Alexi skrev 2018-04-20 09:04:09 följande:
Men alltså. Ni som svarar varsin skål osv. Menar ni alltså att ni gör så även om ni har gäster? Att någon står och lägger upp i varsin skål ute i köket till både vuxna och barn och ger dem?
Tonåringar ska ha filmkväll? Fyra vuxna ska ha spelkväll och ha godis osv.
För jag tycker ju inte att det är något konstigt att man har en egen tallrik/skål som man lägger upp på, från den gemensamma. Men min fråga gäller vad det är man ställer fram till gästerna, är det EN skål som alla får ta ifrån eller är det redan upplagt X antal bitar var i små skålar?
Nu har vi aldrig serverat godis på det sättet vid t.ex barnkalas eller när sonen har haft vänner hemma. Men däremot vid jular så brukar det finnas ett gottebord, med nötter, godis, frukt etc och bredvid så har jag alltid skålar som gästerna kan plocka det de vill från gottebordet och lägga i sin skål.
Däremot tycker jag det är fel att barnet ska ta från sitt lördagsgodis och lägga upp, utan vid sådana tillfällen så serverar man något som gäller för alla.
Sedan är det väl lite från situation till situation, hade sonen haft en kompis hemma som tog allt från skålen, då hade jag delat upp det, är det snoriga barn, delat upp det. Är det äldre barn som kan sköta det, skulle inte dela upp det.
Men mitt minne var att de (sonen och hans vänner) valde att dela upp det. Poppade de popcorn, så hade de en varsin skål, snacksen tog de i en varsin skål, för det var enklare så.