• Anonym (Undrande)

    Får snyggare personer det lättare i livet?

    Anser ni som rubriken säger, att snygga människor om vi då riktar in oss på kvinnor, har ni ett mer enkelt/ lättare/ roligare liv? Tänker att om man ser otroligt bra ut så dras fler människor till en. De är lättare få vänner på ett nytt jobb, samma med högskoleutbildning samt hitta en partner.

    Stämmer de? Finns de nån kvinna som själv anser sig se bra ut som kan svara på dom här frågorna?

    Jag är själv tjej och lider av dåligt självförtroende så därför jag undrar :/ men vill ha ärliga svar!

  • Svar på tråden Får snyggare personer det lättare i livet?
  • Anonym (x2y)

    Ja, speciellt kvinnor i arbetslivet
     Nu är jag själv kvinna. Men som kvinna döms du mycket hårdare. Vilket inte bara handlar om ålderism utan sexism med. Eftersom uråldriga bilden av en kvinna forfarande lever kvar till en stor del i dagens samhälle. Du förväntas vara vacker/snygg och ännu bättre om du inte ifrågasätter saker så mycket. Män bedöms bättre för sin kompetens. 

  • Anonym (:))

     



    Finns de nån kvinna som själv anser sig se bra ut som kan svara på dom här frågorna?

    Att en person ? anser sig se bra ut ? innebär inte per automatik att hen ser bra ut enligt andra. :)

  • Anonym (Crille)

    Ja, snygga människor når längre, både män och kvinnor.

  • Anonym (Ger fördelar!)
    Anonym (Ja absolut.) skrev 2022-12-02 23:38:39 följande:

    Har hört en teori (kanske på flashback?) om att tjejer skall vara ganska snygga men inte jättesnygga. Så snygg att män gillar en men inte så snygg att kvinnor ogillar en. Bäst att vara snygg, men lagom snygg, lite svenskt sådär :D

    Det här skulle vara 6, 7 eller 8 på en tiogradig skala.


    Tror inte det stämmer, mycket hänger på personlighet, är du mycket snygg samtidigt som du är vettig kommer man hur långt som helst.

    Har detta inom familjen, min syster räknas som en 9-10:a, hon har alltid glidit fram på en räkmacka igenom livet, folk bokstavligen dras dras till henne, allt från att ex JO- Waldner sökte upp henne o gav henne blommor, programledare Hans Fahlén uppvakta hårt osv.

    Hon kom och hälsa på mig, jag bor i en stad hon aldrig satt sin fot i, vi gick ut o åt, i dörren möter restaurangchefen henne, han öppnar en champagne och bjuder på den, ger oss ett bord direkt, samt han guidar oss runt hela stället. Han känner igen henne genom hennes avlidne man. Hon nämner hon tänker flytta till staden han erbjuder direkt ett bra arbete på kontoret, syrran jag vill bara jobba halvtid, han nämner du är välkommen.

    Vad jag sett är att allt serveras på silverfat för henne, det har skett igenom hela livet, andra tjejer har bokstavligen fryst ute henne under skoltiden, av ren avundsjuka, för att senare söka upp kontakt med henne. Verkar inte spela någon roll om vi är i Sthlm eller Norrlands största stad, se bra ut med en bra personlighet är en Vip biljett igenom livet.
  • Anonym (TV)

    Enligt "Physical-attractiveness stereotype" så tillskriver vi snygga personer bättre egenskaper utan att veta om det faktiskt är sant. Med det i beaktande så är det rimligt att tro att snygga personer i flera sammanhang kan få det lättare i livet då andra ser dem som kompetenta, duktiga osv. 


    https://psynso.com/physical-attractiveness-stereotype/


    Men det verkar inte gälla för alla områden i livet mer markant för vissa typer av egenskaper än andra.


    The differences in Ss' perception of attractive and unattractive targets were largest for indexes of social competence; intermediate for potency, adjustment, and intellectual competence;


    Eagly, A. H., Ashmore, R. D., Makhijani, M. G., & Longo, L. C. (1991). What is beautiful is good, but?: A meta-analytic review of research on the physical attractiveness stereotype. Psychological Bulletin, 110(1), 109?128. https://doi.org/10.1037/0033-2909.110.1.109

  • Anonym (Civilingenjör)

    Jag tror att utseendet betyder mycket yrkesmässigt idag för en kvinna. Förut kunde det vara lite negativt , för snygga tjejer antogs vara chefssekreterare eller liknande och man trodde inte att de klarade mer seriösa och svåra jobb. Idag verkar det krävas skönhet hos en kvinna för att komma någon vart, vi har en så visuell kultur idag. Nästan alla kvinnor som blir chefer idag ser relativt bra ut är min erfarenhet trots att jag jobbar på ett tekniskt företag där det tidigare vare kompetens som styrde. Idag är det social kompetens som gäller, och den viktigaste sociala kompetensen verkar vara att se bra ut som kvinna och helst vara ung. 


