• Vattenpuss1986

Tidigt vul - neg info

Hej!

Jag var på mitt första vul idag efter att ha plussat förra veckan. Anledningen för att vi bokade vul var för att jag dagen efter plus(fredag 20/7) fick rosa flytningar en dag och ville se att allt är OK.

Jag har PCOS och väldigt oregelbunden mens ? samt aldrig kortare än 35 dagars cykel, men min senaste mens första dag var 5/6 så är beräknad att vara i vecka 8 men är mycket tveksam till detta.

Inne på vul så säger läkaren att det finns en graviditet i livmodern men att den är oroväckande liten.

Sedan säger han:

Så antingen är barnet sjukt och det var därför du fick blödningen eller så är graviditeten inte så långt gången som du trodde. Och jag tror inte det är det senare alternativet!

På riktigt han sa så! Med så otrevlig och arrogant ton som han fortsatte ha resten av samtalet.

HUR kan man göra den ?diagnosen? utan ett fullständigt informationsunderlag? Det enda han visste var storleken på ?bebisen? och att första dagen i min senaste mens var 5/6.

Till exempel gjorde jag två neg test för två veckor sedan (early detection-test dessutom). Det talar ju för att graviditeten inte är så långt gången? Plus PCOS och oregelbunden mens. Men inget av detta hann jag berätta för så fort jag ville säga något sa han bara att det är ?onödigt att spekulera?. Alltså vi pratar ändå relevant info?

Ska tillbaka dit om en vecka och jag känner mig så hämndlysten typ. Jag och lilla grynet där inne ska visa honom att han hade fel!

• Svar på tråden Tidigt vul - neg info
  • Vattenpuss1986
    Deeelicious skrev 2018-07-27 14:17:19 följande:

Men fy så otrevligt bemötande! Tycker att du ska anmäla honom!

Har förresten själv samma problem som du, sista mens 5/6 men inne hos läkaren i tisdags såg hon en graviditet i v.5 ungefär... är jätteorolig då jag brukar ha regelbunden mens. Åkte in pga bruna flytningar... återbesök om en vecka

Åh! Hoppas det löser sig!

Heja dom små grynen därinne!

• Längtar88
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 14:17:23 följande:

Jag hade inskrivning i förrgår och då pratade vi om min hälsa typ och hon gav broschyrer till oss om KUB och NIPT och sånt. Sedan frågade hon första dagen för min senare mens var och då sa jag 5/6. Då sa hon ok då är du i 8 veckan!

Sedan sa jag bara: jag är lite orolig fick flytningar förra veckan och skulle vilja göra vul. Hon ba: Absolut, vi skickar en remiss!

Vet inte om det är liksom att jag går privat och att dom kör lite high Chaparall eller så men det räckte verkligen att jag sa: "Jag är lite orolig bara" för att hon skulle skicka en remiss. Så det är nog olika det där..

Min oro är inte mer än normalt, jag var ganska känslomässig dagen för inskrivning så det var mest, ville gå på vul för att det är kul att se om hjärtat pickar :) Men ja, det blev ju helt knasigt detta..

Gissar att din bm tog nervositeten för oro då.

Vilket vecka sa läkaren det såg ut att vara på vul?
  • Vattenpuss1986
    Längtar88 skrev 2018-07-27 14:03:37 följande:
    Jag förstår din frustration och besvikelse, vanligt att få arrogant bemötande tyvärr. Speciellt när en inte följer "mallen".

Sa läkaren längden på fostret? Eller hur långt gånget det såg ut att vara? Vilken vecka räknade läkaren ut att du "borde" vara i, vilken vecka säger bm och vilken vecka räknar du baserat på din längsta normala cykel?

Vad är de för oro du känner? Var de nervositet pga blodet den gången eller en magkänsla du ville tysta?
    Läkaren sa inte utan sa bara att fostret ska vara större när det är 6 veckor. Jag ba men vänta stopp, jag gjorde ju ändå två neg test för två veckor sedan - kan verkligen fostret vara 6 veckor då? Eller alltså är det verkligen den största sannolikheten att fostret är 6 veckor?
  • Linneisen

Dum läkare men han menade nog inget illa utan sa de två sannolika alternativen.

Inget annat att göra än att vänta 2-3 veckor och göra ett nytt VUL. Eftersom du plussade först förra veckan är du troligtvis helt enkelt precis i början av graviditeten och då syns knappt inget på ultraljud.

• ondar
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 14:32:10 följande:

Läkaren sa inte utan sa bara att fostret ska vara större när det är 6 veckor. Jag ba men vänta stopp, jag gjorde ju ändå två neg test för två veckor sedan - kan verkligen fostret vara 6 veckor då? Eller alltså är det verkligen den största sannolikheten att fostret är 6 veckor?

Men du skriver ju att bm sagt att du är i 8onde veckan? Varför tog du inte diskussionen med hen fr början om att du testade negativt för två veckor sen. Är ju grymt onödigt o tidigt att ta vul redan nu då

Det kostar både pengar o tar tid fr andra som skulle behövt det mer, du kunde ju gått om 4veckor då, om du nu ville se ett hjärta slå som du skrev.
  • Kronärtskockan
    ondar skrev 2018-07-28 08:52:59 följande:

Men du skriver ju att bm sagt att du är i 8onde veckan? Varför tog du inte diskussionen med hen fr början om att du testade negativt för två veckor sen. Är ju grymt onödigt o tidigt att ta vul redan nu då

Det kostar både pengar o tar tid fr andra som skulle behövt det mer, du kunde ju gått om 4veckor då, om du nu ville se ett hjärta slå som du skrev.

Tycker inte riktigt det är rättvist att lägga fram det som att det tar tid från andra som behöver det mer. Man kan ju boka vul av en anledning och nu hade hon dessutom fått en remiss av bm. Bm hade kunnat sagt åt henne att vänta några veckor men det gjorde hon inte. Hon tyckte troligtvis då att ts var En av dom som behövde det, helt enkelt.
  • Vattenpuss1986

Bm hade sagt att jag var i 8e veckan baserat på mina uppgifter om senaste mensen. Min bm frågade inte så mycket mer så jag tänkte att det säkert var så. Först efter vul som visade så litet foster tänkte jag att förklaring troligast är att vi alla räknat fel. Inte min mening att ta tid från någon, jag känner mig mest så tacksam att äntligen få bli gravid och tanken att jag ska bli mamma åt någon känns så fantastisk att jag knappt knappt vågar tro det. Antar att jag därför ville gå på ett vul från början.
  • Längtar88
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 14:32:10 följande:

Större när de är 6 veckor eller 8 som ni räknat? För om de är mindre än 8 veckor är de inte konstigt när du har lång cykel. Gissar helt utan större kunskap att du borde vara 2 veckor kortare dvs runt v 6? Är väl inte supervanligt men inte omöjligt att få negativt dagarna runt utebliven mens beroende på hormonnivå och när testet togs osv? Om de är mindre än v 6 hur mycket var det som sågs på skärmen då? Har jag fel eller är de inte så att i v 6 är de ovanligt (omöjligt?? Redan börjat glömma) att se ett hjärta slå men v 8 slår nog alla när de är dom de ska? Så om läkaren baserade sitt uttal enbart på längd hade jag ignorerat honom helt.

Gällande längden har jag två erfarenheter, en när jag hade en dålig känsla och läkaren försökte få mig tro jag räknat fel (och plussade dagen efter befruktning?!) för att hjärtat slog. Den ggn hade magkänslan rätt tyvärr vilket upptäcktes några veckor senare. Jag visste om att nått var fel, hela kroppen skrek att det är fel! Den känslan är HELT annat än normal oro.

Andra gången gjorde jag tidigt vul för att jag bara var rädd, ingen dålig känsla utan orolig och rädd bara som de flesta gravida är. Vågade inte riktigt tro de skulle gå vägen.

