• CFly

    Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet

    Grattis Kvinnor.
    Ni har fått en ny myndighet. 

    Man tror väl inte på allvar att jämställdhetsmyndigheten även om den heter så fint kommer göra någonting som gynnar könet män om det inte samtidigt gynnar kvinnor?

    Uppdraget är att förändra mansnormen. Man går alltså in på att förändra män. Det är uppdraget. 

    På vilket sätt är det jämställdhet? 
    I min värld är jämställdhet där båda könens för och nackdelar tittas på och jämkas ihop så båda könen får en bra och rättvis värld att leva i. Inte mörka kvinnonormens problem och ensidigt fokusera på mansnormen. 

    Tanken är bra med en myndighet. Men jag tror inte det kommer bli så. Det är en kvinnomyndighet utklädd till en jämställdhetsmyndighet. 

    Så grattis kvinnor.

  • Svar på tråden Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet
  • Anonym (FPL)
    Tuss 1 skrev 2018-02-06 20:14:47 följande:
    Som jag ser det har det dels att göra med att män aldrig var hemma med barnen förr. Och dels för att män ofta utmålar sig som bättre än vad de är. Kvinnor är mer försiktiga med att utgöra sig som experter när de inte anser sig vara det. Oj är män stresståliga? Det känner jag inte till. Idag är dock de man löneförhandar med lite bättre pålästa.
    Nä jag skrev att män är MER stresståliga än män. Verkar som du läser in det du vill läsa in i stället för vad som faktiskt står.

    Män är mer aggressiva än kvinnor, det är fakta, like it or not, och också mindre konflikträdda. Såna saker är väldigt viktiga när man ska pusha sig uppåt i karriären och slåss med andra likadana. Löneförhandling och att få den där extra höjningen kan handla  om att skapa konflikt och inte hålla med. 

    Om kvinnor ska få lika höga löner som män får så får de vara lika tuffa och pushiga som en del män är. Det faller sig rätt naturligt eller hur? Du tror väl inte de tävlingsinriktade männen på toppade viker undan bara för där kommer en kvinna?

    Att män utmålar sig bättre än vad de är, ja de gör de ju såklart, för att de har de självförtroendet att göra så. Vad ska du göra åt det? Få lika bra eller bättre självförtroende förstås. 

    Jag hatar för övrigt som det ser ut nu.
  • KlunsSmurfen
    Konservativ skrev 2018-02-06 16:01:58 följande:
    Dessutom borde hon ha gjort en rejäl vinst. Kvinnor har ju så mycket lägre lön. Förmodligen har hon monopol på sin marknad idag efter att dels ha anställt alla de kompetenta kvinnor som aldrig får chansen och dels ha gjort stora vinster med de lägre kvinnolönerna.
    tveksamt.
    Catfights over handbags and tears in the toilets. With her women-only TV company this producer thought she'd kissed goodbye to conflict... | Daily Mail Online

    It was an idealistic vision swiftly shattered by the nightmare reality: constant bitchiness, surging hormones, unchecked emotion, attention-seeking and fashion rivalry so fierce it tore my staff apart.

    [...]

    Gradually, what had started out as a daydream - wouldn't it be great if there were no men where I worked? - turned into an exciting concept. I decided to create the first all-female production company where smart, intelligent, career-orientated women could work harmoniously, free from the bravado of the opposite sex.

    In hindsight, I should have learned the lessons of my past - at my mixed secondary school I was bullied by a gang of nasty, name-calling girls, so I knew only too well how nasty groups of women could become.

    [...]

    It didn't take long for the office to become divided between the girls who wore make-up and those who didn't. Comments from the former were typically 'Doesn't she know what spot cover-up is?' or 'Has she ever met a hairbrush?', while the no-make-up clan were equally biting, with comments - behind their backs, naturally - such as 'People on the morning bus must think she's a prostitute'; or 'She looks like a slapper'.

    [...]

    Two of the skinny girls often snidely said about the largest girl: 'I'd kill myself if I got that fat.' One of the assistants got her own back on the food police for several weeks by pretending to buy them fat-free lattes. . . which were really full-fat.

    [...]

    www.dailymail.co.uk/femail/article-1168182/Catfights-handbags-tears-toilets-When-producer-launched-women-TV-company-thought-shed-kissed-goodbye-conflict-.html
    Kvinnor kan de också....tur att de flesta ändå är vettiga.
    Mittmedia anklagas för Sannas död | Journalisten
    www.journalisten.se/nyheter/mittmedia-anklagas-sannas-dod
  • Tuss 1
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 20:48:30 följande:

    Nä jag skrev att män är MER stresståliga än män. Verkar som du läser in det du vill läsa in i stället för vad som faktiskt står.

    Män är mer aggressiva än kvinnor, det är fakta, like it or not, och också mindre konflikträdda. Såna saker är väldigt viktiga när man ska pusha sig uppåt i karriären och slåss med andra likadana. Löneförhandling och att få den där extra höjningen kan handla  om att skapa konflikt och inte hålla med. 

    Om kvinnor ska få lika höga löner som män får så får de vara lika tuffa och pushiga som en del män är. Det faller sig rätt naturligt eller hur? Du tror väl inte de tävlingsinriktade männen på toppade viker undan bara för där kommer en kvinna?

    Att män utmålar sig bättre än vad de är, ja de gör de ju såklart, för att de har de självförtroendet att göra så. Vad ska du göra åt det? Få lika bra eller bättre självförtroende förstås. 

    Jag hatar för övrigt som det ser ut nu.


    Ok i såfall beror det nog på att endel män inte tar lika mycket ansvar som de stressade kvinnorna. Så då har vi lite att jobba på ;).

    På mina arbeten måste man visa prestation och att man nåt de mål man satt upp. Sen förhandlar man utifrån det. Ogrundade konflikter kommer man inte långt med. Och tro det eller ej men löneklyftan börjar dra ihop sig.

    Haha jag vet inte vad du jobbar med. Men de där självutnämnda experterna genomskådas rätt snabbt. Jag kör på min linje och de fungerar fint. Mitt självförtroende är gott.

    Har ett toppen bra jobb med ca 60 %kvinnor och resten män. Superbra mix måste jag säga.

    Du hatar? Bitter?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 18:37:37 följande:
    Män har oftare högre lön därför att män är mindre "agreeable" som Jordan uttrycker det. Kvinnor har en högre tendens för att hålla med än att argumentera emot (även om man har svårt att tro det när man läser inlägg på FL). Men det kan bero på att de är mindre stresståliga och mer konflikträdda än män, som ju har biologiska orsaker.
    Det är EN faktor förutom kompetens, ålder mm så det är inte så konstigt att kvinnor tjänar mer i kvinnodominerade yrken, det verkar ju ändå vara deras grej.

    "Men det kan bero på att de är mindre stresståliga och mer konflikträdda än män, som ju har biologiska orsaker."
    nja, hans förklaring till det är för att de rent biologiskt ska vara mer "medgörliga" med jobbiga spädbarn så jag är tveksam till att de skulle vara mindre stresståliga.
    De är också mer empatiska så de verkar ju ha en tendens att känna mer ansvar för andra och har familj och barn att tänka på inom en kortare tidsram vilket också kan ge en del stress när de närmar sig 30+.
    Kvinnor verkar också ha ett större behov av att prata av sig (i detalj), om de inte får det kan de sura ihop.

    Konflikträdd är jag också tveksam till, däremot kan det ju vara svårare att dra igång en konflikt eller stå upp för sig själv med en chef eller liknande, det blir samma sak med män som har mindre maskulina drag.
    (I en relation eller liknande blir det ju andra spelregler mellan man-kvinna än vad det är mellan män så de behöver ju inte vara konflikträdda.)

    Konsekvensen av det är ju att kvinnor blir lite lättare att köra med på jobbet så det kan bli mer stressigt speciellt om de ska konkurrera med tävlingsinriktade män men verkar ju inte vara några större problem att träna in lite maskulina drag.

    Väldigt kortfattat så är det genetiska drag som man inte tänker på eller inte tänker på att det går att kompensera för dem precis som det inte är några större problem för män att träna upp den empatiska delen.

    "Kvinnor har en högre tendens för att hålla med än att argumentera emot"
    Jag tror inte att de håller med mer så de bör ju säga vad de tycker på forum.

    Kathy Newman verkar man inte köra över i första taget men hon spelade ändå på offerkortet/skuldbeläggande för att hon är en stackars kvinna och det verkar vara ett mer feminint drag  (Det finns både kvinnor och män som gör det på forumet) men han lyckades vända på det när han visade att han också är sårbar.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 20:48:30 följande:
    Nä jag skrev att män är MER stresståliga än män. Verkar som du läser in det du vill läsa in i stället för vad som faktiskt står.

