• Meriall

Vilka förskoletider har era 2åringar?

Som rubriken:)

• Svar på tråden Vilka förskoletider har era 2åringar?
  • Malhel

Vi har 07:30-16:30 för vår nyblivna 2-åring, blir oftast någon kortare dag varje vecka då vi får hjälp med hämtning ibland.

• Seven Costanza
    Meriall skrev 2018-08-23 09:29:51 följande:

Det verkar vara väldigt olika :) Det jag funderar på är ifall 0830-1600 är för länge för en standarddag? Hon har gått max 9-15 innan men trivdes då dåligt på fsk men nu har vi bytt till en hon trivs på.

Det skulle variera lite så att hon troligtvis slutar 1500 någon dag i veckan och är hemma kanske en dag varannan vecka.

Har ingen möjlighet att lämna innan 0830 och även om jag har fria jobbtider hinner jag få så lite gjort om jag hämtar redan 15.

För vår son som alltid varit kvällspigg funkar 8.30-16.00 bra. Han är inte trött och grinig när han hämtas. Sover dock fortfarande middag så när han slutar med det kommer han ju säkert vara tröttare och kanske gnällig ett tag men då får vi ju lägga honom tidigare. För oss tyckte vi att en extra dags helg var skönast så då blir ju de andra fyra dagarna lite längre än om man haft fem kortare dagar. Tycker också man hinner rätt lite på jobbet annars, så annars blir det ju att man får jobba ännu mer på kvällen.
  • Irmisans

Vår tvååring går 11-16/16:30 måndag till fredag och är helledig var fjärde vecka. Vi jobbar motsatta skift och jag är schemalagt ledig var fjärde vecka.

Oplanerad Mamma
  • tystlängtan

8-15 alla dagar på mina veckor.
    7:15-17:15 alla dagar på exets veckor.

Vi båda försöker hämta tidigare ibland, men ovan är de normala tiderna.

• brallison
    Lilla Gs mamma skrev 2018-08-22 19:43:12 följande:

07.30-16.30, ca., fem dagar i veckan. Jag jobbar oftast in lunchen för att kunna korta dagarna.

Haft likadant.
  • elyse

Just tiderna är olika och kan ändras flera gånger per termin. Jag är förskollärare (och jobbar 75%) så jag har olika tider varje dag. Pappan har längre till sitt jobb, jobbar 100% och inget körkort, men hämtar två dagar i veckan. Just nu ser schemat ut såhär:

Måndag: 7:30-14:30

Tisdag: 7:30-13:30

Onsdag: 7:30-15:30

Torsdag: 7-15:30

Fredag: 8:30-13:30

• Louise v L
    Meriall skrev 2018-08-22 16:39:36 följande:

Som rubriken:)

Inget av mina barn har gått på dagis innan fyra års ålder och då har de gått korta dagar ett par gånger i veckan. För att de själva har haft behov av att leka, inte för att vi vuxna har haft behov av att lämna bort dem.

Tycker att barn i regel lämnas på dagis när de är för små och alldeles på tok för långa dagar, samt att det är ett tragiskt samhälle som tvingar mammor (och pappor) att lämna bort sina barn till utomstående.

Jag vill inte anklaga någon för jag vet att många inte har något val. Men jag tycker att i ett rikt land som Sverige skulle vi inte behöva lämna bort de små barnen i andra människors vård.
  • Jill 79

6.30-16.30 alla dagar föreutom onsdagar då jag slutar 12.

Men oftast hinner vi hömta lite tidigare om npgon av oss hinner smita lite tidigare från jobbet. Alla våra barn har haft dessa tider och det har funkat bra.

Nästa bättre när de har varit i den här åldern och fortfarande sover en rejäl stund på dagen. Det har varit lite tuffare med dessa långa dagar när de slutar sova middag.

• Alexi
    viseversa skrev 2018-08-22 20:15:12 följande:
    Mån 7-17 Tis 7-16 Ons 7-16 Tors 7-17.30(obligatoriskt möte på jobbet) Fre 7-15.30 Jag jobbar 85% hade pappan hämtat dagligen hade det varit 17.30 varje dag då han jobbar heltid. Båda jobbar dagtid och ingen kan lämna jobbet tidigare eller "jobba" hemma.
    Hur kan de där tiderna bli deltid? Du måste ha en normalarbetstid på heltid betydligt över 40 timmar?

Min normalarbetstid vid 40 timmar per vecka är 8-16.30.
  • fjanten
    Alexi skrev 2018-08-25 09:53:05 följande:

Hur kan de där tiderna bli deltid? Du måste ha en normalarbetstid på heltid betydligt över 40 timmar?

Min normalarbetstid vid 40 timmar per vecka är 8-16.30.

Det kan ju handla om pendling också...
  • Alexi
    fjanten skrev 2018-08-25 11:00:18 följande:
    Det kan ju handla om pendling också...
    Aha, det var inte arbetstiderna utan förskoletider. Men det lät länge ändå i och för sig för någon som jobbar deltid.
  • fjanten
    Alexi skrev 2018-08-25 14:07:58 följande:

Aha, det var inte arbetstiderna utan förskoletider. Men det lät länge ändå i och för sig för någon som jobbar deltid.

Tycker du? Jag vet inte. 85 % av 40 timmar = 34 timmar. +2,5h för lunch = 36,5 h.

Säg att det är en timmes pendling till jobbet från fsk, och sedan samma tillbaka.

36,5 + 10 = 46,5 timmar på fsk för barnen.

Nu har jag inte räknat hur många timmar viseversas barn går, men det skulle inte vara helt orimligt om upplägget var något sådant med pendling och en 85 % tjänst.
  • MrsAJ88

Vår dotter på 2,5 år går som grund 7.15-17, men 2-3 dagar i veckan lägger vi schemat så att vi hämtar vid 15-tiden. Jag går nattjour ca var 5:e vecka och då går hon kortare dagar, 7.15-14 när jag går av (hämtar när jag vaknar) och ca 12-16 när jag går på. Min man planerad sin egen arbetstid och kan därför hämta tidigare men det växlar från vecka till vecka hur vi gör. I höst kommer dock lillasyster och då blir det bara 15 h/v vilket jag vet att hon kommer tycka är för lite eftersom förskolan är det bästa hon vet!

Svar på tråden Vilka förskoletider har era 2åringar?