• Tvivelaktigapappan

    Varannan helg - underhåll

    Hej hur funkar det med underhållet om man har barnen varannan helg? Har i dagsläget 2 barn och är på väg att flytta till eget. Mamman kommer få allt barnbidrag. Hur funkar det överhuvudtaget med all ekonomi som rör barnen? Försäkringarna på barnen? Dagisavgifter? Och framför allt underhållet? Kollar man på FK hemsida så verkar det som att man ska betala cirka 2300 kr för 2 barn? Gäller det om mamman får all barnbidrag?

    Hur har ni andra löst det? Har inte riktigt satt mig in i allting för jag trodde inte denna dag skulle komma. Jag kommer ju få det tufft om jag ska betala 2300 kr/mån och om jag dessutom ska vara med och betala dagisavgiften. Vet att detta nog sticker i ögonen på endel. Att jag tycker det är dyrt men jag vill kunna göra saker med mina barn när jag har dom och jag kommer göra rätt för mig. Jag hatar att bråka om pengar.

  • Svar på tråden Varannan helg - underhåll
  • äldreochklokare
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(


    Ja jag  vet inte vad jag ska säga. Blir lite paff över hur du resonerar men det sjunker nog in efter ett tag. Du skriver "mamman ska få 5000 för att ha barnen". Eh, ja? Det kostar att ha barnen hela tiden och du som ena föräldern ska betala din halva, men du betalar ju inte 5000 kr till henne - du ska betala 2500 kr säger du. Barnbidraget betalar ju inte du.
    Men allt får då mamman betala för: kläder, mat, dagis/fritids, barnförsäkringar, cyklar, leksaker, större boende för att barnen ska få plats. Det tar liksom aldrig slut på vilka utgifter man har kring barn.

    Om hon har rätt till bostadsbidrag eller inte har inte du med att göra, kan jag tycka. 
  • GGN
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(


    Men ha barnen varannan vecka då??

    Har du tänkt på att det är hon som står ensam med vabben? Hon som får ta ledigt för att gå med barnen till tandläkaren? Hon som inte kommer iväg till gymmet för att hon är ensam med två barn? Hon som kommer få ha en dyr fyra om alla ska ha eget rum, eller lyssna på gnälliga ungar som vill ha egna rum, ELLER sova i vardagsrummet? Och att hon står ensam med cyklar, hockeyutrustning, ridlektioner, pianolektioner eller vad ungarna nu vill göra. Sen ska de ha vinterkläder också, varje år.
  • äldreochklokare
    Jill 79 skrev 2018-06-10 10:17:07 följande:
    Men det är så det blir. Har du istället barnen varannan vecka betalar du inget underhåll och får även halva barnbidraget. Men du får betala halva barnormsorgsavgiften. Halva försäkringen. Du får mindre inkomster om du tar hälften av vab. Betala hälften av kläderna, maten och andra aktiviteter.

    Kanske du skulle tjäna ekonomiskt på det upplägget nu men om några år blir de dyrare i frift.
    Eller så bor barnen hos dig, hon får varannan helg så får du ca 5000 kr, är det bra? 
  • Tvivelaktigapappan

    Ja det är väl bara att anse att man har en konstig bild då :) bara att försöka betala och se glad ut. Och hoppas det inte blir något bråk :) tack till alla som svarat :)

  • äldreochklokare
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:43:03 följande:

    Ja det är väl bara att anse att man har en konstig bild då :) bara att försöka betala och se glad ut. Och hoppas det inte blir något bråk :) tack till alla som svarat :)


    Du får ju tänka att du betalar till dina barn inte till mamman. Pengarna går ju till barnens liv, mat osv. Precis som pengarna gjorde när ni var tillsammans, det är inte som att mamman lägger pengarna på hög för egen konsumtion. 
  • Fru Darcy
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:43:03 följande:
    Ja det är väl bara att anse att man har en konstig bild då :) bara att försöka betala och se glad ut. Och hoppas det inte blir något bråk :) tack till alla som svarat :)

    Varför kan inte barnen bo hos dig varannan vecka?
  • Brumma
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(


    Fast du ska inte betala 2500:- (om inte mamman är sjysst och låter dig betala mindre än minimum). Du ska betala 1573:- + 1573:-

    Dvs 3146:-

    Ja, det är förmodligen mer än vad ett barn i den ådern kostar med tanke på att hon ska lägga till själv. Men mycket av det går åt till barnomsorg, mat, kläder, semestrar, fritidsintressen (inte så långt kvar för femåringen kanske att börja med), inredning till deras rum, presenter till deras klasskompisar vid kalas, försäkringar osv.

    När de blir äldre kostar barnen å andra sidan förmodligen mer men det är ändå boendeföräldern som står för mobiltelefon, biobesök osv.

    Det kan tyckas orättvist men det är såhär det är. Ha barnen mer istället så delar ni på kostnader samt barnbidrag ;)
  • Brumma
    Brumma skrev 2018-06-10 13:32:40 följande:

    Fast du ska inte betala 2500:- (om inte mamman är sjysst och låter dig betala mindre än minimum). Du ska betala 1573:- + 1573:-

    Dvs 3146:-

    Ja, det är förmodligen mer än vad ett barn i den ådern kostar med tanke på att hon ska lägga till själv. Men mycket av det går åt till barnomsorg, mat, kläder, semestrar, fritidsintressen (inte så långt kvar för femåringen kanske att börja med), inredning till deras rum, presenter till deras klasskompisar vid kalas, försäkringar osv.

    När de blir äldre kostar barnen å andra sidan förmodligen mer men det är ändå boendeföräldern som står för mobiltelefon, biobesök osv.

    Det kan tyckas orättvist men det är såhär det är. Ha barnen mer istället så delar ni på kostnader samt barnbidrag ;)


    Glömde ju vab också. Det blir lätt några tusen i månaden. Men det räknas inte in i barnens kostnad. Men det minskar msmmans inkomst vilket gör att din del blir större.
  • AndreaBD

    Var glad att du lever i Sverige! I dem flesta andra europeiska länder (och även i USA förstås) skulle du betala dubbelt så mycket. Det är en väldigt liten summa. för två barn.

  • annabellelee
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:43:03 följande:

    Ja det är väl bara att anse att man har en konstig bild då :) bara att försöka betala och se glad ut. Och hoppas det inte blir något bråk :) tack till alla som svarat :)


    "Försöka" betala och se glad ut? Det låter som att du tror att mamman försöker lura dig på pengar för att kunna leva lyxliv. Mamman kommer att ha huvudansvaret för barnen, vilket är dyrt och jobbigt.
  • GGN
    Brumma skrev 2018-06-10 13:34:35 följande:

    Glömde ju vab också. Det blir lätt några tusen i månaden. Men det räknas inte in i barnens kostnad. Men det minskar msmmans inkomst vilket gör att din del blir större.


    Räknas det med i pensionen sen?
Svar på tråden Varannan helg - underhåll