• Mom2be262

    Avslag / träning /sex / efterkontroll efter förlossning?

    Hej! Har en del frågor just nu jag inte får svar på... födde 1a barnet för 10 dagar sen...

    Avslaget var från början likt mens men rikligt och har nu blivit mer åt det vattniga/ljusare hållet... är det normalt?

    Anses man läkt när avslaget slutar? Kan man ha sex direkt då? Har förstått att man inte ska ha sex innan avslaget försvunnit helt

    Ska inte jag göra någon efterkontroll (gynekologisk?) med tanke på att jag sprack (grad 2) och är sydd? Har en tid hos min bm bokad i juni (ca 1.5 månad kvar, totalt 2 månader efter förlossningen alltså) men känns konstigt att inte ha ett tidigare besök inbokat? Undersöktes på sjukhuset men aldrig gynekologiskt efter stygnen

    När kan man börja träna? Tränade inget innan men tänker lite smått på situps och armhävningar typ, absolut inget stort. Bäckenbotten är jag igång med iallafall!

    Tacksamt för svar på mina 10000 frågor! :) hade inte dessa frågor på BB för då undrade jag om annat ;)

  • Svar på tråden Avslag / träning /sex / efterkontroll efter förlossning?
  • EpicNurse

    Oj. Okej jag svarar på några av frågorna iaf.

    Ja, så som du beskriver avslaget är normalt.

    Nej man är inte läkt och återställd för att avslaget är slut. Avslaget lan dessutom börja igen efter några dagars uppehåll. Sex kan man ha när man känner sig läkt och redo så länge det är med kondom så det är rent.

    Efterkontrollen görs 6-12 veckor efter förlossningen. Ingenting kontrolleras tidigare såvida man inte får problem som infektion, kraftig smärta osv.

    Fram tills dess är den enda ?träning? du bör göra knipövningar och promenad. Situps bör ingen göra då det är en värdelös övning och armhävningar ska du vänta lääänge med tills buk-och bäckenbotten muskulaturen är återställd och stark. Det tar ofta 6-12 månader men är så klart individuellt. Ladda ner mammamage-appen eller liknande och gör den i den ordning som rekommenderas. Om man börjar med fel övningar kan man förstöra både magen (få kronisk delning av magmusklerna), och underlivet (framfall). Så stressa inte!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jemp

    Ja avslaget låter normalt. Det blir mer ljus sårvätska av det efter ett tag. Det kan också vara bra att veta att det kan komma och gå lite när det håller på att avta.

    Avslaget kommer från livmodern (sår efter moderkakan) så det har inget samband med ifall du är läkt i underlivet (bristningen) eller inte. Jag väntade till efterkontrollen första gången men hade kunnat ligga tidigare egentligen.

    Träningsmässigt så rekommenderar jag också appen mammamage. Den, knipövningar och promenader. Situps ska du absolut inte göra än och även armhävningar (plankpositionen) är tungt för magen. Springa är också dumt så tidigt. Jag kompletterar ovanstående tre med lite resårband för skuldror etc som inte kräver för mkt av mage/bäckenbotten och förenklar lite för kroppen med bärande och amning.

  • Jemp

    Efterkontrollen låter också normalt inbokad. Jag blev inte kollad efter första förlossningen (innan efterkontrollen), efter denna kollade de ett par dagar senare, sen inget före MVC.

Svar på tråden Avslag / träning /sex / efterkontroll efter förlossning?