När mitt äldsta barn var omkring 3 år lekte hon med sin pappa och satt på hans axlar. Plötsligt gjorde hon någon rörelse, liksom krängde till och gled därmed ner från pappans axlar och pappan som höll i hennes ena hand råkade då vrida till hennes arm så vi åkte till akuten.
Läkaren såg ju att det var en vridskada och frågade dottern vad som hänt varpå hon (hon har asperger) svarade: Pappa vred om armen.
Gissa om jag blev alldeles iskall! Pappan blev alldeles vit i ansiktet, det hon sa var ju sant, men han hade ju inte gjort det med flit.
Läkaren frågade då lugnt hur det gick till och då berättade hon att hon klättrat på pappa och ramlade ner och då vreds armen. Ingen anmälan gjordes.
Orosanmälan gjordes på mig när dottern var äldre och vägrade gå i skolan, från skolans håll. Tre gånger. Jag och dottern gick på mötena och varje gång kom de fram till att det var skolans fel, inte mitt, att dottern inte stannade kvar där. Sista gången gjordes utredningen av högsta chefen, som dessutom var vän privat med rektorn. Men hon kunde ändå inte hitta något fel på oss, utan kom även hon, om än motvilligt, fram till att det var skolan som gjorde fel.
Så, finns en oro för ditt barn och soc inte släpper oron trots samtal med dig så ser de något som du kanske inte ser själv.
Ta emot hjälp om de erbjuder den så ska du se att det löser sig.