• Alexi

Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?

Nyfiken på hur och när ni och era barn gått från den här typiska uppdelning av x antal bitar per barn/en egen påse osv till en gemensam skål som kompisarna/familjen osv delar på?

Dvs om man köper godis till familjen, godis till en filmkväll för barnet med sina kompisar och liknande.

• Svar på tråden Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?
  • Alexi
    Cecese skrev 2018-04-19 09:03:41 följande:

När det gäller lördagsgodis vill barnen ha sina egna påsar/eget godis och jag ser inget problem med det. De får välja själva i butiken vad de vill ha till ungefär samma summa. Nån kanske vill ha fruktgodis i påse, nån vill ha en chokladplatta, nån kanske vill ha en grej istället för godis. Jag som är vuxen vill också ha mitt eget godis/egen påse med just mina favoriter. 

De gånger vi alla delar på samma är om vi äter t.ex. chips (men även där tar barnen egna små skålar för att kunna ha skålen i famnen när vi ser film), chokladask som t.ex. Aladdin eller liknande.

Fast bjuder man andra brukar ju värdpersonerna välja vad man bjuder på. Typ att man kanske då skulle köpa en påse gelehallon, en påse bilar och en påse polly. Och lägga i en blandad skål eller tre olika?
  • Ballon79

Hos oss delar vi inte tallrik när vi äter. Däremot lägger en själv upp på sin tallrik från gemensamma fat.

• Glinda från Oz

Vi har alltid uppdelat oavsett om det är chips, popcorn, ostbågar eller godis mest för att det är lättast, minst smuligt och mer hygieniskt att äta ur egna skålar, då skålen tar slut fyller man bara på. Lördagsgodis känns självklart att det blir en påse till barnet/barnen, de kanske vill spara till senare. Jag tycker det känns vettigare än att det ska vara hets att äta allt på en gång.

• Glinda från Oz
    Alexi skrev 2018-04-19 17:53:33 följande:

Men vi hade ett nioårskalas i höstas med typ 10 barn, då ställde vi fram EN skål med godis. Det måste ju vara det normala i det läget? Inte tio små skålar.

Min erfarenhet är att det är vanligast med godispåsar, här kör vi fiskdamm. De flesta kan se skillnad på olika sociala regler i olika situationer, dvs barnet kan ha en egen skål hemma men samtidigt klara av en gemensam skål borta. Till lördagsmyset vill man kanske välja eget godis men borta tar man vad som bjuds.
  • Cansu

Flera skålar självklart. Dels för att det stressar om det är en skål samt ohygieniskt att alla ska gräva i skålen. Har en halsont lär alla smittas :)

• Utvandraren2

När jag och min lillasyster var små fick vi varsin skål med godis. Mina föräldrar hade en gemensam skål som vi barn inte fick ta ifrån. Mamma köpte och delade upp. Fungerade jättebra.

Min man kommer från en familj där den som äter fortast får mest. Fyra av fem i hans familj har problem med övervikt.

• pallazathena

Varsin skål. Utöver de anledningar som redan nämns, så äter man mer om det finns obegränsat. Tycker det är en bra metod att lär sig att plocka fram det godis man ska äta innan, så minskar risken att man tar mer och överäter på slentrian. Vi vuxna gör också så.

• Alexi

Men alltså. Ni som svarar varsin skål osv. Menar ni alltså att ni gör så även om ni har gäster? Att någon står och lägger upp i varsin skål ute i köket till både vuxna och barn och ger dem?

Tonåringar ska ha filmkväll? Fyra vuxna ska ha spelkväll och ha godis osv.

För jag tycker ju inte att det är något konstigt att man har en egen tallrik/skål som man lägger upp på, från den gemensamma. Men min fråga gäller vad det är man ställer fram till gästerna, är det EN skål som alla får ta ifrån eller är det redan upplagt X antal bitar var i små skålar?

• sextiotalist
    Alexi skrev 2018-04-20 09:04:09 följande:

Men alltså. Ni som svarar varsin skål osv. Menar ni alltså att ni gör så även om ni har gäster? Att någon står och lägger upp i varsin skål ute i köket till både vuxna och barn och ger dem?

Tonåringar ska ha filmkväll? Fyra vuxna ska ha spelkväll och ha godis osv.

För jag tycker ju inte att det är något konstigt att man har en egen tallrik/skål som man lägger upp på, från den gemensamma. Men min fråga gäller vad det är man ställer fram till gästerna, är det EN skål som alla får ta ifrån eller är det redan upplagt X antal bitar var i små skålar?

Nu har vi aldrig serverat godis på det sättet vid t.ex barnkalas eller när sonen har haft vänner hemma. Men däremot vid jular så brukar det finnas ett gottebord, med nötter, godis, frukt etc och bredvid så har jag alltid skålar som gästerna kan plocka det de vill från gottebordet och lägga i sin skål.

Däremot tycker jag det är fel att barnet ska ta från sitt lördagsgodis och lägga upp, utan vid sådana tillfällen så serverar man något som gäller för alla.

Sedan är det väl lite från situation till situation, hade sonen haft en kompis hemma som tog allt från skålen, då hade jag delat upp det, är det snoriga barn, delat upp det. Är det äldre barn som kan sköta det, skulle inte dela upp det.

Men mitt minne var att de (sonen och hans vänner) valde att dela upp det. Poppade de popcorn, så hade de en varsin skål, snacksen tog de i en varsin skål, för det var enklare så.
  • Cecese
    Alexi skrev 2018-04-19 17:54:41 följande:

Fast bjuder man andra brukar ju värdpersonerna välja vad man bjuder på. Typ att man kanske då skulle köpa en påse gelehallon, en påse bilar och en påse polly. Och lägga i en blandad skål eller tre olika?

De gånger det varit andra barn som övernattat här på helgen har de fått välja eget lördagsgodis exakt som mina barn får göra. Har nån av mina barn en kompis här får mitt barn dela med sig av sitt godis.

På barnkalas är det så mycket sött ändå att enda godiset är det alla barn fått i egen påse och då får de påsen när de går hem eller kort före det.
  • elsi
    Alexi skrev 2018-04-18 20:34:05 följande:

Nyfiken på hur och när ni och era barn gått från den här typiska uppdelning av x antal bitar per barn/en egen påse osv till en gemensam skål som kompisarna/familjen osv delar på?

Dvs om man köper godis till familjen, godis till en filmkväll för barnet med sina kompisar och liknande.

Vi har sedan ganska länge en gemensam skål till alla i familjen eller alla barnen. Jag tycker att det är bra att lära sig att inte roffa åt sig bara för att det finns utan komma ihåg att andra också vill ha. Men vi började med gemensam skål kanske när yngsta var 5-6 år, innan dess fick de egen skål med lagom mängd.

Barnen nu 9 år och 12 år har koll på att ta lagom, se till att alla får och kan också lämna godis som de inte vill ha eller orkar. 
  • FuckGoggleAskMe

Bjuder inte ofta på godis (sonen är inte så förtjust i det) men när det hänt/händer så blir det typ obegränsade mängder i en skål till sonen och kompisar

• Fritidsmamman
    nnnnnnnn skrev 2018-04-18 21:47:51 följande:

Godis får de i egen skål när vi fikar på lördagen. Eftersom de har olika "taktik" när de äter... En vill börja med sina favoriter och en vill sluta med sina favoriter, de har samma favoriter och vill ha blandning inte enbart denna sort. Så får de gemensam skål så äter den ena upp favoriterna först och när den andre ska ta så finns det inga kvar av den godaste sorten.

Varför köper ni inte enbart favoriterna då? O.o
Svar på tråden Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?