• hundra

    Skulle behöva lite tips angående träning och viktnedgång! :)

    Hallå! Jag har för hundrade gången bestämt mig för att gå ner i vikt, speciellt nu när jag ser att vågen står på nästan 70kg. Innan jag blev "sambofet" vägde jag mellan 59-62 och skulle vilja gå ner till dit igen. Så jag får på mig mina favorit byxor igenFlört

    Är det någon här som gått ner 7-14 kg? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det?
    Mitt mål är -5 till mitten av september då jag åker utomlands. Borde det gå?

    Jag hade tänkt skära ner på socker då jag är sockerberoende, sluta med läsk, snabbmat och dylikt. Vill kunna äta lite sånt på lördagar + alkohol då jag festar i bland. Utöver det äter jag mycket grönsaker och ofta vanlig husmanskost.
    Eller borde jag satsa på en annan diet? Jag vill kunna äta vanligt som tacos eller pasta med gott samvete.  Skära ner till en portion? 

    Träna tänkte jag kondition 3 ggr i veckan x 30-40 min. Samt styrka på de passen då jag köpt gymkort!

    Ge mig alla tips om hur ni lyckades! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-28 16:45
    Oj, kanske skulle till träningsforumet..

  • Svar på tråden Skulle behöva lite tips angående träning och viktnedgång! :)
  • MaddeSss

    Klart det går! Jag gick ner 18kg (77-58,8kg) på 3 månader genom shakes(Itrim) men det är inget jag rekommenderar då man utsätter kropp och psyke för extrem stress.

    Motionsinsatsen lät blygsam men det kan kanske räcka för dig beror på matintag och ämnesomsättning. Din längd framgick inte.

    Jag hade satsat på längre pass lågintensiv träning för att inte reta upp aptiten tex. långa powerwalks minst 60min och minst 3 gånger i veckan helst 4 ggr dvs mer än 60 min träning varannan dag 1:a månaden i kombination med lätt cirkelträning med lätta vikter minst 2ggr/vecka för att stimulera övriga muskler armar, rygg, mage. I alla falla första månanden för att kicka igång. Uteslut kvällsmål/tung middag och byt mot ngt flytande som en varm god soppa eller lite filmjölk och ett ägg eller en mindre bit avokado, om du inte är aktiv på kvällar nätter. Riktigt mat behöver man vid aktivitet inte sömn. Man äter alltså frukost lunch som normalt men byter ut middagen då den ofta år överflödig med tanke på kaloriintaget under dagen.

    Är ingen expert men ovan fungerade för mig (dock åt jag endast 600kalorier om dagen i nästan 4 veckor vilket uteslöt tyngre träning för mig) . Mkt och god sömn är viktigt påverkar insulinkänsligheten positivt.

    Lycka till!

  • Anonym (fler tips?)

    Fler som har nagra tips? (ar ocksa intresserad)

  • hundra
    MaddeSss skrev 2018-06-28 22:44:29 följande:

    Klart det går! Jag gick ner 18kg (77-58,8kg) på 3 månader genom shakes(Itrim) men det är inget jag rekommenderar då man utsätter kropp och psyke för extrem stress.

    Motionsinsatsen lät blygsam men det kan kanske räcka för dig beror på matintag och ämnesomsättning. Din längd framgick inte.

    Jag hade satsat på längre pass lågintensiv träning för att inte reta upp aptiten tex. långa powerwalks minst 60min och minst 3 gånger i veckan helst 4 ggr dvs mer än 60 min träning varannan dag 1:a månaden i kombination med lätt cirkelträning med lätta vikter minst 2ggr/vecka för att stimulera övriga muskler armar, rygg, mage. I alla falla första månanden för att kicka igång. Uteslut kvällsmål/tung middag och byt mot ngt flytande som en varm god soppa eller lite filmjölk och ett ägg eller en mindre bit avokado, om du inte är aktiv på kvällar nätter. Riktigt mat behöver man vid aktivitet inte sömn. Man äter alltså frukost lunch som normalt men byter ut middagen då den ofta år överflödig med tanke på kaloriintaget under dagen.

    Är ingen expert men ovan fungerade för mig (dock åt jag endast 600kalorier om dagen i nästan 4 veckor vilket uteslöt tyngre träning för mig) . Mkt och god sömn är viktigt påverkar insulinkänsligheten positivt.

    Lycka till!


    Tack! Än så länge har det gått bra. Motivationen verkar hålla för en gångs skull.

    Hur ser du med onyttigheter? Jag kommer dra ner på det men vill ju inte sluta helt. Tex byter ut colan mot cola zero.
    Chips och dipp mot popcorn.
  • Anonym (vill också)
    MaddeSss skrev 2018-06-28 22:44:29 följande:

    Klart det går! Jag gick ner 18kg (77-58,8kg) på 3 månader genom shakes(Itrim) men det är inget jag rekommenderar då man utsätter kropp och psyke för extrem stress.

    Motionsinsatsen lät blygsam men det kan kanske räcka för dig beror på matintag och ämnesomsättning. Din längd framgick inte.

    Jag hade satsat på längre pass lågintensiv träning för att inte reta upp aptiten tex. långa powerwalks minst 60min och minst 3 gånger i veckan helst 4 ggr dvs mer än 60 min träning varannan dag 1:a månaden i kombination med lätt cirkelträning med lätta vikter minst 2ggr/vecka för att stimulera övriga muskler armar, rygg, mage. I alla falla första månanden för att kicka igång. Uteslut kvällsmål/tung middag och byt mot ngt flytande som en varm god soppa eller lite filmjölk och ett ägg eller en mindre bit avokado, om du inte är aktiv på kvällar nätter. Riktigt mat behöver man vid aktivitet inte sömn. Man äter alltså frukost lunch som normalt men byter ut middagen då den ofta år överflödig med tanke på kaloriintaget under dagen.

    Är ingen expert men ovan fungerade för mig (dock åt jag endast 600kalorier om dagen i nästan 4 veckor vilket uteslöt tyngre träning för mig) . Mkt och god sömn är viktigt påverkar insulinkänsligheten positivt.

    Lycka till!


    vilken shake tar man i itrim? och har du nåt mer tips från deras program? tack!
  • Anonym (Vältränad)

    Varför stirra sig blind på vikten ?

    Så här tänker jag:

    Muskler väger mer än fett...

    Fokusera på att trivas med din kropp, inte på vad du väger

    Jag löptränar en hel del själv, men det är värt att tänka på att du bränner mer fett om du går samma sträcka

    Passet tar förstås längre tid men är skonsammare för en mindre tränad kropp

    När det gäller kosten skulle jag råda till att äta så bra och naturligt som möjligt

    Stek i riktigt smör, använd riktig grädde i sås mm

    Är så sjukt mycket tillsatser i lättmargarin mm som du mår dåligt av

    Dra ner på läsk och godis mm men unna dig något gott någon gång

    Lightprodukter lurar bara din kropp, måste du absolut dricka cola så ta originalet !

    Det är inte svårare än att få balans mellan intag och förbränning, äter du mer än du bränner så går du upp i vikt.

    Glöm allt diet och kosttillskott tjafs, vad tror du händer när du slutar ?

    Vem fan vill lägga tid o pengar på jojobantning ?

    Lycka till !

    / Man 49år, 177cm, 76kg (mest muskler)

Svar på tråden Skulle behöva lite tips angående träning och viktnedgång! :)