• beccagranen

Dumt att ta med barnet?

Har ett dilemma, min 5 åring har åkt på feber. Problemet är att vi ska åka till badland i Danmark imorgon. Vi åker med en till familj, och äldre syskon har sett fram emot detta länge som sportlovsresa nu när vi kommer få arbeta hela lovet. Den som vart så förväntansfull och verkligen längtat är 5 åringen. 

Igår hade hon feber på 39,2 och i morse hade det gått ner till 38,1. Idag vakna hon tidigt och gick på toa, ville ha frukost och dricka. Så det går åt rätt håll. Hon har varken snuva eller hosta, bara feber. Hon var så ledsen i morse när hon insåg att det troligen inte blir någon resa för hennes del. 

Mina föräldrar har erbjudit sig att passa henne i helgen, så vi kan åka med de äldre barnen. Dom tycker det är riktigt dumt att ta med en febrig till badlandet.
    Men min man tycker att det är hemskt att utesluta henne, utan tycker att vi kan ta med henne och en sulky så hon kan vila efter behov. Och säger att vi isf kan turas om att vara med henne på rummet om hon behöver vila. 

Hur hade ni gjort? Det känns hemskt att lämna henne som sett fram emot resan, men också hemskt att dra med henne när hon inte är frisk. 

• Svar på tråden Dumt att ta med barnet?
  • erikaABC

En vuxen stannar hemma med det sjuka barnet.
    En vuxen åker med de friska barnen.

• Filil

Jag tycker hon ska stanna hemma. Men inte prata om resan utan prata om hur kul och mysigt det blir för henne hos mormor. Att hon drar högsta vinsten sas. Har de äldsta sett fram emot resan så ta chansen och var extra med dem. Annars tar lilla sjuklingen all tid, uppmärksamhet och kraft. Istället för att deppa över att det inte blev hela familjen som kunde åka så njut och kom ihåg att alla har det bra

• Meriall

Hade inte låtit henne åka till morföräldrarna och om hon var jättemycket mer sjuk på åkdagen hade en vuxen stannat hemma med henne och resten åkt. Är hon friskare då eller som nu så åker allihop.

Hon säger ju själv att hon vill med...

Men har hon fortfarande lite feber när ni åker så håll borta från andra barn så hon inte smittar. Sulky låter bra.

• BahHumbug

Ja det är dumt då det blir en intensiv resa. Ja det är orättvist om den minsta måste vara hemma. Men då kan man göra en egen resa med den mindre och låta de andra vara hos mormor och morfar längre fram.

Det finns inga garantier att den minsta blir bättre med alla nya intryck och liknande. Hur blir det för de äldre om de tycker att drn minsta blir gnällig och trött? Då ni ska åka med en annan familj så kan det bli att det blir mycket stimm. Har man haft hög feber så kan kroppen vara seg. Det är skillnad på att vara frisk hemma och att vara frisk på en intensiv resa.

Vem har sagt att livet är rättvist och ibland måste man tyvärr vara orättvis mot barnen även im det gör ont i mamma och pappa hjärtat. Men om barn alltid får vara med om rättvisa, hur kommer de klara av orättvisor när de blir äldre?

• Vinterankan

När vi varit i samma situation har vi tagit med barnet. Hållit oss på kanten från de andra första dagen tills hon blivit frisk och sedan kunnat njuta av resan alla tillsammans.

• modsey

Inte en chans att jag åkt till ett badland med ett barn med feber. Hur resonerar man om man tycker det är ok??

Jag hade lämnat barnet hos släkting och åkt med de andra. Livet är inte alltid rättvist liksom

• 1234568

Ingen snuva, inget snor men hög feber. Låter som influensa. Och den härjar ju nu.

Jag hade aldrig tagit med ett barn till ett badhus i det läget. Inte heller på en dag full med aktiviteter.

Man kan drabbas av ganska jobbiga och farliga följdsjukdomar om man inte vilar när febern härjar. Vet du hur hårt kroppen jobbar när den är sjuk? Om du då sätter till ännu mer jobb...farligt.

Som någon skrev, livet är inte rättvist. Dock tycker jag en vuxen kan stanna hemma med barnet.

• nihka

Ja, jättedumt tycker jag. Hon har blivit sjuk och får stanna hemma så hon får vila och bli frisk. De andra åker och kanske blir det någon mer som inte kan följa med av samma orsak. Det är sådant som händer.

Hon sörjer inte för den resa ni nekar henne utan för den resa så som den skulle ha blivit om hon var frisk och orkade delta ordentligt.

Ni får åka igen lite längre fram eller fråga henne vad hon helst vill göra istället så får de andra hänga på.

• gealach

Ganska respektlöst att åka iväg och riskera att smitta hur många som helst. Ja, hon blir besviken, men livet är fullt av besvikelser. Jag som lever med en infektionskänslig partner blir väl lite extra provocerad då vi tvingas undvika väldigt många sammanhang, speciellt i skollovstider och på helger, just för att folk inte kan stanna hemma när de är sjuka eller drar ut sina sjuka barn. 

Men visst, åk ni, barnen blir ju såååå besvikna annars. Eller stanna hemma och lär dem att det är det man gör när man är sjuk.

(Plus att ert barn antagligen inte kommer att orka, utan tycka att det är pest och pina i alla fall, hur mycket orkar man när man har feber?)

• Tow2Mater
    gealach skrev 2018-02-10 23:30:30 följande:

Ganska respektlöst att åka iväg och riskera att smitta hur många som helst. Ja, hon blir besviken, men livet är fullt av besvikelser. Jag som lever med en infektionskänslig partner blir väl lite extra provocerad då vi tvingas undvika väldigt många sammanhang, speciellt i skollovstider och på helger, just för att folk inte kan stanna hemma när de är sjuka eller drar ut sina sjuka barn. 

Men visst, åk ni, barnen blir ju såååå besvikna annars. Eller stanna hemma och lär dem att det är det man gör när man är sjuk.

(Plus att ert barn antagligen inte kommer att orka, utan tycka att det är pest och pina i alla fall, hur mycket orkar man när man har feber?)

Det smittar ju mest innan det brytit ut. Så är man infektionskänslig gör man bäst i att undvika folksamlingar oavsett.
  • gealach
    Tow2Mater skrev 2018-02-11 00:59:23 följande:
    Det smittar ju mest innan det brytit ut. Så är man infektionskänslig gör man bäst i att undvika folksamlingar oavsett.
    Det menar du inte?
  • Fru Ve

Hade inte tagit med det sjuka barnet utan lämnat hos mormor. Hade senare kompenserat barnet med någon annan rolig aktivitet som bara var för henne. Måste ju inte vara något jättestort men tex en dag på lekland eller så.

• beccagranen

Det sluta med att hon blev kvar hos mormor. På fredag kväll låg hon i 39,3 i feber och var orkeslös. Febern trappa ner på söndag em. Och idag tre dagar senare är hon feberfri men ganska matt och hostig. Så hon har snart vart till sängs i en vecka. Vi köpte med en barbie och godis, så hon var nöjd. Har lovat henne att åka till äventyrsbad när hon är frisk och kry igen.

• fluu

Jag hade inte åkt iväg med ett sjukt barn. Både för barnets, min och omgivningens skull.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • KarinIngrid
    beccagranen skrev 2018-02-14 09:58:27 följande:

Det sluta med att hon blev kvar hos mormor. På fredag kväll låg hon i 39,3 i feber och var orkeslös. Febern trappa ner på söndag em. Och idag tre dagar senare är hon feberfri men ganska matt och hostig. Så hon har snart vart till sängs i en vecka. Vi köpte med en barbie och godis, så hon var nöjd. Har lovat henne att åka till äventyrsbad när hon är frisk och kry igen.

Det var ett bra beslut. Hade inte varit roligt för nån av er om hon legat däckad på resan. Hoppas hon kryar på sig och piggnar till!
Svar på tråden Dumt att ta med barnet?