• mango1987

Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?

Hej!

Kag kommer att påbörja ett nytt arbete 15e augusti.
    Jag slutar mitt nuvarande siste juni.
    Jag har alltså ca 1,5 månad hemma i sommar.

Jag och min fru har en dotter på 17 månader.

Min fråga är om jag måste ha henne på förskola 5 dagar i veckan när jag är hemma? Eller kan jag ha henne på dagis färre dagar?
    Vad tar man ut då? Behöver jag registrera mig som arbetslös?

Tacksam för svar i denna djungeln! 

• Svar på tråden Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?
  • LFF

Varför vill du inte vara med din dotter så mycket du bara kan när du ändå är ledig? Varför känner du ett behov av att "ha semester utan barn" innan du börjar det nya jobbet? Det är liksom inte som innan barn nu. Och det är jäkligt skönt att komma tillbaks till jobb (även nytt jobb) efter att ha varit hemma med barnen en längre period. Och det är ju inte som så att du kommer att vara ensam förälder under dessa månader. Jag gissar att din partner kommer att vara ledig också en tid under sommaren.

• IsabelleLi
    IsabelleLi skrev 2018-04-13 10:05:11 följande:

Där jag jobbar får arbetssökande föräldrar ha sina barn på fsk 8.00 - 11.00 tisd-torsd under sommarmånaderna. Om du blir kallad till möte på Arbetsförmedlingen eller till anställningsintervju så får du utöka tiden för just det mötet. Annars är det de fasta tiderna som gäller. Det verkar vara lika i många andra kommuner också.

Sorry, jag skrev fel.
    8-11 månd - fred eller fasta tider tisd - torsd ska det stå!
  • legomum

Alternativ nr 3

Du är hemmaförälder i en och en halv månad

Alternativt du tar semester betald eller obetald.

Men jag hoppas du är ett troll för vem vill ha sin ettåring på förskolan när man inte måste

• Alexi

Fast för en sånt litet barn (många har inte skolat in sina barn ens vid 17 månader) så går det ju inte att hålla på och dutta in på förskola och ledig igen, det skulle ju antagligen bli jättejobbigt för henne. Plus att förskoleverksamheten på sommaren ju är mycket ihopslagningar och vikarier.

• mammalovis

Du måste ju välja!
    Antingen är du föräldraledig de veckorna du behöver eller också är du aktivt arbetssökande. Visst, det går ju kombinera arbetslöshet och fl, men det är ju ingen fördel om du skulle bli arbetslös igen, då du plockar deltidsdagar, då är det bättre att vara helt arbetslös eller helt fl på veckobasis. Som fl har du barnet hemma. Som arbetslös kan du ha barnet på förskola max 15 timmar i veckan. Som andra skrivit får du då bestämda tider att förhålla dig till, oftast 3-5 timmar de dagar det gäller.

Vecka 28-31 har de flesta förskolor sammanslagning, så det är inget jag skulle rekommendera ett barn som inte behöver, att möta en massa ny personal och nya barn bara för att du vill ta semester från barnet ... Enda fördelen jag kan se är möjligen att ett barn som varit långledigt kan få mjukstarta med korta dagar sista veckan innan allvaret drar igång.

Dessutom gissar jag att din fru har semester några veckor och att ni då kan avlasta varandra OM du har behov av semester FRÅN barnet.

mango1987 skrev 2018-04-13 09:22:49 följande:
    Hej!

Kanon!
    Men om det är så att jag vill ha henne på förskola någon dag för att kunna ha "semester" innan mitt kommande arbete. 
    Hur lägger jag upp det då? 
    Då ber du din fru ta hand om barnet ...

Mina barn är långlediga liknande tid och sambon är ledig 2 veckor, så det blir en intensiv sommar med 3 barn hemma under 8 år ...
  • scanmia

Det enklaste är nog att du frågar förskolan eller kommunen direkt vad som gäller. Jag hade tänkt på att om det fanns en risk att du förlorar platsen för henne om du har henne hemma ett par månader. Sett ut barnperspektiv så hade jag även försökt hålla förskolan som del av hennes vardag och rutin för att slippa skola in igen. Bara några timmar i veckan kanske? Om det inte är möjligt så hade jag gett mig själv åtminstone tre veckor innan det nya jobbet började att göra om inskolningen i lugn och ro. I de allra flest fall går ju också inskolningen ganska smidigt och då får du lite  tid för dig själv som bonus. Men tala direkt med din förskola för att få klara besked om vilka regler som gäller.

• mammalovis
    scanmia skrev 2018-04-14 15:37:26 följande:
    Det enklaste är nog att du frågar förskolan eller kommunen direkt vad som gäller. Jag hade tänkt på att om det fanns en risk att du förlorar platsen för henne om du har henne hemma ett par månader. Sett ut barnperspektiv så hade jag även försökt hålla förskolan som del av hennes vardag och rutin för att slippa skola in igen. Bara några timmar i veckan kanske? Om det inte är möjligt så hade jag gett mig själv åtminstone tre veckor innan det nya jobbet började att göra om inskolningen i lugn och ro. I de allra flest fall går ju också inskolningen ganska smidigt och då får du lite  tid för dig själv som bonus. Men tala direkt med din förskola för att få klara besked om vilka regler som gäller.
    För 1,5 månad förlorar man inte förskoleplatsen om den redan är etablerad. Många barn kan ha 6 veckors semester om någon är t ex föräldraledig.
  • summa21

Här du tagit ut semester eller varför har du en och en halv månad mellan dina arbeten? Har du inget däremellan förlorar du ju din sgi.

Som övriga säger hade jag rått dig ta ut föräldraledighet (om du inte har tagit semester) och stanna hemma med din dotter. Det är ju jättebra om hon slipper förskolan under sommaren då det ofta är vikarier och sammanslagningar. Som förälder brukar man k te ha semester utan sina barn. Om ni behöver tid och avlastning kanske du och barnets mamma kan avlasta varandras?

• LaFontaine
    summa21 skrev 2018-04-14 22:47:50 följande:

Här du tagit ut semester eller varför har du en och en halv månad mellan dina arbeten? Har du inget däremellan förlorar du ju din sgi.

Inte om man går från ett stadigvarande arbete till ett annat. Då är SGI:n skyddad i tre månader.
  • summa21
    LaFontaine skrev 2018-04-15 12:58:42 följande:

Inte om man går från ett stadigvarande arbete till ett annat. Då är SGI:n skyddad i tre månader.

Okej, då är det inget problem.
  • snöblask
    mango1987 skrev 2018-04-13 10:04:34 följande:

Säg att jag är föräldraledig tre dagar i veckan, då är dottern hemma med mig.

De andra två dagarna är jag "arbetslös" och söker nytt arbete under tiden jag väntar på mitt arbete.

Då kanske hon kan vara på dagis? 

fast inget vidare barnperspektiv att vara på förskolan två gånger i veckan...
Svar på tråden Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?