Anonym (G) skrev 2018-08-23 08:54:51 följande:
Återigen - jag skriver inte att det BLIR att polisen hämtar utan att det finns en risk att pappan anmäler och polisen KAN komma. Och det kan ske innan beslut av domstol.
Jag tycker inte direkt att jag skrämmer upp henne med det. Att få höra hur det kan gå till när man flyttar vid gemensam vårdnad är väl bara att få höra den bittra sannnngen?
Det finns många fall då den ena föräldern inte bryr sig om den andra flyttar med barn sen finns det dom föräldrar som sätter sig pä tvären och gör allt för att försvåra allt.
Jag säger heller inte att pappan får vårdna om han stämmer uran jag säger att han KAN!
Men risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen och det blir till pappans fördel.
Jag har gett TS ett råd som jag håller fast vid - att ringa familjerättten och lösa detta innan flytt så inget ont drabbar någon. Sen har jag talat om vad som KAN hända.
TS är en stor flicka och bestämmer själv - jag lägger ingen värdering i det.
Jag förstår inte varför du skriver till mig och försöker förklara deras situation och vad du tycks bör göra åt den.
Vi har läst samma tråd och jag har gett mitt råd som sagt - familjerätten. TS har ju försökt prata med karln själv men det går ju inte så en tredje part måste inkluderas.
Bara den lilla detaljen, att det är inte så som det går till (som du beskriver). Om och om igen läser man, ser och hör man om hur mammor tagit barnen och flyttat en bra bit bort. Och vad händer när dom väl kommer till rätten? JO, mamman får bo kvar på den nya platsen MED barnen.
Så det du beskriver är inte vad som verkligen händer. (Även om lagen i princip förbjuder en förälder med delad vårdnad att flytta på det här viset, så praktiseras det inte i lagen. För lagen om att barnens bästa år först, den väger tyngre. Och barnet har rotat sig på den nya platsen, och därför blir det så).
Så gott som ALDRIG får pappan ensam vårdnad pga sådana här dispyter. Krävs mycket för att en förälder ska mista en vårdnad denne redan har. (I detta fall har TS halva vårdnaden). Det är nästan bara skäl som missbruk och misshandel som kan få en mamma mista vårdnaden. Så länge hon har erbjudit pappan umgänge i samband med flytten, så lär hon ha ryggen fri.
Du verkar inte inse att det som avgör är BARNENS BÄSTA. inte vilken förälder som gjorde vad. Du skriver " risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen". Du har fel!
Fortsättningsvis så är det vad som är i barnets bästa intresse som läggs först. Och har dom bott på ny ort i 1 år, så lär dom stanna där. Oavsett vem som gjort vad.
Det är verkligen inte så, att pga av att mamman bröt mot lagen när hon flyttade, så mister hon barnen. Det ska mycket till innan den lagen praktiseras. Och eftersom barnet nästan alltid bott på ny ort en längre tid innan sådana här ärenden kommer upp i tingsrätten, så anses barnet rotat där och stannar därför där.
Vet du varför jag skriver till dig? Jag har STORA PROBLEM med personer som sitter och skrämmer upp mammor med lagen. Och i verkligheten vet dom inte ett skit om lagen. I det här fallet kan jag hålla med om att jag inte tycker det är rätt att mamman flyttar. Hon verkar inte heller prioritera barnen alls, hon är ju tom villig att lämna det större barnet, och ta bebisen med sig...?!
Men så många gånger så kommer råd i samma stil som dina (om lagar, och hot och vad som kan hända) fram som någonsorts fakta , det här händer om du flyttar. Och det är bara skräp-prat, och osanningar. Och ofta ofta, så handlar det om pappor som sikit, inte är närvarande, knappt träffar sina barn. Och mamman nu vill få gå vidare. För pappan ändå inte bryr sig. Och så börjar pappan bry sig om just den delen att kontrollera sitt ex, han säger det är pga barnen...dom han kanske knappt träffar..Och då ska pekpinnarna och lagen kastas i ansiktet på mamman här på FL. En lag som ni inte tolkat rätt. Och en mamma som gjort allt, och nu vill få gå vidare med hennes och barnens liv.
Och i dom fallen, så får mamman i 100% av fallen göra det för rättsväsendet också. Men här på FL, då ska personen stämplas som en dålig mamma, som bara tänker på sig själv. Och detta trots att pappan i flera år redan visat hur usel han är som pappa.
Jag förstår inte er!