• IAmPolly

    Jag vill aldrig ha barn - fråga vad du vill

    Jag är 26 år och vill aldrig skaffa barn.

  • Svar på tråden Jag vill aldrig ha barn - fråga vad du vill
  • Anonym (miljö)
    Anonym (S) skrev 2018-01-08 22:17:28 följande:
    Jojo det vet jag, men hur kom du fram till att det var TS motiv?
    Det var bara en fråga, en gissning.
    För övrigt är det märkligt att barnalstrandet sällan nämns i miljödebatten, trots att detta har överlägset störst inverkan över tid.
  • Anonym (S)
    Anonym (miljö) skrev 2018-01-08 22:28:25 följande:

    Det var bara en fråga, en gissning.

    För övrigt är det märkligt att barnalstrandet sällan nämns i miljödebatten, trots att detta har överlägset störst inverkan över tid.


    Okej, tyckte det lät som ett antagande.

    Jag håller dock med dig. Säkert för det är känsligt, det finns gränser för vad människor är beredda att offra/avstå för miljöns skull. Samma sak med köttätandet vill jag påstå.
  • Anonym (Fd)

    30årig kvinna här. För några år sen tog jag för givet att jag nångång skulle skaffa barn, men insåg att jag egentligen inte ville utan det var bara något man förväntades att göra. Sedan har jag en personlighet som gör att jag inte tror jag skulle kunna engagera mig till 100% i ett barn och göra ett bra jobb. Men jag kan ibland *önska* att jag skulle vilja/kunna skaffa familj osv.

    Folk blir ju lite fundersamma över ens inställning...och det kan vara lite jobbigt.

  • Anonym (kontroversiellt?)

    Är det mer kontroversiellt om en kvinna inte vill ha barn?

  • Anonym (Inga Konstigheter)

    Tycker inte att det är särskilt konstigt.

    Numera föds vi inte in i den förljugna bilden av hur allt SKA se ut. Numera vet vi bättre; vi vet att livet inte behöver gå ut på villa, Volvo, vove, barn.

    En del vill verkligen ha barn. Andra vill verkligen inte. Ser inget märkligt i det.

  • Kramklubba

    De flesta i Sverige nu har trasiga gener. Slaskgenerna har förökat sig ohämmat andra halvan av 1900talet. Har man slaskgener så är det bästa att självfallet avstå från barn.

    Har man däremot bra gener och är tveksam, så borde man ha barn för samhällets bästa, väljer man att skaffa barn, ska de skaffas med en bra partner med bra gener som vill ha barn. Annars bör man avstå helt.

  • Anonym (!)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-05 19:49:41 följande:

    Är du säker på det?


    Nu är jag inte ts men jag tar mig friheten att besvara din fråga i alla fall. Jag är barnfri och har vetat hela mitt liv att jag inte vill ha barn. Jag är nu 35 och jag blir bara säkrare för varje år som går. 
  • Anonym (!)
    Anonym (Vänner) skrev 2020-10-14 09:02:15 följande:

    Vad tycker dina vänner om det


    Jag är inte TS. Men de vänner jag har som har barn själva tycker att det är skönt att ha någon att umgås med som inte vill prata om barn. 
  • Anonym (Vänner)
    Anonym (!) skrev 2020-10-14 12:31:41 följande:
    Jag är inte TS. Men de vänner jag har som har barn själva tycker att det är skönt att ha någon att umgås med som inte vill prata om barn. 
    Vad pratas det om istället
  • Anonym (Vänner)
    Anonym (!) skrev 2020-10-14 12:21:08 följande:
    Nu är jag inte ts men jag tar mig friheten att besvara din fråga i alla fall. Jag är barnfri och har vetat hela mitt liv att jag inte vill ha barn. Jag är nu 35 och jag blir bara säkrare för varje år som går. 
    Njuter du av singellivet. Har du alltid vetat det?
  • Anonym (!)
    Anonym (Vänner) skrev 2020-10-15 09:34:25 följande:

    Vad pratas det om istället


    Allt mellan himmel och jord.
  • Anonym (!)
    Anonym (Vänner) skrev 2020-10-15 09:36:09 följande:

    Njuter du av singellivet. Har du alltid vetat det?


    Jag lever i en relation sen 12 år tillbaka. Ja jag har alltid vetat att jag inte vill ha barn.
  • Anonym (U)
    Anonym (Vänner) skrev 2020-10-15 09:34:25 följande:
    Vad pratas det om istället
    Förstår att du behöver barn att fylla ditt hål med om du behöver ställa en sådan fråga.. 
  • Anonym (No)

    Kan vi inte iaf skippa den här "älskar min sambo lika mycket som jag skulle älska mitt barn"

    Bara nej. Ingen normal förälder älskar sin partner på samma plan som sina barn. I bandet till barnet ingår en enorm beskyddarinstinkt som triumfar det mesta.

