• Anonym (Orolig)

Flytta trots gemensam vårdnad

Jag sitter i en knivig sits. Har två barn med en pappa. Vi har gemensam vårdnad på ena barnet men inte fixat det på den yngsta som är nyfödd.

Jag flyttade hit för några år sedan från en stad, 30 mil hemifrån. Pga separation kommer jag nu att flytta hem igen. Jag kommer ta med mig yngsta, men den äldre som vi har gemensam vårdnad om. Vad skulle hända om jag tog med det barnet också mot den andres vilja? Pappan har diverse diagnoser och jag tycker inte han kan sköta barnen bra. Jag är ständigt orolig. Hjälper det ens som argument?

Dessa barn har dessutom 2 syskon till. Som bor hos mig, och har en annan pappa.

Jag vet att vid en eventuell rättegång så kan tingsrätten döma lite hur de vill, och att man utgår ifrån barnets bästa. Men barnet har det inte bäst här.

• Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad
  • Långbenopluto

Oavsett vad så kommer han ha kvar full umgängesrätt, och flyttar du 30 mil så kommer du vara mer orolig att barnen är där och du är så långt bort.....

• Anonym (eh)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 10:09:20 följande:

Jag har redan fått lägenhet så jag kommer att flytta. Men i värsta fall får jag nöja mig med varannan helg eller varannan vecka (föräldraledig nu så det går ju) eftersom han straffar allt annat än mig.

Du offrar alltså ditt eget barn för att du har bestämt dig för att flytta oavsett
  • Anonym (eh)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 11:02:04 följande:
    För att han inte orkar. För att det förekommer fysisk tillrättavisning gång på gång. För att han har självmordstankar. Räcker det att höra för att förstå mitt val?
    och ändå ska du flytta oavsett, nejdu ts det är inte bara din man som framstår som olämplig
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 11:39:04 följande:

Grejen är att han skulle låta hans föräldrar ta hand om barnet.

Det borde du väl kunna anmäla? Jag menar, varför ska barnet bo med honom om han inte tar hand om det ens??
  • Colourfulrainbow

Så du ska lämna ett av dina barn hos en vuxen som slår honom/henne?

Flytta till en annan lgh som ligger i närheten. Skaffa en bra advokat och se till att få ensam vårdnad. SEN flyttar du till hemorten.

• Anonym (Orolig)

Han slår inte barnet.

Det är svårt då jag har en nyfödd. Jag lämnar inte den nyfödda och drar.

Jag kommer jobba för att vi ska ha barnen lika mycket. Iallafall det första året då jag är föräldraledig. Det barnet vi har gemensam vårdnad för alltså.

Det blir mycket svårare för mig att flytta om jag väntar.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-23 00:31:37 följande:

Han slår inte barnet.

Jag kommer jobba för att vi ska ha barnen lika mycket. Iallafall det första året då jag är föräldraledig. Det barnet vi har gemensam vårdnad för alltså.

Varför det?

Risken är att det blir extremt svårt för barnen om du flyttar nu.
  • Pope Joan II
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-23 00:31:37 följande:

Han slår inte barnet.

Han skriker och gapar och tillrättavisar barnet fysiskt. Vad betyder det sistnämnda?

Det är i mina ögon oviktigt hur svårt det blir för dig om motsatsen innebär destruktivitet och otrygghet för barnet du tänker lämna.
  • 1234568
    Anonym (G) skrev 2018-08-22 10:19:50 följande:
    Bara för att hon har skaffat sig en lägenheten och ska flytta så ger det henne inte rätten till att göra det då dom har gemensam vårdnad. Om pappan är så hemsk så ska detta tas upp hos familjerätten och det ska granskas och utredas om vad som är bäst för barnet.

Risken är stor att pappan anmäler mamman och polisen kan då hämta sonen och köra hem honom till pappan. Och hur är det det bästa för barnet ?! Att bli ryckt hit och dit? Nu kanske pappan låter det vara men TS skriver ju själv att han kommer motsätta sig. I så fall är det bättre att flytta när allt är löst och fixat.

Kom ihåg - det är inte VI som har bestämmt reglerna. TS har skapat en tråd där folk kan besvara vilket vi gör. Ingen har nämnt nå illa elöer smutskastat någon utan säger bara vad lagen redan haen förälder upprepningsvis inte returnerar barnet till den andra föräldern, EFTr bestämmt. Väljer TS att flytta ändå så kan det bli bra om pappan låter det vara men det kan också bli en myclet värre situation som drabbar barnet
    Nu ska du inte skrämma upp TS. Det är inte så det går till i praktiken. Ytterst sällan som polisen dyker upp och tar barnet, för att föra det någonstans. Speciellt inte när man har vårdnaden om barnet (även om den är delad).

Sådant kan ske när en förälder, upprepningsvis, inte returnerar barnet till den andra på bestämd tid. Detta först EFTER att man varit upp i domstolen, där föräldern fått strikta order om att returnera barnet. 

Det går liksom inte till som så att man har delad vårdnad, aldrig haft en rättsdispyt om vårdnad/umgänge, och så mitt i allt så dyker polisen upp för att den andra föräldern ringde ett samtal.

Om ts flyttar med barnen, då kan självklart pappan stämma henne på vårdnaden och boendet. Men bara för att han gör det så betyder det inte att han får det. Oftast så får pappan inte det i sådana här fall. Till en stor del för att det tar tid innan dispyten ser insidan av en rättssal, och under den tiden så hinner barnen anpassa sig till ett nytt liv på den andra orten. Och man anser att det inte är i barnets bästa intresse att flytta på sig en gång till.

Däremot så får pappan självklart umgänge, oavsett var barnen bor.

TS behöver ta en dialig med pappan, försöska föreslå ett rimligt umgänge. Kanske pappan accepterar detta efter att han lugnat ner sig? Om inte, så ser det i allafall bättre ut i tingsrätten att hon hade ett förslag innan hon flyttade.

Sedan är min egen moraliska aspekt på saken den att man ska inte göra så här. Finns många vägar runt lagen, och mamman har den stora fördelen i rättsdispyter. Men barnen då? Dom är just nu rotade på den ort ni bor, och dom har en pappa dom träffar hela tiden. Man ska inte inte bara rycka bort allt detta från ett barn. Det är väldigt egoistiskt att göra det, framförallt efter att barnet har en vardaglig relation till sin pappa.

Hur hade du känt om pappan agerat likadant? Tagit barnen och flyttat 30 mil bort, mot din vilja. Jag menar det är ju exakt samma sak. Och igentligen inget som hindrar honom från att göra det du tänker göra. Tänk om han hinner först?

Nu kommer han knappast göra det, men förstår du poängen? Att göra så här, så straffar barnet. Oavsett om det är mamman eller pappan som gör det.
  • Anonym (G)
    1234568 skrev 2018-08-23 08:06:55 följande:

Nu ska du inte skrämma upp TS. Det är inte så det går till i praktiken. Ytterst sällan som polisen dyker upp och tar barnet, för att föra det någonstans. Speciellt inte när man har vårdnaden om barnet (även om den är delad).

Sådant kan ske när en förälder, upprepningsvis, inte returnerar barnet till den andra på bestämd tid. Detta först EFTER att man varit upp i domstolen, där föräldern fått strikta order om att returnera barnet. 

Det går liksom inte till som så att man har delad vårdnad, aldrig haft en rättsdispyt om vårdnad/umgänge, och så mitt i allt så dyker polisen upp för att den andra föräldern ringde ett samtal.

Om ts flyttar med barnen, då kan självklart pappan stämma henne på vårdnaden och boendet. Men bara för att han gör det så betyder det inte att han får det. Oftast så får pappan inte det i sådana här fall. Till en stor del för att det tar tid innan dispyten ser insidan av en rättssal, och under den tiden så hinner barnen anpassa sig till ett nytt liv på den andra orten. Och man anser att det inte är i barnets bästa intresse att flytta på sig en gång till.

Däremot så får pappan självklart umgänge, oavsett var barnen bor.

TS behöver ta en dialig med pappan, försöska föreslå ett rimligt umgänge. Kanske pappan accepterar detta efter att han lugnat ner sig? Om inte, så ser det i allafall bättre ut i tingsrätten att hon hade ett förslag innan hon flyttade.

Sedan är min egen moraliska aspekt på saken den att man ska inte göra så här. Finns många vägar runt lagen, och mamman har den stora fördelen i rättsdispyter. Men barnen då? Dom är just nu rotade på den ort ni bor, och dom har en pappa dom träffar hela tiden. Man ska inte inte bara rycka bort allt detta från ett barn. Det är väldigt egoistiskt att göra det, framförallt efter att barnet har en vardaglig relation till sin pappa.

Hur hade du känt om pappan agerat likadant? Tagit barnen och flyttat 30 mil bort, mot din vilja. Jag menar det är ju exakt samma sak. Och igentligen inget som hindrar honom från att göra det du tänker göra. Tänk om han hinner först?

Nu kommer han knappast göra det, men förstår du poängen? Att göra så här, så straffar barnet. Oavsett om det är mamman eller pappan som gör det.

Återigen - jag skriver inte att det BLIR att polisen hämtar utan att det finns en risk att pappan anmäler och polisen KAN komma. Och det kan ske innan beslut av domstol.

Jag tycker inte direkt att jag skrämmer upp henne med det. Att få höra hur det kan gå till när man flyttar vid gemensam vårdnad är väl bara att få höra den bittra sannnngen?

Det finns många fall då den ena föräldern inte bryr sig om den andra flyttar med barn sen finns det dom föräldrar som sätter sig pä tvären och gör allt för att försvåra allt.

Jag säger heller inte att pappan får vårdna om han stämmer uran jag säger att han KAN!

Men risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen och det blir till pappans fördel.

Jag har gett TS ett råd som jag håller fast vid - att ringa familjerättten och lösa detta innan flytt så inget ont drabbar någon. Sen har jag talat om vad som KAN hända.

TS är en stor flicka och bestämmer själv - jag lägger ingen värdering i det.

Jag förstår inte varför du skriver till mig och försöker förklara deras situation och vad du tycks bör göra åt den.

Vi har läst samma tråd och jag har gett mitt råd som sagt - familjerätten. TS har ju försökt prata med karln själv men det går ju inte så en tredje part måste inkluderas.
  • 1234568
    Anonym (G) skrev 2018-08-23 08:54:51 följande:
    Återigen - jag skriver inte att det BLIR att polisen hämtar utan att det finns en risk att pappan anmäler och polisen KAN komma. Och det kan ske innan beslut av domstol.

Jag tycker inte direkt att jag skrämmer upp henne med det. Att få höra hur det kan gå till när man flyttar vid gemensam vårdnad är väl bara att få höra den bittra sannnngen?

Det finns många fall då den ena föräldern inte bryr sig om den andra flyttar med barn sen finns det dom föräldrar som sätter sig pä tvären och gör allt för att försvåra allt.

Jag säger heller inte att pappan får vårdna om han stämmer uran jag säger att han KAN!

Men risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen och det blir till pappans fördel.

Jag har gett TS ett råd som jag håller fast vid - att ringa familjerättten och lösa detta innan flytt så inget ont drabbar någon. Sen har jag talat om vad som KAN hända.

TS är en stor flicka och bestämmer själv - jag lägger ingen värdering i det.

Jag förstår inte varför du skriver till mig och försöker förklara deras situation och vad du tycks bör göra åt den.

Vi har läst samma tråd och jag har gett mitt råd som sagt - familjerätten. TS har ju försökt prata med karln själv men det går ju inte så en tredje part måste inkluderas.
    Bara den lilla detaljen, att det är inte så som det går till (som du beskriver). Om och om igen läser man, ser och hör man om hur mammor tagit barnen och flyttat en bra bit bort. Och vad händer när dom väl kommer till rätten? JO, mamman får bo kvar på den nya platsen MED barnen. 

Så det du beskriver är inte vad som verkligen händer. (Även om lagen i princip förbjuder en förälder med delad vårdnad att flytta på det här viset, så praktiseras det inte i lagen. För lagen om att barnens bästa år först, den väger tyngre. Och barnet har rotat sig på den nya platsen, och därför blir det så).

Så gott som ALDRIG får pappan ensam vårdnad pga sådana här dispyter. Krävs mycket för att en förälder ska mista en vårdnad denne redan har. (I detta fall har TS halva vårdnaden). Det är nästan bara skäl som missbruk och misshandel som kan få en mamma mista vårdnaden. Så länge hon har erbjudit pappan umgänge i samband med flytten, så lär hon ha ryggen fri.

Du verkar inte inse att det som avgör är BARNENS BÄSTA. inte vilken förälder som gjorde vad. Du skriver " risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen". Du har fel!
    Fortsättningsvis så är det vad som är i barnets bästa intresse som läggs först. Och har dom bott på ny ort i 1 år, så lär dom stanna där. Oavsett vem som gjort vad. 
    Det är verkligen inte så, att pga av att mamman bröt mot lagen när hon flyttade, så mister hon barnen. Det ska mycket till innan den lagen praktiseras. Och eftersom barnet nästan alltid bott på ny ort en längre tid innan sådana här ärenden kommer upp i tingsrätten, så anses barnet rotat där och stannar därför där.

Vet du varför jag skriver till dig? Jag har STORA PROBLEM med personer som sitter och skrämmer upp mammor med lagen. Och i verkligheten vet dom inte ett skit om lagen. I det här fallet kan jag hålla med om att jag inte tycker det är rätt att mamman flyttar. Hon verkar inte heller prioritera barnen alls, hon är ju tom villig att lämna det större barnet, och ta bebisen med sig...?!
    Men så många gånger så kommer råd i samma stil som dina (om lagar, och hot och vad som kan hända) fram som någonsorts fakta , det här händer om du flyttar. Och det är bara skräp-prat, och osanningar. Och ofta ofta, så handlar det om pappor som sikit, inte är närvarande, knappt träffar sina barn. Och mamman nu vill få gå vidare. För pappan ändå inte bryr sig. Och så börjar pappan bry sig om just den delen att kontrollera sitt ex, han säger det är pga barnen...dom han kanske knappt träffar..Och då ska pekpinnarna och lagen kastas i ansiktet på mamman här på FL. En lag som ni inte tolkat rätt. Och en mamma som gjort allt, och nu vill få gå vidare med hennes och barnens liv.

Och i dom fallen, så får mamman i 100% av fallen göra det för rättsväsendet också. Men här på FL, då ska personen stämplas som en dålig mamma, som bara tänker på sig själv. Och detta trots att pappan i flera år redan visat hur usel han är som pappa.

Jag förstår inte er!
  • Anonym (G)
    1234568 skrev 2018-08-23 09:44:36 följande:

Bara den lilla detaljen, att det är inte så som det går till (som du beskriver). Om och om igen läser man, ser och hör man om hur mammor tagit barnen och flyttat en bra bit bort. Och vad händer när dom väl kommer till rätten? JO, mamman får bo kvar på den nya platsen MED barnen. 

Så det du beskriver är inte vad som verkligen händer. (Även om lagen i princip förbjuder en förälder med delad vårdnad att flytta på det här viset, så praktiseras det inte i lagen. För lagen om att barnens bästa år först, den väger tyngre. Och barnet har rotat sig på den nya platsen, och därför blir det så).

Så gott som ALDRIG får pappan ensam vårdnad pga sådana här dispyter. Krävs mycket för att en förälder ska mista en vårdnad denne redan har. (I detta fall har TS halva vårdnaden). Det är nästan bara skäl som missbruk och misshandel som kan få en mamma mista vårdnaden. Så länge hon har erbjudit pappan umgänge i samband med flytten, så lär hon ha ryggen fri.

Du verkar inte inse att det som avgör är BARNENS BÄSTA. inte vilken förälder som gjorde vad. Du skriver " risken är stor att det blir till hans fördel då TS bryter mot lagen". Du har fel!

Fortsättningsvis så är det vad som är i barnets bästa intresse som läggs först. Och har dom bott på ny ort i 1 år, så lär dom stanna där. Oavsett vem som gjort vad. 

Det är verkligen inte så, att pga av att mamman bröt mot lagen när hon flyttade, så mister hon barnen. Det ska mycket till innan den lagen praktiseras. Och eftersom barnet nästan alltid bott på ny ort en längre tid innan sådana här ärenden kommer upp i tingsrätten, så anses barnet rotat där och stannar därför där.

Vet du varför jag skriver till dig? Jag har STORA PROBLEM med personer som sitter och skrämmer upp mammor med lagen. Och i verkligheten vet dom inte ett skit om lagen. I det här fallet kan jag hålla med om att jag inte tycker det är rätt att mamman flyttar. Hon verkar inte heller prioritera barnen alls, hon är ju tom villig att lämna det större barnet, och ta bebisen med sig...?!

Men så många gånger så kommer råd i samma stil som dina (om lagar, och hot och vad som kan hända) fram som någonsorts fakta , det här händer om du flyttar. Och det är bara skräp-prat, och osanningar. Och ofta ofta, så handlar det om pappor som sikit, inte är närvarande, knappt träffar sina barn. Och mamman nu vill få gå vidare. För pappan ändå inte bryr sig. Och så börjar pappan bry sig om just den delen att kontrollera sitt ex, han säger det är pga barnen...dom han kanske knappt träffar..Och då ska pekpinnarna och lagen kastas i ansiktet på mamman här på FL. En lag som ni inte tolkat rätt. Och en mamma som gjort allt, och nu vill få gå vidare med hennes och barnens liv.

Och i dom fallen, så får mamman i 100% av fallen göra det för rättsväsendet också. Men här på FL, då ska personen stämplas som en dålig mamma, som bara tänker på sig själv. Och detta trots att pappan i flera år redan visat hur usel han är som pappa.

Jag förstår inte er!

Har du själv vart med om en liknande situation? Och igen - vad menar du med att jag skrämms? Jag upplyser om vad som kan hända. Till skillnad från dig så har jag inte skrivit något om mina personliga åsikter för TS situation är inte min att bedöma eller ifrågasätta. Det ända jag har skrivit är vad som KAN hända. Och det gäller bara ett utav TS barn. Inte båda.

Hur vet du hur det går till menar du? Att jag kan upplysa om vad som KAN hända och att risken är stor att denna flytt innebär fördel för pappan är för att jag har bevittnat sådana situationer många gånger. Jag jobbar på socialkontor och har hand om dessa situationer så jag är mycket väl medveten om att en flytt kan bli lyckad då pappan bara kommer med tomma hot för att mamman inte ska flytta eller så verkställer han det henom att dra igång en process som blir jobbig för TS och barnen. För hur som haver - TS valde att flytta och skaffa barn med denna man och då kan man inte baracta barnen vid en gemensam vårdad och flytta. Varken du eller jag eller någon annan för den delen vet hur framtiden ser ut för TS.

Om jag sitter på kunskap om hur det KAN sluta för TS om hon väljer att flytta är ju bara bra så det inte blir nånotrevligs överraskningar för du ska veta hur många gånger jag själv suttit på kontor och skrivit rapport efter rapport om exakt liknande fall.

Jag har inte på något sätt dömt ut TS som en dålig mamma eller ens skrivit nå negativt om pappan. Det får stå för andra.

Och om du har stora problem med mig för att jag talar om vad som KAN hända - tråkigt.

Men hellre det och att hon är medveten om vad som kan ske än att komma med en personli åsikt och tillrättavisa en vuxen människa.

Sen kan du heller inte förlita dig på fakta från att - man har hört. Man hör och läser mycket. Kom gärna med fakta och statistik men utgå inte från - man hör.

Och jag tänker alltid utifrån barnens bästa. Blanda inte i mig i vad som är rätt och fel för barn. Det är inte jag som är förälder till detta/dessa barn.

Jag vet mycket väl vad som är rätt för barn och så många gånger jag har sett barn få bo heltid hos mamma eller pappa fast barnet vill annat är fruktansvärt hjärtskärande.
Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad