• lullis94

    Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen

    Hej!

    Jag har ett stressigt liv och ohälsosam relation till mat och sötsaker. Jag har en sambo som kmväger 15 kg mindre än mig och är 10 cm längre än mig. Han kan äta vad som helst men går inte upp i vikt. Själv kan jag knappt kolla på mat utan att lägga på mig. Jag är inte jätteöverviktig men mår ändå dåligt och skulle vilja gå ner ca 10 kg så jag får en snygg vältränad kropp.

    Nu skulle jag vilja ha någon/några att kämpa tillsammans med för att inte ge upp när det är tufft. Så man kan stötta varandra.

  • Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen
  • Engulgummianka
    lullis94 skrev 2018-06-01 11:48:47 följande:

    Åh va du har kämpat i motvind! Jag jobbade på em förskola förut där det fanns ett barn som var överviktigt, inte extremt men större än alla barn. Hennes mamma var så där hård mot henne och tröck upp i ansiktet att hon var tjock. Jag tyckte så synd om henne som inte hade en mamma som bara kunde ge henne hölsosam mat och peppa henne att röra sig mer istället för att trycka ner en 4-6 årig tjej... Så du är stark som kommit så långt!

    Sen känner jag så väl igen mig i din beskrivning.. Nr jag unna mig så blir det extremt... Och mina tankar blir då, aja, nu är det försent och kan lika gärna äta mer. Sedan säger min hjärna att jag ska äta mer när det gör ont i magen för det brukar funka vid åksjuka eller magkatarr. Sedan vill jag få bort det och då är första lösningen skippa mat... Igår åt jag typ 200g choklad på kvällen och i morse år jag en banan till frukost för jag tyckte kroppen fått så mycket redan... Nu när jag mått dåligt så har jag slarvat med maten och när jag väl börjar så äter jag allt sött jag hittar, morgon, middag, kväll. Allt ska vara socker... Har du något tips på hur man får bukt på detta problem? :(


    Det som hjälpt mig igenom mina problem me maten och ätstörningen är att jag går i terapi har diagnosen borderline och jag går i mentaliseringsbaserad terapi genom den har jag fått insikt om varför jag ätit att det har varit för att döva min ångest när det varit jobbigt istället för att prata om det.

    Jag känner så väl igen det du beskriver och det skulle Kunna vara jag som skrivit sak för ett år sen. Dock är tankarna runt ätstörningar fortfarande ganska lätt triggade när jag haft en dålig vecka och vågen står still att tänka om jag hoppa över ett mål mat istället för då går jag ner lättare.
  • Strega
    lullis94 skrev 2018-06-01 11:21:20 följande:
    Jag är imponerad av din stadiga nedgång! Själv är det som en jojjo... Idag stod det 78,2 vilket är 1,2 kg mer än förra veckan... I och för sig har jag mått piss och skitit i allt för att livet känts skit så myckeg skit har jag stoppat i mig för att kunna njuta av något när livet inte är njutbart i övrigt... Nu är skolan typ slut så nu ska jag försöka öka mängsen träning så jag kan mygga lite muskler som ökar förbränningen så jag kan nå målet någon gång...
    Tack! Denna helg blev det dock inte som vanligt, det vill säga "unna dig med måtta". Jag tog examen i fredags och sedan var det Brännbollsyran här uppe i Umeå, så det blev "kör utan bromsar" mer än något annat. Så hur det går på fredag är högst ovisst. Jag känner dock att jag behövde detta, en helg med allt och inte tankar om "oj, detta borde jag nog inte äta/dricka". Så nu blir det bara att jobba vidare från var jag är nu.

    Skönt att skolan är över för dig nu, förhoppningsvis blir du mer peppad av fint väder och mindre måsten :)
  • Strega
    Engulgummianka skrev 2018-06-01 11:39:53 följande:

    Jag är 1,68 lång och har hittills gått ner från 102,6 till 83,4 kg målvikten är 75 kg. Jag har alltid varit överviktig fått höra av skolsköterskan att jag ligger över kurvan i vikt jämfört med mina kompisar, blivit mobbad pga min vikt, alltid haft dåligt självförtroende och självkänsla inget har blivit lättare för att mamma jämt pikat mig typ ?ska du verkligen fika mer tänk på vikten osv?

    Har i många år dövat min ångest genom att tröstäta och har senare fått diagnosen ätstörningar uns.

    Har äntligen fått bukt med mina ätstörningar och kan idag äta normalt typ unna mig utan att få ångest eller fastna i tanken att jag förstört allt så då spelar det ingen roll om jag köper mig en chokladkaka.

    Äter idag LCHF men mer liberalt samt att jag unnar mig ibland på helgen. Jag springer 3-4 ggr/v vilket för ett halvår sen knappt fanns i tanken samt att jag går promenader. Sista kilona nu är svåra det märks men jag kämpar på!


    Vilken kämpe du är! Jag känner så oerhört mycket igen det där med kommentarer från familjen. Jag har också varit "överviktig" hela livet och fått många kommentarer/tjuvnyp från släktingar då de påpekat vad jag ska/inte ska äta. Det sorgliga är att jag kan se bilder nu på mig själv från när jag var ung och känna att det verkligen inte var så farligt som jag då trodde/alla andra fick mig att tro att det var.

    Sånt sätter extrema spår, i alla fall för mig. Så jag är extremt imponerad över att du tagit tag i det och kämpar för din skull. Bra jobbat och kämpa på :)
  • Engulgummianka
    Strega skrev 2018-06-04 11:25:13 följande:

    Vilken kämpe du är! Jag känner så oerhört mycket igen det där med kommentarer från familjen. Jag har också varit "överviktig" hela livet och fått många kommentarer/tjuvnyp från släktingar då de påpekat vad jag ska/inte ska äta. Det sorgliga är att jag kan se bilder nu på mig själv från när jag var ung och känna att det verkligen inte var så farligt som jag då trodde/alla andra fick mig att tro att det var.

    Sånt sätter extrema spår, i alla fall för mig. Så jag är extremt imponerad över att du tagit tag i det och kämpar för din skull. Bra jobbat och kämpa på :)


    Tack! Ja verkligen att det sätter spår. Jag har i efterhand pratat med min mamma om att jag blivit ledsen och sårad när hon sagt så där åt mig men hon förnekade det i sten och flippade ut totalt och tog till försvar. Det är ett bra tag sen jag pratade med mamma om detta och jag tror att hon fattar nu vad det gjorde med mig att hon sa så.
  • Strega

    Okej, vågen stannar på 78,9, så 0,8 upp. Denna vecka har jag inte varit duktig och så "på" det som jag vanligen är. Tror att mycket av det handlar om urladdningen efter examen, men vet inte riktigt...

    Men, bara att ta nya tag! Blir peppad på förändring nu när vågen visar upp och jag vet med mig att jag inte skött mig. Hade varit värre ifall jag verkligen kämpat...

  • lullis94

    Vågen visade 77,6 igår vilket är 0,6 mindre än förra veckan men nu kommer det gå uppåt... Mitt mående är inte bra så det känns som jag snart är tillbaka i alla gamla dåliga vanor... Äter större och större portioner, onyttigare och onyttigare mat, mer och mer sötsaker men igår vae EXTREM... jag hoppas bara att jag ska få ordning på tankarna och livet så kag inte går upp allt igen... När jag väl faller tillbaka så faller jag ordentligt... :'(

  • Engulgummianka

    Firade -20 kg igår med jordgubbar och grädde. Var inte för hårda mot er själva om ni står stilla på vågen! Det är så himla lätt att hamna i misslyckande och att man helt ger upp.

  • lullis94
    Engulgummianka skrev 2018-06-09 16:11:47 följande:

    Firade -20 kg igår med jordgubbar och grädde. Var inte för hårda mot er själva om ni står stilla på vågen! Det är så himla lätt att hamna i misslyckande och att man helt ger upp.


    Om jag inte är hård med mig själv så går det över styr som det gjort nu... Jag fick hopp om att jag började närma mog mitt mål och känna tt jag kunde vara stolt över min kropp men nu går det utför...

    Vad är era bästa tips på saker som är goda men nyttiga när man är så där extremt sugen på något gott?
  • lullis94

    Alltså det går inge bra för mig... Fallit tillbaka till skitkost... Eller jag kan äta något nyttigt på kvällen OCH det onyttiga vilket gör att jag äter mer än jag annars hade gjort eftersom det både blir onyttigheter och nyttigheter... Nu har jag dessuton blivit sned i min rygg och kan knappt sätta mig upp från liggande :( vågen kommer inte visa något bra på fredag :( får försöka göra nån träning trotts smärtan...

  • Strega
    lullis94 skrev 2018-06-13 01:39:55 följande:

    Alltså det går inge bra för mig... Fallit tillbaka till skitkost... Eller jag kan äta något nyttigt på kvällen OCH det onyttiga vilket gör att jag äter mer än jag annars hade gjort eftersom det både blir onyttigheter och nyttigheter... Nu har jag dessuton blivit sned i min rygg och kan knappt sätta mig upp från liggande :( vågen kommer inte visa något bra på fredag :( får försöka göra nån träning trotts smärtan...


    Ta en dag som du får käka vad du vill då? Jag tänker ifall det är suget som är problemet, ta en dag  då du får fuska (men ändå käkar riktiga mål - frukost, lunch, middag). Det utloppet kanske kan få dig att få rätsida på motivationen igen? Funkar för mig, då jag kan ta en dag utan "skuldkänslor" samt att jag får käka vad jag varit sugen på :)

    Gud vad otur du har med skador! Rörelse är nog bra, men gör inget som förvärrar skadan långsiktigt för att få en bra känsla för stunden!
  • Strega

    Invägning! Tycker att tiden mellan invägningarna går så extremt fort, tänk att man hinner med något alls :)

    77,9 stannar vågen på, så 0,9 ner. Tror att en stor del av förra veckans viktuppgång var vatten, så det rann av när jag väl började käka någorlunda bra mat denna vecka. Har äntligen kommit in i den rutin som fungerar bäst för mig - alltid ta med matlåda och jobba fysiskt. Studielivet fungerade inte ur den aspekten - att mest sitta stilla i klassrummet etc.

    Känns skönt, förhoppningsvis håller detta i sig. Är även 0,2 kg från minus 20 kg, känns så konstigt! Men kul också!

  • lullis94
    Strega skrev 2018-06-15 06:56:01 följande:

    Ta en dag som du får käka vad du vill då? Jag tänker ifall det är suget som är problemet, ta en dag  då du får fuska (men ändå käkar riktiga mål - frukost, lunch, middag). Det utloppet kanske kan få dig att få rätsida på motivationen igen? Funkar för mig, då jag kan ta en dag utan "skuldkänslor" samt att jag får käka vad jag varit sugen på :)

    Gud vad otur du har med skador! Rörelse är nog bra, men gör inget som förvärrar skadan långsiktigt för att få en bra känsla för stunden!


    Nu har jag haft en riktig skitvecka. Har unnat mig en hel vecka så nu ska jag kämpa med att komma tillbaka till det hälsosamma igen och flrsöka motstå frestelserna... Skadorna gör mig galen...
  • lullis94
    Strega skrev 2018-06-15 07:01:24 följande:

    Invägning! Tycker att tiden mellan invägningarna går så extremt fort, tänk att man hinner med något alls :)

    77,9 stannar vågen på, så 0,9 ner. Tror att en stor del av förra veckans viktuppgång var vatten, så det rann av när jag väl började käka någorlunda bra mat denna vecka. Har äntligen kommit in i den rutin som fungerar bäst för mig - alltid ta med matlåda och jobba fysiskt. Studielivet fungerade inte ur den aspekten - att mest sitta stilla i klassrummet etc.

    Känns skönt, förhoppningsvis håller detta i sig. Är även 0,2 kg från minus 20 kg, känns så konstigt! Men kul också!


    Jag tycker det år lite komiskt, jag vägde 77,9 i morse vilket innebär att vi gått ner lika mycket ubder denna period fast jag tappade mycket från början och sedan har det gått upp och ner för mig. Men jag hoppas att även om det går upp och ner för mig, att det på lånf sikt ändå går nedåt. Jag är glad att jag inte gått upp mer med tanke på hur mycket skit jag stoppat i mig denna vecka... Hoppas jag kan hålla en bättre kost och röra mig mycket nu i sommar så jag når mina mål.
  • lullis94

    Jag har inte haft så mycket tid och inte vägt mig men vägde mig i morse och vägde 76,2. Det har gått neråt men inte så mycket som jag hoppats på. Hoppas nu kunna hålla kosten ich ta tag i träningen ordentligt så jag får se kroppen träda fram som jag drömmer om.

    Hur går det för er andra?

Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen