• missr

    Tror ni jag är gravid?

    Hej! Jag hade oskyddat sex och han kom i mig (misstag, kondom sprack och hade inget tillfälle alls att ta akut p piller). Min mens är nu 2 dagar försenad och börjad bli orolig. Ja har haft som mensvärk i några dagar nu, fast utan mens. Vad kan de bero på? Haft lite ömma bröst, känt mig lite svullen. Sökt runt på internet på tidiga tecken, och de mesta stämmer. Tänkte köpa ett grav test imorn, men är så orolig. Kan de visa negativt även om ja är gravid?

    Jag är endast 18 år, absolut inte redo för ett barn nu. Abort står på listan, de bästa för både mig och barnet. Men är rädd för aborten. Inte så orolig för att de ska göra ont o så, men att utföra de hela. Hur går de till? Vart ringer jag? Vart görs abort, barnmoskemottagning eller endast gyn o sjukhus? Hur länge måste ja stanna på sjukhuset (då jag verkligen inte vill att mina föräldrar får veta detta pga olika anledningar).

    Vad skulle ni tro? Kan jag va gravid? Låter de som tecken?

    Detta var verkligen ett misstag och går med ångest varje dag då de känns så jobbigt o onödigt!

    Snälla, tack på förhand.

    Kram

    PS, kan jag vara sken gravid pga för mycket oro? Eller händer de endast om man verkligen vill bli gravid?

  • Svar på tråden Tror ni jag är gravid?
  • missr

    Vill även tillägga att ja då och då känner som en liten kramp i vänster äggstock (TROR jag de är, iallafall ganska långt nere på magens vänstra sida, ungefär där killar brukar ha sånna där V-lines om ni förstår)!!

  • Anonym (Emma)

    Mensen kan bli sen av många anledningar, oro är en.

    Men det kan vara en graviditet.

    Om du är gravid så ringer du till ungdomsmottagningen eller kvinnokliniken.

    Jag har gjort en abort i vecka 8. Det gick bra, jag gjorde det hemma. Men jag är äldre så jag behövde inte bry mig om föräldrar.

    Köp ett test imorgon och kolla om du är gravid. Det är steg ett. Jag håller tummarna för att du inte är det.

  • missr
    Anonym (Emma) skrev 2018-03-07 22:54:10 följande:

    Mensen kan bli sen av många anledningar, oro är en.

    Men det kan vara en graviditet.

    Om du är gravid så ringer du till ungdomsmottagningen eller kvinnokliniken.

    Jag har gjort en abort i vecka 8. Det gick bra, jag gjorde det hemma. Men jag är äldre så jag behövde inte bry mig om föräldrar.

    Köp ett test imorgon och kolla om du är gravid. Det är steg ett. Jag håller tummarna för att du inte är det.


    Är kvinnokliniken desamma som gyn?
  • Anonym (Emma)

    Det är det nog, det heter nog bara olika i olika landsting.

    Googla på abort + din stad så borde det komma upp på 1177.

  • Anonym (Ungdom)
    missr skrev 2018-03-07 22:46:46 följande:

    Vill även tillägga att ja då och då känner som en liten kramp i vänster äggstock (TROR jag de är, iallafall ganska långt nere på magens vänstra sida, ungefär där killar brukar ha sånna där V-lines om ni förstår)!!


    Om du har ont på din vänstra sida låter det inte bra. Det kan vara utomkvedshavandeskap. Om du har ont på din högra sida(goddag-handen/skriv-handen)är det vanligt vid graviditet.

    Men det kan också vara totalt ofarligt.

    Jag tror att en abort görs med hjälp av ett piller man kan ta hemma. Skrapning görs på sjukhus. Skrapning är inte så bra om man vill ha barn i framtiden.

    När det gäller kondomer rekommenderar jag de som heter easy. De går aldrig sönder. Min kompis köpte extra starka men de gick alltid sönder. Easy använde jag till många olika snoppar. De gick aldrig sönder. Jag köpte mina på sjukhuset.jättebilliga där och jag fick alltid massa gratis också. i mataffären är de svindyra.
  • Iowhannah
    Anonym (Ungdom) skrev 2018-03-08 00:32:39 följande:

    Om du har ont på din vänstra sida låter det inte bra. Det kan vara utomkvedshavandeskap. Om du har ont på din högra sida(goddag-handen/skriv-handen)är det vanligt vid graviditet.

    Men det kan också vara totalt ofarligt.

    Jag tror att en abort görs med hjälp av ett piller man kan ta hemma. Skrapning görs på sjukhus. Skrapning är inte så bra om man vill ha barn i framtiden.

    När det gäller kondomer rekommenderar jag de som heter easy. De går aldrig sönder. Min kompis köpte extra starka men de gick alltid sönder. Easy använde jag till många olika snoppar. De gick aldrig sönder. Jag köpte mina på sjukhuset.jättebilliga där och jag fick alltid massa gratis också. i mataffären är de svindyra.


    Lätt kramp vid ena äggstocken är fullt normalt i tidig graviditet. Jag fick lära mig av en gynekolog att den ena äggstocken styr graviditeten, och att det kan variera beroende på person och graviditet vilken det blir. Måste alltså inte alls bero på utomkveds.

    En vän till mig gjorde abort och höll mig uppdaterad hela tiden. Det kanske varierar i landstingen, men där hon gjorde så tog hon ett piller första dagen och nästa dag fick hon vara på sjukhuset i flera timmar för att ta det/de resterande pillerna och blöda ut allt. Man KAN säkert göra det hemma, men det är skapligt smärtsamt. Är problemet att föräldrarna inte ska veta så tror jag att det är oundvikligt om hon gör aborten hemma.

    Dessutom, TS, du är 18 år. Det är bara du som bestämmer vad dina föräldrar ska få veta eller inte veta. Det är lättare att hitta på någon historia om varför du är borta i flera timmar, än det är att låtsas att allt är okej när du egentligen har jätteont.
  • Anonym (Kontakta)
    missr skrev 2018-03-08 16:55:42 följande:

    Gjorde testet nyss, visar positivt :( fan va jobbigt


    Kontakta ungdomsmottagningen eller närmsta kvinnoklink. Du kommer få en tid, prata lite och eventuellt göra ett vaginalt ultraljud.

    Du kommer få en tablett som du sväljer som avbryter graviditeten och sedan får du två vaginala tabletter som ska tas några timmar senare. Om du ska vara hemma eller på sjukhus när dessa tas kan du nog prara med personalen om.

    Var beredd på att det kan blöda ganska mycket och görs ont men det måste inte göra det utan det ät individuellt samt beroende på hur långt framskriden graviditeten är.
  • Anonym (Kontakta)
    Anonym (Kontakta) skrev 2018-03-08 17:28:20 följande:

    Kontakta ungdomsmottagningen eller närmsta kvinnoklink. Du kommer få en tid, prata lite och eventuellt göra ett vaginalt ultraljud.

    Du kommer få en tablett som du sväljer som avbryter graviditeten och sedan får du två vaginala tabletter som ska tas några timmar senare. Om du ska vara hemma eller på sjukhus när dessa tas kan du nog prara med personalen om.

    Var beredd på att det kan blöda ganska mycket och görs ont men det måste inte göra det utan det ät individuellt samt beroende på hur långt framskriden graviditeten är.


    Ursäkta slarvigfelen, sitter med mobilen. Lycka till
  • Anonym (Emma)

    Om du har någon vän eller släkting som du litar på tycker jag att du ska berätta så att du får stöd i det här.

    Det är skönt att ha någon att prata med.

Svar på tråden Tror ni jag är gravid?