• orolig2323

Sätta gränser kring barnens tid med far/morföräldrar

Hej!
    Jag har två pojkar, 8 & 10 år och har stora problem kring att sätta gränser med min man när det gäller hans föräldrar och barnen. Både jag och barnen älskar deras farföräldrar, och jag vill att de umgås. Samtidigt har jag länge försökt att prata med min man om att vi tillsammans behöver planera barnens tid. De har ju mycket, som du vill och behöver göra, såsom att få enskild tid med deras föräldrar (hemma/aktiviteter), fritidsaktiviteter, kompisar, läxor och inte minst deras morföräldrar, som de inte träffar lika ofta. Eftersom det inte har fungerat att lösa detta spontant (se nedan) har jag försökt att få min man att komma överens om ungefär hur ofta, som barnen träffar hans föräldrar, såsom kanske varannan vecka, eller kanske rentav ibland en eller flera gånger per vecka vid särskilda tillfällen, men inte varje dag, och inte närhelst han eller hans föräldrar känner för det. ibland har jag planerat roliga helgaktiviteter med mina barn och sedan fått höra att hans föräldrar önskar träffa dem istället, och kanske har jag då ibland varit för "snäll" och inte alltid sagt ifrån och stått på mig, så hans föräldrar har vant sig vid att ha ständig tillgång närhelst de vill. Men mina försök att sätta gränser på förhand går ändå långt tillbaka.
    Nyligen har jag satt ner foten och sagt att vi först behöver ha förhållningsregler som vi enas om innan jag känner mig bekväm som förälder över att de träffar någon av våra föräldrar, men då har min man reagerat mycket kraftfullt. Detta trots att vi är under pågående diskussioner om skilsmässa (vi är fortfarande gifta och bor tillsammans) och har berättat om detta för våra föräldrar, men inte för barnen. Trots att vi till slut kom överens om att de ska träffa vardera av deras mor- och farföräldrar totalt två gånger t o m julen (och pratade med barnen om detta) så har min man redan brutit detta. Han tar barnen efter skolan till sina föräldrar utan att berätta för mig och gör då barnen ängsliga eftersom de vet att mamma och pappa inte är överens (detta tar han sedan som "bevis" på att det är jag som gör barnen rädda genom att vara emot). Jag har försökt att prata med hans föräldrar, men de förstår inte varför det ska finnas några gränser. Till barnen säger min man att deras mamma inte vill att de träffar farföräldrarna, vilket ju inte är sant. Han har till och med hotat med att anmäla mig till socialtjänsten för att jag "inte låter barnen träffa sina farföräldrar" och citerar föräldrabarken om att barn har dessa rättigheter.
    Jag tycker inte att det är fel att som förälder vilja ha möjlighet att planera barnens tid och sätta gränser, och att detta kanske innebär att barnen inte nödvändigtvis träffar sina farföräldrar varje dag eller flera gånger i veckan på bekostnad av annat. Har jag inte rätt, och kanske rentav en skyldighet, till detta som förälder? Men jag känner mig maktlös och helt utan stöd från min närmaste omgivning. Vad kan jag göra? Kan jag vända mig någonstans för att få hjälp?
  • Svar på tråden Sätta gränser kring barnens tid med far/morföräldrar
  • äldreochklokare

jag tror att han tänker sig ha mycket nytta av sina föräldrar när ni har skilt er. 

• äldreochklokare

Och, jag tror inte du kan styra över så mycket nu utan fokusera på att det blir en vettig skilsmässa istället och sedan när ni (gissar jag) har barnen varannan vecka så bestämmer du över den veckan barnen är hos dig. Han får ordna så att barnen möter hans föräldrar på hans vecka. 

• FruNyfiken

Jag tycker att det låter som att du har ett ordentligt kontrollbehov och tycker, precis som din man och hans föräldrar, att det inte behövs gränser på det sättet. Om du har planerat aktiviteter är det väl bara att tala om det, så får de träffas vid något annat tillfälle istället?

• Aliona

Jag tycker att det är fantastiskt att dina varn får ha ett så nöra och fint förhållande med farföräldrarna. Jättevärdefullt för barn att få umgås mycket ich nära med den äldre generationen och dessutom en trygghet att ha flera vuxna i sitt liv, sitt dagliga liv tom. De kommer inte att finnas för alltid så jag tycker att det är toppen att de får vara så mycket tillsammans. Tycker absolut inte att du ska begränsa det. Dessutom tror jag som någon ovan att det kommer en begränsning när ni väl är skilda.

Om deras ungänge går ut över andra saker så kan kanske farföräldrarna ta ansvar för det. Typ att de ska läsa läxor med barnen om de är där efter skolan eller ta dem till fritidsaktiviteterna.

Däremot tycker jag att du ska stå på dig om du planerat något. Bara att meddela att ?på lördag kl 14 ska vi på bio/biblan/simhallen så då kan inte barnen?. Det får de acceptera, så får de väl ses efteråt.

• Alexi

Tycker du resonerar jättekonstigt. Om du har planer med barnen är det väl bara att säga det. Om barnen har läxor är det ju bara att säga det, ja ni kan ses om barnen också gör sina läxor. Om farföräldrarna vill och barnrn vill så är det ju bara att glädja sig åt det!

• annabellelee

Om barnen har fotbollsträning på onsdagar, tar mannen med den till föräldrarna ändå, så att de missar sin träning? I så fall förstår jag dig!

Annars är det väl bara att boka in i god tid träning, lekträff, besök hos morföräldrar, och saboterar mannen det är det väl han som ska anmälas. Men om barnen bara har en ledig eftermiddag är det väl inget fel med besök hos farföräldrar.

Vill barnen träffa farföräldrarna mindre?

• Almina

Vad tycker barnen?

Jag tycker att det verkar fantastiskt att farföräldrarna vill vara så närvarande. Men om det gör att barnen inte kan gå på önskade fritidsaktiviteter och inte hinner göra sina läxor är det ju förstås ett problem. Det måste ju såklart också finnas möjlighet för er att säga nej när ni har andra planer eller det inte passar. Men i övrigt verkar det onödigt att begränsa till ett visst antal träffar under en visa tid. (Jag bar här också att du önskar att barnen inte träffar farföräldrarna oftare än de har möjlighet att träffa morföräldrarna?)

Oavsett så tror jag du gör bäst i att ligga lågt om detta. Efter skiljsmässan kommer ju du och din man helt kunna styra under era veckor, och då är ju problemet ändå "löst". Och jag tror att det är bättre att försöka hålla så god relation som möjligt till din man. Och viktigt att barnen inte ska behöva känna att de hamnar emellan (vilket de redan verkar ha gjort).

Svar på tråden Sätta gränser kring barnens tid med far/morföräldrar