• osteros

    Fru gravid - orosmoment och ångest

    Hej,

    Har en del frågetecken or saker jag oroar mig över som jag gärna vill ha någon annans synpunkt på.
    Jag och frugan är båda strax under 30, min fru studerar för tillfället och jag arbetar heltid och försörjer båda.
    Vi förstod för ett par veckor sedan att hon var gravid och båda två anser att det verkligen inte är bra timing nu utan att vi gärna skulle väntat ca 2 år tills båda arbetar och vi har saker lite mer uppstyrda men båda anser också att vi inte kan acceptera en abort när vi båda ändå är vuxna, gifta och är emot abort rent generellt.

    Det jag oroar mig över och det som ger mig ångest är dels det vi måste ordna och förbereda innan barnet kommer men också frugans inställning till mig och barn.
    Ingen av oss har körkort så jag planerar att fixa det och har nu 7 månader på mig och jag borde hinna med körskola 1 eller 2 dag i veckan så då hinner jag nog med det. Anser att man borde ha bil och körtkort om man har barn. Har iofs bra förbindelser med tåg och har klarat mig fint hittils men det känns ändå som att det är ganska viktigt med körtkort. Vi måste vi ordna en större lägenhet vilket borde gå då det släpps en del lägenheter till och från.

    Frugan tycker att jag är självisk och inte sätter henne först och tänker på att hon är gravid. Hon tycker även att det verkar som att jag inte är lycklig över att hon är gravid. Hela saken med graviditet är väldigt svår för mig att sätta mig in i och att fokusera på henne samtidigt som jag tänker på att fixa körkort, fixa ny lägenhet ger mig en del ångest och jag känner en massa press. Är van vid att mest ta ansvar över mig själv och ibland min fru men nu blir det helt annorlunda-
    Jag känner bara att de kommande 8-9 månaderna kommer bli de tuffaste i mitt liv och med tanke på hur oerfaren jag är så oroar jag mig en hel del över hur jag ska kunna hinna med allt och även vara en bra make åt min gravida fru.

    Förhoppningsvis lugnar allt ner sig när jag får någon vana i situationen och jag gjort en plan.

    Har ni några råd? Körkort på kort tid t.ex. och allt annat? Alla kommentarer välkomnas!

  • Svar på tråden Fru gravid - orosmoment och ångest
  • Hermioney

    Men gud vad överdrivet!

    Dkaffa körkort och bil om du vill men det är inget tvång-speciellt inte om man har era goda kommunikationer.

    Jag tex bor på landet med en buss som går en gång i timmen så då vill man ha bil.

    Vi bor i en tvåa på 55 m2. Vi ska bo här tills barnet blir minst två år. Innan dess behöver barnet inget eget rum.

    Jag är student på Högskola och det går alldeles utmärkt att studera samtidigt. Man kan dessutom ta uppehåll från studierna och sen fortsätta på samma punkt.

    Min man är arbetslös.

    Det går alldeles utmärkt att klara sig.

    En liten bebis behöver inte mycket.

    Vi ska beställa nästan allt från internet. Barnvagn tex eugodkänd m.m. kostar i sverige skjortan men utomlands får jag samma vagn för 2.500 kr.

    Titta in här så ser du vad man MÅSTE ha:

    www.familjeliv.se/forum/thread/78498622-vad-behovs-faktiskt-till-nyfodd

  • emhu

    Hur bor ni i dagsläget? Hur stor lägenhet? Bor ni nära kommunikationer? Bil och körkort behövs ju inte om ni har nära till buss, mataffär etc. Min syrra har två småttingar och har varken bil eller körkort och det funkar hur bra som helst. Och det där med större lägenhet behövs ju inte förrän barnet är så gammalt att det krävs ett rum till. Det jag försöker säga är att det finns nog aldrig någon perfekt tid för att skaffa barn, man får göra det bästa av situationen. Lycka till!

  • osteros
    Hermioney skrev 2018-03-03 14:14:00 följande:

    Men gud vad överdrivet!