    Min mamma var och är väldigt vacker och det har på något sätt skadat henne, jag upplever att hon aldrig byggt upp någon egen djup personlighet , hon har alltid blivit bedömd på ytan. Tyvärr tror jag det drabbar många vackra kvinnor, de blir så beundrade, får allt så lätt att de inte bygger något djup i sin personlighet och lätt drabbas av viss narcissism. Detta börjar ju redan i barnaåren, alla beundrar en vacker flicka. Jag tror att skönheten och att alla bara ser ytan kan hindra dem från verklig lycka även om de på ytan verkar ha det bättre än alla andra.

  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-12-04 15:29:48 följande:

    Jag tror att utseendet betyder mycket yrkesmässigt idag för en kvinna. Förut kunde det vara lite negativt , för snygga tjejer antogs vara chefssekreterare eller liknande och man trodde inte att de klarade mer seriösa och svåra jobb. Idag verkar det krävas skönhet hos en kvinna för att komma någon vart, vi har en så visuell kultur idag. Nästan alla kvinnor som blir chefer idag ser relativt bra ut är min erfarenhet trots att jag jobbar på ett tekniskt företag där det tidigare vare kompetens som styrde. Idag är det social kompetens som gäller, och den viktigaste sociala kompetensen verkar vara att se bra ut som kvinna och helst vara ung. 


    Min mamma var och är väldigt vacker och det har på något sätt skadat henne, jag upplever att hon aldrig byggt upp någon egen djup personlighet , hon har alltid blivit bedömd på ytan. Tyvärr tror jag det drabbar många vackra kvinnor, de blir så beundrade, får allt så lätt att de inte bygger något djup i sin personlighet och lätt drabbas av viss narcissism. Detta börjar ju redan i barnaåren, alla beundrar en vacker flicka. Jag tror att skönheten och att alla bara ser ytan kan hindra dem från verklig lycka även om de på ytan verkar ha det bättre än alla andra.


    Bra reflektion, men det är inte bara narcissism som kommer av att (nästan) bara uppskattas för sin skönhet. En del kvinnor blir mycket osäkra också eftersom de aldrig kan vara säkra på att en man tycker om deras personlighet och inte bara faller för ett par snygga ben eller stora bröst. På samma sätt som en rik person aldrig kan vara säker på om det plånboken eller de själva som lockar mest.

    Och sedan blir åldrandet mycket mer besvärligt för en kvinna som plötsligt slutar få fördelar som hon haft i 20 år, än för den som legat lite närmare mitten av skalan.

    Min mamma var platinablond och filmstjärnesnygg som ung men hon har nog världens sämsta självförtroende, och har bara haft långa relationer med två män, som var katastrofala på varsitt vis. Dessutom blev hon sexuellt trakasserad på jobbet av sin chef som bara bokade dubbelsäng på konferensen och tyckte hon skulle hoppa i säng med honom. Hon som frånskild borde vara tacksam för uppmärksamheten tyckte han.

    När hon vägrade fick hon en ny arbetsbeskrivning där det stod att hon typ kokade kaffe och vattnade blommor, fast hon i själva verket höll i alla ärenden och skötte korrespondens på tre språk åt herrrarna, som själva knappt kunde formulera en korrekt mening på engelska. Jag fick hjälpa mamma rätta deras affärsbrev från 12 års ålder, vi hade jätteroligt åt deras "swinglish".
  • Anonym (Är tyvärr så)

    Ja.

    Ett exempel är när flera olika medier testat att skicka ut en smal och snygg tjej för att spontanansöka arbete i klädbutiker.

    Man har även skickat ut en överviktig tjej att spontanansöka samma arbete.

    Resultaten tar skilt sig åt.

  • Anonym (hm)
    Anonym (Kurvorna) skrev 2021-04-02 14:03:34 följande:
    Hon har större sannolikhet att få ett roligt liv med många män och mycket sex.
    Det är ett manligt sätt att tänka. Kvinnor tänker inte att det roligaste i livet är att få många män och mycket sex.
  • Anonym (skönhet ställer mest till det)
    Anonym (hm) skrev 2022-12-04 19:54:44 följande:
    Det är ett manligt sätt att tänka. Kvinnor tänker inte att det roligaste i livet är att få många män och mycket sex.
    Bra sagt. Men det där fattar inte män! En snygg kvinna är högst sannolikt nöjd med "Mr Right" livet ut om han sköter sina kort väl och inte förfaller i romansens konst.
  • Anonym (Anonymm)

    Trådskaparen vill bara att folk ska stärka hennes självförtroende... Trolltråd. 

