• Yabo

Är memma gott?

Memma är fantastiskt gott. Memma är mycket godare än glass och hamburgare osv. En efterrätt som man äter på påsken. De som hatar memma borde gå till doktorn eller skaffa glasögon.

Det är från Finland

Nästa tråd: veckans frukt: Banan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är memma gott?
  • EnFru

Älskar memma! Köpte en riva idag Utan socker men med grädde ska det vara.

• Mandel

Går att äta, men väldigt konstigt. Smakar lite som kavring med apelsinsmak och så blöter man upp det och mosar till det och serverar med en klick grädde på. Nja...
    Blir liksom så knasigt med efterrätt som smakar åt frukostbrödshållet.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    designhippienörd skrev 2018-03-22 01:49:36 följande:

Har aldrig smakat, smakar det som kladdkaka? Såg nyligen att det finns i matbutiken.

Smakar kavring med apelsinsmak tycker jag...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • HelaGotland

Det smakar precis som en matmixer-mix av mörkt danskt rågbröd (ju mörkare desto bättre) blandat med grädde, sirap, apelsinskal/suckat. Det är en "pudding-ig" efterrätt som ofta äts ihop med kaffegrädde/grädde som bara hälls över. Inte så dumt, men jag mixar hellre egen liten batch hemma än köper färdig. Även om den inte är "pure" memma.

• Åsa

Gillar det, utan att ha en enda finne i släkten (impulsköp på Ica för några år sedan). Ett av barnen äter också.

• Phalaenopsis

Krävs rätt mycket socker och grädde för att det ska slinka ned. Saknade alternativet "sådär".

• Pappa2006

Jag älskar memma. Underbart att kunna köpa den på sommaren också när vi åker till Finland. Jag föredrar att äta den utan socker och med standardmjölk istället för grädde.

Hälften utav barnen äter den och de andra tackar nej. Frugan kan bara äta den med grädde och socker.

• Mojjan

Jag är halvfinsk och min make helfinsk och vi avskyr memma båda två. Om vi blir bjudna hos släkten så kan vi möjligtvis trycka ner det om det dränks i rejält med flytande grädde eller mjölk, men det är motigt...........

• scaniae

Aldrig hört talas om.

Fast å andra sidan har vi inte särskilt många Finnar i Skåne.

• erikaABC
    Yabo skrev 2018-03-21 14:12:19 följande:

Memma är fantastiskt gott. Memma är mycket godare än glass och hamburgare osv. En efterrätt som man äter på påsken. De som hatar memma borde gå till doktorn eller skaffa glasögon.

Det är från Finland

Vad består memma av?
  • Palestrina

Valde alternativet "ok" även om jag kanske tycker att det är lite sämre än så... har köpt det av nyfikenhet någon gång och kommer antagligen aldrig att göra om det, för att förpackningen är för stor. Kan tänka mig att äta det igen, men inte så mycket.

• Yabo

Ååhhh jag äter det nu det är så gott. Mycket skönare än att ha sex..

• Yabo

Nu är det påsk! Synd att 24 personer hatar memma. Men 15 gott-röster + 14 helt ok röster blir 14+15=29. Gott/ok=29. Nej, inte gott=24, vad fan är det?=19 röster.

Svar på tråden Är memma gott?