• MaTherese

Hur tog ni ut era föräldradagar?

Hur har ni gjort med uttag av föräldradagar? Jag hade först tänkt att jag skulle ta ut 5 dagar i veckan för att kunna spara dagar för att dels kunna vara hemma lite längre än 1 år och sen jobba deltid i början vid dagisinskolning och sen ändå ha några dagar sparade. Men nu när jag räknar på det så blir det en väldigt låg månadsinkomst om jag inte tar ut 6-7 dagar vecka. Hur har ni andra gjort och hur har ni med hus och 2 bilar fått det att gå ihop under föräldraledigheten?

• Svar på tråden Hur tog ni ut era föräldradagar?
  • Iowhannah
    Anotherone skrev 2018-06-21 17:08:26 följande:

Ponera att någon av föräldrarna jobbar deltid och vill skydda sin sgi? Då säger det vips så går det åt x antal dagar per vecka.

Vi har också ett kollektivavtal på min arbetsplats som bara ger rätt till 3v sammanhängande semester på sommaren = måste ofta backa upp med f-ledigt för att överhuvudtaget få någon vecka ihop med min man. Lägg därtill höstlovet och något av loven på våren. Möjligen någon dag då skola/förskola har stängt. Då finns inte så många dagar kvar efter ett par år.

Jag har inget emot att dagarna gäller tom 12 års ålder. Men gränsen på 96 dagar kan man skrota anser jag. Den förstår jag mig inte på.

Om man sen dessutom jobbar skift så måste man kanske ta av föräldradagarna för att ens få ledigt över jul och midsommar.

Jag kan hålla med om att det är en onödig gräns, trots att vi valde att spara enbart 60 dagar när sonen började förskola. Dessa har hittills gått till storhelger och planeringsdagar.
  • Alexi
    Anotherone skrev 2018-06-21 17:08:26 följande:
    Ponera att någon av föräldrarna jobbar deltid och vill skydda sin sgi? Då säger det vips så går det åt x antal dagar per vecka.
    Vi har också ett kollektivavtal på min arbetsplats som bara ger rätt till 3v sammanhängande semester på sommaren = måste ofta backa upp med f-ledigt för att överhuvudtaget få någon vecka ihop med min man. Lägg därtill höstlovet och något av loven på våren. Möjligen någon dag då skola/förskola har stängt. Då finns inte så många dagar kvar efter ett par år.
    Jag har inget emot att dagarna gäller tom 12 års ålder. Men gränsen på 96 dagar kan man skrota anser jag. Den förstår jag mig inte på.
    Gränsen finns för att man vill styra så att föräldradagarna främst tas ut under småbarnsåren. Det finns ju förslag om att införa ännu mer av den typen av gränser.

• Anotherone
    Alexi skrev 2018-06-21 20:02:59 följande:

Gränsen finns för att man vill styra så att föräldradagarna främst tas ut under småbarnsåren. Det finns ju förslag om att införa ännu mer av den typen av gränser.

Det förstår jag. Men jag tycker det är motstridigt att höja åldern till 12 år och samtidigt sätta en gräns. Det vore kul att se statistik på hur många dagar som finns kvar för föräldrarna att disponera efter 3,4,5 år osv.
  • Alexi
    Anotherone skrev 2018-06-21 21:35:39 följande:
    Det förstår jag. Men jag tycker det är motstridigt att höja åldern till 12 år och samtidigt sätta en gräns. Det vore kul att se statistik på hur många dagar som finns kvar för föräldrarna att disponera efter 3,4,5 år osv.
    Motstridigheten håller jag helt med om!
  • elsi
    Anotherone skrev 2018-06-21 21:35:39 följande:
    Gränsen är främst införd för att begränsa för invandrare att ta ut dagar istället för att arbeta. Om man flyttar hit (invandrar) med sina barn så får man alla föräldradagar på ett bräde även om barnen säg är 3, 5, och 7 år gamla. Och därmed kan föräldrarna vara hemma i åratal med ganska stora barn. Det ses som negativt för barnen som kanske inte får gå på förskola och för föräldrarna (främst mödrar) som går hemma istället för att gå på SFI och/eller skaffa ett jobb.

Jag tycker att man kunde begränsa föräldradagar man får som inflyttad istället för att begränsa uttaget och ålder. Men att höja till 12 år är jag för, det är trist att behöva lämna sin 10-12 åring ensam långa dagar på loven för att man inte har semester som räcker till.
  • Seven Costanza
    elsi skrev 2018-06-25 07:43:47 följande:

Gränsen är främst införd för att begränsa för invandrare att ta ut dagar istället för att arbeta. Om man flyttar hit (invandrar) med sina barn så får man alla föräldradagar på ett bräde även om barnen säg är 3, 5, och 7 år gamla. Och därmed kan föräldrarna vara hemma i åratal med ganska stora barn. Det ses som negativt för barnen som kanske inte får gå på förskola och för föräldrarna (främst mödrar) som går hemma istället för att gå på SFI och/eller skaffa ett jobb.

Jag tycker att man kunde begränsa föräldradagar man får som inflyttad istället för att begränsa uttaget och ålder. Men att höja till 12 år är jag för, det är trist att behöva lämna sin 10-12 åring ensam långa dagar på loven för att man inte har semester som räcker till.

Det har de gjort. Först infördes begränsningen om max 96 dagar kvar efter fyraårsdagen och nu är det även så att om man flyttar till Sverige med ett barn äldre än två år får man bara 100 dagar. Om barnet är över ett år men under två år så får man 200 dagar. Om barnet ännu inte fyllt ett så får man 480 dagar.

Scrolla ner till frågan "Jag ska flytta till Sverige. Hur många dagar med föräldrapenning får jag?"

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning
  • elsi
    Seven Costanza skrev 2018-06-25 08:03:47 följande:
    Det har de gjort. Först infördes begränsningen om max 96 dagar kvar efter fyraårsdagen och nu är det även så att om man flyttar till Sverige med ett barn äldre än två år får man bara 100 dagar. Om barnet är över ett år men under två år så får man 200 dagar. Om barnet ännu inte fyllt ett så får man 480 dagar.

Scrolla ner till frågan "Jag ska flytta till Sverige. Hur många dagar med föräldrapenning får jag?"

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning
    Aha, jag visste inte att man redan gjort det! Tack för info.
  • Seven Costanza
    elsi skrev 2018-06-25 08:08:33 följande:

Aha, jag visste inte att man redan gjort det! Tack för info.

Varsågod! Jag kan tycka att den begränsningen var det man kunde ha gjort istället för det med max 96 dagar efter fyraårsdagen - den regeln tycker jag att man kan ta bort nu. Vore dock intressant att få veta hur många dagar som brinner inne för att folk inte tar ut dem före fyraårsdagen dvs hur mycket pengar sparar staten på detta? Något säger mig att regeln sparar massor av skattepengar som FK slipper betala ut. Om man hade alla tolv åren på sig att ta ut dagarna tror jag att nästan inga dagar skulle brinna inne...
  • Seven Costanza

I det sista jag skrev så menade jag alltså att undrar huruvida dagar ändå skulle brinna inne om man kunde fritt fördela ALLA dagar under alla tolv åren. Men det kanske mest är ett i-landsproblem för den informerade delen av befolkningen med såpass god planering och ekonomi att man överhuvudtaget skulle KUNNA ha mer än 96 dagar kvar efter fyraårsdagen. De flesta människors föräldradagar är kanske nästan slut då?

• Alexi
    Seven Costanza skrev 2018-06-25 08:43:16 följande:
    Varsågod! Jag kan tycka att den begränsningen var det man kunde ha gjort istället för det med max 96 dagar efter fyraårsdagen - den regeln tycker jag att man kan ta bort nu. Vore dock intressant att få veta hur många dagar som brinner inne för att folk inte tar ut dem före fyraårsdagen dvs hur mycket pengar sparar staten på detta? Något säger mig att regeln sparar massor av skattepengar som FK slipper betala ut. Om man hade alla tolv åren på sig att ta ut dagarna tror jag att nästan inga dagar skulle brinna inne...
    Läs här om du är intresserad av hur dagar tas ut:

Endast omkring 23 procent av de dagar som i genomsnitt användes för ett barn fött 2008 användes efter barnets tvåårsdag, dvs. 104 av de totalt 448 dagar som användes. Efter det att barnet har fyllt två år tas föräldrapenningen i genomsnitt ut i korta perioder och ligger på ett lågt antal dagar per barn och år.

www.regeringen.se/4afa97/contentassets/01a6fba2043a4e58aeac32cf52bd3449/sou-2017_101_jamstallt-foraldraskap-och-goda-uppvaxtvillkor-for-barn.pdf

Avsnitt 6.2.1
  • mammalovis

Vi har tagit ut 5 dagar per år under barnets första år. Sedan har jag jobbat oftast 80% och tagit ut en lägstadag i veckan. Vi har 3 barn, så då har dagar tillkommit. Återstår att se hur länge jag kan jobba deltid, då 45 timmar plus transportsträckan känns som mycket tid att inte träffa barnen på kvällarna. Dessutom vill äldsta helst slippa fritids helt, men det fungerar inte i praktiken, så hon får en dag i veckan med bara skola.

• Teresa B

Jag blev gravid samtidigt som en vän som bor i USA och fick många tankeställare i planeringen av föräldraledigheten genom samtal med henne...

Vi beslutade oss för att försöka leva på en lön (man behöver inte ta ut föräldrapenning under de första 180 dagarna), i alla fall till barnets 1års dag. (Då vi skulle ta ut 5 dgr/v för att skydda SGI:n). Vi har två vanliga jobb, hus och bil. När vi började trodde jag inte att det skulle funka, men det gick! Vi satte in alla pengar vi fick in på ett konto och betalade allt därifrån, jag tycker inte att vi behövde snåla... men visst spenderade vi medvetet. Handlade i princip alla grejer till barnet begagnat och fick otroligt mycket saker från släkt och vänner, ammade, lagade i princip all mat etc. Vi kunde båda få föräldrapenningtillägg från våra jobb utan att ta ut full fp också vilket självklart hjälpte till (men å andra sidan satte vi undan barnbidraget till ett sparande för barnet).

Så till varför det var viktigt för oss, dels så vill vi vara hemma mycket med vårt barn. Men vi har även en sjukdom i familjen så det är viktigt för oss att skydda vår SGI om långvarig sjukperiod skulle bli ett faktum. Så nu när det är dags för förskola kan vi skydda SGI:n med kvarvarande fp dagar då vi kommer att arbeta 75%, och så vet vi nu att vi ekonomiskt kan klara en längre sjukperiod vilket är mycket värt!

(Vännen i USA fick en saftig räkning efter förlossningen och var åter på jobbet efter 12 veckor utan inkomst, annars skulle inte jobbet vara kvar. (Att ta ?hela? 12 veckor var galet länge enligt dem på arbetsplatsen...). Barnet var då med en nanny vars lön självklart skulle betalas också. Åh vad tacksam jag är för vår föräldraförsäkring!)

Svar på tråden Hur tog ni ut era föräldradagar?