• Anonym (Anonym)

    Dumt gjort av mig?

    Vi är bjudna på bröllop i sommar där goda vänner ska gifta sig. På inbjudningskortet stod meny, men min 1,5 åring samt 3-åring äter inte sån mat. Jag frågade om de kunde ha en barnmeny med typ hamburgare och bröd med ketchup eller liknande. Paret som ska gifta sig svarade att barn inte är bjudna. Då sa jag att om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor. Jag blev lite sur faktiskt för de vet ju att vi har barn, och nej det går inte att fixa barnvakt den dagen av olika skäl. Vi vill jättegärna vara med på bröllopet men då följer barnen med. Hur svårt kan det vara att fixa ett lite mer barnvänligt alternativ liksom? Hur kan man ens bli sur för en sån fråga?

  • Svar på tråden Dumt gjort av mig?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (men snälla!) skrev 2018-05-31 10:53:43 följande:
    "De vet ju att vi har barn". Och du blir sur. Och du sa att "om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor". Vem ÄR du att döma dom bara för att de inte bjuder småbarnen i bekantskapskretsen på sitt bröllop? Tror alla vinner på att du och dina barn stannar hemma. Faktiskt. 
    Och visar man inte det motsatta med en barnfri fest? Att man ÄR roliga människor? Cool
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-31 20:31:50 följande:

    Och visar man inte det motsatta med en barnfri fest? Att man ÄR roliga människor?


    Den tolkningen skulle jag aldrig göra.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Anonym123) skrev 2018-05-31 21:19:37 följande:
    Den tolkningen skulle jag aldrig göra.
    Roligt för mig är fest, bio och bowling och liknande aktiviteter som inte blir samma sak med barn. Sådant man gör innan barnen kommer.

    Det går ha trevligt och mysigt då barn är med, men aldrig roligt. Inte i min bok.
  • Anonym (k)

    Du har tyvärr gjort bort dig ja.
    När det kommer inbjudningar ska inte gästerna ringa upp och beställa mat. Man tackar för den mat som serveras. Beställer gör man på restaurang.
    Man respekterar vilka som är bjudna / inte bjudna. Man skäller inte ut någon för det.
    Däremot kan man tacka nej till inbjudan om det inte passar.

  • Frontline

    Hur svårt kan det vara att förstå att dom inte vill ha med barn på bröllopet?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Richard1986

    Frågan borde snarare vara Vad har DU för rätt att bli sur och ställa en sådan fråga ???

    Det är DERAS bröllop. INTE DITT. Med andra ord så är det dom som sätter reglerna och passar det inte så får man tacka nej. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-31 10:39:52 följande:

    Vi är bjudna på bröllop i sommar där goda vänner ska gifta sig. På inbjudningskortet stod meny, men min 1,5 åring samt 3-åring äter inte sån mat. Jag frågade om de kunde ha en barnmeny med typ hamburgare och bröd med ketchup eller liknande. Paret som ska gifta sig svarade att barn inte är bjudna. Då sa jag att om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor. Jag blev lite sur faktiskt för de vet ju att vi har barn, och nej det går inte att fixa barnvakt den dagen av olika skäl. Vi vill jättegärna vara med på bröllopet men då följer barnen med. Hur svårt kan det vara att fixa ett lite mer barnvänligt alternativ liksom? Hur kan man ens bli sur för en sån fråga?


    Ja man tycker ju att bruden kunde erbjuda sig att kila ut i köket och fixa till ngt snabbt och lättlagat till dina små. (eller brudgummen naturligtvis)
  • Anonym (Glennie)

    Skulle gissa att brudparet efter ditt samtal ångrar att dom bjöd er på bröllopet. 

    Den som bjuder sätter reglerna över vad som ska bjudas på och vilka som är inbjudna. Som gäst tackar man ja eller nej till det som erbjuds. Inget annat. Vill man styra och ställa över vilka som ska bjudas och vad som ska bjudas på så:
    A: Ordnar men en egen fest precis som man vill ha den. Eller
    B: Går in och erbjuder sej att styra om och betala för festen.

    Dom med lite sunt förnuft inser att B inte är något alternativ Solig

  • Ascendere
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-31 10:39:52 följande:

    Vi är bjudna på bröllop i sommar där goda vänner ska gifta sig. På inbjudningskortet stod meny, men min 1,5 åring samt 3-åring äter inte sån mat. Jag frågade om de kunde ha en barnmeny med typ hamburgare och bröd med ketchup eller liknande. Paret som ska gifta sig svarade att barn inte är bjudna. Då sa jag att om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor. Jag blev lite sur faktiskt för de vet ju att vi har barn, och nej det går inte att fixa barnvakt den dagen av olika skäl. Vi vill jättegärna vara med på bröllopet men då följer barnen med. Hur svårt kan det vara att fixa ett lite mer barnvänligt alternativ liksom? Hur kan man ens bli sur för en sån fråga?


    Men skärp er!
    Antingen går ni på deras premisser eller så stannar ni hemma, vad är problemet? 
  • Ascendere
    Anonym (mor) skrev 2018-06-01 06:33:42 följande:
    Ja man tycker ju att bruden kunde erbjuda sig att kila ut i köket och fixa till ngt snabbt och lättlagat till dina små. (eller brudgummen naturligtvis)
    Hoppas att du skojar...
  • Anonym (Glennie)
    Anonym (My) skrev 2018-05-31 16:14:42 följande:

    Jag tycker bröllop är dödstråkiga och suckar djupt inombords inför varje gång jag blir bjuden. Men det är ju trots allt bröllopsparets dag, så antingen biter man ihop, är glad för deras skull och anpassar sig efter deras önskningar. Eller så tackar man nej.


    Hehe, håller med dej.  
    -Ceremonin i kyrkan;  Fin visserligen, men dödstråkig. 
    -Festen efteråt; Oftast lång väntan. Brudparet har inte sällan klämt in fotograferingen efter vigseln, vilket man kan förstå, men dom har sällan någon plan b för gästerna mer än mingel och välkomstdrink.
    -Middagen. Oftast en rad pinsamma tal av personer som har noll känsla för humor. lite kul ändå men efter x antal såna tal blir det segt. 
    -Gästerna. Merparten består av gamla släktingar med 0 humor och förmåga till att hålla en konversation i gång. Jag som är pratglad blir alltid placerad jämte en sån gäst. Gillar visserligen att prata med alla sorters människor, men dom här är såna som man får anstränga sej för. Sen när man fått igång dom så pratar man om skogsbruket i Gästrikland i många timmar. Gäsp....
    Festen efteråt. Dom äldre gästerna tar oftast lite över. Dom vill gå hem och sova tidigt och av någon konstig anledning brukar dom göra så stor affär av det att även yngre gäster börjar skruva på sej och undra om det kanske är dags att gå hem för dom också.  Festen brukar tackla av ganska fort efter det. 

    Nej, jag föredrar andra fester där allt inte är så uppstyrt och där jag slipper underhålla morbror Göte i flera timmar. 
  • Anonym (mor)
    Ascendere skrev 2018-06-01 10:24:31 följande:
    Hoppas att du skojar...
    Absolut....men man kan hålla sig för skratt.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-31 10:39:52 följande:

    Vi är bjudna på bröllop i sommar där goda vänner ska gifta sig. På inbjudningskortet stod meny, men min 1,5 åring samt 3-åring äter inte sån mat. Jag frågade om de kunde ha en barnmeny med typ hamburgare och bröd med ketchup eller liknande. Paret som ska gifta sig svarade att barn inte är bjudna. Då sa jag att om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor. Jag blev lite sur faktiskt för de vet ju att vi har barn, och nej det går inte att fixa barnvakt den dagen av olika skäl. Vi vill jättegärna vara med på bröllopet men då följer barnen med. Hur svårt kan det vara att fixa ett lite mer barnvänligt alternativ liksom? Hur kan man ens bli sur för en sån fråga?


    Åh, en curlingförälder. Det kryper i mig när jag läser ditt inlägg!

    Ja, mycket dumt och pinsamt gjort. Varför äter dina barn specialmat? Gör du olika maträtter hemma också? När jag var liten åt man vad som serverades eller blev utan. Samma gäller mina barn.

    Så fruktansvärt ofint av dig att föreslå en annan meny och dessutom kräva att era barn ska med. Respektera värdparets önskemål. Du går över så otroligt många gränser här. Har du inte fått lära dig hur man är mot andra människor? ?Om barn inte får komma är ni tråkiga? fy fan vilket pinsamt uttalande. Hoppas du skäms!
  • Dynomate

    Jag har varit på ett bröllop där det "krävdes" smoking.
    Jag fick komma utan och gjorde lite kaos med dem. Så det kan gå att kringgå sånt..

  • viseversa

    Antar att detta är en trolltråd. Hoppas det är en trolltråd. Men om det inte är det så NEJ ni drar inte med era ungar på ett barnfritt bröllop. Och ni kan inte kräva annan mat. Skaffa barnvakt eller stanna hemma.

Svar på tråden Dumt gjort av mig?