    Män är mer aggressiva än kvinnor, det är fakta, like it or not, och också mindre konflikträdda. Såna saker är väldigt viktiga när man ska pusha sig uppåt i karriären och slåss med andra likadana. Löneförhandling och att få den där extra höjningen kan handla  om att skapa konflikt och inte hålla med. 

    Om kvinnor ska få lika höga löner som män får så får de vara lika tuffa och pushiga som en del män är. Det faller sig rätt naturligt eller hur? Du tror väl inte de tävlingsinriktade männen på toppade viker undan bara för där kommer en kvinna?

    Att män utmålar sig bättre än vad de är, ja de gör de ju såklart, för att de har de självförtroendet att göra så. Vad ska du göra åt det? Få lika bra eller bättre självförtroende förstås. 

    Jag hatar för övrigt som det ser ut nu.
    "Nä jag skrev att män är MER stresståliga än män"
    nja du skrev:
    en det kan bero på att de är mindre stresståliga och mer konflikträdda än män,
    så man kan tolka det som att de är stresståliga.

    " för att de har de självförtroendet att göra så"
    Att överdriva har inte alltid med självförtroendet att göra, många som är osäkra eller har lågt självförtroende har också en tendens att överdriva.

    "Män är mer aggressiva än kvinnor, det är fakta, like it or not"
    Enligt Jordan Peterson är det ca 60/40 men längst ut på kanten där det spårar ur som mest är det män som värst.
    Aggressivitet är ju inte riktigt samma sak som att ha maskulina drag/vara tävlingsinriktad, svaga män med klena maskulina drag kan vara väldigt aggressiva (när de vågar visa det).

    En stark ledare behöver inte visa aggressivitet om han inte blir mött med aggressivitet men att visa sej vara mer självsäker och ha "koll på läget" i stället för aggressivitet i sån situation kan göra "motståndaren" mer osäker eftersom han inte ser det som ett hot och ilska/aggressivitet också är ett tecken på osäkerhet.

    Attack är bästa försvar, speciellt för osäkra människor som kan tända mer eller mindre explosivt och bli omöjliga att diskutera med och det är ett tecken på att de egentligen är konflikträdda.

    Kvinnor kan också vara bra på att visa aggressivitet mot varandra speciellt när det handlar om rivalitet.

    Samkönade relationer:
    - I vår rapport ser vi en tendens att män utsätts för mer sexuellt våld medan det fysiska våldet dominerar bland lesbiska kvinnor, förklarade Carin Holmberg.

    http://www.partnervåld.se/rfsu
  • KlunsSmurfen
    Tuss 1 skrev 2018-02-06 20:14:47 följande:
    Som jag ser det har det dels att göra med att män aldrig var hemma med barnen förr. Och dels för att män ofta utmålar sig som bättre än vad de är. Kvinnor är mer försiktiga med att utgöra sig som experter när de inte anser sig vara det. Oj är män stresståliga? Det känner jag inte till. Idag är dock de man löneförhandar med lite bättre pålästa.
    "Som jag ser det har det dels att göra med att män aldrig var hemma med barnen förr."
    Det har alltid varit kvinnor som föder barn...

    "Och dels för att män ofta utmålar sig som bättre än vad de är"
    jepp, en bidragande orsak till att de är bättre på att förhandla till sig löner eller söker jobb.
    men i övrig verkar det bero helt på situationen,  på forumet verkar det ändå vara både kvinnor och män som inte tvekar att vara "experter" på något de knappt har någon koll på.

    "är män stresståliga?"
    nja, personligen har jag snarare olika strategier för att slippa känna stress.


  • Anonym (FPL)
    KlunsSmurfen skrev 2018-02-06 22:57:18 följande:
    Det är EN faktor förutom kompetens, ålder mm så det är inte så konstigt att kvinnor tjänar mer i kvinnodominerade yrken, det verkar ju ändå vara deras grej.

