• Wilbo80

Snurrigt om sysselsättning när barnet är över 1 år

Hej alla kloka och kunniga föräldrar :) ska förklara situationen lite och hoppas ni kan hjälpa mig

Jag är fl med sonen på 19 månader, tar ut 5 dagar i veckan då han är över året.

Väntar 2a barnet nu i April (bf 15/4)

Jag och sambon ska vara hemma tillsammans i 4 månader (han tar ut fp med sonen och jag med nya bebisen)

Min sambo kommer att gå hem på fl på måndag oavsett om bebisen kommit eller ej. Måste han då ta ut fl 5 dagar i veckan för att inte nolla sgi? Eller kan han gå obetald i två veckor (vi klarar oss på hans halva lön och skulle önska spara lite på dagarna)

Om han går obetald i två veckor, och sen efter 2 v börjar ta ut 5 dagar / v är sgi uppe på 100% då?

En fråga till: om bebisen föds under dessa två veckor han är obetald - inte kan han ta ut de 10 dagarna man får vid barns födelse då, eftersom han inte skulle ha jobbat ändå?

Om bebisen föds när han är fl med sonens dagar - inte kan han ta ut dom då heller?

Försöker pussla här så man lägger upp det rätt och inte strular till när det väl gäller för att man glömt nåt, men vill ändå få ut så mycket som möjligt utan att göra fel (ibland tycker jag inte man får så klara svar från FK..) Så hoppas någon här har full koll :)

Tack så länge!

• Svar på tråden Snurrigt om sysselsättning när barnet är över 1 år
  • Ingrediensen

Nej, jag tror faktiskt att han nollar sin sgi genom att vara 2 v utan "sysselsättning".
    Mitt tips är att skicka ett mail till fk för när de svarar på mail brukar det vara lättare att få ett rakt svar. Tänk på att ställa det som en allmän fråga som du gjort här i tråden, och inte ställa som en fråga om just ert ärende.

• Seven Costanza

Om han har jobbat heltid fram till nu så har han såvitt jag förstått det tre månaders efterskydd där han kan göra vad han vill med bibehållen SGI. Annars: har han inte några betalda semesterdagar att ta ut? Eller så får ni fråga FK om hans SGI är skyddad om han tar ut obetalda semesterdagar.

• Wilbo80
    Seven Costanza skrev 2018-04-12 22:30:56 följande:

Om han har jobbat heltid fram till nu så har han såvitt jag förstått det tre månaders efterskydd där han kan göra vad han vill med bibehållen SGI. Annars: har han inte några betalda semesterdagar att ta ut? Eller så får ni fråga FK om hans SGI är skyddad om han tar ut obetalda semesterdagar.

Han har jobbat heltid fram till nu i ?alla år? så att säga. Ska kolla upp det där om 3 månaderna!

Precis som du säger slog det mig precis att obetald semester kanske skyddar sgi? Ska kolla det :)

Han har intjänad betald semester som vi önskar använda lite senare, men det är annars ett alternativ :)
  • nnnnnnnn

Såhär hade jag gjort för att vara säker på att inget blir fel:

* Han begär FL på det äldre barnet tex 2 månader och 2 mån på det yngre barnet.

* Du tar ut FP på det ofödda barnet och han på ert äldre barn. Eftersom man kan ta ut FP på det ofödda barnet 60 dagar före bf så borde det räcka för att täcka in när barnet kommer. Och ingen riskerar att bli av med SGI. Om ni vill, så sparar ni pengarna och använder senare när ni båda kan låta bli att ta ut FP. Båda kan nämligen vara FL utan att ta ut FP på yngsta barnet!

* När det gått 2 månader och det yngre barnet är fött så tar han sina 10 pappadagar och sedan bestämmer ni om hur han ska göra de sista 2 veckorna :  1) Vara hemma FL på yngsta barnet och ta FP  2) Vara hemma FL på yngsta barnet och inte ta någon FP  3) mejla sin AG och be dem ändra hans FL så att han är FL på äldsta barnet igen och ta FP på äldsta barnet.

• Anonym (Svar)

1. Har han jobbat minst det senaste halvåret så är hans SGI skyddad i tre månader från det att han avbryter sitt arbete. Det förutsätter att han slutar arbeta helt (vet inte vad du menar med att han ska ha halv lön om han ska jobba halvtid för då gäller inte det s k tremånadersskyddet). Uppfyller han kravet på att ha jobbat tillräckligt länge så är alltså sgin skyddad i tre månader och sen kommer han omfattas av skydd i ett år fr att bebisen föds så har ni råd så kan han vara ledig de fyra månaderna utan att behöva ta en enda dag fp o SGI är ändå skyddad.

