• jeanettenettan

    4mån smakportioner

    Behöver tips och råd från er erfarenhet föräldrar. Min son närmar sig 4mån och är så nyfiken på riktig mat.

    Vad är bäst börja med?

    Grönsaker hade jag tänkt o gröt

    Men ska man börja med frukost? Lunch? Middag? Kvällsmål?

    Alla tips mottages :)

  • Svar på tråden 4mån smakportioner
  • Annelie 76

    Ditt bar ska fortfarande äta främst bröstmjölk eller ersättning. Det andra är smakportioner dvs lite smakbitar, inte hela måltider. Låt barnet sitta med när du äter och smaka, antingen på det du äter eller på bebisgrejer. Småningom blir det mer men "food before one is just for fun" gäller alltid.

  • trash panda

    När barnet är så litet så handlar "smakportionerna" ju om att doppa en skedspets i din egen mat och låta barnet smaka en liten slick, inte om riktiga små portioner, så det kan du ju göra vid alla mål om du vill.

    Vi gick sedan sakta över till teskedsstora portioner grönsakspuré när vårt barn var 6 månader.

  • jeanettenettan
    Annelie 76 skrev 2018-01-08 13:08:15 följande:

    Ditt bar ska fortfarande äta främst bröstmjölk eller ersättning. Det andra är smakportioner dvs lite smakbitar, inte hela måltider. Låt barnet sitta med när du äter och smaka, antingen på det du äter eller på bebisgrejer. Småningom blir det mer men "food before one is just for fun" gäller alltid.


    Jo de vet jag huvudsaken amning blir de men tänkte börja introducera mat snart då han är nyfiken. tänkte uppmuntra då de :D
  • sextiotalist

    Vi började med blåbärspuré, fick stoppa honom från att inte äta hela burken på en gång. Han var inte mer än 4 månader och följde med gapande mun när vi åt.
    Nu var han ett barn som fick ersättning, så han tyckte det endast var kul med nya smaker, ammande barn får ju möta nya smaker när de ammas (beroende vad mamman äter)

  • Glinda från Oz

    Barn i den åldern gillar oftast en smak åt gången, de har aldrig ätit mat i hela sitt liv så allt är helt nytt för dem då är det bästa att lär sig var smak för sig.

    Vad man börjar med är en smaksak, jag började med banan. Barn på 4 månader ska inte äta hela portioner, jag gav 1-2 msk per dag, det var först vid 6 månader hon åt hela portioner.

    En bra grej är att ge maten ni äter redan från början, då lär sig barnet det och ni får det lättare då hon blir äldre.

  • Christi38

    Båda mina barn fick ersättning. Vi började med dessa "smaksensationer" vid 3-4 månader med. Katrinplommonpuré och sötpotatispuré började vi med. Vid 5-6 månader banangröt.

    Viktigt man tar det i små steg så magen får vänja sig.

  • trash panda
    Glinda från Oz skrev 2018-01-08 14:37:09 följande:

    Vad man börjar med är en smaksak, jag började med banan. Barn på 4 månader ska inte äta hela portioner, jag gav 1-2 msk per dag, det var först vid 6 månader hon åt hela portioner.


    Fast alltså, barn på 4 månader "ska" väl för den delen heller inte äta hela matskedar med mat? Smakportionerna vid 6 månader ska vara ca teskedsstora och man rekommenderas att endast smaksensationer (dvs en liten slick av föräldrarnas mat) innan dess.
  • Glinda från Oz
    trash panda skrev 2018-01-08 16:10:27 följande:

    Fast alltså, barn på 4 månader "ska" väl för den delen heller inte äta hela matskedar med mat? Smakportionerna vid 6 månader ska vara ca teskedsstora och man rekommenderas att endast smaksensationer (dvs en liten slick av föräldrarnas mat) innan dess.


    Varför finns det då hela burkar med barnmat för 4- månaders? Alla barn är olika, min dotter skulle aldrig ha blivit mätt av bara bröstmjölk då hon var 6 månader.

    Här är ett exempel på mat till en 6 månaders bebis.

  • trash panda
    Glinda från Oz skrev 2018-01-08 16:22:36 följande:

    Varför finns det då hela burkar med barnmat för 4- månaders? Alla barn är olika, min dotter skulle aldrig ha blivit mätt av bara bröstmjölk då hon var 6 månader.

    Här är ett exempel på mat till en 6 månaders bebis.


    Eh? Menar du att du valt att följa Sempers produktutbud istället för de officiella rekommendationer som finns gällande matintroduktion? Okej. Så gjorde inte vi.

    Angående "varför produkten finns" så kan ju inte jag svara för Sempers produktionsstrategi efteraom jag inte jobbar där, men alla följer ju uppenbarligen inte de gällande rekommendationerna så de säljer väl en del av såna grejer också. Vi gav fyramånaderspureer och fyramånadersgröt till dottern när hon var runt halvåret, man MÅSTE ju inte ge 6-månadersburkar till 6-månadersbebisar bara för att det står en viss siffra på burken. (Och de stora 6-månadersburkarna går utmärkt att ta en liten portion ur och spara resten i kyl eller frys.)
  • Mascaraklumpar

    Vi började med fruktbitar i nät (nätet kan köpas i barnbutiker) som hon själv kunde hålla i och suga på plus sk smaksensationer av vår egen mat. Så småningom blev smaksensationerna till smakportioner och sedan till riktiga portioner. Därutöver fick hon ca 1 ml gröt per dag vilket vi dubblade ca varannan vecka.