    "Men det kan bero på att de är mindre stresståliga och mer konflikträdda än män, som ju har biologiska orsaker."
    nja, hans förklaring till det är för att de rent biologiskt ska vara mer "medgörliga" med jobbiga spädbarn så jag är tveksam till att de skulle vara mindre stresståliga.
    De är också mer empatiska så de verkar ju ha en tendens att känna mer ansvar för andra och har familj och barn att tänka på inom en kortare tidsram vilket också kan ge en del stress när de närmar sig 30+.
    Kvinnor verkar också ha ett större behov av att prata av sig (i detalj), om de inte får det kan de sura ihop.

    Konflikträdd är jag också tveksam till, däremot kan det ju vara svårare att dra igång en konflikt eller stå upp för sig själv med en chef eller liknande, det blir samma sak med män som har mindre maskulina drag.
    (I en relation eller liknande blir det ju andra spelregler mellan man-kvinna än vad det är mellan män så de behöver ju inte vara konflikträdda.)

    Konsekvensen av det är ju att kvinnor blir lite lättare att köra med på jobbet så det kan bli mer stressigt speciellt om de ska konkurrera med tävlingsinriktade män men verkar ju inte vara några större problem att träna in lite maskulina drag.

    Väldigt kortfattat så är det genetiska drag som man inte tänker på eller inte tänker på att det går att kompensera för dem precis som det inte är några större problem för män att träna upp den empatiska delen.

    "Kvinnor har en högre tendens för att hålla med än att argumentera emot"
    Jag tror inte att de håller med mer så de bör ju säga vad de tycker på forum.

    Kathy Newman verkar man inte köra över i första taget men hon spelade ändå på offerkortet/skuldbeläggande för att hon är en stackars kvinna och det verkar vara ett mer feminint drag  (Det finns både kvinnor och män som gör det på forumet) men han lyckades vända på det när han visade att han också är sårbar.
    Empati och att vara konflikträdd tror jag hör ihop, så kvinnor är i regel mer empatiska och därför mer konflikträdda. Hur många krig har startats av kvinnor? Hur många slagsmål startas av kvinnor? Hur många kvinnor sitter i fängelse jfm män? Alla dessa är konflikter som män verkar dras till. Det borde höra ihop med jobb också. 

    Fler män än kvinnor är också psykopater och dessa har en tendens att nå höga chefsposter, just för att de är extrema exempel på orädda, empatilösa individer. Det är de extrema som märks.

    Ja de har större behov av att prata, och kan bli sura därav, så där kan konflikter skapas, så de kanske är bra på "verbala slagsmål". Hur som helst så är det mycket som talar för att män är mer tävlingsinriktade pga testosteron, och det behövs för att ha det starka intresset av att tjäna mer och mer pengar och nå högt upp inom jobb. 

    Att bara träna in maskulina drag är jag tveksam till. Detsamma gäller empati, du kan inta bara träna in sånt så lätt. Lagar och normer kan håla psykopater från att begå brott, men ändras inte normer storskaligt så ändras inte beteenden så lätt heller. Kan vi göra det trendigt att företag ska ha kvinnliga ledare och inte manliga? Svårt... många män har sin maskulinitet, tävlingsdriv och dominans. Hur ska kvinnor få det? Injicera testosteron?

    Från barnsben kan vi förstås lära om till viss del, det är väl där man får börja.
  • Anonym (FPL)
    Tuss 1 skrev 2018-02-06 22:52:57 följande:
    Ok i såfall beror det nog på att endel män inte tar lika mycket ansvar som de stressade kvinnorna. Så då har vi lite att jobba på ;).

    På mina arbeten måste man visa prestation och att man nåt de mål man satt upp. Sen förhandlar man utifrån det. Ogrundade konflikter kommer man inte långt med. Och tro det eller ej men löneklyftan börjar dra ihop sig.

    Haha jag vet inte vad du jobbar med. Men de där självutnämnda experterna genomskådas rätt snabbt. Jag kör på min linje och de fungerar fint. Mitt självförtroende är gott.

    Har ett toppen bra jobb med ca 60 %kvinnor och resten män. Superbra mix måste jag säga.

    Du hatar? Bitter?
    Jaa... jag hatar alla jäkla skitnormer som ständigt styr vad folk i allmänhet ska tycka. Som robotar, styrda av en osynlig ledare - samhället. Skrikandes

    Jag jobbar inte för tillfället, kanske därför.

