• Anonym (Jag)

Får värden kräva att vi städar gården?

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Gården har en lekplats med sandlåda osv.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Har värden verkligen rätt att kräva sånt?

• Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?
  • Anonym (123)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-31 20:24:05 följande:
    Höja hyran när vi inte behövt betala för det under alla år vi bott här? Kan knappast vara okej.
    Klart det är ok om hyresvärden måste täcka kostnader för tex ett företag som kommer dit och gör det.
  • Anonym (mmm)

Ni måste ju ta reda på fakta här. Det blir mest en massa gissningar. I mina öron låter det märkligt att hyresgästförening och värden skulle bestämt detta hux flux utan att ni hört talas om förslaget innan. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (123) skrev 2018-05-31 21:25:59 följande:

Klart det är ok om hyresvärden måste täcka kostnader för tex ett företag som kommer dit och gör det.

Det har hen gjort i alla år hittills, så varför inte?
  • Anonym (Hmmm....)
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 14:51:10 följande:

Varför skulle du INTE ställa upp på det?

Hade skämts över att bo i det hyreshuset om jag inte hjälpt till.

Jag är rörelsehindrad, sitter i rullstol, så jag hade definitivt inte kunnat hjälpa till.
  • Anonym (123)
    Anonym (Jag) skrev 2018-06-01 05:42:40 följande:
    Det har hen gjort i alla år hittills, så varför inte?
    Precis. Varför inte? Och för det kan dom höja hyran.
  • Fennyxx
    Anonym (123) skrev 2018-06-01 08:56:28 följande:

Precis. Varför inte? Och för det kan dom höja hyran.

Men nu sitter du ju bara och hittar på. Värden kan INTE helt plötsligt höja hyran för något som normalt ingår och som alltid ingått tidigare.
  • Anonym (123)
    Fennyxx skrev 2018-06-01 09:02:24 följande:
    Men nu sitter du ju bara och hittar på. Värden kan INTE helt plötsligt höja hyran för något som normalt ingår och som alltid ingått tidigare.
    Jo, om det innebär ökade kostnader. Om det ingår i hyran så kan hyran fortfarande höjas.
  • EmberEyes
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-06-01 06:12:53 följande:
    Jag är rörelsehindrad, sitter i rullstol, så jag hade definitivt inte kunnat hjälpa till.
    Oj, det låter jobbigt.
    Min rullstolsburna kompis har inga problem att sopa och dammsuga och plocka upp leksaker från golvet mm. men hen är bara orörlig i ben och bål och har viss andningsproblematik. Jag förstår att din fysiska problematik är betydligt svårare än så.
  • Glinda från Oz
    Anonym (123) skrev 2018-06-01 09:19:13 följande:

Jo, om det innebär ökade kostnader. Om det ingår i hyran så kan hyran fortfarande höjas.

Du tänker på bostadsrätter.

Det ska ingå i hyran värden får inte fux flux lägga på kostnader.
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 16:22:51 följande:

För att inte riskera onödiga hyreshöjningar samt för att lära känna och ha en trevlig dag med sina grannar.

Har själv bara städat när med mina grannar i BR föreningen, men vet att detta är vanligt förekommande och då brukar de bli bjudna på mat och dryck av hyresvärden och har jättetrevligt.

Bostadsrättsföreningar har inget med det här att göra, det är två helt olika saker.
  • Anonym (123)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-01 09:41:40 följande:
    Du tänker på bostadsrätter.

Nej. De som hyr ut hyresrätter är företag som måste gå med vinst. Allt blir dyrare i dagens samhälle. Även hyror.
Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?