• moafeliciaa

    Är detta ett bra upplägg?

    Hej! Jag har tappat 7kg och det syns, jag är bara rädd för att jag tappar muskler istället för fett.

    Jag styrketränade ett bra tag men slutade då jag bara gick upp i vikt.

    Nu kör jag längre promenader varannan dag och lite backträning för ben/rumpa.

    Samtidigt har jag lagt om kosten, äter kolhydrater till frukost och lunch men skippar det till middag då jag bara äter protein och sallad. Klämmer även in ett par frukter som mellis på dagen.

    Har nu som sagt tappat 7 kilo.

    Är detta ett bra upplägg? Eller är risken att jag tappar i muskler eftersom jag slutat styrketräna?

    Det syns att jag gått ner i fett men magen är densamma, vilket gör mig orolig att musklerna tar stryk.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Är detta ett bra upplägg?
  • Anonym (M)
    moafeliciaa skrev 2018-05-20 02:40:04 följande:

    Hej! Jag har tappat 7kg och det syns, jag är bara rädd för att jag tappar muskler istället för fett.

    Jag styrketränade ett bra tag men slutade då jag bara gick upp i vikt.

    Nu kör jag längre promenader varannan dag och lite backträning för ben/rumpa.

    Samtidigt har jag lagt om kosten, äter kolhydrater till frukost och lunch men skippar det till middag då jag bara äter protein och sallad. Klämmer även in ett par frukter som mellis på dagen.

    Har nu som sagt tappat 7 kilo.

    Är detta ett bra upplägg? Eller är risken att jag tappar i muskler eftersom jag slutat styrketräna?

    Det syns att jag gått ner i fett men magen är densamma, vilket gör mig orolig att musklerna tar stryk.

    Vad tror ni?


    Så länge du inte ligger på ett för extremt kaloriunderskott och fortsätter styrketräna behöver du inte oroa dig för att tappa muskler. Visserligen kan det bli så lite, men håller du i kommer det jämna ut sig. Skulle råda dig att strunta i vågen om det gör att du oroar dig så mycket för om du gått ner i fett eller muskler, satsa istället på att ta mått (t.ex. midja, höft, byst eller vad du nu är mest intresserad av) och att ta foton av dig själv (framsida, baksida och i sidoled) med kanske 3 eller 4 veckors mellanrum - då har du dels ett siffermått att gå på (istället för vikten) och även möjlighet att se hur du faktiskt förändras. För man blir lätt blind när man kollar på sig själv.

    Magen tar ofta längst tid att synas på för väldigt många. Du kommer märka skillnad där också yillslut, men det kan ta lite längre tid bara. Skittråkigt - jag vet. Magen (både midja och precis nedanför naveln med bukfett) var där mina extrakilon satte sig som mest och tydligast, tyvärr också det som försvann sist. Men det är bara att hålla ut!

    Mitt råd är också att inte bry dig som mycket om att du bara får äta kolhydrater vid frukost och sen ösa på med protein under dagen. Se till att äta varierat under dagen istället så du har energi och mår bra, att du åt kolhydrater kl.7 och protein kl.13 och 17 spelar faktiskt noll roll. Där det kan bli något viktigare med när och vilka makronutrienter man får i sig (mängd) blir mer om man tränar väldigt, väldigt hårt, men det borde inte vara aktuellt för dig - det är det ju inte för de flesta av oss :)

    Så håll i bara med det du gör, rör på dig, ät en bra kost med ett kalorinderskott och kanske följ din utveckling på ett annat sätt så ska du se att det kommer bli bra! Du är ju redan på sjult bra väg som tappat 7 kg redan!
Svar på tråden Är detta ett bra upplägg?