    Men nej jag är inte så bitter, ursäkta om jag låtit arg, ibland är det bara skönt att skriva av sig, men hoppas inte folk tar åt sig. Jag har inte koll på allt märker jag, man blir kunnigare ju mer man diskuterar med folk i alla fall. 
  • Anonym (C)
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 23:34:28 följande:

    Jaa... jag hatar alla jäkla skitnormer som ständigt styr vad folk i allmänhet ska tycka. Som robotar, styrda av en osynlig ledare - samhället. 

    Jag jobbar inte för tillfället, kanske därför.

    Men nej jag är inte så bitter, ursäkta om jag låtit arg, ibland är det bara skönt att skriva av sig, men hoppas inte folk tar åt sig. Jag har inte koll på allt märker jag, man blir kunnigare ju mer man diskuterar med folk i alla fall. 


    Alla är ju däremot styrda av normer, hormoner, stimulans, gentetik osv. Blir så trött på människor som kallar sig 'woke' för att dom har läst något intersektionellt feminist instagramkonto och nu upprörs över alla sömngångare. Om ni vill vakna, kasta av er alla ideologier (inte för att det skulle vara möjligt) och spendera hela er tid åt att läsa meta-studier. Annars kan ni väl stanna här nere på jorden som resten av oss.
  • Anonym (FPL)
    Anonym (C) skrev 2018-02-06 23:55:48 följande:
    Alla är ju däremot styrda av normer, hormoner, stimulans, gentetik osv. Blir så trött på människor som kallar sig 'woke' för att dom har läst något intersektionellt feminist instagramkonto och nu upprörs över alla sömngångare. Om ni vill vakna, kasta av er alla ideologier (inte för att det skulle vara möjligt) och spendera hela er tid åt att läsa meta-studier. Annars kan ni väl stanna här nere på jorden som resten av oss.
    Jag förstår inte hur du menar?

    "Woke", det en term för personer som blir varse om att alla är robotar utom dem själva?

    Visst det undrar man över hur många som egentligen är fasta i normer, men jag tycker det är många som är det när man väl börjar prata med dem. Hur styrd man är av normer beror delvis på genetiken, det gäller att ha ett så öppet sinne som möjligt och kunna vara intresserad av att reflektera över ting. Och även ta in folks dåliga åsikter. Vad har en nazist att berätta, vad har en kommunist att berätta? Varför tycker de som de gör. Folk i allmänhet har ett alltför svartvitt tänk. Gott eller ont, inga gråzoner.  

    Men jag vet inte, det kanske är jag som har skygglappar och inte märker alla människor som tycker i gråzoner hela tiden?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 23:27:18 följande:
    Empati och att vara konflikträdd tror jag hör ihop, så kvinnor är i regel mer empatiska och därför mer konflikträdda. Hur många krig har startats av kvinnor? Hur många slagsmål startas av kvinnor? Hur många kvinnor sitter i fängelse jfm män? Alla dessa är konflikter som män verkar dras till. Det borde höra ihop med jobb också. 

    Fler män än kvinnor är också psykopater och dessa har en tendens att nå höga chefsposter, just för att de är extrema exempel på orädda, empatilösa individer. Det är de extrema som märks.

    Ja de har större behov av att prata, och kan bli sura därav, så där kan konflikter skapas, så de kanske är bra på "verbala slagsmål". Hur som helst så är det mycket som talar för att män är mer tävlingsinriktade pga testosteron, och det behövs för att ha det starka intresset av att tjäna mer och mer pengar och nå högt upp inom jobb. 

    Att bara träna in maskulina drag är jag tveksam till. Detsamma gäller empati, du kan inta bara träna in sånt så lätt. Lagar och normer kan håla psykopater från att begå brott, men ändras inte normer storskaligt så ändras inte beteenden så lätt heller. Kan vi göra det trendigt att företag ska ha kvinnliga ledare och inte manliga? Svårt... många män har sin maskulinitet, tävlingsdriv och dominans. Hur ska kvinnor få det? Injicera testosteron?

    Från barnsben kan vi förstås lära om till viss del, det är väl där man får börja.
    "Empati och att vara konflikträdd tror jag hör ihop, så kvinnor är i regel mer empatiska och därför mer konflikträdda."
    Jag är väldigt tveksam till det.
    Att ha en bättre empatisk förmåga (högre EQ) betyder inte nödvändigtvis att man känner mer empati eftersom man måste värdera den andra personens känslor för att kunna känna mer empati.