    Dkaffa körkort och bil om du vill men det är inget tvång-speciellt inte om man har era goda kommunikationer.

    Jag tex bor på landet med en buss som går en gång i timmen så då vill man ha bil.

    Vi bor i en tvåa på 55 m2. Vi ska bo här tills barnet blir minst två år. Innan dess behöver barnet inget eget rum.

    Jag är student på Högskola och det går alldeles utmärkt att studera samtidigt. Man kan dessutom ta uppehåll från studierna och sen fortsätta på samma punkt.

    Min man är arbetslös.

    Det går alldeles utmärkt att klara sig.

    En liten bebis behöver inte mycket.

    Vi ska beställa nästan allt från internet. Barnvagn tex eugodkänd m.m. kostar i sverige skjortan men utomlands får jag samma vagn för 2.500 kr.

    Titta in här så ser du vad man MÅSTE ha:

    www.familjeliv.se/forum/thread/78498622-vad-behovs-faktiskt-till-nyfodd


    Tack! Bor ganska nära stockholm och det går tåg en gång på 30 min och har flera olika mataffärer i närheten så hade inte åkt tåg om det inte var pga mitt arbete. Har bara fått för mig att man verkligen borde ha körtkort när man har barn pga t.ex. nödsitatuon fast då kan man ju ringa ambulans.

    Jättebra länk, tack!
  • osteros
    emhu skrev 2018-03-03 14:20:03 följande:

    Hur bor ni i dagsläget? Hur stor lägenhet? Bor ni nära kommunikationer? Bil och körkort behövs ju inte om ni har nära till buss, mataffär etc. Min syrra har två småttingar och har varken bil eller körkort och det funkar hur bra som helst. Och det där med större lägenhet behövs ju inte förrän barnet är så gammalt att det krävs ett rum till. Det jag försöker säga är att det finns nog aldrig någon perfekt tid för att skaffa barn, man får göra det bästa av situationen. Lycka till!


    En 1a på ungefär 50 kvm. Planerar att skaffa en 3a iaf. Har ungefär 100m till ett tåg som går till sthlm och 20m till buss som går runt i staden vi bor i. Som jag skrev till en annan i tråden så är det väl mer att jag fått för mig själv att jag måste ha körtkort som förälder om det skulle hända något el så. Egentligen behövs det väl inte förens barnet är något år och behöver hämtas på dagis.
    Jag tror det är svenska samhället om allt som folk förbereder inför de får barn på facebook då de flyttar och inreder rum och har sig som påverkat mitt tankesätt faktist. En bebis är lika glad oavsett och den kritiska tiden är när barnet är lite äldre.

    Tack!
  • annabellelee

    Vi är båda i 40 årsåldern och har barn, plus ett syskon i magen. Vi har körkort men ingen bil och planerar inte att skaffa någon. Det funkar bra!

    Som gravid önskar jag gärna att min man varit mer känslomässigt närvarande under min första graviditet. Jag tror det var svårt för honom att föreställa sig barnet, medan jag kände barnet hela tiden i min kropp och därför tyckte att han var lite avståndstagande. Lite orättvist kan jag erkänna nu, men när man är mitt uppe i det är det så omtumlande att det inte alltid är lätt att vara rationell.

    Sen behöver en bebis mycket mindre prylar än vad bebisaffärerna vill få en att tro, och man hittar mycket på blocket.

    Och de första månaderna var ett helvete för oss. Inget mysigt bebisgos, utan bara ett rent helvete. Men det blir bättre!

  • Hermioney
    annabellelee skrev 2018-03-03 14:34:20 följande:

    Och de första månaderna var ett helvete för oss. Inget mysigt bebisgos, utan bara ett rent helvete. Men det blir bättre!


    Kan du utveckla? Jag har BF med första barnet i JuLi.
  • BuoBä

    TS, ta et djuuuuuupt andetag.

    Nyfödda barn behöver mat, värme och närhet. Maten är ofta gratis, för värme räcker egentligen en filt men några ombyten kläder kan vara trevligt. Allt annat är bra-att-ha-grejer som man kan skaffa efterhand.

    Det är helt normalt att stressa upp sig och undra om det _verkligen_ är en bra idé med barn, men låt dig inte dras med av alla påhittade måsten. Det är en stor omställning att få barn så den bästa förberedelsen är att jobba på förhållandet; ta hand om varandra, prata, och lyssna på varandra.

    Lycka till! Det kommer gå jättebra.

  • Tildurrr

    Nu är vi aningen yngre, 21 och 23, vi har båda körkort och bil, men bor på en liten ort så vi har inget val där.

    Jag studerar, blir klar i juni och är beräknad att föda i slutet på september, alltså kommer jag knappt hinna jobba, men det får va så. Vi bor i en 2:a på 62kvm, 3 våningen utan hiss, ingen möjlighet att ha barnvagn i trappuppgången heller, så vi vill hitta nytt boende men ser det inte som någon panik då det går att bära barnet upp och ner, barnet behöver inte mycket plats första året utan lägenheten räcker till.

    Jag och min sambo är noga med att VI är gravida, för att han ska känna sig så delaktig som möjligt, även känslomässigt. Tror ofta allt fokus hamnar på den gravida men det är ju en minst lika stor omställning för killen, om inte svårare ibland då de inte har ett barn i magen eller alla hormoner som hjälper till att förbereda en. Så samtidigt som din sambo vill att du passar upp mer på henne så tycker jag det ska va tvärtom också. Att du vill lägga ner dig med körkort och så visar ju bara att du är redo på att kämpa för att få detta så bra som möjligt och det skulle jag se som ett super stöd!

  • Iowhannah
    annabellelee skrev 2018-03-03 14:34:20 följande:

    Vi är båda i 40 årsåldern och har barn, plus ett syskon i magen. Vi har körkort men ingen bil och planerar inte att skaffa någon. Det funkar bra!

    Som gravid önskar jag gärna att min man varit mer känslomässigt närvarande under min första graviditet. Jag tror det var svårt för honom att föreställa sig barnet, medan jag kände barnet hela tiden i min kropp och därför tyckte att han var lite avståndstagande. Lite orättvist kan jag erkänna nu, men när man är mitt uppe i det är det så omtumlande att det inte alltid är lätt att vara rationell.

    Sen behöver en bebis mycket mindre prylar än vad bebisaffärerna vill få en att tro, och man hittar mycket på blocket.

    Och de första månaderna var ett helvete för oss. Inget mysigt bebisgos, utan bara ett rent helvete. Men det blir bättre!


    Precis så här!

    Skippa att flytta nu. Jag har själv inte flyttat som gravid men vi flyttade med en två veckor gammal bebis. Sämsta beslutet någonsin. Hade jag vetat så hade vi väntat tills barnet var åtminstone ett halvår, år, gammalt.

    Körkort och bil behöver ni inte när ni bor som ni bor. Det kan också vänta tills saker har lugnat ned sig.

    Din partner behöver ditt känslomässiga stöd och att du försöker vara närvarande i graviditeten. När jag väntade första barnet så laddade min sambo ner en gravidapp till sin telefon t ex.

    Kläder, vagn och prylar finns i högar på både Blocket och Tradera. Det vi har köpt nytt till vår bebis (nu tvååring) är bilstol 2 och skötbord (men det är ett ihopfällbart som inte tar någon plats när det sedan ska förvaras), allt annat har vi fått/ärvt/köpt begagnat. Bortsett från leksaker och böcker, men det behöver ni inte än.

