgi genom att ta CSN lån. Min sgi baserades på det jag hade jobbat innan samt beräknad löneökning.

• Tildurrr
    Alexi skrev 2017-12-06 12:33:38 följande:

Du får inte fp baserad på sgi om du inte jobbat åtta månader före bf. Det finns inga undantag till detta.

Däremot så gäller detta bara de 180 första fp-dagarna så om pappan är hemma och har jobbat får han på sginivå och du får på sginiivå efter åtta månader.

Fast att dom kan basera det på sommarjobb är det försäkringskassan själv som har sagt. Har ringt och frågat, dom sa att ifall man kan se att jag har studerat och jobbar alla tillfällen som går där emellan så kan de gå, alltså att dom ser att jag hela tiden återgår till att arbeta.
  • Tildurrr
    magelita80 skrev 2017-12-06 12:38:40 följande:

Jag pluggade i 6 år innan jag fick barn och han inte jobba i 8 mån innan sonen föddes. Men jag jobbade heltid innan jag började plugga och skyddde min sgi genom att ta CSN lån. Min sgi baserades på det jag hade jobbat innan samt beräknad löneökning.

Jaa, lite så jag förstod det på försäkringskassan också, att jag som tagit CSN senaste tre åren har en chans att få det baserat på tidigare sommarjobb och även om jag skulle bli anställd innan jag söker tex.

Självklart är ju det bästa att vänta med barn tills jag har jobbat åtta månader men varken jag är sambon vill vänta mer. Men frågan om sgi är ju ändå viktig.
  • Jemp
    Tildurrr skrev 2017-12-06 13:06:43 följande:

Fast att dom kan basera det på sommarjobb är det försäkringskassan själv som har sagt. Har ringt och frågat, dom sa att ifall man kan se att jag har studerat och jobbar alla tillfällen som går där emellan så kan de gå, alltså att dom ser att jag hela tiden återgår till att arbeta.

Menar de då för att behålla SGI eller för att få en från första början?
  • Tildurrr
    Jemp skrev 2017-12-06 16:17:48 följande:

Menar de då för att behålla SGI eller för att få en från första början?

Jag har ju aldrig haft en och aldrig jobbat så för att få en tror jag väl.
  • Seven Costanza
    Jemp skrev 2017-12-06 10:34:27 följande:

D

Var står det att TS läser till ssk? Jag har läst flera gånger men ser inte det.

Nåväl, till TS: nej jag tror inte att enbart sommarjobb kan ligga till grund för SGI utan FK menar säkert då sommarjobb i kombination med extrajobb under terminerna eftersom det ska vara minst 240 dagar sammanhängande. Känns ju säkrare att börja jobba först istället, det är ju rätt mycket pengar i skillnad det handlar om i SGI.
  • Tildurrr
    Seven Costanza skrev 2017-12-06 19:58:03 följande:

D

Nåväl, till TS: nej jag tror inte att enbart sommarjobb kan ligga till grund för SGI utan FK menar säkert då sommarjobb i kombination med extrajobb under terminerna eftersom det ska vara minst 240 dagar sammanhängande. Känns ju säkrare att börja jobba först istället, det är ju rätt mycket pengar i skillnad det handlar om i SGI.

Ett år känns så himla långt bort bara, och jag vet att vi skulle klara det på ekonomin vi har nu också, det är absolut möjligt.
  • Jemp
    Seven Costanza skrev 2017-12-06 19:58:03 följande:

D

I en tidigare tråd.
Svar på tråden Barnlängtan som är plågsam men frågor om sgi står i vägen