Då var fostret dubbelt så lång som de borde vara men inget den läkaren brydde sig om. De är så olika fick jag till svar. Besök en vecka senare och då var fostret rätt längd, dvs växt väldigt lite men med tickande hjärta. Självklart trodde jag de var illa att den inte växt mer men läkarna sa då att dom inte bryr sig om längden så här tidigt. Jag vet inte hur de är ang längden men den gången resulterade i min lilla flicka så jag är tveksam att längden har så stor betydelse så tidigt?

Jag skriver de här för att så här tidigt är de nästan omöjligt att säga nått. Hur hemskt de än känns är alla maktlösa. De finns alltid skräckhistorier men de är så otroligt sällan. Jag nämner min för att du ska se att läkare INTE vet allt som dom tror. Lika säker som din läkare var att nått inte stämmer var min att allt var bra vad jag än sa. Försök lita på din kropp och lita på att den vet vad den gör oavsett hur läkaren skrämde dig. Dom vet inte allt!

Säg gärna hur det gick efter nästa besök och grattis till graviditeten! :)
  • Vattenpuss1986

[quote=78918796][quote-nick]Längtar88 skrev 2018-07-28 12:40:07 följande:[/quote-nick]

Större när de är 6 veckor eller 8 som ni räknat? För om de är mindre än 8 veckor är de inte konstigt när du har lång cykel. Gissar helt utan större kunskap att du borde vara 2 veckor kortare dvs runt v 6? Är väl inte supervanligt men inte omöjligt att få negativt dagarna runt utebliven mens beroende på hormonnivå och när testet togs osv? Om de är mindre än v 6 hur mycket var det som sågs på skärmen då? Har jag fel eller är de inte så att i v 6 är de ovanligt (omöjligt?? Redan börjat glömma) att se ett hjärta slå men v 8 slår nog alla när de är dom de ska? Så om läkaren baserade sitt uttal enbart på längd hade jag ignorerat honom helt.

Gällande längden har jag två erfarenheter, en när jag hade en dålig känsla och läkaren försökte få mig tro jag räknat fel (och plussade dagen efter befruktning?!) för att hjärtat slog. Den ggn hade magkänslan rätt tyvärr vilket upptäcktes några veckor senare. Jag visste om att nått var fel, hela kroppen skrek att det är fel! Den känslan är HELT annat än normal oro.

Andra gången gjorde jag tidigt vul för att jag bara var rädd, ingen dålig känsla utan orolig och rädd bara som de flesta gravida är. Vågade inte riktigt tro de skulle gå vägen.

Då var fostret dubbelt så lång som de borde vara men inget den läkaren brydde sig om. De är så olika fick jag till svar. Besök en vecka senare och då var fostret rätt längd, dvs växt väldigt lite men med tickande hjärta. Självklart trodde jag de var illa att den inte växt mer men läkarna sa då att dom inte bryr sig om längden så här tidigt. Jag vet inte hur de är ang längden men den gången resulterade i min lilla flicka så jag är tveksam att längden har så stor betydelse så tidigt?

Jag skriver de här för att så här tidigt är de nästan omöjligt att säga nått. Hur hemskt de än känns är alla maktlösa. De finns alltid skräckhistorier men de är så otroligt sällan. Jag nämner min för att du ska se att läkare INTE vet allt som dom tror. Lika säker som din läkare var att nått inte stämmer var min att allt var bra vad jag än sa. Försök lita på din kropp och lita på att den vet vad den gör oavsett hur läkaren skrämde dig. Dom vet inte allt!

[/

Läkaren hade beräknat att befruktningen skett för 6 v sen, och att jag var i v 8 alltså :) men är säker på att han har fel. Skriver på fredag efter besöket :) och tack för ditt stöd!

• Deeelicious

Så du skulle vilja gå med ett dött foster från v. 8 till RUL pga att du ej åkte in och kollade tidigare? Det hade jag varit tvungen att göra min förra graviditet om jag inte åkt in. Nejtack!