Har han inte jobbat så länge som krävs så blir SGI 0 fr första dagen han avbryter arbetet. Däremot har man skydd för fp tills barnet är två år (s k Fgi) så han kommer alltså kunna ta fp men inte få tfp eller sjukpenning eftersom de senare förutsätter att du har en Sgi.

2. Nej. Har man en gång förlorat SGI kan man inte få tillbaka den genom att börja ta ut fp.

3. Denna är jag lite osäker på men de där tio dagarna har man ju rätt till i samband med barns födelse om man avstår arbete. Är han tjänstledig fr arbetet eller hur har ni lagt upp det? Jag tänker att ert barn kommer ju snart o han borde väl kunna göra upp med arbetsgivaren att han justerar anledning till ledighet fr ag när barnet föds o då under tio dagar istället vara ledig fr arbetet pga barns födelse.

4. Nej tfp (som de tio dagarna är) kan man inte ta istället för fp men har han inte begärt fp för en längre tid så tror jag inte FK kan hävda att han skulle tagit fp för dagar som han inte ansökt om fp för. Så om han ska ta fp för ert första barn så kan han väl söka bara för en kort period i taget. De tio dagarna har man rätt att ta ut inom 60 dagar fr att bebisen föds så han kan ju söka om dem lite senare. Men återigen så skulle jag råda att göra upp med arbetsgivaren om att få justera anledningen till ledigheten när ni vet när bebisen kommit se svar p 3.

• Wilbo80

Tack alla för svar! Visste att ni har koll! :)

Jag tittade närmre på detta med 3-månadersregeln och det visar sig att det är svaret på frågan. SGI är skyddad i 3 månader om man jobbat heltid de senaste 6 månaderna (man måste sluta jobba helt för att den ska va skyddad) så det är helt okej att han inte tar en enda dag på 3 månader.

Kan ju va ett tips till alla andra också där ena föräldern går på fl efter barnet fyllt ett, då behöver man ju inte ta ut 5 dgr/v om man vill spara på dagarna lite...

Och ang våra 10 dagar tänkte jag inte på att man ju kan ta ut dom inom 60 dagar, så dom går nog att baka in nånstans mitt i :)

Tack igen för alla svar!

• nnnnnnnn
    Wilbo80 skrev 2018-04-13 07:01:57 följande:

Jag tittade närmre på detta med 3-månadersregeln och det visar sig att det är svaret på frågan. SGI är skyddad i 3 månader om man jobbat heltid de senaste 6 månaderna (man måste sluta jobba helt för att den ska va skyddad) så det är helt okej att han inte tar en enda dag på 3 månader.
    Kan ju va ett tips till alla andra också där ena föräldern går på fl efter barnet fyllt ett, då behöver man ju inte ta ut 5 dgr/v om man vill spara på dagarna lite...
    Och ang våra 10 dagar tänkte jag inte på att man ju kan ta ut dom inom 60 dagar, så dom går nog att baka in nånstans mitt i :)

Tack igen för alla svar!
    Och tänk på att när barn nr 2 har kommit så får ni båda vara 100% FL på detta barn, utan att ta ut en enda FP-dag.

Så ni kan ta ut mer pengar före barnet föds och sluta ta ut pengar när barnet fötts.

10 pappadagarna => man borde kunna byta från FP på äldsta barnet till 10-dagarna på yngsta. Dvs ringa/logga in och ta bort FP på äldsta barnet och ta ut 10-dagarna istället. Borde inte bli problem eftersom man avstår att arbeta för att vara med sina barn. Man kan som sagt inte detaljplanera när barn 2 kommer!

• Wilbo80
    nnnnnnnn skrev 2018-04-13 07:23:35 följande:

Och tänk på att när barn nr 2 har kommit så får ni båda vara 100% FL på detta barn, utan att ta ut en enda FP-dag.

Så ni kan ta ut mer pengar före barnet föds och sluta ta ut pengar när barnet fötts.

10 pappadagarna => man borde kunna byta från FP på äldsta barnet till 10-dagarna på yngsta. Dvs ringa/logga in och ta bort FP på äldsta barnet och ta ut 10-dagarna istället. Borde inte bli problem eftersom man avstår att arbeta för att vara med sina barn. Man kan som sagt inte detaljplanera när barn 2 kommer!

