• Anonym (Anonym)

Dumt gjort av mig?

Vi är bjudna på bröllop i sommar där goda vänner ska gifta sig. På inbjudningskortet stod meny, men min 1,5 åring samt 3-åring äter inte sån mat. Jag frågade om de kunde ha en barnmeny med typ hamburgare och bröd med ketchup eller liknande. Paret som ska gifta sig svarade att barn inte är bjudna. Då sa jag att om barn inte ingår i eran värld är ni inga roliga människor. Jag blev lite sur faktiskt för de vet ju att vi har barn, och nej det går inte att fixa barnvakt den dagen av olika skäl. Vi vill jättegärna vara med på bröllopet men då följer barnen med. Hur svårt kan det vara att fixa ett lite mer barnvänligt alternativ liksom? Hur kan man ens bli sur för en sån fråga?

• Svar på tråden Dumt gjort av mig?
  • Duckan

Vet ju inte förutsättningarna för brudparet, men skulle vi gifta oss och ha barnfritt skulle nog knappt nån komma så det är ju en rätt stor risk man tar som brudpar ifall man verkligen vill ha gäster.
    Trots allt är det inte speciellt många som vill gå på bröllop utan gör det av nån sorts pliktkänsla.

Vi måste komma från helt olika planeter! Jag känner ingen som inte gillar bröllop samt att jag har varit på ett gäng sådana och de flesta har varit så gott som barnfria.

• Anonym (Anonym123)
    Fiona M skrev 2018-05-31 15:47:19 följande:
    Nu tror jag du blandar ihop det med dop.
    Nja, syskons bröllop samt ett fåtal andra(huvudsakligen barndomskompisar) har jag väl varit på med hyfsad behållning. Kusiner, nyare bekanta, jobbarkompisar osv tror jag nog de flesta gärna avstår ifrån, man känner knappt nån, blir placerad bredvid nån man aldrig träffat förr och aldrig kommer göra igen och ska försöka vara trevlig fast man bara önskar det ska ta slut.
    Fördelen med att ha småbarn med har för våran del varit att man iaf får sitta bredvid sambon för att båda ska kunna ta hand om barnet.
    Tycker verkligen nån att det är kul att gå på bröllop om det egentligen är sambon/maken/makan som är bjuden och du inte ens känner dom som gifter sig och i stort sett ingen av de andra gästerna.

• Anonym (My)

Jag tycker bröllop är dödstråkiga och suckar djupt inombords inför varje gång jag blir bjuden. Men det är ju trots allt bröllopsparets dag, så antingen biter man ihop, är glad för deras skull och anpassar sig efter deras önskningar. Eller så tackar man nej.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (My) skrev 2018-05-31 16:14:42 följande:

Jag tycker bröllop är dödstråkiga och suckar djupt inombords inför varje gång jag blir bjuden. Men det är ju trots allt bröllopsparets dag, så antingen biter man ihop, är glad för deras skull och anpassar sig efter deras önskningar. Eller så tackar man nej.

Precis, och då är ju barnfritt när man har småbarn en alldeles ypperlig ursäkt.
  • Anonym (Gift 2barnsmamma)
    Anonym (Anonym123) skrev 2018-05-31 16:08:33 följande:

Nja, syskons bröllop samt ett fåtal andra(huvudsakligen barndomskompisar) har jag väl varit på med hyfsad behållning. Kusiner, nyare bekanta, jobbarkompisar osv tror jag nog de flesta gärna avstår ifrån, man känner knappt nån, blir placerad bredvid nån man aldrig träffat förr och aldrig kommer göra igen och ska försöka vara trevlig fast man bara önskar det ska ta slut.

Fördelen med att ha småbarn med har för våran del varit att man iaf får sitta bredvid sambon för att båda ska kunna ta hand om barnet.

Tycker verkligen nån att det är kul att gå på bröllop om det egentligen är sambon/maken/makan som är bjuden och du inte ens känner dom som gifter sig och i stort sett ingen av de andra gästerna.

Jag älskar att träffa nya människor! Älskar alla festligheter och älskar barnfria fester! Alltid trevligt att få en barnfri kväll med maken :) Vårt bröllop var stort och barnfritt. Alla 70 gäster kom och alla hade nog trevligt för folk gick hem först 4-5 på morgonen;)
  • sextiotalist
    Anonym (My) skrev 2018-05-31 16:14:42 följande:

Jag älskar att gå på bröllop (så länge jag slipper stå brud).

Har aldrig haft tråkigt på något bröllop
  • AnnaSthlm

1. Extremt oförskämt att ringa och kräva annan mat till sina barn, även om de hade varit inbjudna. Man tar med sig egen mat om barnen inte äter det som bjuds på

2. Extremt oförskämt att bli upprörd över att bröllopet är barnfritt. Går det inte att fixa barnvakt får en av er gå, alternativt tackar ni nej båda två och sänder ett kort med lyckönskningar.

Hu! Vad är du för vän egentligen?

• Anonym (E)

Oj, ja det var verkligen dumt gjort av dig! Vad oförskämt av dig att skriva att de inte är roliga människor för att de har en önskan om att deras eget bröllop ska vara barnfritt!

Stod barnens namn med på inbjudan? Annars borde du ha börjat med att fråga försiktigt om de också var bjudna och om brudparet svarat ja så kunde du frågat om det är ok om du tar med egen mat till dina barn eftersom de är lite kräsna med maten och nog inte kommer gilla det som skulle bjudas. Har du inte möjlighet att fixa barnvakt så är det bara att säga just detta och att ni tyvärr inte har möjlighet att komma, alternativt att bara en av er kan komma, istället för att förolämpa dem som bjuder in dig och försöka ändra på deras önskemål om hur deras stora dag ska se ut.

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Anonym123) skrev 2018-05-31 16:08:33 följande:

Men varför i hela friden tackar du ja att gå på alla dessa bröllop då? Varför slösa brudparets pengar på att du ska sitta där och hata varenda minut? Om du inte vill gå på ett bröllop, tacka nej.
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-05-31 17:43:42 följande:

Men varför i hela friden tackar du ja att gå på alla dessa bröllop då? Varför slösa brudparets pengar på att du ska sitta där och hata varenda minut? Om du inte vill gå på ett bröllop, tacka nej.

Så många är det nog inte, 5-6st som jag velat gå på, några jag varit rätt neutral till och kanske 4-5 som jag gärna sluppit men som min sambo velat gå på och kanske varit en smula socialt oacceptabelt att avstå utan anledning. Sen har jag väl tackat nej till kanske 10 , bla flera kusiner men där har jag en anledning eftersom jag bor typ 50mil bort.
Svar på tråden Dumt gjort av mig?