• ebeta

    Måste man träna högintensivt?

    Funderar lite på det här med hur man ska träna för att leva ett långt och hälsosamt liv. Enligt WHO (vad jag kunde hitta i alla fall) så gäller 150 minuter medelintensiv eller 75 minuter högintensiv träning i veckan, samt två styrketräningspass. Men jag tycker mig ha hört på andra håll att just högintensiv träning ska vara väldigt bra. Jag tränar dock inte högintensivt. Jag tränar redskapsgymnastik två gånger i veckan, tennis två gånger i veckan och styrketränar två gånger i veckan (framförallt övningar med kroppstyngden som motstånd). Tennisen och gymnastiken skulle jag kalla medelintensiv träning. Tror ni jag hade behövt kombinera det med högintensivt på något sätt? Alltså när man blir helt slut, typ som i Tabata-pass? 

  • Svar på tråden Måste man träna högintensivt?
  • Mascaraklumpar

    Det beror nog på exakt vad man tittar på. För hjärtat kan högintensiv träning vara bättre, för blodtrycket (som i sin tur också påverkar hjärtat) är medelintensiv träning lika bra som högintensiv, exempelvis, och för någon tredje parameter kan säkert medelintensiv träning vara överlägset. Officiella rekommendationer brukar baseras på en sammanvägning av all den forskning som finns, och rekommenderas det att man gör ett av två alternativ så är det nog så att man inte kunnat fastslå att det ena generellt skulle vara bättre än det andra.

  • Aniiee

    Både tennis och redskapsgymnastik kan ju enkelt bara göras högintensivt, så.... ta i lite mer bara =P


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • sextiotalist
    ebeta skrev 2018-06-27 17:22:07 följande:

    Funderar lite på det här med hur man ska träna för att leva ett långt och hälsosamt liv. Enligt WHO (vad jag kunde hitta i alla fall) så gäller 150 minuter medelintensiv eller 75 minuter högintensiv träning i veckan, samt två styrketräningspass. Men jag tycker mig ha hört på andra håll att just högintensiv träning ska vara väldigt bra. Jag tränar dock inte högintensivt. Jag tränar redskapsgymnastik två gånger i veckan, tennis två gånger i veckan och styrketränar två gånger i veckan (framförallt övningar med kroppstyngden som motstånd). Tennisen och gymnastiken skulle jag kalla medelintensiv träning. Tror ni jag hade behövt kombinera det med högintensivt på något sätt? Alltså när man blir helt slut, typ som i Tabata-pass? 


    Om detta tvistar de lärde, som man brukar säga.
    Med högintensiv träning innebär att man arbetar med hög puls (80-85% av maxpulsen) vilket du säkert får när du spelar tennis.


  • AranHaff

    Det finns inget underlag för hur du bör träna. Allting beror på din målsättning. Vill du komma iform snabbt så ökar du intensiteten och dieten osv. 

Svar på tråden Måste man träna högintensivt?