    Du kan byta ut din karl, många gör det ofta, men du byter aldrig ut dina barn.

  • Wolfie13
    Anonym (Bee) skrev 2018-01-07 19:14:38 följande:
    Att ta ansvar över ett helt liv kommer vara det största du får uppleva, och den största friheten med. Jag tänkte som du i många år och var helt övertygad att jag kommer inte klara att vara förälder, klara graviditet, klara förlossning, klara allt ansvar. Men ju äldre jag blir desto mer känner jag, varför vara så hård mot mig? Jag älskar tanken att skapa ett liv, som jag formar och skyddar. Som alltid har mig. Kan så många miljoner skaffa barn och ha en lycklig familj varför skulle inte jag kunna det? Jag vet de som hittat meningen i livet, som hittat ett helt nytt självförtroende tack vare att de fick bli förälder. Det var deras kall.

    Har du haft en hund så förstår du känslan fast den kommer vara så mycket starkare för barnet är skapat ur dig.

    Många tror att ansvar är vad som gör folk utbrända, och att det är ansvar som är svårt, men det är inte ansvar som är orsaken till sjukskrivning eller utbrändhet, det är låg självkänsla, lågt självförtroende och allt det innebär som gör att man går i väggen.

    Prova vara förlamad i hela kroppen så alla gör allting åt dig, till och med torkar din rumpa och tar på dig en mössa, så kommer du förstå att vi mår BRA av ansvar. Av självständighet.

    Att bli förälder tvingar oss att lita på oss själva vi maxar självförtroendet och blir en stark bra förälder - för att barnet behöver oss.

    Att vara behövd är underbart. Att vara någons anledning till att de finns och lever är helt otroligt.

    Det är en sak att inte vilja ha barn för att du tycker livet ska kretsa runt något annat och det dömer ingen dig för, men att döma ut att du inte ska ha barn pga självtvivel, snälla du, du kommer klara det som du klarat allt annat du utmanats med i livet. Lita mer på dig själv och det finns massa stöd och hjälp för föräldrar så du förväntas inte kunna den rollen utantill, låt dig växa eftersom precis som med allt annat.

    Jag klarar inte av att jobba med vad som helst, men jag skulle klara av att vara mamma för det tilltalar mig, det passar mig. Men detta har det tagit 10 år att inse. Jag tvivlade en gång i tiden liksom mycket som du. Mycket för att jag hade ingen bra förebild av bra förälder. Och då känns det skrämmande. Men mina syskon har skaffat barn och det har gått jättebra så varför skulle jag inte klara det.
    Ditt inlägg var så bra. Som att ansvar skulle vara något som får en att må dåligt, snarare tvärtom! 
    Nej, alla vill inte ha barn oavsett ålder och alla är verkligen inte lämpade som föräldrar. Känner man inte den minsta längtan så ska man absolut avstå. Det blir bra ändå. 

    Men sen är det en faktiskt jäkla skillnad på att vara 25 år och att vara 35-40. Det går inte att komma ifrån. Som tjugo-nåt är det lätt tro att man är odödlig, livet är kanske fullt av fest, äventyr och vänner..
    Men sen blir man äldre. Och föräldrarna blir också äldre/skröpligare och ens "gamla" familj krymper. Vänner försvinner lätt till sina egna familjer och intressen, de kommer och går med andra ord. Man inser också att livet är skört som en tråd!

    Mina barn ger mig en sån fantastisk känsla av lugn och trygghet, förutom den oslagbara kärleken man får (som inte går att hämta någon annanstans). Så länge de är friska och mår bra, det är allt som spelar roll.
    Älskar att få ge dem den där trygga uppväxten, som många saknar, få chansen att "forma" dem till snälla och förhoppningsvis lyckliga människor. Vara med om allt från dag 0. Man blir helt enkelt sitt bästa jag. 

    I den kärleken ingår ju också förstås en skopa ångest och oro att nåt skulle hända, men det är ju kärlekens pris.
    När ens lilla treåring mumlar, apropå ingenting "ja har den bästa mamman", inget slår det liksom. 
  • Anonym (Vänner)

    Tycker andra kvinnor att det är ett konstigt beslut

Svar på tråden Jag vill aldrig ha barn - fråga vad du vill