• Tummelisa

Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?

Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21
    Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

Tack för alla synpunkter, jättebra att läsa olika infallsvinklar :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?
  • Anonym (Lajla)

Står det 18 på spelet så är det den åldern på spelet

Eller köper ni alkohol till era barn oxå?

• Anonym (Sinnet)

All skärmtid är dåligt för barn.

Spel ska inte vara huvudsysslan i den åldern. Se till att dom träffas i verkligheten istället för online. Barn blir fattiga i sin utveckling när själva livet försvinner bakom skärmen

• Don3
    Scoops skrev 2018-01-14 12:57:55 följande:

Inte ok.

Det finns en anledning till att det är åldersgräns på spelet. En åldersgräns för spel är inte som för biofilm (alltså typ 11 år men 7 i vuxens sällskap).

Anonym (Lajla) skrev 2018-01-14 13:51:34 följande:

Står det 18 på spelet så är det den åldern på spelet

Eller köper ni alkohol till era barn oxå?

Det finns ingen åldersgräns på spel det finns rekommenderad ålder men ingen gräns.
  • Anonym (Lajla)
    Don3 skrev 2018-01-14 14:07:54 följande:

Det finns ingen åldersgräns på spel det finns rekommenderad ålder men ingen gräns.

Finns väl en anledning varför det står rekommendationer Ang ålder .
  • Anonym (duff)
    Anonym (Helt ok) skrev 2018-01-13 16:23:07 följande:

Jag har en fråga till er som tycker det är ok.

Tror ni att det finns enstaka barn som tar skada av det? Alltså, inte att det är generellt farligt eller dåligt utan att det finns ett fåtal, enstaka, barn som pga spelen blir vrängda i huvudet och tappar kollen på vad som är ok eller inte?

Ja det kan säkert vara en utlösande faktor. Men o andra sidan, har du såna psykiska problem är det en ren tidsfråga vad som utlöser det. Film, nyheter, naturprogram där lejonet tar ett byte etc etc..
  • KlunsSmurfen
    John22 skrev 2018-01-14 07:46:00 följande:
    Det kan kanske ha en utlösande faktor hos barn det redan är fel på, men det finns säkerligen femtioelva andra aspekter som kan orsaka samma sak.

Föräldrar måste ta ansvar för att utbilda sina barn i vad som är rätt och fel istället för att konstant försöka skylla på hårdrock, våldsamma filmer, TV-spel och vad nästa mål för moralkakorna nu blir.
    hammarhajen skrev 2018-01-14 12:30:07 följande:
    Fast hur lär man dem vad som är rätt och fel om man lär det att det är underhållning att spela spel som går ut på att slåss eller döda? Finns ju tusentals spel som utmanar strategitänk, reaktionsförmåga och allt annat, men som inte innehåller dödande. 

Om man som förälder tar ansvar för att lära barn rätt och fel ska man väl verkligen tänka till kring sådant som filmer och spel, förklara varför man ogillar våldsspel och leta vettiga alternativ tillsammans. 
    Det fetade i era inlägg hänger ihop.

GTA V är inte lämpligt för alla barn men det betyder inte att det funkar för vissa barn om en vuxen har koll, men det sker på den vuxnas ansvar.
    Om det blev något skevt med barnet som spelade för mycket GTA V så skyll inte på innehållet i spelet, skyll på föräldern som lät GTA uppfostra barnet.

Om barn blir konstiga av Tom & Jerry så skyll inte på Tom & Jerry, något med barnet eller uppfostran måste ha varit väldigt snett redan innan.

Det ingår i ansvaret att hålla koll på vad barnet tittar på/spelar och hur barnet reagerar på det.

"förklara varför man ogillar våldsspel och leta vettiga alternativ tillsammans."
    Det är ju inte fel det heller.
  • Scoops

Förstår inte er som har motivationen "det gick ju bra för mig".. 
    Ja, det blev folk av er också. Men finns det inte i er sinnesvärld att andra kanske är mer mottagliga eller känsliga för de budskap som finns i spelen och att åldersrekommendationer är välment? De har liksom inte skrivit åldersgränser för att det är kul..

Jag tänker jag på den där ungen (på typ 6-7år) jag såg på bussen häromdagen som vägrade sitta stilla och spottade på sin mamma när hon sa ifrån. Behöver en sån unge spela GTA med fashan kanske? Klart uppfostran där gått fel från dag 1, men jag tror inte att GTA skulle förstärka ett bättre beteende direkt.

Skulle jag höra att någon förälder i min umgängeskrets (som består till 89% av gamers) hade låtit sin 9-åring spela GTA hade jag lätt tänkt att det var helt sjukt och sedan förmodligen tappat respekten för dem som föräldrar. Men nu är det ingen jag känner som hade tillåtit det. De flesta spelar typ Minecraft eller Skylanders med sina barn och GTA sen i källaren efter att barnen somnat...

• Physalis
    Anonym (Helt ok) skrev 2018-01-13 16:23:07 följande:

Jag har en fråga till er som tycker det är ok.

Tror ni att det finns enstaka barn som tar skada av det? Alltså, inte att det är generellt farligt eller dåligt utan att det finns ett fåtal, enstaka, barn som pga spelen blir vrängda i huvudet och tappar kollen på vad som är ok eller inte?

Jag tror inte att ett friskt välmående barn skulle kunna bli "vrängd i huvudet" av ett spel.

Däremot skrämd eller eller orolig om barnet inte är redo för den typen av spel. Det är därför jag åtminstone svarar ett generellt nej till att låta så unga spela, men på individbasis finns det garanterat barn som klarar spelet och kan uppskatta det.

Jag har själv som barn sett filmer av misstag som skrämt vettet ur mig och givit mig mardrömmar, som säkert andra barn i min ålder inte haft problem med. Det är därför jag menar att varje förälder, alltså den som känner barnet bäst måste avgöra vad just deras barn klarar av.
    Korrekturläser som en kratta
  • KlunsSmurfen
    Scoops skrev 2018-01-14 20:57:18 följande:

Förstår inte er som har motivationen "det gick ju bra för mig".. 
    Ja, det blev folk av er också. Men finns det inte i er sinnesvärld att andra kanske är mer mottagliga eller känsliga för de budskap som finns i spelen och att åldersrekommendationer är välment? De har liksom inte skrivit åldersgränser för att det är kul..

Jag tänker jag på den där ungen (på typ 6-7år) jag såg på bussen häromdagen som vägrade sitta stilla och spottade på sin mamma när hon sa ifrån. Behöver en sån unge spela GTA med fashan kanske? Klart uppfostran där gått fel från dag 1, men jag tror inte att GTA skulle förstärka ett bättre beteende direkt.

Skulle jag höra att någon förälder i min umgängeskrets (som består till 89% av gamers) hade låtit sin 9-åring spela GTA hade jag lätt tänkt att det var helt sjukt och sedan förmodligen tappat respekten för dem som föräldrar. Men nu är det ingen jag känner som hade tillåtit det. De flesta spelar typ Minecraft eller Skylanders med sina barn och GTA sen i källaren efter att barnen somnat...

Är det någon som har skrivit att det är lämpligt för alla barn?

• Anonym (Jm)

Jag tycker det är inviduellt. Vi har två pojkar i huset och en får spela men inte den andra. Pojkarna är 9 och 10 och har spelat drygt ett år. Pappan spelar till 75 % tillsammans med pojken, men ibland får han köra själv också.

Alla ligger olika i utvecklingen och mognaden vad som är okej för dom. Allt är inte svart eller vitt.

• KlunsSmurfen
    snuttplutt skrev 2018-01-13 09:00:20 följande:

9 år är för ungt, finns alternativ, som The Simpsons: Hit and Run

Där man kan köra över och sparka barn?

• snuttplutt
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-15 04:46:22 följande:
    Där man kan köra över och sparka barn?
    bara sett bitar av spelet, och det såg harmlöst ut, är från 7 år, jämfört med GTA, 18 års gräns, speciellt femman gick lite för långt med tortyrscener (som man själv är delaktig i som spelare) och en mkt brutal dödsmisshandel i början av spelet... jag gillar GTA, fantastiskt underhållande spel, med mkt humor, som man inte kan ta på allvar... MEN, de är INTE för barn... däremot om man låter dom spela under översyn, bara köra runt lite i olika fordon, då kan det vara ok tycker jag
  • Tummelisa
    hammarhajen skrev 2018-01-13 16:00:35 följande:
    Tycker inte att det är okej.

Men en förmildrande omständighet är om det sker hemma hos sonens farbror och om spelet bara finns där (dvs inte i sonens hem) och farbror verkligen sitter med hela tiden och bara spelar de "snälla" delarna. 

Då finns ju inte möjligheten för sonen att i smyg köra de dåliga delarna (som alla nyfikna och kreativa barn annars gör när pappa går ner i tvättstugan...) Finns spelet på hemdatorn är det ju enkelt att spela lite GTA när pappa handlar, även om man säger att man kollat youtube på iPad... 

Om sonen ber om att få prova de dåliga delarna och farbror nekar och pedagogiskt förklarar att han inte ens själv gillar dem eftersom de är våldsamma  (man kan ju ljuga lite vitt där... ) och han tror inte på sånt och att han inte alls gillar de delarna i spelet osv. så kanske det kan föra något gott med sig också.

Men ännu bättre om de håller sig till snällare spel. 
    Ja precis, känner också att det är bra att det inte kan tjuvspelas hemma som det är just nu. Men lite rädd att det väcker nyfikenheten. Att han börjar googla det på youtube (om inte annat hos pappan där jag inte vet hur kollen är på vad som ses på plattan).

Drar en jämförelse här. När barn bjuds på alkohol hemma/köper ut åt barnen, försvarar ofta föräldrarna det med att "det sker under kontrollerade former, bättre att de får smaka hemma än på egen hand, det skulle hänt ändå förr eller senare". Medan undersökningar visar att det är just dessa barn som börjar dricka mer själva i tidigare ålder. Föräldrarna har väckt nyfikenheten och ok:at beteendet, mer än att de har stillat nyfikenheten.
  • No Logo

Den attityden man har som förälder påverkar självklart barnet.

Att låta barn spela GTA V kommer inte att göra dem till Eslövs nästa school shooter, men den samlade kontentan av spel de tillåts spela, filmer de får se, diskussioner mellan vuxna de får överhöra, böcker de får läsa, porrfilmer de får se (eller smygser), youtube-kanaler de har tillgång till, information som de har tillgång till (med/utan tillstånd, oövervakat eller i smyg) på Internet, vad deras vänner och släktingar berättar för dem - allt detta skapar barnens värderingar.

Om jag kan undvika att bidra till att de upplever våld, prostitution etc som normalt, coolt, underhållning eller på något annat sätt lockande, så kommer jag att göra mitt bästa för att göra det. Åtminstone tills de är lite äldre och har bättre verktyg att bearbeta detta.

• Anonym (Frun)

GTA är ett mycket bra spel. Barnen lär sig grunderna i självförsvar samtidigt som de aktiveras. Så länge de i övrigt sköter sina sysslor så ser jag inget som helst problemm med ett sådant spelande.

• Tummelisa

Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

• KlunsSmurfen
    Tummelisa skrev 2018-01-11 15:10:53 följande:

Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21

12 timmar i sträck är inte bra oavsett spel, han är en skitdålig barnvakt.
  • Tummelisa
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-26 00:50:57 följande:
    12 timmar i sträck är inte bra oavsett spel, han är en skitdålig barnvakt.
    Lite överdrivet. De hade varit ute och skottat av taket på huset i en timme. Vilket kändes lite läskigt i sig det med, men hoppas farbrorn vet vad han gör och har koll på säkerheten för grabben (som var med uppe på taket och skottade). Sjukt mycket mjuk snö nu iaf, ifall han skulle ramla ner, men jag blir ändå lite orolig. I sammanhanget kändes det dock ändå nästan som en toppenidé jämfört med konstant spelande. Samt att de pausade för lunch och middag. Men annars bara spelande.
    Och ja jag tycker det är alldeles för mycket!

Men hur kan jag styra det? Jag tycker han spelar alldeles för mycket och länge i sträck hos pappan också. Tex har pappan ett par helgdagar sovit fram till lunch. Grabben har vaknat typ halvsju-sju, stigit upp och börjat spela. Utan frukost eller så spelar han fram till batteriet tar slut i plattan. Då väcker han pappan och de äter brunch vid typ 12.
Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?