Jag betalar en enorm summa i skatt varje år och använder inte ens en liten del av detta utan det går nog till en oändlighet massa onödigheter! Jag anser det vara min rättighet som gravid att stilla min oro i ca v. 8 för att se att allt står rätt till speciellt med ma i bagaget... jag hade nästan INGA symtom på detta utan åkte endast för att jag kände att något inte stod rätt till.
  • Erla
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-28 13:18:27 följande:

[quote=78918796][quote-nick]Längtar88 skrev 2018-07-28 12:40:07 följande:[/quote-nick]

[/

Läkaren hade beräknat att befruktningen skett för 6 v sen, och att jag var i v 8 alltså :) men är säker på att han har fel. Skriver på fredag efter besöket :) och tack för ditt stöd!

Beräknat utifrån senaste mensen eller utifrån mätningarna på fostret?
  • Vattenpuss1986
    Erla skrev 2018-07-29 11:18:40 följande:

Beräknat utifrån senaste mensen eller utifrån mätningarna på fostret?

Beräknat utifrån sista mensen. Och så tittade han på fostret och sa att det var för litet. Jag hann inte ens berätta för honom att jag har PCOS och oregelbunden mens innan han avbröt mig och sa att det inte är någon idé att spekulera. Sedan sa han: jag tror ditt barn är sjukt och det var därför du blödde. Men du får väl hata mig om jag har fel.

Och så bokade vi in nytt möte för att se att fostret växer.
  • Erla
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-29 17:59:56 följande:

Beräknat utifrån sista mensen. Och så tittade han på fostret och sa att det var för litet. Jag hann inte ens berätta för honom att jag har PCOS och oregelbunden mens innan han avbröt mig och sa att det inte är någon idé att spekulera. Sedan sa han: jag tror ditt barn är sjukt och det var därför du blödde. Men du får väl hata mig om jag har fel.

Och så bokade vi in nytt möte för att se att fostret växer.

Okej. Lite skumt att du inte fick reda på vilken vecka fostret motsvarade och att det inte dök upp några frågor om det skulle kunna vara lite felberäknat. När jag gjorde vul pga blödningar skulle jag varit i vecka 9 beräknat utifrån när ägglossningen skedde. Fick veta att fostret mätte max 6 veckor och fick direkt frågan om det kunde vara så att jag kanske bara var 6 veckor gången. Fick precis som du tid för att kolla om det hänt något tills dess.

Låter lite som att din läkare inte riktigt hade tid att sitta ner och lyssna och diskutera. Upplever ibland att det kan vara lite för fyrkantigt när det gäller att beräkna hur långt gången man är. Hoppas allt går bra nästa gång och att fostret växt!
  • Deeelicious
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 14:18:44 följande:

Åh! Hoppas det löser sig!

Heja dom små grynen därinne!

Håller tummarna!

När ska du på VUL nästa gång? Mitt är på fredag..
  • Vattenpuss1986
    Deeelicious skrev 2018-07-31 14:32:31 följande:
    Håller tummarna!

När ska du på VUL nästa gång? Mitt är på fredag..
    Samma här! Fredag morgon... Håller verkligen tummarna för oss båda.
  • Vattenpuss1986

Var på test nu på morgonen som visade pickande hjärta och 2,5 mm liten plutt. Med tanke på min oregelbundna mens var det alltså helt felberäknat att jag skulle vara i 8v. Verkar snarare vara i 6v. Så underbart!:)

• Längtar88
    Vattenpuss1986 skrev 2018-08-03 14:39:43 följande:

Var på test nu på morgonen som visade pickande hjärta och 2,5 mm liten plutt. Med tanke på min oregelbundna mens var det alltså helt felberäknat att jag skulle vara i 8v. Verkar snarare vara i 6v. Så underbart!:)

Underbara nyheter och precis som du trodde då :)
  • Deeelicious
    Vattenpuss1986 skrev 2018-08-03 14:39:43 följande:

Så roligt att höra! Var ju också på VUL idag och visade ett foster i v.8(7+5) med ett pickande hjärta.
Svar på tråden Tidigt vul - neg info