• Anonym (Jag)

Får värden kräva att vi städar gården?

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Gården har en lekplats med sandlåda osv.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Har värden verkligen rätt att kräva sånt?

• Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?
  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-31 12:44:44 följande:

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Nej, men ni har å andra sidan ansvar att inte skräpa ner.

• Anonym (.)

Beror på vad som står i hyresavtalet.

• Anonym (nej)

Nej, men om värden måste hyra in motsvarande arbete så kan det komma som en hyreshöjning till er. För mig skulle det vara absolut att föredra, jag betalar heller lite än går och städar på gården. Har nog med mitt liksom.
  • Fiona M

Har ni skrivit på att göra det när ni flyttade in eller har detta tillkommit senare?

• EmberEyes

När värden skriver "att det bestämts", menar hen att hyresvärden har bestämt eller att det bestämts efter diskussion/förhandling med hyresgästföreningen eller med någon grann-gemenskap?
    På min gård har vi en grannsämja-grupp som har dessa diskussioner med värden, de kommer överens om vad värden resp. vi hyresgäster har för ansvar (som trappstädning, utemöbler, blommor och växtlighet, trivselregler, osv) och det är fritt för alla att delta på dessa möten.

• Anonym (Hm)
    Anonym (.) skrev 2018-05-31 12:54:30 följande:
    Beror på vad som står i hyresavtalet.
    Så är det.
  • smulpaj01

Varför skulle du INTE ställa upp på det?

Hade skämts över att bo i det hyreshuset om jag inte hjälpt till.

• sextiotalist

Om det inte finns med i hyreskontraktet, nej, det kan en hyresvärd inte kräva. Är ni med i hyresgästföreningen så kan det vara läge att ta upp detta.
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 14:51:10 följande:

Jag har aldrig bott i en hyreslägenhet där detta har varit ett krav. Att plocka undan efter sig själv är en sak, men det andra, nej

• Aniiee
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 14:51:10 följande:

Eh, VARFÖR SKULLE man ställa upp på det? En av orsakerna till att bo i hyresrätt överhuvudtaget är ju att slippa göra sånt skit.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2018-05-31 15:21:23 följande:
    Eh, VARFÖR SKULLE man ställa upp på det? En av orsakerna till att bo i hyresrätt överhuvudtaget är ju att slippa göra sånt skit.
Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?