• hundra

Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?

Hur länge går det att äta matlådor (ej frysta) enligt er?

Lagar jag mat på en söndag. Vi säger lasagne eller tacos... Har den som matlåda dagen efter, men blir nojjig på tisdagen. Oftast har jag den ändå. Min sambo skulle lätt äta matlådan på torsdagen.  TROTS att jag vet att man kan äta om det ser/luktar bra. 

Jag är väldigt försiktig med maten och dess hållbarhet, men har insett att jag inte har orken att laga mat varje dag. 

Hur gör ni med ris som kan vara "riskfyllt"? Färska/steka champinjoner? Räkor? Vad bör man va försiktig med? 

Att frysa ner mat brukar jag skippa då det blir äckligt oftast :) 

• Svar på tråden Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?
  • neverpreggo

Kanske en liten försämring på en fryst rätt ändå skulle vara ok för tidsbesparingen i slutändan? Många rätter är goda ändå och lägg på lite sallad :) 

En pastasallad görs ofta på kvällen så äter den på morgonen, dagen efter och ev en dag till. Beror lite på proteinet så brukar göra en bas och sedan lägga till kyckling/skinka/whatever vid servering. Tacos gör jag också på kvällen men brukar äta 2-3 dagar efter. Oftast brukar jag få hacka mer grönsaker då jag är lat :p

Är lite hispig med bästföre men lagad mat kan jag äta 3-4 dagar efter.

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-02-19 12:54:23 följande:
    Ett par dagar är oftast inga problem. Tre dagar funkar för vissa rätter.
    Sedan är ju snabb avsvalning och kontinuitet i kylan viktig fram tills maten ska ätas.

Att frysa in är ibland bättre för vissa rätter och ger möjlighet att spara matlådor längre, men för vissa andra rätter blir det inte så gott.
    Tre dagar funkar för nästan alla rätter ever...... =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Elle)

5 dagar oavsett vad, 7 dagar om det fortfarande luktar och ser bra ut. :)

• Åsa

Två dagar är OK om det är typ gryta, säkert mer också iofs om det är avkylt direkt etc, men själv föredrar jag att frysa in sådant som inte ska användas dagen efter och ta fram det när det ska ätas.

• snedtak

7 dagar förutsatt att jag kylt ner och ställt in maten i rimlig tid. Mindre i rötmånaden. Vi äter inte så mycket skaldjur, där hade jag kanske varit mer restriktiv. Ris har aldrig varit ett problem.

Vi har aldrig blivit sjuka (anekdotisk bevisföring) men är noggranna med att skölja maten, tvätta händer, använda rena skärbrädor och och bestick. En en sked varit i munnen åker den inte ner i grytan om det är mat som ska sparas. 

• Rafael90

Jag lagar mat på söndagar och tisdagar då det är de dagarna jag har tid att laga mat. Tisdagens mat kan vi lätt äta till helgen (även om vi då ofta kör typ pizza eller nåt istället). Jag har 2-3 grader i kylen och är noga med livsmedelshygienen, kyler ner snabbt osv så jag har sällan behövt slänga en matlåda.

• monstretmonster

Men tex snabbmakaroner som man ju alltid gör massa av fryser jag allgid ner faktiskt . Slönger jämt för mkt mat tyvärr

• Anonym (Swosch)
    hundra skrev 2018-02-18 17:24:05 följande:

Hur länge går det att äta matlådor (ej frysta) enligt er?

Lagar jag mat på en söndag. Vi säger lasagne eller tacos... Har den som matlåda dagen efter, men blir nojjig på tisdagen. Oftast har jag den ändå. Min sambo skulle lätt äta matlådan på torsdagen.  TROTS att jag vet att man kan äta om det ser/luktar bra. 

Jag är väldigt försiktig med maten och dess hållbarhet, men har insett att jag inte har orken att laga mat varje dag. 

Hur gör ni med ris som kan vara "riskfyllt"? Färska/steka champinjoner? Räkor? Vad bör man va försiktig med? 

Att frysa ner mat brukar jag skippa då det blir äckligt oftast :) 

Cirka en vecka kan jag spara en matlåda i kylskåpet. Vi brukar göra massor med matlådor på en gång. De vi tänker äta under veckan låter vi vara i kylskåpet. De andra fryser vi in.
  • Anonym (Swosch)
    Anonym (Bara ät) skrev 2018-02-18 19:33:49 följande:

Gör alltid lax på söndagar. Äter sista lådan på fredagen.

OT men äter du lax varje dag, alltid?
  • AndreaBD

Man kan spara mat i kylskåpet i en vecka, men jag brukar äta saker inom tre dagar, annars åker dem i frysen.

Jag förstår inte varför det skulle bli äckligt om man fryser det? Det är ju det bästa, tycker jag. Det är bara att man inte kan frysa vad som helst. Potatis ska man inte frysa ner. Men pastarätter går utmärkt! Maträtter med ris också. Allt hänger ju på hur du tinar upp det. Frysta saker direkt i mikron kräver tid och blir ojämnt varmt. Man har oftast inte tålamodet att mikra det lagom. Men om du tar lägger maten i kylen kvällen innan, så går det nog bra. Jag brukar ta fram det på morgonen och tina det i rumstemperatur. Fördelen med fryst matlåda är att det inte kan läcka ut mat i väskan på väg till jobbet. Men fram till lunchtid är det då nästan helt upptinad.

• Anonym (Bara ät)
    Anonym (Swosch) skrev 2018-02-21 08:05:39 följande:

OT men äter du lax varje dag, alltid?

I stort sett, ja. Varvar dock med annan fisk.
  • neverpreggo

I Icas tidning Buffe som kommer i dagarna så finns det en guide om hållbarhet som skulle hjälpa dig TS. Kanske får du den eller så kanske någon i din bekantskapskrets får den :)

• klyban
    neverpreggo skrev 2018-02-21 17:54:07 följande:
    I Icas tidning Buffe som kommer i dagarna så finns det en guide om hållbarhet som skulle hjälpa dig TS. Kanske får du den eller så kanske någon i din bekantskapskrets får den :)

Handlar inte så mycket på ICA längre, finns den i PDF också?
    Dock en sak kan vi räkna med, tiden är antagligen väldigt snålt tilltagen.

Funderade själv på min filmjölk idag som jag skulle gjort åt för flera månader sedan(19 Dec), och fundera på hur god den är idag.
    Om då om den är så god att man kanske får göra sig till med den, eller om det ska bli nått enkelt som det brukar bli ala scones eller tsatsiki.

Även den som inte prövat en halvår gammal cräm fräs, den har missat nått.

hur många meter var det?
  • klyban
    klyban skrev 2018-02-22 16:55:18 följande:

Handlar inte så mycket på ICA längre, finns den i PDF också?
    Dock en sak kan vi räkna med, tiden är antagligen väldigt snålt tilltagen.

Funderade själv på min filmjölk idag som jag skulle gjort åt för flera månader sedan(19 Dec), och fundera på hur god den är idag.
    Om då om den är så god att man kanske får göra sig till med den, eller om det ska bli nått enkelt som det brukar bli ala scones eller tsatsiki.

Även den som inte prövat en halvår gammal cräm fräs, den har missat nått.

Kom på det, garant håller inte av någon anledning så länge, den håller ibland inte ens till bästföredatumet.
    Sen Arlas nya förpackningar har jag inte testat än, men de är av papper så kanske det ändrat sig där nu.

hur många meter var det?
Svar på tråden Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?