• CFly

Första gången barn. Hur?

Första gången tänkte försöka prova på det här med barn under nästa år. 

Hur gör ni som är rutinerade? Måste man hålla på och jaga ägglossningsdatum och ha sex just då eller kan man bara ha sex när lusten faller på och inte planera sex så mycket. 

Känns som en hysteri med datum hit och dit, test hit och dit. 

• Svar på tråden Första gången barn. Hur?
  • KLindqvist

Vi testade äl stickor men jag hittade aldrig min äl.

Så vi har vara testat att ligga med jämna mellanrum och så får vi se vad som händer.

BIM idag.

• Jemp

Jag har börjat med att bara sluta med p-medel. För mig har det funkat. Hade jag inte blivit gravid efter 4-6 mån hade jag testat äl-tester och mer planerat sex.

• Lucifer91
    Jemp skrev 2017-12-27 15:11:51 följande:

Jag har börjat med att bara sluta med p-medel. För mig har det funkat. Hade jag inte blivit gravid efter 4-6 mån hade jag testat äl-tester och mer planerat sex.

Hur lång tid tog de för dig efter att du slutat med p-piller tills att du plussa? :)
  • marran87

Vi har testat båda varianterna under det ca 1,5 år som vi försökt skaffa barn. Har man tålamod så kan man absolut satsa på att ha sex utan schema, men oddsen ökar ju en del om man kör med ÄL test, gärna i kombination med temp.

• Jemp
    Lucifer91 skrev 2017-12-27 15:30:24 följande:

Hur lång tid tog de för dig efter att du slutat med p-piller tills att du plussa? :)

2 mån, båda gångerna.
  • gruvan

Nej man behöver inte hålla på med äl-tester. Äl sker i de flesta fall 14 dagar innan mensen startar (kan såklart diffa några dagar framåt eller bakåt) så om du har en cykel på 28 dagar har du äl på dag 14 i cykeln. Vid kortare cykel har men äl lite tidigare och har man längre cykel har man äl lite senare. Har du en någorlunda regelbunden cykel räcker det för att veta ungefär när du har äl och då kan ni ju ligga lite extra då. Det finns även många mensappar där man fyller i hur lång cykel man har och som sedan räknar ut när man bör ha äl och vilka dagar man är som mest fertil. Spermierna kan leva i kvinnan upp till 7 dagar och efter ägget har släppt lever det i max 24 timmar. Man behöver alltså inte ha sex samma dag man har äl utan man kan bli gravid om man har sex upp till en vecka innan äl. Om ni har sex varannan till var tredje dag kommer ni garanterat pricka äl. Men bara för att man prickar äl betyder inte det att man blir gravid även om det inte finns något fel. Jag har för mig att chansen att bli gravid när man är 25 år och man prickar äl är 25% och om man är 30 år 20%. Det är vanligt att det tar upp till ett år att bli gravid och det är först efter ett års försök utan att man har blivit gravid som man kan söka hjälp. Så sexa på några gånger i veckan när lusten faller på (kvinnan blir ofta mer sugen när äl närmar sig) så kommer det nog ta sig tillslut! Lycka till!

• Anotherone

Klart man inte måste!

Har man sex varannan-var tredje dag, dvs hyfsat regelbundet så ringar man även in ägglossningen. Och spermier kan leva kvar inne i kvinnan rätt många dagar.

Men det är ju kanske en fördel att veta lite hur menscykeln funkar om man vill vara lite mer målmedveten i sina försök.

Jag har två barn med över 10 års mellanrum. Första sa vi att efter mensen i april är det fritt fram, för att barnet gärna fick komma tidigt på året. I slutet på maj testade vi positivt.

Andra gången blev vi överens om att försöka efter sommarsemestern och 3v senare var jag gravid. Så vi har haft en väldig tur!

• Lucifer91
    Jemp skrev 2017-12-27 15:45:00 följande:

2 mån, båda gångerna.

Okej :) de gav lite hopp. Har just nu andra mensen sedan jag slutade.. kanske vid nästa ÄL så är de vår tur :)
Svar på tråden Första gången barn. Hur?