• Marcellan

IVF vid 38

Behöver starta en tråd om att vara kring 40 och hoppas på IVF. Jag och min man började i år vilket är sent nog för min del, jag är 38 och min make 32. Känner en viss stress för att det verkar vara jag som har svårt att bli gravid medan maken har många pigga rörliga spermier. Försöker se det positiva i detta att det förhoppningavis kan "kompensera" mina svårigheter.

Jag har försökt bli gravid med en tidigare partner för några år sedan men vi påbörjade aldrig IVF för att relationen var på upphällningen vid det laget (utredningen då visade inget).

Vad ska man göra med stressen att tiden är emot en? Och ska man förbereda sig för att det kanske inte kommer gå? Jag velar lite om hur jag ska tänka för att orka. Hoppet är uthålligt men besvikelsen blir så tung när det inte går som förväntat.

Vid första stimuleringen gick det ej att plocka ägg. Andra försöket fick de ut ett ägg som nu ligger på odling men som "inte såg bra ut" på dag 3. De ska se om det kanske kanske växer till sig över helgen. Båda gångerna hade jag fler ägg (3-8 st) vid ultraljud som jag inte förstår riktigt vart de tog vägen. Så nu finns en svag strimma av hopp och ganska mycket andra känslor som handlar om att detta inte verkar funka...

Vill gärna höra andras erfarenheter och hur ni tänker!

• Svar på tråden IVF vid 38
  • mrsalpha

Idag var mitt första ÄP och naturligtvis var jag den där procenten som inte tyckte det var något vidare rent smärtmässigt, vilket ledde till att jag svimmade i gynstolen när det var bara några minuter kvar.
    Läkaren jag hade idag förstod inte varför jag hade så få ägg, de fick ut 1 ägg.
    Hon trodde att min kropp gått i ägglossning under natten och frågade om jag hade haft mycket ont.
    Men hade bara känt att vänstersidan ´-äggstocken hade ömmat mer än de andra dagarna. Om allt går vägen, om det är ett guldägg och en bra spermie ska detta sättas in i mig på söndag.
    snälla håll tummar och tår att det går vägen!

• Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-06-08 22:32:11 följande:

Idag var mitt första ÄP och naturligtvis var jag den där procenten som inte tyckte det var något vidare rent smärtmässigt, vilket ledde till att jag svimmade i gynstolen när det var bara några minuter kvar.

Läkaren jag hade idag förstod inte varför jag hade så få ägg, de fick ut 1 ägg.

Hon trodde att min kropp gått i ägglossning under natten och frågade om jag hade haft mycket ont.

Men hade bara känt att vänstersidan ´-äggstocken hade ömmat mer än de andra dagarna. Om allt går vägen, om det är ett guldägg och en bra spermie ska detta sättas in i mig på söndag.

snälla håll tummar och tår att det går vägen!

Håller tummarna!! Låter som samma som det varit för mig och jag vet inte vad det beror på. Kanske nåt med äggkvaliteten inbillar jag mig. Trodde de skulle göra på annat sätt denna gång eftersom jag får för mig att min ägglossning går snabbare. Har ju ont i detta nu (tog ju sprutan igår) Men nu får vi bara hoppas.
  • Marcellan

Idag var äggplocket på morgonen och det gick relativt smärtfritt. Trött av smärtstillande och lugnande mediciner + att vi sov så dåligt natten till idag. Så det har bara varit vila på schemat. Nu lite öm.

2 ägg fick vi ut så nu är det bara att vänta. Låter lite men sist var det ju ett så för oss känns det bra :)

• Marcellan
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-21 08:25:36 följande:

Jag ska invänta mensen. Kommer den snart så vågar man invänta att jag får naturlig ägglossning. Men dröjer det kommer man för säkerhets skull att stimulera fram en ägglossning för att det ska hinnas med innan sommarstängningen. Jag tror inte att jag kommer behöva så mycket hormonbehandling alls om det blir i naturlig cykel. 

Det blev en blastocyst till i alla fall. En av de tre som var kvar och skulle få växa lite till blev också det. Så nu finns tre blastocyster i frysen.  

Har ni kommit igång?
  • mrsalpha
    Marcellan skrev 2018-06-14 12:48:10 följande:

En befruktning gick bra och imorgon är det insättning.

Som du skrev, ni fick ut "bara" två ägg som var fina, och att de är befruktade, låter helt underbart!
    Var detta din andra eller tredje äggplock?
    Fick för mig detta.

Instättning idag, och jag håller alla mina tummar och tår för att det går bra!
  • Marcellan
    mrsalpha skrev 2018-06-15 10:52:36 följande:

Som du skrev, ni fick ut "bara" två ägg som var fina, och att de är befruktade, låter helt underbart!

Var detta din andra eller tredje äggplock?

Fick för mig detta.

Instättning idag, och jag håller alla mina tummar och tår för att det går bra!

Allt gick bra idag. Lycklig över insättning. Vi fick kämpa tre försök innan det blev av. Nu ska jag bara ta det lugnt och vila :)
  • mrsalpha
    Marcellan skrev 2018-06-15 16:41:35 följande:
    Allt gick bra idag. Lycklig över insättning. Vi fick kämpa tre försök innan det blev av. Nu ska jag bara ta det lugnt och vila :)
    nu håller vi tummarna att allt går vägen, och det har det gjort.
  • Liten elak och intelligent
    Allt känns bara skit. Vi fick ju tre som de sade jättefina embryon till frysen. Man vågade inte återföra färskt eftersom jag var överstimulerad utan jag fick vänta till hormonkaoset lagt sig. De sade att de flesta frysta embryon klarar upptining. Typ 75-80%.

Idag var det dags. Jag skulle dit för återföring. När jag kört 1,5 timme och med en halvtimme kvar ringde de. 

Inget av embryona klarade sig. Inte ett enda. Alla tre är döda. Man tinade ett i taget men inget klarade det. 

Jag är så fruktansvärt jävla ledsen.
  • Marcellan
    Liten elak och intelligent skrev 2018-06-15 20:47:08 följande:

Allt känns bara skit. Vi fick ju tre som de sade jättefina embryon till frysen. Man vågade inte återföra färskt eftersom jag var överstimulerad utan jag fick vänta till hormonkaoset lagt sig. De sade att de flesta frysta embryon klarar upptining. Typ 75-80%.

Idag var det dags. Jag skulle dit för återföring. När jag kört 1,5 timme och med en halvtimme kvar ringde de. 

Inget av embryona klarade sig. Inte ett enda. Alla tre är döda. Man tinade ett i taget men inget klarade det. 

Nej så sorgligt. Just de där svängarna mellan höga förväntningar och misslyckade försök kan vara väldigt tuffa att hantera. För mig blev det becksvart ett tag.
  • mrsalpha

usch vad tråkigt för dig/er!
    styrkekram till dig!
  • authentic

Beklagar verkligen att inget ägg överlevde. Det är en så fruktansvärt tuff resa man får gå igenom när man håller på med ivf. Jag känner själv att det tär på själen och vid sådana tillfällen så blir det helt becksvart som Marcellan skriver. Tårarna är ostoppbara men konstigt nog så finner man styrkan igen och stångar sig framåt igen med nya försök och nytt hopp.
  • UndrandeSökare

Beklagar att inget av embryona klarade upptining. Om man blir överstimmulerad så brukar embryona bli av sämre kvalite tyvärr. Hoppas det går bättre för er nästa gång !
  • Marcellan
    Bli3ifamiljen skrev 2018-05-18 19:25:11 följande:

Tack. Jag har tagit allt som det kommer, sen fungerar det inte så får vi ta det då. Vi har försökt få barn i 6,5år och frustrationen och hopplösheten har gått i vågor.

Men just nu är jag bara väldigt glad. På ruvardag 11 så kunde jag inte hålla mig längre och testet visade ett svagt extrastreck, testdag först nästa fredag. Så nu hoppas jag bara den lilla vill stanna kvar. Det är första gången någonsin som jag är gravid.

Hur har det gått för dig?
  • vinterbebis12

Jag har skrivit till dig i IVF-syskontråden men måste skriva här också. Har tänkt så mycket på dig och det du går igenom. Den här bergochdalbanan är hemsk. Har tyvärr inga ord som tar bort det jobbiga men brukar själv lyssna på olika poddar om IVF när det är jobbigt (ruvarpodden och IVF-podden). Kram
  • Marcellan
    Bli3ifamiljen skrev 2018-05-18 19:25:11 följande:

Tack. Jag har tagit allt som det kommer, sen fungerar det inte så får vi ta det då. Vi har försökt få barn i 6,5år och frustrationen och hopplösheten har gått i vågor.

Men just nu är jag bara väldigt glad. På ruvardag 11 så kunde jag inte hålla mig längre och testet visade ett svagt extrastreck, testdag först nästa fredag. Så nu hoppas jag bara den lilla vill stanna kvar. Det är första gången någonsin som jag är gravid.

Hur har det gått för er?
Svar på tråden IVF vid 38