• Anonym (Jag)

Får värden kräva att vi städar gården?

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Gården har en lekplats med sandlåda osv.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Har värden verkligen rätt att kräva sånt?

• Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?
  • Anonym (nej)
    EmberEyes skrev 2018-06-01 12:18:46 följande:
    Tja, personen klarar att kratta och borsta altanen och sådant också. Dessutom så är det väl inte omöjligt att dela upp uppgifterna efter förmåga?

Men ja, normalt brukar en ökning av underhållskostnaden av fastigheten läggas på hyran. Varför värden och hyresgästföreningen har valt detta upplägg får TS fråga dem om, det är inget någon av oss kan svara på.
    Så om du och 70 pers till bor i ett hus så är du helt okej med att du och två till städar allt för att ingen annan klarar att göra det? Du tror inte att det bäddar för konflikter? Grannar som kanske inte säger mer än ett kort hej till varann ska samarbeta om såna uppgifter löpande? Och vem ska kontrollera att arbetet är utfört, att det utförts tillfredsställande? Jag kan inte se något sätt som hyresvärden skulle kunna få detta att fungera. 
  • EmberEyes
    Anonym (nej) skrev 2018-06-01 12:34:23 följande:
    Så om du och 70 pers till bor i ett hus så är du helt okej med att du och två till städar allt för att ingen annan klarar att göra det? Du tror inte att det bäddar för konflikter? Grannar som kanske inte säger mer än ett kort hej till varann ska samarbeta om såna uppgifter löpande? Och vem ska kontrollera att arbetet är utfört, att det utförts tillfredsställande? Jag kan inte se något sätt som hyresvärden skulle kunna få detta att fungera. 
    Jag. Orkar. Inte.

För det första verkar detta vara ett hus med mycket barnfamiljer. Klarar du av att avla ungar klarar du av att plocka upp leksaker och sopa gångarna.
    För det andra skrev jag ingenstans att alla slipper delta för att de inte klarar det, jag skrev att alla hjälper till efter förmåga.
    För det tredje så är det inte MITT problem att få detta projektet att fungera praktiskt, eller om det skapar konflikter eller ökar grannsämjan.
    För det fjärde så är det inte JAG som ska komma med lösningar för hur denna hyresvärd ska kvalitetssäkra arbetet.
  • Anonym (nej)
    EmberEyes skrev 2018-06-01 12:45:19 följande:
    Jag. Orkar. Inte.

För det första verkar detta vara ett hus med mycket barnfamiljer. Klarar du av att avla ungar klarar du av att plocka upp leksaker och sopa gångarna.
    För det andra skrev jag ingenstans att alla slipper delta för att de inte klarar det, jag skrev att alla hjälper till efter förmåga.
    För det tredje så är det inte MITT problem att få detta projektet att fungera praktiskt, eller om det skapar konflikter eller ökar grannsämjan.
    För det fjärde så är det inte JAG som ska komma med lösningar för hur denna hyresvärd ska kvalitetssäkra arbetet.
    Men du ville ändå vara lite dryg mot en person som sitter i rullstol och därför inte skulle klara av att sköta städning av gården i sin hyresfastighet?

Det är ingen av oss i tråden som äger problemet.
  • hipsterpappan

Bara om det förhandlats fram med hyresgästföreningen eller står inskrivet i kontraktet. Har själv bott i lägenheter där hyresgästerna själva tvingas till trappstädning.

• Themis

Nej, det tycker jag inte att värden kan kräva.

Som någon skrev är det ju hela poängen med hyreshus att man ska kunna bo utan att ha en massa skötsel att göra för saker/ytor som man inte har ett ägarintresse i.

Vi har bott i tre olika BRF och i alla dessa har man haft två städdagar per år när man går ut i 4-6 timmar och röjer/rensar/planterar/lagar/bygger och sen grillar eller fikar man efteråt. Hade de försökt med rullande scheman för nåt där så hade det inte acccepterats heller.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Glinda från Oz
    EmberEyes skrev 2018-06-01 11:54:14 följande:

Fast i diskussionstrådar ska man väl utgå från vad TS skriver och inte var andra personer i tråden tror eller inte tror. Eller i alla fall ställa frågan till TS istället för att bara anta att TS inte vet vad hon skriver och göra sina analyser utifrån det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Du får gärna utveckla för jag förstår inte vad du menar alls.
  • Tavelramen

Det tycker jag man kan fixa. Du har dock ingen skyldighet. Värden har ju inte heller en skyldighet att ha en trevlig innergård så hen kan ju asfaltera över allt om hen känner gör det.

Plocka upp era leksaker och skit. Det är inte särskilt jobbigt. Handlar om ett vuxet beteende

• Anonym (Jag)
    Tavelramen skrev 2018-06-01 17:18:20 följande:

Det tycker jag man kan fixa. Du har dock ingen skyldighet. Värden har ju inte heller en skyldighet att ha en trevlig innergård så hen kan ju asfaltera över allt om hen känner gör det.

Plocka upp era leksaker och skit. Det är inte särskilt jobbigt. Handlar om ett vuxet beteende

Det är inte bara leksaker, det är att plocka fimpar osv också och sopa hela gångvägen (som är lång) fri från sand och grus som sprids från lekplatsen.

Jag är i princip aldrig ute där och mina barn stökar inte ner.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2018-06-01 09:25:11 följande:
    Oj, det låter jobbigt.
    Min rullstolsburna kompis har inga problem att sopa och dammsuga och plocka upp leksaker från golvet mm. men hen är bara orörlig i ben och bål och har viss andningsproblematik. Jag förstår att din fysiska problematik är betydligt svårare än så.
    Anonym (nej) skrev 2018-06-01 13:50:07 följande:
    Men du ville ändå vara lite dryg mot en person som sitter i rullstol och därför inte skulle klara av att sköta städning av gården i sin hyresfastighet?

Det är ingen av oss i tråden som äger problemet.
    Jag fattar inte vad det är för fel på din förmåga att läsa en text och förstå orden som är skrivna...
  • EmberEyes
    Glinda från Oz skrev 2018-06-01 16:54:16 följande:
    Du får gärna utveckla för jag förstår inte vad du menar alls.
    Istället för att fråga TS om det hon skriver stämmer, så väljer du att hålla en diskussion där du utgår från vad du tror och inte de "fakta" som TS uppger. 

I mitt universum så går det inte att hitta på en massa egna parametrar att utgå ifrån, eller utgå från att personen angivit felaktig information (då pratar vi om exempel som i detta fallet, vilka parter som varit involverade vid en förhandling). Jag är rädd att jag inte kan förklara bättre än så.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-31 12:44:44 följande:

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Gården har en lekplats med sandlåda osv.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Har värden verkligen rätt att kräva sånt?

Låter jättekonstigt. Har det inte varit ngt möte? Du kanske missade det? Låter ju dock inte så betungande att plocka undan ungarnas leksaker. Sopa skulle jag aldrig göra.
Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?