    Här var de första månaderna skit också. Hormoner, depression, ångestattacker, sjukskrivning, osv osv. Bebisbubbla, my ass! Med det inte sagt att det är så för de flesta, det finns säkerligen många som älskar den första tiden. För oss handlade de första 3-4 månaderna enbart om överlevnad.
  • Solen2

    Kommunicera med din fru om detta. Att du känner press på att ha löst en massa saker innan barnet kommer. Så kan ni säkert prata igenom detta tillsammans med de övriga tips du fått i tråden. Om vad det är som ni egentligen behöver innan barnet och vad som kan vänta till sen. Kanske göra en lättare plan framåt om det nu är så att ni vill flytta så kanske om ett par år är lämpligast men att ni kanske håller ögonen öppna om möjligheter kanske lite före det. Eller tex frågan om körkort. När är de egentligen som ni tycker att fråga behöver vara löst. Det kanske är efter era förläldraledighetet som det är smidigt att kunna ha tillgång till bil när vi båda ska tillbaka till en vardag med hämta och lämna på förskola.

    Om du fru tycker att du inte är känslomässigt inblandad så fråga efter vilket stöd hon vill ha. Följ med på besök hos barnmorskan osv och uttryck gär kontinuerligt hur du känner. Inte så lätt men mycket lärofullt.

    Lycka till och tänk på att det som visas i sociala medier är en extremer tillrättalagd bild och visar inte alls en typisk vardag för de flesta. Bara någon slags dröm!

  • osteros
    BuoBä skrev 2018-03-03 15:51:33 följande:

    TS, ta et djuuuuuupt andetag.

    Nyfödda barn behöver mat, värme och närhet. Maten är ofta gratis, för värme räcker egentligen en filt men några ombyten kläder kan vara trevligt. Allt annat är bra-att-ha-grejer som man kan skaffa efterhand.

    Det är helt normalt att stressa upp sig och undra om det _verkligen_ är en bra idé med barn, men låt dig inte dras med av alla påhittade måsten. Det är en stor omställning att få barn så den bästa förberedelsen är att jobba på förhållandet; ta hand om varandra, prata, och lyssna på varandra.

    Lycka till! Det kommer gå jättebra.


    Bra tips. Jag ska verkligen försöka sätta frugan som nummer ett under hela graviditeten och andra materiela ting ett par steg under.

    tack!
  • osteros
    Iowhannah skrev 2018-03-04 07:19:00 följande:
    Precis så här!

    Skippa att flytta nu. Jag har själv inte flyttat som gravid men vi flyttade med en två veckor gammal bebis. Sämsta beslutet någonsin. Hade jag vetat så hade vi väntat tills barnet var åtminstone ett halvår, år, gammalt.

    Körkort och bil behöver ni inte när ni bor som ni bor. Det kan också vänta tills saker har lugnat ned sig.

    Din partner behöver ditt känslomässiga stöd och att du försöker vara närvarande i graviditeten. När jag väntade första barnet så laddade min sambo ner en gravidapp till sin telefon t ex.

    Kläder, vagn och prylar finns i högar på både Blocket och Tradera. Det vi har köpt nytt till vår bebis (nu tvååring) är bilstol 2 och skötbord (men det är ett ihopfällbart som inte tar någon plats när det sedan ska förvaras), allt annat har vi fått/ärvt/köpt begagnat. Bortsett från leksaker och böcker, men det behöver ni inte än.

    Här var de första månaderna skit också. Hormoner, depression, ångestattacker, sjukskrivning, osv osv. Bebisbubbla, my ass! Med det inte sagt att det är så för de flesta, det finns säkerligen många som älskar den första tiden. För oss handlade de första 3-4 månaderna enbart om överlevnad.
    Jättebra tips och alla verkar tänka som du gör. Har haft fel lite mindset och oroat mig för mycket så uppskattar kommentaren!
  • halfbaked

    Körkort och bil är det många som saknar. Om ni tar er överallt med tåg och buss varför skaffa körkort bra för att ni får barn? Kanske kan vara skönt om det är svårt att pendla till fsk/jobb men där får ju barnet börja först när det är 1 år. Vill du verkligen ta körkort, gå en intensivkurs för tid ÄR pengar. Efter kursen är det klart.

    Googla på vad man behöver. För en bebis är det några få prylar. Typ det kan vara bekvämt med barnvagn, spjälsäng, några klädombyten osv men att köpa nytt behövs ju inte. Finns nog bra utbud på blocket och Facebooksidor där ni bor.

    Att vara fl från plugg är inga konstigheter. Man lever ofta rätt snålt som föräldraledig. Jag tog examen i juni och fick barn i augusti (skrev in mig på AF däremellan). Hon kanske har jobbat före hon började plugga? Isf har hon en skyddad sgi om hon pluggat med csn och kan då få ut rätt bra med pengar som föräldraledig. Jag fick ut lika bra som när jag pluggade av att ta ut 4-5 dar fp/vecka

    Flytta för guds skull inte. Ju mindre ni bor desto skönare. Kan iofs vara skönt med dörr till sovrum om barnet får kolik och ena föräldern behöver sova men då kan ju andra kanske gå en promenad. Skönt med lite att städ. Bebisar använder inte ett eget rum. Rekommenderar ingen som är gravid eller har barn under ett år att flytta till stort. Fattar inte de som i åttonde månaden flyttar till hus t.ex. snacka om att skaffa sig mer arbete än man behöver. En etta funkar bra iaf till barnet blir två år.

    Sen fattar jag inte varför det ska vara stressigt medan hon är gravid? :-P Njut av lugnet. Ni förstår vad jag menar när bebis kommit...

  • Ina82

    Det kan ta lite tid att landa efter man fått reda på att vi ska ha barn. Planerat eller oplanerat.

    Jag förstår att du som man vill ordna och fixa allt du tycker ni har lite ofärdigt inför att bilda familj. Bara värsta chocken lagt sig börjar det säkert kännas bättre och mindre stressigt. Kanske har ni också vänner som fått barn som ni kan prata med?

    Barn behöver inte så mycket medan de är små som du säkert läst på andra kommentarer. (Det är när de blir större de börjar "behöva" saker lördagsgodis, göra samma som sina kompisar m.m ;) )

    För oss var småbarntiden en riktigt härlig tid. Vår dotter föddes med snitt och pga lite komplikationer i början var hon två nätter på intensivavdelningen. Pappan tillbringade mycket tid med henne (hon låg på hans bara bröst) eftersom jag hade svårt att ta mig dit när jag var nyopererad. De har ännu idag så fin kontakt, och hon väntar varje dag att han ska komma hem. (Hon fyller 2 år nu) Hon drar ännu likadant i hans halskedja som hon gjorde som nyfödd.

    Dit jag vill komma.. Denna bebis är er. Du kommer se släktdrag i babyn från dig själv, din fru och era släktingar. Kanske kommer baby få din mormors temperament ;) alla de där sakerna runt omkring kommer tappa betydelse och blir bara föremål för att vardagen ska flyta. Babyns högsta önskan kommer att vara att få ligga i din och mammas famn. Känner värmen av er. Le mot er och få ett leende tillbaka.

    Många gravida behöver extra närhet. Åtminstone jag är sådan. Jag vill ha pappan nära. Att han ska känna på magen hur den växer. Att han ska känna hur vår baby börjar röra på sig. Jag vill att pappan ska hör på mig om vad som hänt på kontrollerna och att vara med på ultraljudet, så han också ser hur babyn busar och på. Jag berättar gärna för honom så fort babyn lärt sig något nytt, tex när hen hickar i magen och hur lustigt det känns.

    Bara det att hålla om din fru en stund extra innan ni sks sova kan göra stor skillnad! Lycka till! Jag märkte i din text att du har hjärtat på det rätta stället, så det kommer nog bli riktigt bra! :)

  • LFF
    osteros skrev 2018-03-03 14:32:34 följande:
    En 1a på ungefär 50 kvm. Planerar att skaffa en 3a iaf. Har ungefär 100m till ett tåg som går till sthlm och 20m till buss som går runt i staden vi bor i. Som jag skrev till en annan i tråden så är det väl mer att jag fått för mig själv att jag måste ha körtkort som förälder om det skulle hända något el så. Egentligen behövs det väl inte förens barnet är något år och behöver hämtas på dagis.
    Jag tror det är svenska samhället om allt som folk förbereder inför de får barn på facebook då de flyttar och inreder rum och har sig som påverkat mitt tankesätt faktist. En bebis är lika glad oavsett och den kritiska tiden är när barnet är lite äldre.

    Tack!
    Oj, det är ju en jättestor etta! Ni behöver absolut inte flytta den närmaste tiden.

    Vi bodde i en tvåa med tvillingar deras första två år. Det gick alldeles strålande. Man behöver absolut inga stora ytor med en liten bebis. När de sen börjar röra på sig mer så är det ju bara att ta sig ut :)

    Om ni har en buss så nära och tåget så nära så finns det inget direkt behov av bil heller, inte ens när barnet börjar på förskolan (om ni inte får en plats på andra sidan stan).

    Hur lång tid har frun kvar på sin utbildning? Vänta istället med flytt, spara pengar på att inte flytta till något dyrare och bo kvar i er stora etta. Om ni bor kvar billigt så kan ni ju även spara föräldradagar. Man måste inte ta ut några dagar alls under barnets första år.
  • osteros
    LFF skrev 2018-03-13 13:58:30 följande:
    Oj, det är ju en jättestor etta! Ni behöver absolut inte flytta den närmaste tiden.

    Vi bodde i en tvåa med tvillingar deras första två år. Det gick alldeles strålande. Man behöver absolut inga stora ytor med en liten bebis. När de sen börjar röra på sig mer så är det ju bara att ta sig ut :)

    Om ni har en buss så nära och tåget så nära så finns det inget direkt behov av bil heller, inte ens när barnet börjar på förskolan (om ni inte får en plats på andra sidan stan).

    Hur lång tid har frun kvar på sin utbildning? Vänta istället med flytt, spara pengar på att inte flytta till något dyrare och bo kvar i er stora etta. Om ni bor kvar billigt så kan ni ju även spara föräldradagar. Man måste inte ta ut några dagar alls under barnets första år.

    Egentligen inget jättebehov av bil nu, det stämmer faktist.


    Hon har ungefär ett aktivt år kvar. Så hon borde kunna vara klar om ca 18 månader om man räknar med att hon måste stanna hemma ett tag och ta hand om den lille. Jag planerar att ta en del föräldraledigt första året så att hon kan återgå till skolan. Har pratat om det men inte riktigt kommit fram till exakt hur vi ska göra ännu.


    Vi sparar strax över 12 000kr per månad som det är idag så vi planerar att spara hennes föräldradagar tills hon arbetar så hon inte får ut så lite pengar när hon väl är hemma.

  • scaniae
    osteros skrev 2018-03-03 14:02:04 följande:

    Hej,

    Har en del frågetecken or saker jag oroar mig över som jag gärna vill ha någon annans synpunkt på.

    Jag och frugan är båda strax under 30, min fru studerar för tillfället och jag arbetar heltid och försörjer båda.

    Vi förstod för ett par veckor sedan att hon var gravid och båda två anser att det verkligen inte är bra timing nu utan att vi gärna skulle väntat ca 2 år tills båda arbetar och vi har saker lite mer uppstyrda men båda anser också att vi inte kan acceptera en abort när vi båda ändå är vuxna, gifta och är emot abort rent generellt.

    Det jag oroar mig över och det som ger mig ångest är dels det vi måste ordna och förbereda innan barnet kommer men också frugans inställning till mig och barn.

    Ingen av oss har körkort så jag planerar att fixa det och har nu 7 månader på mig och jag borde hinna med körskola 1 eller 2 dag i veckan så då hinner jag nog med det. Anser att man borde ha bil och körtkort om man har barn. Har iofs bra förbindelser med tåg och har klarat mig fint hittils men det känns ändå som att det är ganska viktigt med körtkort. Vi måste vi ordna en större lägenhet vilket borde gå då det släpps en del lägenheter till och från.

    Frugan tycker att jag är självisk och inte sätter henne först och tänker på att hon är gravid. Hon tycker även att det verkar som att jag inte är lycklig över att hon är gravid. Hela saken med graviditet är väldigt svår för mig att sätta mig in i och att fokusera på henne samtidigt som jag tänker på att fixa körkort, fixa ny lägenhet ger mig en del ångest och jag känner en massa press. Är van vid att mest ta ansvar över mig själv och ibland min fru men nu blir det helt annorlunda-

    Jag känner bara att de kommande 8-9 månaderna kommer bli de tuffaste i mitt liv och med tanke på hur oerfaren jag är så oroar jag mig en hel del över hur jag ska kunna hinna med allt och även vara en bra make åt min gravida fru.

    Förhoppningsvis lugnar allt ner sig när jag får någon vana i situationen och jag gjort en plan.

    Har ni några råd? Körkort på kort tid t.ex. och allt annat? Alla kommentarer välkomnas!


    Det enda du ska göra nu är att ta körkortet.

    När barnet väl är fött kommer du inte ha någon tid och det är bra att ha för man vet aldrig vad som kan hända med små barn.

    Så behöver ni inte ha panik utan körkortet finns redan där och när ni behöver bil är det bara att gå och köpa utan att behöva vänta månader på att körkortet ska bli klart. För det tar månader. Intensivkurs på en månad är bara en kurs.sen tillkommer väntetid på uppkörning.kanske extra uppkörningar.
  • SupersurasunkSara

    Men TS du boar ju redan! Män och kvinnor boar på olika sätt, män tänker tjäna mer pengar, bil, bostad medan kvinnor tänker bebiskläder etc. Generellt sett.

    Vad bebisen behöver är mat, kläder, blöjor, någonstans att sova, närhet och kärlek. Resten är lull-lull som affärerna vill tjäna pengar på.

    En vagn är ju bra att ha särskilt som ni inte har bil. En bärsele kanske. Om ni har släkt nära som ni tror att ni kommer att åka bil med är en bilbarnstol bra annars inte.

    Det är fint att du vill fokusera på din fru, men glöm inte bort dig själv, du ska också bli förälder om än med mindre fysisk påverkan. Lycka till!

  • nnnnnnnn

    SOm alla andra sagt:

    * en nyfödd behöver kärlek, mat och en ren blöja.

    Hur kan ni arbeta tillsammans för att klara detta?

    Mina råd:
    * Kolla upp om ni kan vara hemma en längre tid tillsammans i början tex 3 mån (10 pappadagar + hon tar ut semester + du tar ut semester så brukar det bli 3 mån, har hon ingen semester att ta ut pga studier så kolla om ni kan lösa det ekonomiskt ändå)
    * Kolla upp om ni tjänar pengar på att du går ner från heltid till deltid när er första "smekmånad" när båda är hemma heltid är över. Tex om du är ledig alla måndagar och tar ut FP över helgen. Om ni inte tjänar på det så kanske ni inte går back i allafall?
    * Köp inget! Eller absoluta minimum, känner någon av er att ni vill ha med något till förlossningen tex ett klädset eller babyfilt, så köp det men vänta med resten. Barnvagn kollar ni via sociala medier om någon bekant vill sälja, låna ut eller skänka. Annars finns blocket och andra beg.sajter.
    * Låt båda ta ut alla sina FP-dagar eller iallafall vara hemma lika många dagar med barnet.
    * Fundera redan nu på när studierna ska upptas igen. Går det att plugga på distans eller deltid? Kanske är det bra att köra igång så smått redan efter några månader/ett halvår så att hon blir klar snabbare?
    * Bo kvar och köp inte en massa stora onödiga saker. En vagga eller babynest för sömnen. Vanligt täcke funkar att lägga på golvet för att leka på. Leksaker? Ni får säkert en del annars räcker slevar, grytor mm lika långt.

Svar på tråden Fru gravid - orosmoment och ångest