Just det där blir jag så osäker på, om han ansökt om fl på stora men sedan tar bort några av dessa dagar för att ersätta med 10 dagar - FK lär ju neka eftersom dom ser att han egentligen skulle ha varit fl med stora och därmed inte förlora någon arbetsinkomst..?
  • Anonym (Svar)
    Wilbo80 skrev 2018-04-13 08:14:16 följande:

Just det där blir jag så osäker på, om han ansökt om fl på stora men sedan tar bort några av dessa dagar för att ersätta med 10 dagar - FK lär ju neka eftersom dom ser att han egentligen skulle ha varit fl med stora och därmed inte förlora någon arbetsinkomst..?

Sök bara för en kort period i taget. Fp betalas ut t o m 20:e varje månad så sök till 20/4 o sen lägger han in en ny ansökan 10/5 där han anger vilka dagar han ska ha fp o då har bebisen kommit så då kan han lägga in vilka dagar han vill ha tfp/10 dgr o så betalas det ut 25-27/5 t om 20/5. FK kan då inte bevisa att han skulle haft fp för dagar som han inte sökt fp för.

Det värsta som kan hända är att han nekas tfp för de där 10 dagarna (vilket kan överklagas) o det kanske ni kan leva med?
  • Wilbo80
    Anonym (Svar) skrev 2018-04-13 10:57:43 följande:

Sök bara för en kort period i taget. Fp betalas ut t o m 20:e varje månad så sök till 20/4 o sen lägger han in en ny ansökan 10/5 där han anger vilka dagar han ska ha fp o då har bebisen kommit så då kan han lägga in vilka dagar han vill ha tfp/10 dgr o så betalas det ut 25-27/5 t om 20/5. FK kan då inte bevisa att han skulle haft fp för dagar som han inte sökt fp för.

Det värsta som kan hända är att han nekas tfp för de där 10 dagarna (vilket kan överklagas) o det kanske ni kan leva med?

Jaa så ska vi göra såklart! Vad skönt, då har jag ju svaren på alla mina frågor nu. Tack så mycket! :)
  • Alexi
    Wilbo80 skrev 2018-04-13 07:01:57 följande:

Tack igen för alla svar!
    Precis så. Min man tog över föräldraledigheten när vår dotter var 14 månader och då tog han bara precis så mycket dagar som vi behövde inkomst, sen efter tre månader hemma började han ta ut fem dagar i veckan.
  • Wilbo80
    Alexi skrev 2018-04-15 07:43:50 följande:

Precis så. Min man tog över föräldraledigheten när vår dotter var 14 månader och då tog han bara precis så mycket dagar som vi behövde inkomst, sen efter tre månader hemma började han ta ut fem dagar i veckan.

Tack för svar från en som gjort så :)

Minns du hur man gör på FKs hemsida, för efter att barnet fyllt 1 (om man inte tar ut 5 dagar/v) så ska man kryssa i en ruta där man intygar att resterande dagar har man arbetetat, haft semester, varit sjuk eller annan sysselsättning, blir ju konstigt att kryssa i den när det inte stämmer..?Man kommer inte vidare utan att kryssa i den tror jag... så minns du hur ni gjorde? Ringer FK annars :)

Man borde kunna typ fylla i ?Jag använder 3-månadersregeln?
  • Alexi
    Wilbo80 skrev 2018-04-15 08:00:34 följande:
    Tack för svar från en som gjort så :)
    Minns du hur man gör på FKs hemsida, för efter att barnet fyllt 1 (om man inte tar ut 5 dagar/v) så ska man kryssa i en ruta där man intygar att resterande dagar har man arbetetat, haft semester, varit sjuk eller annan sysselsättning, blir ju konstigt att kryssa i den när det inte stämmer..?Man kommer inte vidare utan att kryssa i den tror jag... så minns du hur ni gjorde? Ringer FK annars :)
    Man borde kunna typ fylla i Jag använder 3-månadersregeln
    Det är ju FK som ska kunna lagstiftningen så ni behöver ju inte skriva någonting. Kryssa inte i rutan då bara.

Nej, jag kommer inte ihåg hur vi skrev dock, men detta är några år sedan så vi kanske sökte på pappersblanket.
Svar på tråden Snurrigt om sysselsättning när barnet är över 1 år