• misstagmedmening

    tips på bra mättande mat

    sönerna växer så det knakar och äter massor och blir liksom inte mätta på vanlig frukost. 
    de kan äta massor mackor, youghurt , flingor mm. men som om där är ingen botten. 
    så letar tips på bra, mättande mat. både snabb frukost och som tar lite tid. 
    dem äter liksom gärna inte sånt nyttigt bröd med korn och fröer :/ 

  • Svar på tråden tips på bra mättande mat
  • ostpaj

    Hur gamla är de? Min 4-åring har helt plötsligt blivit kinkig vid frukosten och det tar lång tid innan hon blir hungrig. Och tid är ju något man har i överflöd på mornar... Något jag märkte verkar gå ned, som hon själv vill ha, är mat. Riktig mat! Ibland finns det rester i kylen. En morgon nu i veckan åt hon spaghetti och quornfärssås. Dagen efter åt hon en tallrik spaghetti. Annars, omelett? Äggröra med något vid sidan av, (avokado, tomater, gurka, skinka).

  • ostpaj

    Kesoplättar (farligt goda!), 3dl havregryn, 3 ägg, liten burk keso (250g). Mixa, stek.

  • modsey

    Vi har stora frukostätare här med och blandar mellan olika rätter. Exempelvis frukostpannkakor ( gör smeten kvällen innan med havregryn i) som de får keso och frukt till.

    Smoothi gör jag också en stor kanna på söndagen inför veckan. Havregryn banan lite grönkål och ex frysta hallon mango ellet liknande. Yougurt naturell i, inte light!

    Äggröra som serveras med lite tomater, rökt lax eller kalkon.

    Omelett med exempelvis tomater lök och ost.

    Bagels ( finns i frysdisken) som jag gör i ugn med stekt ägg ost tomater och i bland bacon. Eller vanligt bröd som varma smörgåsar i ugn.

    En skål med lite frukt och keso samt lite solrosfrön

    Frukostmuffins

  • Dementoria

    Havregrynsgröt, macka, kokt ägg och ett glas apelsinjos 

    Omelett med tomat och skinka (antingen i eller bredvid), macka och ett glas apelsinjos

    Overnight oats, kokt ägg, macka och jos

  • ostpaj

    Kokta ägg. Har du testat overnight oates? Jag och dottern föråt oss på det förra sommaren. Går att variera i oändlighet! Googla recept. Finns massor. Jag blandade alltid havregryn med såndär naturell yoghurt i hink, på kvällen. Krydda med t.ex lite. Honung, kanel. På morgonen går det att ha på bär, äpplen osv.

  • modsey

    Glömde ;

    Makrill smörgås och kokt ägg

    Äggsallad ( kaviar, majonnäs och hackad kokt ägg. ) skiva kall kokt potatis på smörgåsen ovh tippar med äggsallad

    Stekt fyllt pitabröd ( ost tomater hackad lök)

  • Alexi

    Tänk protein och fett, det är det som mättar länge. Mackor, fil, flingor osv är ju mest snabba kolhydrater och måste kompletteras med fett och protein för att de ska stå sig ordentligt.

    Ägg är superbra men också yoghurt med högre fetthalt tex.

  • fjärilsmamman

    Du har fått många bra tips redan. Mitt bidrag blir därmed muggkakor med mättande ingredienser som exempelvis ägg, banan, havregryn etc. Går att variera och är väldigt mättande och gott med bär och/eller keso som tillbehör.

Svar på tråden tips på bra mättande mat