Valp med hittat biljud på hjärtat, köpa eller ej?
Hej!
Jag är just nu påväg att köpa en valp, redan tingad och får hämta den i helgen. Men nu säger uppfödaren att valpen, som i måndags var på veterinär besök, har konstaterat ett biljud på hjärtat samt har en knäskål som var lite väl lös.
Jag ringde själv upp veterinären för att kolla med henne men hon hade tyvärr en svår accent så jag uppfattade kanske var 10e ord. Men av det jag förstod så var det så att det med hjärtat kan man inte veta nu utan behöver kontrolleras igen om 2-3 veckor. Men hon förklarade att det verkade som att hjärtat hoppade över något slag, ca 1-2ggr under 2 minuter då hon lyssnade. Hon sade dock att detta är ett vanligt förekommande problem som ofta växer bort av sig självt. Låter det bra vid nästa kontroll så är det inget.
Sedan knäskålen samma sak, hon sade att valpar har lösa knäskålar men den var lite väl lös, men att sånt växer också och blir bra då de blir stora. Men att hon behövde skriva upp det i hundens papper för att det ska bli kontrollerat igen.
Så, nu undrar jag hur ni utomstående hade tänkt kring detta? Hade ni oroat er och rentav inte köpt denna valp eller är det saker som faktiskt valpar kan ha och som växer bort? Är det någon som har någon erfarenhet?
Uppfödaren verkar inte alls orolig utan är kolugn. Det får mig nästan att fundera om hon inte riktigt bryr sig och bara vill ha sina pengar... eller är det faktiskt lugnt? Uppfödaren berättade att de också har haft en valp förut som haft det här biljudet men att det försvann vid 12 veckor och friskförklarades.
Dethär med pengar också... hunden kostar 7300kr och ifall hunden lämnar med biljudet och/eller får några andra problem så får jag tillbaka 1470kr. Snålt...