• Anonym (A)

Uppehållstillstånd med anknytning till barn?

Hej! Jag och min man.är gifta och har ett barn på 2 år tillsammans. Jag undrar om någon vet om det går att ansöka med anknytning till barnet?

• Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?
  • Anonym (A)
    Queennr1 skrev 2018-01-17 20:40:12 följande:

Anknytning till minderåriga barn är ett mycket starkt skäl och då behöver du inte tänka på försörjningsplikten heller. Barnet är två år och ni har ännu ej gjort en ansökan? Ni har inte ens besvärat er om att ta reda på lättillgänglig fakta om vad som gäller avseende anknytningsskäl till barn. Det får ju en onekligen att undra hur i hela friden det står till med dig rent begåvningsmässiga? Är du mycket ung? Finns det någon funktionsnedsättning som barnets pappa utnyttja för att få uppehållstillstånd? Skulle du klara av att ta hand om ett barn ensamt utan mamma eller partner?

Hej, jag har självklart läst på migrationsverkets hemsida och även frågat dem när den nya lagen om försörjningskrav kom. Då fick jag som svar att man måste ansöka genom make/maka ej barn och att undantag bara gällde för ensamma barn. Så jag har frågat dom flera gånger och förklarat vår situation och fick alltid olika svar så jag fick bara som svar att jag måste kunna försörja oss alla tre samt ha en lägenhet med 2 sovrum alltså en trea.
  • Anonym (Okänslig)
    Anonym (A) skrev 2018-01-17 10:21:11 följande:
    Hej, tack för svar. Kort om min situation, vi är gifta barn på 2 år. Jag jobbar (ej fast anställd, men jobbar mycket) har ingen egen lägenhet men vi kan bo hos mina föräldrar. Jag uppfyller ju inte kraven riktigt men mitt barn är utan sin pappa och det är väldigt jobbigt. Vi har inte ansökt eftersom jag vet att jag inte uppfyller kraven och tror att vi skulle fått avslag men å andra sidan tänker man oxå ska det vara såhär att familjer splittras?
    Nu kommer jag nog låta lite okänslig, eller väldigt okänslig, men varför sätter man barn till världen under de förhållandena?

Du har inte fast jobb och ni har ingen egen lägenhet utan ni planerar att bo hemma hos dina föräldrar? Din man har inte uppehållstillstånd i Sverige och alltså ingen inkomst här heller.

Hur tänkte du?
    ska det vara såhär att familjer splittras?

Egentligen är det ju inte vi andra som har ansvar att se till att skjuta till pengar och städa upp efter dina dåliga livsval. Försörjningskravet finns där av en anledning, så att inte din man blir en ekonomisk belastning för alla oss andra.

Vi har ett välfärdssystem i Sverige som är tänkt att hjälpa dem som har det svårast. Det ska inte vara en lyxfil för dem som inte känner för skaffa ordentligt jobb, bostad och ett ordnat liv INNAN de gifter sig och sätter massa barn till världen.
  • Smilla75
    Hej, tack för svar. Kort om min situation, vi är gifta barn på 2 år. Jag jobbar (ej fast anställd, men jobbar mycket) har ingen egen lägenhet men vi kan bo hos mina föräldrar. Jag uppfyller ju inte kraven riktigt men mitt barn är utan sin pappa och det är väldigt jobbigt. Vi har inte ansökt eftersom jag vet att jag inte uppfyller kraven och tror att vi skulle fått avslag men å andra sidan tänker man oxå ska det vara såhär att familjer splittras?
    Som sagt prövar man då mot barnet och då finns inget försörjningskrav. Generellt sett beviljas då ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, undantag kan göras om man anser att familjen kan bosätta sig i ett annat land och där vara tillsammans eller om den sökanden har underåriga barn i sitt hemland. Det handlar om en avvägning till vilket land man har störst anknytning, dvs var det är skäligt att kräva att familjen återförenas.
  • Anonym (A)
    Smilla75 skrev 2018-01-18 16:28:11 följande:

Som sagt prövar man då mot barnet och då finns inget försörjningskrav. Generellt sett beviljas då ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, undantag kan göras om man anser att familjen kan bosätta sig i ett annat land och där vara tillsammans eller om den sökanden har underåriga barn i sitt hemland. Det handlar om en avvägning till vilket land man har störst anknytning, dvs var det är skäligt att kräva att familjen återförenas.

Tack smilla för dina svar! Sist jag frågade migrationsverket om detta så sa de att om man har planer på att bo tillsammans med partner och barnet ansöker man med anknytning till maka/make. Och att man endast kan ansöka genom barnet om man har planer på att inte bo tillsammans med maka/make. Sen sa de att det inte godkänns om man ska bo hos föräldrar om de inte har lägenhet/hus med egen ingång kök och 2 sovrum pga av att det finns barn. Annars är det 3 rum och kök som gäller, det ska vara förstahand eller andrahands lägenhet och sen att man ska ha pengar att försörja 3 pers.efter betalda hyran. Så jag uppfyller ej kraven och därför har ej sökt eftersom det ser ut att vi kommer få avslag.
  • Anonym (Miv-anställd)

Ja det kan han. Det kommer att bli undantag från försörjningskravet eftersom han ansöker på anknytning till ett barn.

• Anonym (....)

Problemet med migrationsverket när man pratar med dem är att man får olika svar beroende på vem man talar med.

Är just inne i en sån process. Fattar verkligen att du dragit dig för att dra igång detta. Kan lätt säga att det är bland det jobbigaste jag gjort, trots att jag har ekonomin och huvudet med mig. Överlever vi de här två åren med all stress det innebär, kan vi nog klara allt.

Det är inte lätt att bli kär och skaffa barn med någon utanför Europa idag.

Men det är egentligen bara att starta processen och hålla tummarna! För det är svårt att få raka besked på förhand. Man kan ju tycka att ett barn är anledning nog, men det finns tyvärr ingen logik. Jag hoppas det löser sig för er!

• Smilla75
    Anonym (A) skrev 2018-01-18 19:56:45 följande:
    Tack smilla för dina svar! Sist jag frågade migrationsverket om detta så sa de att om man har planer på att bo tillsammans med partner och barnet ansöker man med anknytning till maka/make. Och att man endast kan ansöka genom barnet om man har planer på att inte bo tillsammans med maka/make. Sen sa de att det inte godkänns om man ska bo hos föräldrar om de inte har lägenhet/hus med egen ingång kök och 2 sovrum pga av att det finns barn. Annars är det 3 rum och kök som gäller, det ska vara förstahand eller andrahands lägenhet och sen att man ska ha pengar att försörja 3 pers.efter betalda hyran. Så jag uppfyller ej kraven och därför har ej sökt eftersom det ser ut att vi kommer få avslag.
    Allt det stämmer. Men den info du inte fått är att när man kommer fram till att han inte kan få tillstånd på dig så går man vidare och prövar med barnet som grund. Som jag nämnde är jag helt säker.
  • fornminne
    Anonym (Okänslig) skrev 2018-01-17 20:50:38 följande:
    Nu kommer jag nog låta lite okänslig, eller väldigt okänslig, men varför sätter man barn till världen under de förhållandena? Du har inte fast jobb och ni har ingen egen lägenhet utan ni planerar att bo hemma hos dina föräldrar? Din man har inte uppehållstillstånd i Sverige och alltså ingen inkomst här heller. Hur tänkte du?
    ska det vara såhär att familjer splittras?
    Egentligen är det ju inte vi andra som har ansvar att se till att skjuta till pengar och städa upp efter dina dåliga livsval. Försörjningskravet finns där av en anledning, så att inte din man blir en ekonomisk belastning för alla oss andra. Vi har ett välfärdssystem i Sverige som är tänkt att hjälpa dem som har det svårast. Det ska inte vara en lyxfil för dem som inte känner för skaffa ordentligt jobb, bostad och ett ordnat liv INNAN de gifter sig och sätter massa barn till världen.

Jag vet ett fall där barnet inte var planerat. Pappan är amerikansk medborgare och fick uppehållstillstånd i Sverige via anknytning till barnet. Innan var han bara här på turistvisum (de träffades i USA). Men jag utgår från att man inte PLANERAR barn i en sådan situation.
  • SofiaZhar

Hej! Hur har det gått? Jag fick min son i mars i år och min man ansökte från Marocko i mars likaså. Han har varit på intervju och vi väntar på svar nu. Fick avslag första gången pga ekonomin. Men nu vet jag inte hur det blir. Jag är svensk och född i Sverige och vår son likaså. Migrationsverket säger olika saker och jag börjar sakta tappa hoppet om att min man får komma.

Hoppas det gått bra för dig.

Mvh sofia

• Anonym (Xounkt)

Men varför i hela världen sätter man ungar till världen INNAN allt är klart?

Otroligt oansvarigt och tyder på extremt usel föräldraförmåga. Flytta till männens länder istället!

• SofiaZhar

Skulle jag glädjeligen göra om jag inte haft barn i sverige sedan tidigare. Hoppas på det bästa för alla mina barn.

• Anonym (tja)
    Anonym (Xounkt) skrev 2018-09-26 06:54:06 följande:
    Men varför i hela världen sätter man ungar till världen INNAN allt är klart? Otroligt oansvarigt och tyder på extremt usel föräldraförmåga. Flytta till männens länder istället!

Tror du verkligen att männen vill det? Det här handlar i många fall om män som vill till Sverige, men har en partner som inte uppfyller de nya hårdare försörjningskraven. Gör han henne gravid, spelar det inte lika stor roll, utan vi andra får betala Hur kvinnorna tänker har jag ingen aning om, men det finns alltid lättlurade personer där ute
  • Anonym (Hm)
    SofiaZhar skrev 2018-09-26 09:24:26 följande:
    Skulle jag glädjeligen göra om jag inte haft barn i sverige sedan tidigare. Hoppas på det bästa för alla mina barn.
    Samma här
Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?