  • Anonym (skönhet ställer mest till det)
    Anonym (Anonymm) skrev 2022-12-05 04:27:17 följande:

    Trådskaparen vill bara att folk ska stärka hennes självförtroende... Trolltråd. 


    Så varför skulle det vara det? Det kan ju dessutom lika gärna vara en man som skrivit med dåligt självförtroende.

    Att anklaga folk för trolltrådar förstör bara forumet och är dessutom emot reglerna och säger mer om sin dåliga fantasi än trådskaparens inlägg.
  • Anonym (TV)
    Anonym (Är tyvärr så) skrev 2022-12-04 18:21:36 följande:

    Ja.

    Ett exempel är när flera olika medier testat att skicka ut en smal och snygg tjej för att spontanansöka arbete i klädbutiker.

    Man har även skickat ut en överviktig tjej att spontanansöka samma arbete.

    Resultaten tar skilt sig åt.


    Yes, det är därför man egentligen ska låta någon anonymisera ansökningarna. Man tar bort bild, namn, kön, ålder om man vill och så låter man andra personer välja den person med bästa kvalifikationer för jobbet. Detta för att inte bli påverkad av andra faktorer omedvetet eller medvetet.
  • Anonym (G)
    Anonym (Är tyvärr så) skrev 2022-12-04 18:21:36 följande:
    Ja.

    Ett exempel är när flera olika medier testat att skicka ut en smal och snygg tjej för att spontanansöka arbete i klädbutiker.

    Man har även skickat ut en överviktig tjej att spontanansöka samma arbete.

    Resultaten tar skilt sig åt.
    +1
  • Anonym (Är tyvärr så)
    Anonym (TV) skrev 2022-12-06 10:12:50 följande:
    Yes, det är därför man egentligen ska låta någon anonymisera ansökningarna. Man tar bort bild, namn, kön, ålder om man vill och så låter man andra personer välja den person med bästa kvalifikationer för jobbet. Detta för att inte bli påverkad av andra faktorer omedvetet eller medvetet.
    Den smala och snygga kunde i princip få börja arbeta på direkten medan den tjocka ombads återkomma med ansökan.
  • Xlr8

    Om 2 individer är identiska i allt utom utseende så självklart blir det lättare. Det blir som vilken egenskap som helst.
    Att vara rolig, intelligent, ordningssam, punktlig, att lita på, hjälpsam, duktig på något snygg är egenskaper som kommer göra livet enklare ju mer du ligger över medel i dessa kategorier och framförallt om alla dessa är över medel.

  • Anonym (Normalsnygg)
    Anonym (Är tyvärr så) skrev 2022-12-04 18:21:36 följande:

    Ja.

    Ett exempel är när flera olika medier testat att skicka ut en smal och snygg tjej för att spontanansöka arbete i klädbutiker.

    Man har även skickat ut en överviktig tjej att spontanansöka samma arbete.

    Resultaten tar skilt sig åt.


    Men det är inte så konstigt egentligen. Som arbetsgivare vill du att kunder ska handla i din butik och du anstränger dig för att skapa en inredning, ljussättning, musikval mm som ska locka kunder, och då är det såklart bättre att ha snygga säljare som går runt i butiken och bidrar till att göra den attraktiv och framgångsrik. Samma i en reception eller om du söker en säljare eller ja, i nästan vilket jobb som helst så representerar dina anställda ditt företag och du vill förstås att kunder och andra ska få en positiv bild av ditt företag och välja just er.

    Så bortsett från att arbetsgivaren själv får en mer positiv bild av den arbetssökande och omedvetet tycker den snygga är mer trevlig och intelligent (vilket forskning visar) så är det ju strategiskt smart att anställa snygga människor för det är bra för din business. Den snygga anställda skapar alltså ett mervärde för företaget enbart med sitt utseende som hen inte ens får mer betalt för. Om man inte har provisionslön vill säga.

    Jag säger inte att det är rättvist eller rätt men så ser verkligheten ut.
  • IceKitten

    Det skiljer väl sig. Jag har varit med om att bli bjuden på allt från jaktresor i fjällen till åkturer i racebilar till utlandsresor. Men jag har också varit med om flertalet gånger att tjejer, vars existens jag knappt varit medveten om, pratat fruktansvärt mycket skit om mig samt män vars ego inte kan hantera att jag kan mer om vissa ämnen än dem. Trots cirka 390 hp.
    Känslan av att alltid behöva bevisa mig själv har gjort att jag ofta är lite avvaktande vilket innebär att jag nog kan verka lite bitchig ärligt talat. Det blir lite av en självförfyllande profetia.
    Sen vet jag inte var jag skulle sätta mig själv på en skala, ogillar hela grejen. Men jag vet att folk har blivit chockade över att få höra att jag inte haft smink på mig när jag varit osminkad samt komplimanger så klart.

Svar på tråden Får snyggare personer det lättare i livet?