    Med sonen (född 2006) var rekommendationen att introducera en grej i taget och så skulle man vänta med fisk, frukt, ägg, mjölk m.m. Denna gång var det väldigt mycket lättare.

  • GAndrea

    Jag fick tipset att inte börja med söta saker, typ sötpotatis eller morot för att de helt enkelt börjar gilla söta saker då.

    Sen med hur mycket är ju otroligt olika. Vi hade en superkräkbebis och fick rådet av BVC att ge henne små puréer ofta för att det är inte lika lätt att kräka upp. Så vi körde 1-2 matskedar puré 1 gång om dagen i en vecka, sen två ggr/dag under vecka 2 och 3 ggr/dag under tredje veckan. Som sagt så fick vi detta rådet av BVC och att anpassa oss efter vad hon ville och hon älskar mat och slutade kräka så mycket nästan direkt. Och hon åt hela sådana 6 månaders burkar innan hon var 6 månader. Aldrig något krångel med magen

  • sextiotalist
    GAndrea skrev 2018-01-09 10:19:28 följande:

    Jag fick tipset att inte börja med söta saker, typ sötpotatis eller morot för att de helt enkelt börjar gilla söta saker då.

    Sen med hur mycket är ju otroligt olika. Vi hade en superkräkbebis och fick rådet av BVC att ge henne små puréer ofta för att det är inte lika lätt att kräka upp. Så vi körde 1-2 matskedar puré 1 gång om dagen i en vecka, sen två ggr/dag under vecka 2 och 3 ggr/dag under tredje veckan. Som sagt så fick vi detta rådet av BVC och att anpassa oss efter vad hon ville och hon älskar mat och slutade kräka så mycket nästan direkt. Och hon åt hela sådana 6 månaders burkar innan hon var 6 månader. Aldrig något krångel med magen


    Ganska lustigt tips med tanke på att bröstmjökenl är väldigt söt. Vi fick höra samma sak och när jag ställde frågan så blev den sköterskan rätt ställd.


    Nåväl, med facit i hand så har inte sonen varit så förtjust i sötsaker, även om det fruktpuréer vi började med, så här spelade det ingen rol

  • Snuttis2

    Som flera sagt tidigare är det smakportioner som är rek fram tom 6 mån. Det innebär ett finger prov och kan tas från den mat ni själva löpande äter . När det gäller de små proverna behöver du inte fundera över salt o kryddning mm. Undvik allt för söta smaker. Från 6 mån kan man börja ge vanlig mat försiktigt , teskeds mått o sedan öka. Då är det viktigt att ex inte salta maten samt undvika baljväxter som innehåller nitrit då barn inte kan processa det. Börja med mos på potatis, morot, broccoli. Har själv en son på 5 mån med stort mat intresse , han har löpande smak provat vår mat o fått mosad banan o lite mjukt bröd för att minska risken för gluten allergi !

    Nu när han närmar sig 6 mån ska vi låta honom prova någon tesked havregröt (rek framför majs och risgröt) per dag för att se om det kan funka som alt när hans pappa ibland kan behöva ge honom mat.

  • Snuttis2

    Ett tips när det är mat dags är att koka grönsaker Sean köra dem i vitlökspressen o frysa i iskuber!

  • Glinda från Oz
    trash panda skrev 2018-01-08 16:42:06 följande:

    Eh? Menar du att du valt att följa Sempers produktutbud istället för de officiella rekommendationer som finns gällande matintroduktion? Okej. Så gjorde inte vi.

    Angående "varför produkten finns" så kan ju inte jag svara för Sempers produktionsstrategi efteraom jag inte jobbar där, men alla följer ju uppenbarligen inte de gällande rekommendationerna så de säljer väl en del av såna grejer också. Vi gav fyramånaderspureer och fyramånadersgröt till dottern när hon var runt halvåret, man MÅSTE ju inte ge 6-månadersburkar till 6-månadersbebisar bara för att det står en viss siffra på burken. (Och de stora 6-månadersburkarna går utmärkt att ta en liten portion ur och spara resten i kyl eller frys.)


    Det jag menar är att det inte skulle vara tillåtet att sälja om det var jättefarligt. Alla jag känner ger/gav sina 6 månaders vanlig mat, jag förstår inte det kontroversiella i det. Rekommendationerna ändras dessutom varje kvart.
  • Annelie 76

    Börja med att doppa ditt finger i din egen mat och ge, kanske lite sås på en sked. Sen när det finns mer intresse och maten går åt rätt håll i munnen så ge litegrann av egen mat eller av barnmat. Spelar ingen roll om du ger 4-månadersburkar med en sak i taget eller matburkar som det står 6 månader på. Det är inget farligt i nåt av dem.

    Barn är redan inställda på att äta sött, det är vi alla. Sött är oftast inte giftigt och dessutom energirikt så vi är inpräglade att gilla det. Även barn som "aldrig" ätit sött kommer föredra söta saker. Men mat är det man ska äta och det är lika bra att vänja barnet vid det först.

Svar på tråden 4mån smakportioner