    Bättre empatisk förmåga innebär också att man har lättare för att manipulera andra, det ger också en fördel om man är passiv aggressiv som också är ett sätt att manipulera så man behöver inte ta konflikter på samma sätt.

    "Fler män än kvinnor är också psykopater"
    Skulle dysfunktionella män vara något slags argument för att vanliga kvinnor är mer konflikträdda?

    Kvinnor är å andra sidan överrepresenterade vid borderline där den manliga motsvarigheten är antisocial personlighetsstörning där psykopati/sociopati ingår och histrionisk personlighetsstörning som anses vara den kvinnliga motsvarigheten till psykopati.

    Det är ingen som vet mörkertalet hos kvinnliga psykopater.
    Kvinnliga psykopater - www.psykopati.se
    www.psykopati.se/25952956
    Kvinnliga psykopater svårare att upptäcka än manliga | Metro
    www.metro.se/artikel/kvinnliga-psykopater-sv%C3%A5rare-att-uppt%C3%A4cka-%C3%A4n-manliga-xr

    "och dessa har en tendens att nå höga chefsposter, just för att de är extrema exempel på orädda, empatilösa individer. Det är de extrema som märks."
    Vissa klarar nog av det men det ligger under antisocial personlighetsstörning av en anledning, jag tror att narcissister har lättare för att fixa det.







    "Hur många krig har startats av kvinnor?"
    Hur många krig har de haft en chans att starta?
    Kvinnor kan ju lura män att slåss mot varandra, det kanske är kvinnor som lurar män att starta krig.

    "Hur många slagsmål startas av kvinnor?"
    Läste du #99, i samkönade förhållanden slåss kvinnor mer än män.
    Det beror också lite på kultur.
    "Tjejer måste vara tuffa för att bli accepterade". Våldet bland ungdomarna tilltar och blir grövre när tiderna blir hårdare - DN.SE
    1994-05-24
     
    Det är lätt att dra på munnen åt svenska rapgruppen Just D:s hit om tonårsflickor som super, snattar och förlorar oskulden inför blåögda föräldrar som inget fattar. Men det är också en träffande sampling från samtiden: om kaxigare attityder, hårdare klimat och tjejer som inte nöjer sig med att vara rara små Barbiedockor.
    [...]
    Det berättas om rånardrottningar som håller hov, "kickers-tjejer" med rå gängjargong, "kaxbrudar", flickor med smycken som knogjärn. Tjejelever som sparkar sönder varandras näsben och låses in på rasterna. Och på löpsedlarna klipper skolflickor i lärarnas fingrar.

    Extremfall, förstås. Men våldet bland tonårstjejer ökar och har blivit grövre. Flickorna tar efter pojkarnas beteende, syns och märks mer än tidigare. Ofta handlar det om svartsjuka, att någon har snackat skit eller "tjafsat" när de druckit sig berusade. Många tjejer slåss också för att det är "häftigt, ballt och tufft", för att få respekt och uppmärksamhet. Och för att bli sedda av killarna i gängen.

    [...]

    Även Leif Birgander, rektor för Hammargårdens ungdomshem, menar att tjejerna har blivit mer utagerande.

    - Här är alla tjejer mer eller mindre våldsamma. Våldet bland killar har ju ökat kraftigt och då har tjejerna följt med. Varje år sedan 1963 har jag skrivit i mina rapporter att ungdomarna blivit värre. Men om det vore hela sanningen skulle de vara monster i dag. Så är det ju inte. Alla är vi anpassade till vår tid. Och vår tid är hårdare, säger Leif Birgander.

    Också när det gäller Statistiska centralbyråns brottsstatistik är trenden tydlig. Sedan början på 70-talet har våldsbrotten bland kvinnor ökat med flera hundra procent. Från 1987 har våldet bland tjejer mellan 15 och 20 år stigit med nära 25 procent. Helt färska siffror för 1993 visar att antalet våldsbrott bland tonårsflickor fortsätter att stiga. Trots den stadiga ökningen rör det sig fortfarande om en liten del av det totala ungdomsvåldet, endast 5 procent.

    www.dn.se/arkiv/insidan/tjejer-maste-vara-tuffa-for-att-bli-accepterade-valdet-bland-ungdomarna-tilltar-och-blir-grovre-nar/
    Det dödliga våldet har minskat sedan 90-talet - Brottsförebyggande rådet

