• Anonym (Undrar)

Småsyskon bor hos storebror

Jag har ändrat åldrarna lite. I området där jag bor, bor också en ganska ung kille han är 21 och två barn till. En flicka på 16 (som jag först trodde var pojkens flickvän men som är hans syster) och en mindre flicka på 12 år.

Det är en helsvensk familj. Anledningen att de bor där är för att föräldrarna knarkar och de kan helt enkelt inte bo där. Det är för destruktivt. Så de bor hos sin storebror som verkar försörja sina syskon. Han jobbar på en fabrik eller dylikt.

Det är en bra kille, det är inte att han är dålig på något sätt, men han är ju själv ett barn och har väl i praktiken adopterat två barn.

Men jag vettifan, det känns rätt olustigt med ett barn som tar hand om två barn och inga vuxna. Jag säger inte att han gör ett dåligt jobb de har kläder, äter frukost på balkongen ihop och handlar osv. Städad lägenhet. men ändå. Det är barn. Han är 21. Jag vet att man är myndig osv. men man är ju på många sätt ett barn ändå i den åldern.

Ringa med orosanmälan till soc? Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror
  • Anonym (333)

Istället för att anmäla är det väl bättre att peppa honom. Eller kolla om han vill ha hjälp med barnvakt någon gång så han kan gå ut med kompisarna.

• Anonym (c)

Jag ser det som något bra att man som vuxen reagerar på saker i ens närhet. Kanske har dom det jättebra som det är och då leder så klart en soc anmälan ingenstans. Kanske är det så att de inte har det så bra alls och så kan soc erbjuda mer stöd till familjen.

Självklart kan det sa situation fungera bättre en en typisk kärnfamilj, finns inget som säger nåt annat. Men det kan ju vara så också att barn som växt upp bland missbruk inte mår så bra psykiskt och behöver mycket stöd. Det KAN vara tufft för en 21 åring att hantera och då är det väl bra om det finns stöd att få. Är det inga problem kommer soc inte göra något.

Socialen finns inte till för att splittra familjer som vissa verkar tro. Det dom gör framför allt är att erbjuda stöd till familjer som har det svårt av olika anledningar. Hade min familj fått en orosanmälan hade jag så klart blivit orolig. Men även hade jag tänkt att det är ett välfungerande och bra samhälle man bor i där skyddsnätet för barn är så pass välfungerande!

• Anonym (Soo)

Soc har förmodligen placerat syskonen hos storebror och har koll på att det fungerar. En eloge till en ung kille som gör detta för sina syskon är snarare vad han förtjänar!

Man får hoppas att hsn hinner med lite sv sitt eget ungdomsliv också om han i då unga år får ta sånt stort ansvar.

• Anonym (Oj oj)

Vilken typisk jantemänniska du är. Här har vi en duktig kille som gör allt han kan för att få sina yngre syskon leva ett bra liv. Då kommer du och ifrågasätter om du borde göra en orosanmälan. Varför säger du inte till honom hur duktig han är som fixar detta om ni sedan skulle klicka socialt skulle du dessutom kunna erbjuda lite hjälp. Du kan bjuda dem på midddag, erbjuda att de yngre syskonen bor hos dig någon gång så att 21-åringen får en normal fritid någon gång.

Alternativt kan du skaffa ett eget luv där du slutar att spionera på grannen.

• Anonym (Soc)

Chanser är rätt stor att det faktiskt är soc som godkänt en placering hos brodern.

Men även om så inte var fallet, vad skulle vara ett bättre alternativ tänker du? Att syskonen splittrades och placerades i varsit familjehem, fick byta skola etc etc?

• Panduro

Alltså jag håller med övriga i tråden. Å andra sidan är det säkert inte så lätt för storebror att ta hand om sina småsyskon, även om de är "stora". Vet inte om en socialanmälan är nån lösning men det är ju faktiskt möjligt att storebror gör det här för att han inte tror att han har något val, annars skulle barnen hamna på gatan.. Kanske du ts kan erbjuda hjälp med pengar och mat?

• Alessia

Beter sig 21-åringen som ett barn? Har han destruktiva kompisar? Leder han in sina syskon i ett destruktivt liv? 
    Om inte - låt killen och hans syskon vara. Har han självmant och kanske med sociala myndigheters välsignelse åtagit sig att ta hand om sina syskon förtjänar han medalj, största storleken.

• Anonym (co)

Ja lämna problemet hos sociala myndigheter.

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (Oj oj) skrev 2018-07-07 08:45:15 följande:

Vilken typisk jantemänniska du är. Här har vi en duktig kille som gör allt han kan för att få sina yngre syskon leva ett bra liv. Då kommer du och ifrågasätter om du borde göra en orosanmälan. Varför säger du inte till honom hur duktig han är som fixar detta om ni sedan skulle klicka socialt skulle du dessutom kunna erbjuda lite hjälp. Du kan bjuda dem på midddag, erbjuda att de yngre syskonen bor hos dig någon gång så att 21-åringen får en normal fritid någon gång.

Alternativt kan du skaffa ett eget luv där du slutar att spionera på grannen.

• Anonym (pappa)

Lite gensvar från TS hade varit trevligt. Reflekterar du något runt vad vi skriver? Kan du ge mer information som kanske kan ändra synen på denna unga, ansvarstagande människa?

• Anonym (N)

Orosanmälan för vad?

Förmodligen är det soc som flyttat dem dit.

• Anonym (-.-')

Så du vill anmäla en ansvarstagande storebror till soc, som tar väl hand om sina syskon och får starka band med dem, som annars kanske hade haft ett helvete hos sina föräldrar ?

Vad är du för människa ?

• Anonym (Undrar)

Mitt gensvar är att jag ger mig. Det är med soc. och även deras föräldrars godkännande de bor hos honom. Jag har fattat att de har det bättre där än någon annanstans och att det faktiskt fungerar. Jag är väldigt imponerad av pojken.  

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-08 13:59:42 följande:

Mitt gensvar är att jag ger mig. Det är med soc. och även deras föräldrars godkännande de bor hos honom. Jag har fattat att de har det bättre där än någon annanstans och att det faktiskt fungerar. Jag är väldigt imponerad av pojken.  

• klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-08 13:59:42 följande:

Du låter som en som bara reagerar utan ens ta reda på saker och ting och vad som är vad.
    Det lustiga är att i TS så uppfattar jag att han är en extra ordinär person som tar hand om barnen.
    Och allt du gjorde var att spy galla över detta.
    Nästa gång du blir upprörd över något, ta reda på vad som är vad, då detta är pinsamt.

Detta påminner mig om grannarna som blev sura över de trodde vi stoppat deras bygglov.
    Där man inte ens bryr sig om och förstår vad som är vad, utan man bara agerar på nått man inbillar sig.
    Detta blev extremt pinsamt för dom, och de bad om ursäkt ca miljoner ggr.

Med det sagt, så hjälp till för faan.
    Som avlasta, som nöjen och annat som barn i dessa åldrar gillar, osv...

hur många meter var det?
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2018-07-08 14:09:40 följande:

Du låter som en som bara reagerar utan ens ta reda på saker och ting och vad som är vad.
    Det lustiga är att i TS så uppfattar jag att han är en extra ordinär person som tar hand om barnen.
    Och allt du gjorde var att spy galla över detta.
    Nästa gång du blir upprörd över något, ta reda på vad som är vad, då detta är pinsamt.

Detta påminner mig om grannarna som blev sura över de trodde vi stoppat deras bygglov.
    Där man inte ens bryr sig om och förstår vad som är vad, utan man bara agerar på nått man inbillar sig.
    Detta blev extremt pinsamt för dom, och de bad om ursäkt ca miljoner ggr.

Med det sagt, så hjälp till för faan.
    Som avlasta, som nöjen och annat som barn i dessa åldrar gillar, osv...

Vanligtvis är jag inte sån, men i detta fallet var jag tyvärr det. Han är verkligen extraordinär pojken, väldigt trevlig med, det där hade inte jag klarat i hans ålder kan jag villigt erkänna.
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-08 15:01:36 följande:
    Vanligtvis är jag inte sån, men i detta fallet var jag tyvärr det. Han är verkligen extraordinär pojken, väldigt trevlig med, det där hade inte jag klarat i hans ålder kan jag villigt erkänna.

Erkänn bara att du har stora fönster i ditt huvud!! "vanligtvis" - snacka om bullshit. DU gav även upp efter att ha fått veta att det var med soc och föräldrarnas accepterande! Dålig människa är vad du är ! 

Lär känna den du undrar över nästa gång istället för att ens fundera över att på driva en häxjakt!

Man tog bort mitt Inlägg, men vill ändå tillägga några ord ifrån det!

VEM ÄR DU ATT DÖMA?

VEM ÄR DU ATT SPLITTRA?

VEM ÄR DU ATT SKADA ANDRA?

Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror