• Anonym (Ts)

Varför finns arbetsförmedlingen egentligen?

Ja varför finns den ? Till ingen nytta. Dom kan inte hjälpa till med jobb, det får man söka och fixa själv. Det enda dom möjligtvis kan hjälpa till med är bidrag om man fixat praktik på egen hand. Har förstått det som att förr hade folk mer nytta av arbetsförmedlingen, då gjorde dom som namnet lyder : förmedlade jobb till folk. Men nu 2018 är AF totalt meningslöst och till ingen nytta. Så frågan kvarstår hur länge är det tänkt att AF ska finnas kvar?

• Svar på tråden Varför finns arbetsförmedlingen egentligen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (tt) skrev 2018-06-17 18:12:02 följande:

För mig har Arbetsförmedlingen ändå varit väldigt behjälplig i mycket. Fått jobb via praktiker, blivit matchad på jobb när arbetsgivare söker direkt via dom etc. Vet inte riktigt vilken annan organisation som skulle göra vad de gör. Nej, de kan oftast inte ge folk jobb men det finns mycket som de faktiskt kan göra. Speciellt för folk som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Dom kan inte göra något för mig iallafall. Jag har jätte svårt att komma in på arbetsmarknaden men dom säger att jag får söka jobb och praktik själv..
  • Anonym (.)
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-17 17:45:04 följande:
    Till och med jag som är "vänster" tycker att det vore helt fel att få a-kassa under tiden man är utomlands på semester. Folk verkar ta våra trygghetssystem för så självklara.

För övrigt känns ju svaren i den här tråden hyfsat oseriösa, vad är vitsen med att påstå att svenskar låter sig rövknullas av AF eller skriva att AF är till för att få folk att må dåligt?! Såklart finns det många som mår dåligt av att vara arbetslösa och som känner sig jagade av kraven på att redovisa sökta jobb osv. Såklart skulle man kunna omorganisera och förbättra.

Men tror ni på ALLVAR att vi har en myndighet som alltså har någon sorts "hemligt uppdrag" att förnedra och åsamka människor lidande? Vem har bestämt det isåfall? Illuminati kanske...?!
    Varför skulle arbetslösa tvingas vara hemma år efter år om man vill vara laglig?? Säg om man bor i en kommun där arbetslösheten är väldigt hög och man sökt många jobb?? Du är inte vänster. Du är "vänster". Vill nog vara vänster men är snarare högerliberal.

En vänstermänniska hade förstått att säg 2 veckors utomlandssemester per år skulle kunna vara okej för varje arbetslös. 12k i månaden är kaffepengar idag jämförelse vad det var på 80/90talet det har jag redan skrivit!!!
  • neverpreggo
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-17 18:17:45 följande:
    Dom kan inte göra något för mig iallafall. Jag har jätte svårt att komma in på arbetsmarknaden men dom säger att jag får söka jobb och praktik själv..

Absolut att det kan vara individuellt och bero på vem man får träffa tyvärr. Alla arbetsförmedlare har inte varit bra. Arbetstränar just nu och arbetsförmedlingen har inte stressat mig på att öka timmar utan varit väldigt tydliga med att jag får känna själv.

Just praktik har jag sökt själv men stöd hade jag kunnat få, fått praktik på första ställena som jag ringt så vet inte riktigt. Har en annan person som samarbetar med Arbetsförmedlingen som hjälper mig med mycket också.

• Anonym (70- talis)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 16:52:42 följande:

Du får enligt lag inte ens ta 2 veckors semester utomlands enligt AF.

Dessutom är a-kassan runt 12000kr idagsläget. På 80 och 90 -talet fick man 10.000 kr. Då kostade en lägenhet 30.000kr, en biobiljett kostade 15 kr, en köttmåltid på finresturang kostade 90 kr.

Medborgarna i Sverige är sådana idioter att de bara böjt till röven så blir de analt knullade. Äckligt.

Du har dålig koll.

En biobiljett kostade 50 spänn för det var exakt vad jag hade i månadspeng då, nämligen.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 18:23:34 följande:
    Varför skulle arbetslösa tvingas vara hemma år efter år om man vill vara laglig?? Säg om man bor i en kommun där arbetslösheten är väldigt hög och man sökt många jobb?? Du är inte vänster. Du är "vänster". Vill nog vara vänster men är snarare högerliberal.

En vänstermänniska hade förstått att säg 2 veckors utomlandssemester per år skulle kunna vara okej för varje arbetslös. 12k i månaden är kaffepengar idag jämförelse vad det var på 80/90talet det har jag redan skrivit!!!
    Jo, jag är vänster. Jag lever själv på sjukpenning, år efter år, och är glad över att leva i Sverige. Bävar för höstens val och vad som kan hända.

En utlandssemester finns inte på kartan för mig. Hur få pengar till det? Kul för dig om du kan åka trots 12k/m. Och åker man en vecka så lär förresten inte AF få reda på det, hur då liksom?
  • Anonym (.)
    Anonym (70- talis) skrev 2018-06-17 18:52:12 följande:
    Du har dålig koll.

En biobiljett kostade 50 spänn för det var exakt vad jag hade i månadspeng då, nämligen.
    Nej 30-40 kostade kvällsbiljetten sent 80-tal. Idag kostar den 120 kr. 15 kr kostade matinéer som barnfilmer som gick vid 12-tiden på dagen. Nämligen.

www.europaportalen.se/2017/10/storre-risk-fattigdom-i-sverige

–Reallönerna har ökat men ersättningssystemen har inte räknats upp i samma utsträckning som löneökningarna, säger Thomas Helgesson till Europaportalen.

Vi borde ha haft en a-kassa på 19.000kr rent ut i handen om vi inflationsjusterar siffrorna. PUNKT.
  • EmberEyes

En fråga... Jag är heltidsarbetande, och jag har inte råd (eller praktiskt möjlighet) att åka 4v utomlands på semester. Är det många låg- medel-inkomsttagare som har råd till detta?

Som arbetssökande är det teoretiskt möjligt att hyra/låna ett torp på landet och sköta sitt arbets-sökande därifrån under både veckor och månader i sträck, speciellt om det går smidigt att ta sig till hemmet över dagen för att gå på möten och intervjuer. Många (kanske de flesta?) med jobb måste befinna sig fysiskt på sin arbetsplats sina 40 timmar per vecka.

• Anonym (.)
    EmberEyes skrev 2018-06-17 19:08:44 följande:
    En fråga... Jag är heltidsarbetande, och jag har inte råd (eller praktiskt möjlighet) att åka 4v utomlands på semester. Är det många låg- medel-inkomsttagare som har råd till detta?

Som arbetssökande är det teoretiskt möjligt att hyra/låna ett torp på landet och sköta sitt arbets-sökande därifrån under både veckor och månader i sträck, speciellt om det går smidigt att ta sig till hemmet över dagen för att gå på möten och intervjuer. Många (kanske de flesta?) med jobb måste befinna sig fysiskt på sin arbetsplats sina 40 timmar per vecka.

Bilda dig gärna med denna dokumentär.
  • EmberEyes

Har inte tid att titta på en 1-timmes politiskt vinklad "dokumentär". Om du nu vet svaret på mina frågor så skriv dem eller länka till en trovärdig (=politiskt obunden) källa.

• Anonym (Me)
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-17 14:30:47 följande:

Ja varför finns den ? Till ingen nytta. Dom kan inte hjälpa till med jobb, det får man söka och fixa själv. Det enda dom möjligtvis kan hjälpa till med är bidrag om man fixat praktik på egen hand. Har förstått det som att förr hade folk mer nytta av arbetsförmedlingen, då gjorde dom som namnet lyder : förmedlade jobb till folk. Men nu 2018 är AF totalt meningslöst och till ingen nytta. Så frågan kvarstår hur länge är det tänkt att AF ska finnas kvar?

Förmedling. De förmedlar jobb. Du får själv söka dem. Tror du att det bara är att gå dit och få ett? Jösses, dagens ungdom.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Me) skrev 2018-06-17 19:49:22 följande:

Förmedling. De förmedlar jobb. Du får själv söka dem. Tror du att det bara är att gå dit och få ett? Jösses, dagens ungdom.

Nej dom förmedlar inte jobb. Förr gjorde dom men inte 2018. Det är en gammeldags myndighet som inte gör någon nytta eller syfte längre
  • Liberté
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-17 20:11:07 följande:

Nej dom förmedlar inte jobb. Förr gjorde dom men inte 2018. Det är en gammeldags myndighet som inte gör någon nytta eller syfte längre

Den är delvis där för att jonglera med statistiken över arbetslösa. Så det ser bättre ut än det egentligen är. Sätter folk i korta program, små kurser osv. Arbetsträning. Vips, ser det bättre ut.
  • Annita
    Men du har inte svarat på mitt inlägg. Jag tycker att AF har både syfte och gör nytta i samhället som det ser ut 2018. Argumentera gärna kring mitt inlägg, vill gärna höra hur du tänker kring det. Eller var jag lite för konstruktiv och nyanserad, kanske...?
  • neverpreggo
    Nja, de har arbetsgivare som rekryterar via dom eller ber om tips. Så man kan faktiskt bli uppringd av arbetsgivare som fått CV:et därifrån.
  • Anonym (Ts)
    Annita skrev 2018-06-17 21:15:29 följande:

Men du har inte svarat på mitt inlägg. Jag tycker att AF har både syfte och gör nytta i samhället som det ser ut 2018. Argumentera gärna kring mitt inlägg, vill gärna höra hur du tänker kring det. Eller var jag lite för konstruktiv och nyanserad, kanske...?

Man får inga jobb , dom kan inte förmedla jobb allra minst till dom som saknar utbildning.
  • Anonym (asdf)

Från Arbetsförmedlingen hemsida:

"Våra övergripande mål är att underlätta för arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra och att prioritera stöd till personer som står långt från arbetsmarknaden. På vårt ansvar ligger även att säkerställa att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som en omställningsförsäkring."

Arbetsförmedlingen uppdrag: 1) Att fungera som en hub där arbetstsgivare och arbetslösa kan hitta varandra. 2) Hjälpa de som inte är anställningsbara på den reguljära arbetsmarknaden. 3) Kontrollinstans för a-kassa.

Som du ser så har de inte i uppdrag att hjälpa folk som bara är vanliga arbetslösa. Antar de förväntas klara av att söka jobb på egen hand.

• Anonym (Humpe)
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-17 14:30:47 följande:

Förr var det väl det de gjorde - hjälpte personer att hitta jobb. Nu gör man ju det själv så det de kan göra är att hjälpa personer med olika svårigheter att få praktik eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder osv. Den största delen av verksamheten verkar vara att jaga folk och kolla om de verkligen är berättigade till a-kassa.
  • Anonym (Humpe)
    Anonym (Meme) skrev 2018-06-17 15:07:54 följande:

En förlegad institution som endast verkar som polis/kontrollorgan för a-kassa, förnedrande för människor, högutbildade som precis blivit arbetslösa får gå i samma grupper som långtidsarbetslösa... helt värdelöst, privatisera så att de verkligen gör sitt jobb= ge SERVICE till arbetssökande genom att förmedla jobb!

Hjälper inte att privatisera. Det man borde göra är att ändra deras uppdrag. De kan fortfarande vara statliga för det.
  • Annita
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-17 21:47:15 följande:
    Man får inga jobb , dom kan inte förmedla jobb allra minst till dom som saknar utbildning.
    Det var ju det jag skrev om, men jag försökte som sagt vara mer nyanserad. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Humpe) skrev 2018-06-18 08:36:16 följande:
    Hjälper inte att privatisera. Det man borde göra är att ändra deras uppdrag. De kan fortfarande vara statliga för det.
    Lär ju inte bli speciellt effektivare med privat arbetsförmedling om de inte är riktigt nischade med ordentliga inarbetade kontakter med arbetsgivare. För grupper som står långt från arbetsmarknaden gör det ingen skillnad med tanke på att alla dessa jobbfabriker och diverse anordnare under alla dessa år de varit verksamma inte lyckats med någonting förutom att fylla ägarnas börs
Svar på tråden Varför finns arbetsförmedlingen egentligen?