    Det dödliga våldet visar en tydlig minskning sedan 90-talets början. Om det kan du bland annat läsa i en ny kortanalys som beskriver utvecklingen för dödligt våld, misshandel, personrån, sexualbrott samt hot och trakasserier.
    [...]
    Mellan två och fyra procent av befolkningen drabbas årligen av misshandel enligt olika självdeklarationsstudier.  Såväl de studierna som slutenvårdsdata visar att misshandeln har minskat något de senaste åren. En jämförelse med Danmark, Finland och Norge visar på en liknande utveckling.
    www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-05-13-det-dodliga-valdet-har-minskat-sedan-90-talet.html

    *************

    Underhållningsvåld ? Wikipedia
    Barn och underhållningsvåld

    Då man debatterar underhållningsvåld riktar man främst mot barn.

    I oktober 1994 skakades Sverige och Norge av våld bland barn i förskoleåldern. Våldet började oftast som "lek" men urartade och resulterade ibland i dödlig utgång, bland annat inträffade det så kallade Siljefallet i Norge. Man började debattera om underhållningsvåldet kunde ligga bakom. Flera TV-kanaler började nu granska barnprogram. Bland program som vissa slutade visas var Power Rangers det mest omtalade, men även Darkwing Duck berördes [6], och ersattes av de barnvänligare och mindre våldsamma Bumbibjörnarna [7]. När en lärare i en svensk tredjeklass i december 1994 gav barnen i uppgift att skriva julberättelser fick läraren, som väntat sig "vanliga" julberättelser, in våldsamma julberättelser där tomten sköt alla barnen och pappan skar fingrarna av barnen. Detta väckte uppmärksamhet i radio och tidningar samt Sveriges riksdag, och underhållningsvåldet sades vara orsaken

    sv.wikipedia.org/wiki/Underh%C3%A5llningsv%C3%A5ld
    "Att bara träna in maskulina drag är jag tveksam till"
    Det var ju just maskulina drag för att bli mer tävlingsinriktade och inte låta sig köras över som Jordan Peterson har hjälpt kvinnor med, menar du att han har fel?

    "Detsamma gäller empati, du kan inta bara träna in sånt så lätt."
    När man uppfostrar barn så tränar man också deras empatiska förmåga.
    Menar du att det finns någon slags spärr så att det inte går att träna upp den mer när man har blivit vuxen?

    När man tränar upp IQ & EQ förändrar man hjärnan,
    Neuroplasticitet ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Neuroplasticitet

    "Lagar och normer kan håla psykopater från att begå brott, men ändras inte normer storskaligt så ändras inte beteenden så lätt heller."
    Jag förstår inte riktigt varför du drar in psykopater som har ett fel i hjärnan så de flesta inte har förmågan att känna empati och skam när jag påstår att man kan träna upp sin empatiska förmåga. Jag förstår inte heller vad kvinnliga psykopater har med saken att göra.

    "Hur ska kvinnor få det? Injicera testosteron?"
    Allt beror inte på hormoner.

    Du verkar inte är särskilt insatt i det du skriver om.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (C) skrev 2018-02-06 23:55:48 följande:
    Alla är ju däremot styrda av normer, hormoner, stimulans, gentetik osv. Blir så trött på människor som kallar sig 'woke' för att dom har läst något intersektionellt feminist instagramkonto och nu upprörs över alla sömngångare. Om ni vill vakna, kasta av er alla ideologier (inte för att det skulle vara möjligt) och spendera hela er tid åt att läsa meta-studier. Annars kan ni väl stanna här nere på jorden som resten av oss.
    jag fattar inte heller vad du menar, ville du något särskilt så kan du utveckla det.
  • Anonym (( * Y * ))
    CFly skrev 2017-12-28 07:43:20 följande:

    Grattis Kvinnor.

    Ni har fått en ny myndighet. 

    Man tror väl inte på allvar att jämställdhetsmyndigheten även om den heter så fint kommer göra någonting som gynnar könet män om det inte samtidigt gynnar kvinnor?

    Uppdraget är att förändra mansnormen. Man går alltså in på att förändra män. Det är uppdraget. 

    På vilket sätt är det jämställdhet? 

