• whattodowhattodo

Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression

Hej!

Min pojkvän och jag har inte vart tillsammans länge och har tyvärr fått tillfällig distans då jag ska studera 1 år på annan ort. Han var dock den som övertalade mig att vi skulle försöka då jag är lite skeptisk till distans. Nåja i alla fall...

Allt har väl vart helt okej, inte optimalt såklart, men helt OK.

Nu i helgen åkte jag till honom från torsdag och skulle stannat till söndag, men han var superkonstig. ?Ignorerar? mig ungefär, pratar inte alls så mycket som han brukar, knaprar på sin telefon och är allmänt skum från vad jag är van vid. I lördags frågade jag vad det var och han kunde inte svara men sa bara att det inte var mitt fel. Så jag blev så obekväm med detta ignorerande så jag satte mig på tåget och åkte hem igen.... trodde vi hade gjort slut mer eller mindre, var ledsen osv.

4 dagar senare skriver han ?hej, jag saknar dig, kan vi prata ikväll?? Och jag blir nästan förbannad. Vaddå prata ikväll? Vaddå saknar mig? Kunde du väl tänkt på innan vi gjorde slut? Så vi pratar i telefon och han berättar att han ?är sån? och blir sådär när han är stressad och deprimerad. Bara undvikande och sover osv. Fast han har ju vart på jobbet? Och typ träffat en kompis? Jag förstår ingenting och min självrespekt säger ?lämna honom? men min medkänsla säger ?du kan inte överge någon som är deprimerad!?

Vad ska jag föra?

Jag vill nog inte ha ett förhållande med någon som ignorerar mig i 4-5 dagar.... sen gör han liksom inget stort för att försöka göra det bra heller utan det känns som att han säger ?jag är sån, jag går i terapi, men för ditt eget bästa kanske du ska träffa någon ?normal? istället?.

Behöver få ut denna frustration

• Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression
  • whattodowhattodo
    enmanmedskägg skrev 2018-03-15 13:29:34 följande:

Hej. 

Nu vet jag inget om den här killen, men jag har ju själv gjort liknande saker som killen här gjorde. Jag har det man förut kallade aspergers syndrom, vilket linnebär att jag kan bli dränerad fysiskt och mentalt av umgänge med andra människor. Har jag umgåtts med människor, exempelvis på en fest eller på dagen, så kan jag behöva allt mellan några timmar till några dagars tid för återhämtning. Jag kan även drabbas av depressioner, från korta till lite längre sådana.

I mitt tidigare förhållande hade vi detta problem, där min sambo var väldigt social, och jag tyckte visserligen om umgänge, men behövde mycket tid ensam för att få samla energi och "få tyst i huvudet" efteråt. Då hade jag inte fått min diagnos ännu, så det blev ju givetvis många bråk om detta. Jag kunde heller inte förklara vad det berodde på. Jag älskade henne djupt, men förstår nu i efterhand att hon givetvis kände sig oälskad. 

Det slutade väldigt illa med otrohet från hennes sida, och jag mådde väldigt dåligt. Jag skambelade mig själv. Men efter att ha genomgått utredningen och fick diagnosen, samt en massa samtal med psykolog har det lett till en större självförståelse och insikt: 

Vissa människor har olika behov helt enkelt. Är man beredd att förstå sin partner och försöka mötas halvvägs kan man klara det. Är man däremot inte beredd att kompromissa eller förstå, ja då blir det svårt. 

Du måste ta dig en funderare över hur mycket du älskar din partner, och vad du är beredd att göra för att få förhållandet att fungera. Kommer du fram till att det inte är värt det, så bör du lämna honom. Hur som helst kanske du inte behöver ta det personligt. Han kanske älskar dig djupt, men behöver tid ensam för att kunna orka?

Är det bra mellan er när det väl är bra då?

Hur var det med kommunikationen kring det hela i ditt förra förhållande? Var du romantisk/ kunde visa uppskattning när det blev bättre?

För just nu så känns det inte bara som att han ignorerade mig/ undviker mig utan även inte visar att han bryr sig om mig - det känns som att det kanske hänger ihop med depressionen?

Jag vill absolut vara stöttande men det är svårt att veta hur man ska bete sig.

Idag tillexempel har varken jag skrivit någonting till honom och han har inte skrivit något till mig.

Hade detta vart ?normalfall? hade han eller jag skrivit något gulligt morgon-sms i alla fall, men nu ingenting. Varken godmorgon eller godnatt.

Det gör mig osäker på mig själv.

Sen när vi bråkade och jag sa till honom att jag trodde att han gjort slut kändes det lite i hans svar (dock över telefon vilket kan misstolkas) som att han bara ?ryckte på axlarna? och sa något i stil med ?ah men så är det inte? vilket enligt mig är ett tveksamt svar när man berättar hur ledsen man vart och hur illa behandlad man känt sig.

Jag har svårt att veta balansen mellan vad som är ?depressionens fel? och ?verkligheten?.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 11:07:36 följande:

Ja jag brukar också ser mig själv som ett offer och anta en massa saker när jag umgås med folk som är deprimerade.

Som sagt, hade han vart ?frisk? hade jag inte accepterat beteendet och lämnat honom.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 12:58:50 följande:

Nej jag förstår.

Hade en förredetta som hade fått lunginflammation, då hon inte ville träffas utgick jag från ingenstans att hon hatade mig och ville göra slut. Några dagar senare ringde hon och sa att hon var frisk och ville ses, jag blev jätteförbannad då hon ju klart sagt att hon ville göra slut, trots att hon inte sagt överhuvudtaget att vi gjort slut. Men då jag bara antog så måste det ju vara så att hon sårade mig.

Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. En relation för mig handlar mycket om kommunikation. Jag kan absolut ta att han inte vill träffas - men då behöver han säga det rakt ut. Jag blir inte arg eller ledsen om jag lyckas förstå varför. Men när man inte får några svar eller förklaringar blir det väldigt jobbigt för mig.
  • enmanmedskägg
    whattodowhattodo skrev 2018-03-15 15:18:52 följande:
    Hur var det med kommunikationen kring det hela i ditt förra förhållande? Var du romantisk/ kunde visa uppskattning när det blev bättre?

För just nu så känns det inte bara som att han ignorerade mig/ undviker mig utan även inte visar att han bryr sig om mig - det känns som att det kanske hänger ihop med depressionen?

Jag vill absolut vara stöttande men det är svårt att veta hur man ska bete sig.

Idag tillexempel har varken jag skrivit någonting till honom och han har inte skrivit något till mig.

Hade detta vart ?normalfall? hade han eller jag skrivit något gulligt morgon-sms i alla fall, men nu ingenting. Varken godmorgon eller godnatt.

Det gör mig osäker på mig själv.

Sen när vi bråkade och jag sa till honom att jag trodde att han gjort slut kändes det lite i hans svar (dock över telefon vilket kan misstolkas) som att han bara ?ryckte på axlarna? och sa något i stil med ?ah men så är det inte? vilket enligt mig är ett tveksamt svar när man berättar hur ledsen man vart och hur illa behandlad man känt sig.

Jag har svårt att veta balansen mellan vad som är ?depressionens fel? och ?verkligheten?.

Jodå jag kunde vara romantisk, men kanske inte enligt normen eller hennes sätt att se på saken. Jag har ju fått "lära" mig vad som är rätt, och det tar extremt mycket energi. En vanlig missuppfattning är att vi "aspies" inte har några känslor, vilket är helt fel. Vi har väldigt mycket känslor, och det kan vara otroligt frustrerande och ledsamt när jag inte kan göra mig förstådd eller få fram mina känslor. Det har blivit många missförstånd genom livet.

Att han svarade så som du tycker verkade som att han "ryckte på axlarna" kan vara en typisk signal för asperger. Jag är likadan, då jag tar saker ganska bokstavligt. Om någon frågar: "Mår du bra?" så svarar jag på frågan utan vidare omsvep. Vill man veta mer måste man ställa specifika frågor. 

Jag bara gissar här såklart, men några andra frågor av rent intresse? 

Har han svårt med ögonkontakt? 

Har han väldigt specifika intressen som han "snöar in" på?

Är han lojal? 

Måste du ge tydliga instruktioner och förklara saker väldigt ingående om något ska göras?

När man är deprimerad blir man ofta just tillbakadragen och vill inte ha med någon att göra ( i alla fall inte jag ), men jag uppskattade såklart sms eller en kram för att få bekräftat att jag fanns och att någon tänkte på mig. 

Vet du om han har gjort någon utredning?

• whattodowhattodo
    enmanmedskägg skrev 2018-03-15 15:30:11 följande:

Jodå jag kunde vara romantisk, men kanske inte enligt normen eller hennes sätt att se på saken. Jag har ju fått "lära" mig vad som är rätt, och det tar extremt mycket energi. En vanlig missuppfattning är att vi "aspies" inte har några känslor, vilket är helt fel. Vi har väldigt mycket känslor, och det kan vara otroligt frustrerande och ledsamt när jag inte kan göra mig förstådd eller få fram mina känslor. Det har blivit många missförstånd genom livet.

Att han svarade så som du tycker verkade som att han "ryckte på axlarna" kan vara en typisk signal för asperger. Jag är likadan, då jag tar saker ganska bokstavligt. Om någon frågar: "Mår du bra?" så svarar jag på frågan utan vidare omsvep. Vill man veta mer måste man ställa specifika frågor. 

Jag bara gissar här såklart, men några andra frågor av rent intresse? 

Har han svårt med ögonkontakt? 

Har han väldigt specifika intressen som han "snöar in" på?

Är han lojal? 

Måste du ge tydliga instruktioner och förklara saker väldigt ingående om något ska göras?

När man är deprimerad blir man ofta just tillbakadragen och vill inte ha med någon att göra ( i alla fall inte jag ), men jag uppskattade såklart sms eller en kram för att få bekräftat att jag fanns och att någon tänkte på mig. 

Vet du om han har gjort någon utredning?

Intressant!

Han har inte problem med ögonkontakt,

Han har en massa olika nya idéer hela tiden men mer splittrat och blir inget av något, snarare än att han tar tag i en idé och genomför den.

Han hatar att prata om ?onödiga saker? / ?small talk?

Han har nästan lite manodepressiva drag. SUPERGLAD eller nere.

Han har även sagt att han har svårt att lyssna. Är det tråkigt och han inte är intresserad så ?zoomar han ut? haha

Ingen utredning vad jag vet,

Obs: han är från Ryssland så jag vet inte heller om det är några kulturkrockar som är bakomliggande också....
  • Anonym (Tina)

Men han har ju varit ärlig och sagt att han får vissa särskilda beteenden för att han är deprimerad vad mer begär du?

En deprimerad person klarar knappt äta. Förmodligen kör han på med jobb håller masken för vänner sen kommer han hem och då är korgen tom och han orkar absolut ingenting helt hjärntrött och emotionellt drained så han isolerar sig i mobilen och orkar inte fokusera på dina behov eller på att prestera glad när han är hemma vill han få vara TRÖTT. Och nej han insåg väl sen när du åkte att han ville ha dig där, men förväntar du värsta pratet? Att han har energi att diskutera? Ens börja gå igenom sina känslor?

Och att ni ska "lösa" hans tillstånd? Då ska du nog låta han vara. Depression är ett själviskt nedgånget tillstånd och tar du är dig och ska förvänta dig mer då skadar du bara den som är i depressionen.

Förresten vadå ovanligt att en tjej är med en Deprimerad kille? Jag har varit med killar som många av de mått dåligt på olika sätt det är knappast ovanligt kan jag inte tänka mig ?

• enmanmedskägg
    whattodowhattodo skrev 2018-03-15 15:55:53 följande:
    Intressant!

Han har en massa olika nya idéer hela tiden men mer splittrat och blir inget av något, snarare än att han tar tag i en idé och genomför den.

Han har även sagt att han har svårt att lyssna. Är det tråkigt och han inte är intresserad så ?zoomar han ut? haha

Obs: han är från Ryssland så jag vet inte heller om det är några kulturkrockar som är bakomliggande också....

Nya idéer / maniska tendenser som växlar vecka till vecka kanske? 

Typiskt tecken, jag är ju sån. Ena veckan vill jag lära mig allt om opera, så då läser jag och lyssnar på allt jag hittar. Nästa vecka vill jag skriva en bok, men tröttnar. 

Hatar "small talk"? -check på den! 

Samma med mig. Jag har oerhört svårt att prata om triviala saker, framför allt sånt som jag inte är intresserad av. Har du märkt om han kan prata länge och mycket om saker han själv är intresserad av, men blir tyst och lite "vilsen" när ämnen berör sånt han själv inte bryr sig om eller förstår? 

Att "zona ut" när något är ointressant har jag gjort hela livet. Jag har vänner som sagt att det syns DIREKT när jag är ointresserad eller om ämnena blir för "lätta". Jag försvinner helt liksom. 

Läs lite om aspergers syndrom. Det finns väldigt mycket info på nätet, och forskningen har kommit rätt långt, 

aspergers-syndrom.se/aspergers-syndrom-symtom.html

www.autism.se/diagnoskriterier%5E2

Denna passage är rätt talande : 

"...bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse)."
  • Anonym (Trösta)
    Anonym (Tina) skrev 2018-03-15 16:19:56 

Förresten vadå ovanligt att en tjej är med en Deprimerad kille? Jag har varit med killar som många av de mått dåligt på olika sätt det är knappast ovanligt kan jag inte tänka mig ?

Ja det så klart olika men vad jag har sett och hört så brukar deprimerade killar inte hitta partners efter avslutat förhållande lika mycket som deprimerade tjejer gör.

• Anonym (Å)
    whattodowhattodo skrev 2018-03-15 15:55:53 följande:

Intressant!

Men gud det låter precis som den engelskspråkige som jag träffade! Han sa att han hatar small talk. Han är också manisk eller deprimerad. Han har jättesvårt att lyssna men pratar gärna. Han kan inte hålla fokus och man ser när han svävar iväg i tanken. Vårt sista break up snack den sista gången vi sågs föranleddes av att han under en hel kväll inte kunde lyssna på mer än 5-6 ord när jag öppnade munnen innan han svävar iväg på annat. Hans oförmåga att lyssna är även anledningen till att jag sa nej när han ville vara vänner och ses ändå för jag kände "varför? För att du ska prata och jag lyssna i 45 minuter och sen ska du inte lyssna på en enda mening jag säger om mitt?" Det vore en vänskap som enbart gynnar honom. Då hade jag hellre varit friends with benefits...
  • Anonym (Å)
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 12:58:50 följande:

Nej jag förstår.

Hade en förredetta som hade fått lunginflammation, då hon inte ville träffas utgick jag från ingenstans att hon hatade mig och ville göra slut. Några dagar senare ringde hon och sa att hon var frisk och ville ses, jag blev jätteförbannad då hon ju klart sagt att hon ville göra slut, trots att hon inte sagt överhuvudtaget att vi gjort slut. Men då jag bara antog så måste det ju vara så att hon sårade mig.

Ingen har väl sagt att den sjuke i detta case vill göra slut? Den sjuke vil ha på sina villkor och tänker inte på/bryr sig inte om att den sårar den andra, därför väljer vi att göra slut med den sjuke.

Du är inte riktigt med i matchen märker man.
  • Anonym (Oops)

Det kan bero på många saker.

Depression.

Asperger (light)

Narcissism i olika grad (silent treatment/hot and cold/push and pull)

Mm mm

Svårt att veta för oss andra som inte ser allt.

Men försöker han binda dig till sig med tystnad som ett spel och få dig att vilja hjälpa och förstå för att sedan ägna sig åt nedbrytning (silent treatment) samtidigt som han gör dig beroende, om det känns som om du haft en golden period som sen förvandlas till varmt och kallt om vartannat, då skulle jag bara göra slut och gå min väg.

• Anonym (Å)
    enmanmedskägg skrev 2018-03-15 13:29:34 följande:

Hej. 

Nu vet jag inget om den här killen, men jag har ju själv gjort liknande saker som killen här gjorde. Jag har det man förut kallade aspergers syndrom, vilket linnebär att jag kan bli dränerad fysiskt och mentalt av umgänge med andra människor. Har jag umgåtts med människor, exempelvis på en fest eller på dagen, så kan jag behöva allt mellan några timmar till några dagars tid för återhämtning. Jag kan även drabbas av depressioner, från korta till lite längre sådana.

I mitt tidigare förhållande hade vi detta problem, där min sambo var väldigt social, och jag tyckte visserligen om umgänge, men behövde mycket tid ensam för att få samla energi och "få tyst i huvudet" efteråt. Då hade jag inte fått min diagnos ännu, så det blev ju givetvis många bråk om detta. Jag kunde heller inte förklara vad det berodde på. Jag älskade henne djupt, men förstår nu i efterhand att hon givetvis kände sig oälskad. 

Det slutade väldigt illa med otrohet från hennes sida, och jag mådde väldigt dåligt. Jag skambelade mig själv. Men efter att ha genomgått utredningen och fick diagnosen, samt en massa samtal med psykolog har det lett till en större självförståelse och insikt: 

Vissa människor har olika behov helt enkelt. Är man beredd att förstå sin partner och försöka mötas halvvägs kan man klara det. Är man däremot inte beredd att kompromissa eller förstå, ja då blir det svårt. 

Du måste ta dig en funderare över hur mycket du älskar din partner, och vad du är beredd att göra för att få förhållandet att fungera. Kommer du fram till att det inte är värt det, så bör du lämna honom. Hur som helst kanske du inte behöver ta det personligt. Han kanske älskar dig djupt, men behöver tid ensam för att kunna orka?

Är det bra mellan er när det väl är bra då?

Bra med input från en man från "den andra sidan". Det är som du säger, om man är beredd att kompromissa och mötas halvvägs så går det! Något jag tänkt på mycket sen mitt uppbrott är mäns obenägenhet att söka hjälp och få utredningar gjorda. Kvinnor söker sig i större utsträckning till vården än män, vilket är synd för männens skull. Först när man uppmärksammat och erkänt sina svårigheter kan man börja jobba med dem. Eloge till dig att du tagit tag i det. Jag önskar att han jag var med kunde gå lite mer till botten med sin situation. Jag var beredd att möta honom mer än halvvägs. Han vet att alla hans flickvänner och exfru känt sig oälskade och han vet att det är pga hur han är. Men han vill inte ändra sig (han så gott som säger det rakt ut, på samma sätt som ts kille "det är så här jag är" på ett liksom demonstrativt sätt, inte på ett förklarande sätt) eller jobba med det på något sätt. Det kallar jag inte mötas halvvägs. Med vissa personer finns det bara en väg att gå - åt skilda håll. Jag VILL att det ska funka med mitt ex. Men jag vet att det inte GÅR, för han vill fortsätta vara som han är och en kvinna kan väl finna sig i det något år eller så. Sen går han vidare till nästa.
  • Anonym (Jalbret)
    Anonym (Å) skrev 2018-03-15 21:38:16 följande:
    Ingen har väl sagt att den sjuke i detta case vill göra slut? Den sjuke vil ha på sina villkor och tänker inte på/bryr sig inte om att den sårar den andra, därför väljer vi att göra slut med den sjuke.

Du är inte riktigt med i matchen märker man.
    Jo om du läser trådstarten så verkade killen inte vara sig själv, detta övertolkade TS och bara antog att dom gjort slut, istället för att tänka att han kanske inte mår så bra. Sen blir hon fly förbannad över något hon själv antagit, istället för att tänka "Oj mitt plötsliga antagande om att vi gjort slut stämde visst inte".

Sen gör man dumma saker när man mår väldigt dåligt, kan vara svårt att tänka på andra när man knappt kan ta hand om sig själv.

Jag kan förstå att man inte orkar med att vara med någon som är sjuk, det är mest hela överanalysen om att han plötsligt skulle ha gjort slut som jag finner väldigt märklig.

Trevlig slutkommentar, kasta sten i glashus var min första tanke.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Oops) skrev 2018-03-15 21:47:15 följande:

Det kan bero på många saker.

Depression.

Asperger (light)

Narcissism i olika grad (silent treatment/hot and cold/push and pull)

Mm mm

Svårt att veta för oss andra som inte ser allt.

Men försöker han binda dig till sig med tystnad som ett spel och få dig att vilja hjälpa och förstå för att sedan ägna sig åt nedbrytning (silent treatment) samtidigt som han gör dig beroende, om det känns som om du haft en golden period som sen förvandlas till varmt och kallt om vartannat, då skulle jag bara göra slut och gå min väg.

De är ju det som är så svårt att veta, som ts skriver, vad som är påverkan av depressionen och vad som är "verkligt". Om han skjuter ifrån henne, gör han det pga depressionen eller pga att han inte har tillräckligt intresse? När jag frågade runt här om min kille som ägnade sig åt push and pull i takt med sina ångest/depressiva episoder var det någon som sa att allt inte kretsar kring ångest/depp, han är helt enkelt inte tillräckligt intresserad. Struntprat tänkte jag, han behöver bara lite lugn i sin jobbiga period. Två veckor senare läckte han ur sig att han inte kan comitta och inte fortsätta träffa mig under några andra former än som vän eftersom han vill hitta någon att ha ett riktigt förhållande med. Med facit i hand alltså - ja personen hade rätt- det var inte ångesten som försköt mig, det var hans bristande känslor för mig. Fram tills dess hade jag trott på honom att det var ångesten som gjorde att han tog avstånd. I själva verket var det en egoistisk handling för att ha mig kvar till sin vinning. (Han dumpade mig inte trots det samtalet men han gjorde silent treatment i fyra dagar så då dumpade jag honom.)
  • BurningDiamond

Vad gör han för att må bättre?

Jag hade nog inte grävt ner mig i hans mående, utan tittat framåt. Om han jobbar med sig själv, skaffar samtalskontakt osv, visar att han vill må bra och vara med mig.

Om han istället väljer att gräva ner sig i sitt mående och inte försöka lösa situationen hade jag inte lagt ner mer tid, energi och känslor.

• enmanmedskägg
    Anonym (Å) skrev 2018-03-15 21:48:12 följande:
    Bra med input från en man från "den andra sidan". Det är som du säger, om man är beredd att kompromissa och mötas halvvägs så går det! Något jag tänkt på mycket sen mitt uppbrott är mäns obenägenhet att söka hjälp och få utredningar gjorda. Kvinnor söker sig i större utsträckning till vården än män, vilket är synd för männens skull. Först när man uppmärksammat och erkänt sina svårigheter kan man börja jobba med dem. Eloge till dig att du tagit tag i det. Jag önskar att han jag var med kunde gå lite mer till botten med sin situation. Jag var beredd att möta honom mer än halvvägs. Han vet att alla hans flickvänner och exfru känt sig oälskade och han vet att det är pga hur han är. Men han vill inte ändra sig (han så gott som säger det rakt ut, på samma sätt som ts kille "det är så här jag är" på ett liksom demonstrativt sätt, inte på ett förklarande sätt) eller jobba med det på något sätt. Det kallar jag inte mötas halvvägs. Med vissa personer finns det bara en väg att gå - åt skilda håll. Jag VILL att det ska funka med mitt ex. Men jag vet att det inte GÅR, för han vill fortsätta vara som han är och en kvinna kan väl finna sig i det något år eller så. Sen går han vidare till nästa.

Tack! 

Ja i mitt fall har jag ju helat tiden trott att det är nåt "fel" på mig, och mått jättedåligt över det hela livet, med flera kraschade relationer bakom mig. Min ambition är inte att ha diagnosen som en "snuttefilt" utan snarare att vara helt öppen med det för att min omgivning ska ha förståelse om jag beter mig vad de tycker verkar märkligt. Och framför allt för att folk inte ska ta saker personligt. 

Detta innebär givetvis INTE att jag inte måste jobba på mig själv, och med en sån här diagnos så kräver det att jag är alert hela tiden. Nästan 90% av min energi går åt till att tolka situationer, ansiktsuttryck, att fundera på vad som är rätt att säga, göra osv. Mycket sånt som kommer naturligt för andra blir som ett "nationellt prov" varje gång jag umgås med andra. 

Jag har ju lyckats hyfsat ändå. Jag har barn, har ett bra jobb, har en bra fritid, tränar regelbundet. Mitt problem är dock fortfarande varaktiga kärleksrelationer. 

Jag klandrar inte kvinnor som inte orkar med mig. Det skulle inte jag ha gjort heller...Däremot har jag läst om solskenshistorier där den ena i relationen har asperger, och de har hittat sätt att fortsätta leva ihop och älska villkorslöst.

• Anonym (Tina)
    BurningDiamond skrev 2018-03-16 05:04:30 följande:

Jag hade nog inte grävt ner mig i hans mående, utan tittat framåt. Om han jobbar med sig själv, skaffar samtalskontakt osv, visar att han vill må bra och vara med mig.

Om han istället väljer att gräva ner sig i sitt mående och inte försöka lösa situationen hade jag inte lagt ner mer tid, energi och känslor.

Lämnade just en sån relation. Vi båda behövde söka hjälp bådas bagage var to heavy jag har tagit ansvaret och sökt hjälp verkligen satsat, men inte han, in i missbruk och förnekelse tyvärr för män är det svårare att visa de behöver någon annan och envis, litar inte på någon!
  • whattodowhattodo
    BurningDiamond skrev 2018-03-16 05:04:30 följande:

Han går i terapi, men det är i uppstartsstadiet, och det är med en rysk psykolog eftersom hans modersmål är ryska. 1 gång i veckan, 1 timmer, över skype.

Just nu visar han inte alls att han vill vara med mig, inte ens sagt det, utan är mer "jag mår dåligt, jag är sånhär"

Jag hade mått så mycket bättre och förstått mer om han snarare sagt något i stil med "förlåt att jag sårade dig, det var inte meningen, men detta är på grund av mitt mående, men jag vill verkligen vara med dig"

Sen vet jag ju inte om han inte kan formulera sig ordentligt "på grund av" depressionen.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 21:49:39 följande:

Jo om du läser trådstarten så verkade killen inte vara sig själv, detta övertolkade TS och bara antog att dom gjort slut, istället för att tänka att han kanske inte mår så bra. Sen blir hon fly förbannad över något hon själv antagit, istället för att tänka "Oj mitt plötsliga antagande om att vi gjort slut stämde visst inte".

Sen gör man dumma saker när man mår väldigt dåligt, kan vara svårt att tänka på andra när man knappt kan ta hand om sig själv.

Jag kan förstå att man inte orkar med att vara med någon som är sjuk, det är mest hela överanalysen om att han plötsligt skulle ha gjort slut som jag finner väldigt märklig.

Trevlig slutkommentar, kasta sten i glashus var min första tanke.

Eftersom jag varit i samma sits som ts kan jag förstå hennes tolkning av situationen. Och eftersom jag själv är deprimerad men inte beter mig varken som hennes kille eller mitt ex kan jag inte förstå deras ageranden. Oavsett depression eller inte så beter de sig som personer som inte berörs av hur andra känner. Depression javisst, men det rättfärdigar inte att man trampar på folk. Det finns inget läkande, för något tillstånd, i att bete sig gränslöst mot någon, inte på något sätt.

En person som verkar likgiltig inför ens närvaro och inte säger något när man väljer att gå (åka lång väg hem i detta fall) beter sig som någon som är likgiltig inför relationen. Bara för att man är deprimerad är det inte omöjligt att säga "Gå inte" "det blev fel" eller varför inte "förlåt".

I detta fall finns dessvärre inget glashus att kasta sten i.
  • Anonym (Oops)
    whattodowhattodo skrev 2018-03-16 09:59:45 följande:

Han går i terapi, men det är i uppstartsstadiet, och det är med en rysk psykolog eftersom hans modersmål är ryska. 1 gång i veckan, 1 timmer, över skype.

Just nu visar han inte alls att han vill vara med mig, inte ens sagt det, utan är mer "jag mår dåligt, jag är sånhär"

Jag hade mått så mycket bättre och förstått mer om han snarare sagt något i stil med "förlåt att jag sårade dig, det var inte meningen, men detta är på grund av mitt mående, men jag vill verkligen vara med dig"

Sen vet jag ju inte om han inte kan formulera sig ordentligt "på grund av" depressionen.

En vän till mig ägnade år åt att försöka förstå, tills hen var helt nedbruten. Inte bara silent treatment dock...Du bör väl kunna ägna ett tag åt det, men om du inte lyckas- gå.
Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression