• Jkw08

Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar

Mina svärföräldrar har det väldigt gott ställt och har alltid gett sin son väldigt mycket. Mina föräldrar har der också bra ekonomiskt men har uppfostrat mig på ett annat sätt, det har aldrig handlat om pengar.

Nu när vi väntar tillökning behöver vi en ny bil. Mina svärföräldrar har erbjudit sig att betala hela bilen, men att det ska vara em hemlighet mellan oss fyra. Jag blir obekväm att det förväntas att jag ska ljuga inför mina föräldrar samtidigt som jag tycker det är så jobbigt att berätta, vet att de skulle få "mindrevärdeskomplex". Så nu har jag sådana ångest att jag bara vill strunta i hjälpen trots att vi behöver den. Har ni nå kloka råd?

• Svar på tråden Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar
  • Alexi

Du behöver ju inte ljuga, bara inte säga hela sanningen. Klart att ni ska ta emot hjälp. Vi har fått pengar många ggr av mina föräldrar (för att de vill, inte för att vi inte klarar oss annars) och det skulle vara omöjligt att berätta för mina rätt fattiga svärföräldrar, de skulle aldrig förstå.

• Jemp

Inne på samma som ovan, måste du ljuga? Kommer dina föräldrar fråga hur ni har finansierat bilen?

• EmberEyes

Varför skulle du ljuga om bilen? Brukar dina föräldrar ifrågasätta era inköp och finansieringen av dem? Låter som relationen med dina föräldrar i så fall är sjukt märklig.

• Jkw08

Nej det är mer att jag är så otroligt nära med mina föräldrar att vi pratar om allt. För oss skulle det vara konstigt att inte hamna in på hur man ska finansiera bilen. Inte alls så att de på något sätt skulle ifrågasätta.

Men jag gör nog som ni är inne på, att jag inte säger hela sanningen.

• Tom Araya
    Jkw08 skrev 2018-03-19 21:28:56 följande:

Mina svärföräldrar har det väldigt gott ställt och har alltid gett sin son väldigt mycket. Mina föräldrar har der också bra ekonomiskt men har uppfostrat mig på ett annat sätt, det har aldrig handlat om pengar.

Nu när vi väntar tillökning behöver vi en ny bil. Mina svärföräldrar har erbjudit sig att betala hela bilen, men att det ska vara em hemlighet mellan oss fyra. Jag blir obekväm att det förväntas att jag ska ljuga inför mina föräldrar samtidigt som jag tycker det är så jobbigt att berätta, vet att de skulle få "mindrevärdeskomplex". Så nu har jag sådana ångest att jag bara vill strunta i hjälpen trots att vi behöver den. Har ni nå kloka råd?

Svärföräldrarna ger pengarna till sin son som betalar bilen, så kan du säga att han köpt den själv.

Jag förstår inte varför detta ska vara svårt egentligen, då ingen har med att göra var pengarna till bilen kommer ifrån.
  • erikaABC

Håller med övriga. Du har ingen redovisningsplikt inför dina föräldrar hur du finansierar det du köper.

• Duckan

Det är en ganska stor summa pengar, javisst, men jag ser inte heller behovet av att berätta om det?
    Inte ringer jag mina föräldrar för att säga hur mycket svärfar gav i julklapp (det brukar vara en slant) eller tvärtom.

• cosinus

Om du tror att dina föräldrar tar illa upp så är det väl bara att säga att bilens är din mans.

Vad hans föräldrar ger honom har dina föräldrar inget med att göra alls.

Personligen hade jag nog haft svårt att ta emot en så pass stor gåva men är din man och hans föräldrar eniga så kan det ju vara helt dem emellan.

(Och ja, vid ev separation hade jag haft djäkligt svårt att hävda någon rätt till en bil mina svärföräldrar till fullo betalat även om det då var tänkt för gemensamt bruk så då kvittar det lika om bilen även rent formellt är mannens)

Svar på tråden Svärföräldrarna ger pengar men vill att vi ska ljuga för mina föräldrar