    I min värld är jämställdhet där båda könens för och nackdelar tittas på och jämkas ihop så båda könen får en bra och rättvis värld att leva i. Inte mörka kvinnonormens problem och ensidigt fokusera på mansnormen. 

    Tanken är bra med en myndighet. Men jag tror inte det kommer bli så. Det är en kvinnomyndighet utklädd till en jämställdhetsmyndighet. 

    Så grattis kvinnor.


    Nu när vi håller på att islamisera Sverige behövs den nya myndigheten för att skydda muslimska kvinnor
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-07 02:27:12 följande:

    Jag tror inte det går att öva upp affektiv empati som vuxen, det sitter i en biologiskt. Du kan förstås öva upp så att du efterliknar det, och förstår vad andra känner, men du kommer inte kunna känna det som en äkta empatisk person gör.


    Vilket trams! Empati är inte svart eller vitt. Du är inte empatisk eller inte empatisk. Det är en flytande skala som beror på en kombination av arv och miljö.
  • Anonym (D.D.)
    CFly skrev 2017-12-28 07:43:20 följande:

    Grattis Kvinnor.

    Ni har fått en ny myndighet. 

    Man tror väl inte på allvar att jämställdhetsmyndigheten även om den heter så fint kommer göra någonting som gynnar könet män om det inte samtidigt gynnar kvinnor?

    Uppdraget är att förändra mansnormen. Man går alltså in på att förändra män. Det är uppdraget. 

    På vilket sätt är det jämställdhet? 

    I min värld är jämställdhet där båda könens för och nackdelar tittas på och jämkas ihop så båda könen får en bra och rättvis värld att leva i. Inte mörka kvinnonormens problem och ensidigt fokusera på mansnormen. 

    Tanken är bra med en myndighet. Men jag tror inte det kommer bli så. Det är en kvinnomyndighet utklädd till en jämställdhetsmyndighet. 

    Så grattis kvinnor.


    Jag förstår poängen med att ändra mansnormen. Men då de människor som jobbar på att minska vissa negativa egenskaper hos män, försöker träna in samma negativa egenskaper hos kvinnor, är det svårt att ta det seriöst.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-07 05:14:08 följande:
    Jag förstår poängen med att ändra mansnormen. Men då de människor som jobbar på att minska vissa negativa egenskaper hos män, försöker träna in samma negativa egenskaper hos kvinnor, är det svårt att ta det seriöst.
    Håller halvt med, jag har ofta svårt att förstå vad "mansnormen" när vi oftast en egen bild av vad om vad manlighet och vad mansnormen är.

    "Men då de människor som jobbar på att minska vissa negativa egenskaper hos män, försöker träna in samma negativa egenskaper hos kvinnor"
    Det finns många negativa egenskaper som inte är unikt för något kön.


  • Tuss 1
    KlunsSmurfen skrev 2018-02-06 23:18:21 följande:

    "Som jag ser det har det dels att göra med att män aldrig var hemma med barnen förr."

    Det har alltid varit kvinnor som föder barn...

    -Jag tror till och med att du fattar vad jag menade.

    "Och dels för att män ofta utmålar sig som bättre än vad de är"

    jepp, en bidragande orsak till att de är bättre på att förhandla till sig löner eller söker jobb.

    men i övrig verkar det bero helt på situationen,  på forumet verkar det ändå vara både kvinnor och män som inte tvekar att vara "experter" på något de knappt har någon koll på.

    -Många experter är det...

    "är män stresståliga?"

    nja, personligen har jag snarare olika strategier för att slippa känna stress.

    Coolt vill du dela med dig?


  • Tuss 1
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-06 23:34:28 följande:

    Jaa... jag hatar alla jäkla skitnormer som ständigt styr vad folk i allmänhet ska tycka. Som robotar, styrda av en osynlig ledare - samhället. 

    Jag jobbar inte för tillfället, kanske därför.

    Men nej jag är inte så bitter, ursäkta om jag låtit arg, ibland är det bara skönt att skriva av sig, men hoppas inte folk tar åt sig. Jag har inte koll på allt märker jag, man blir kunnigare ju mer man diskuterar med folk i alla fall. 


    Ja det är ju lite så ett samhälle är styrt. Men det är ju kul med olika åsikter. Vi lär oss av varandra.

    Segt, hoppas du får ett utmanande jobb snart.

    Ok, bara man inte hatar. Lite arg får man vara emellanåt :)
Svar på tråden Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet